2008
|
|
Erakunde pribatu eta publiko askotan ordezkaritza izatea eta nolabait ere era autonomoan beren burua kontrolatu ahal izatea lortu duten hizkuntza komunitateek bizindar instituzional handiagoa dute, garrantzi gutxiko esparru instituzional gutxi batzuetan edo izaera ahuleko esparru informaletan soilik ordezkaritza duten hizkuntza gutxiengoekin alderatuz gero. Kapituluaren 2 atalean aurkezten den kultura autonomiaren ereduak sakonago aztertzen du zer eratako komunitate mobilizazio informal behar duten
|
hizkuntza
gutxiengoek babes instituzional formal handiagoa lortzeko bizindarrerako berebiziko garrantzia duten gaietan.
|
|
Orain arte, ikusi ahal izan dugu erakunde publiko eta pribatuetan kontrol instituzional sendoa lortu duten hizkuntza taldeek aukera gehiago dituztela beren hizkuntza kolektiboa eta kapital kulturala babesteko eta handitzeko, talde bizindarraren esparru horietan kontrol instituzionalik ez duten hizkuntza komunitateek baino. Hala ere, estatu demokratikoetan,
|
hizkuntza
gutxiengoei babes instituzionala ematen jarraitu ahal izateko, gutxiengoaren hizkuntzak hiztun nahikoa dituela legitimatu behar da. Hori beharrezkoa izaten da zerbitzuetan eta erakundeetan gutxiengoaren hizkuntza ere erabiltzearen gastua justifikatzeko.
|
|
Arriskuan dauden hizkuntza taldeek, demografia bizindar baxua badute, askotan zailtasunak izaten dituzte hizkuntzagehiengo menderatzailea konbentzitzeko
|
hizkuntza
gutxiengoei babes instituzionala eman diezaien. Hortaz, nahiz eta gutxiengoaren taldea asko mobilizatu talde menderatzaileko erabaki hartzaileak konbentzitzeko eta babes instituzionalean aurrerapenak egiteko. du berri" ko jatorrizko komunitateak.
|
|
3 koadrantean ikus daitekeen moduan, arriskuan dauden hizkuntza taldeek, demografia bizindar baxua badute, askotan zailtasunak izaten dituzte hizkuntza gehiengo menderatzailea konbentzitzeko
|
hizkuntza
gutxiengoei babes instituzionala eman diezaien. Hortaz, nahiz eta gutxiengoaren taldea asko mobilizatu talde menderatzaileko erabakihartzaileak konbentzitzeko eta babes instituzionalean aurrerapenak egiteko, finkatuta dauden hizkuntza politika asimilazionistek entzungor egin diezaiekete ahalegin horiei nahi izanez gero, eta azkenean gutxiengoaren hizkuntzaren aldeko aktibismo hori poliziaren bidez zapaldu dezakete.
|
2017
|
|
Hori saihesteko, EBak aldatu egin behar du bere eleaniztunaren eta hizkuntza aniztasunaren politika. Izan ere, orain arte politika hori hizkuntzen merkataritzan oinarritu da, eta kontzeptu utilitario neoliberala hartu du abiapuntutzat, hots,
|
hizkuntza
gutxiengoen babesaren kontra egiten duen abiapuntua (Climent Ferrando 2016). •
|
|
EBak aldatu egin behar du bere eleaniztunaren eta hizkuntzaaniztasunaren politika. Izan ere, orain arte politika hori hizkuntzen merkataritzan oinarritu da, eta kontzeptu utilitario neoliberala hartu du abiapuntutzat, hots,
|
hizkuntza
gutxiengoen babesaren kontra egiten duen abiapuntua. edo eremu urriko hiztunei’, 1 artikuluko definizioak beste zenbait alderdi barne hartzen ditu, espresio hau erabiltzen baitu: ‘tradizioz hitz egiten direnak’". erreFerenTziA BiBliOgrAFiKOAK
|