Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 40

2004
‎Atal honetan hizkuntza askatasunaren gezurra izan dugu mintzagai, alderdi batetik. Beste alderdi batetik, berriz, euskaldunon hizkuntza jokabidearen autokritika egin dugu.
‎Beti dira baldintza sozialak. Aipatutako gizabanakoaren hizkuntza askatasuna beti da bizitzen ari den askatasun kultural, sozial eta politikoaren baldintzen zantzua?. 590
2009
‎gizabanakoari zuzentzen zaio erantzukizuna eskatzen, berak sortutako arazo nagusiak (ekologikoak, hizkuntzazkoak...) konpon ditzan, botere erabakigarri guztiek baldintza sozioestrukturalak kontrako norabidean bultzatzen dituzten bitartean. Eta zer esanik ez une honetan, Lakuan Jaurlaritza berria dugunetik, hiztun herri minorizatua akabatzeko ohiko estrategia erabiliz, hizkuntza askatasunaren gezur galanta hizkuntzaArgi baitago antolakuntza ekonomiko, politiko eta sozialak, eta horiei hertsiki loturiko sistema eta sare teknologikoek, azpiegiturek eta lurralde antolamenduak erabat baldintzatzen dutela hizkuntzakomunitatea.
‎Rosa Diezek kanpaina hasi zenetik exijitu duen hizkuntza askatasunari buruz, UPyDren buruak esan du EAEn ez dagoela ikasketak zein hizkuntzan egin nahi ditugun erabakitzeko askatasunik eta hizkuntza eskubideak herritarrei bakarrik dagozkiela, eskubideak pertsonek dituztelako, ez hizkuntzek.
‎Erretorika hutsa gertatzen da hizkuntza askatasunaren argudioa, euskaraz aritu nahi duenari saihetsezinak diren muga soziolinguistikoak ez ezik, herri erakundeen esku baino ez dauden muga legal eta politikoak ere ezartzen baitzaizkio. Euskararen hazkunderako defizit kezkagarriak atzematen dira Nafarroan eta Iparraldean, eta okerrena dena:
‎Eremu pribaturako hizkuntza betebeharrak finkatzerakoan, bereziki izan behar da kontuan betebehar horien proportzionaltasuna, enpresen bideragarritasuna eta tokian tokiko egoera soziolinguistikoa. Asmatu behar da enpresa askatasuna eta hizkuntza askatasuna uztartzen, asmatu behar da uztartzen gizabanakoen hizkuntza eskubideak oro eta interes publikokoa den hizkuntza pluraltasunaren sustapena ere, eta batzuk eta besteak uztartu behar dira, batak bestea zapaldu gabe. Printzipio horien guztien arrazoizko uztarketa egitea da konponbidea, inola ere ez eremu pribatuko ateak hizkuntza politikari erabat ixtea.
‎Behartu daiteke, eta behartu egiten da establezimendua, kontsumitzaileari nahi duen hizkuntza erabiltzeko aukera librea uztera eta" eskatzen" duena ulertzera, baina ezin da behartu, eta ez da behartzen, kontsumitzaileak erabilitako hizkuntzan erantzutera. Kontua da harreman pribatuetan gizabanakoaren hizkuntza askatasuna beti bermatu behar dela, kasu honetan bi norabideetan.
‎Ezin gogoratu gabe utzi elebitasun pasiboaren balioaz lehenago esanda utzi ditugunak. Hain zuzen, kontsumitzaileen eta ondasun saltzaileen edo zerbitzu emaileen arteko harremanetan ere, elebitasun pasiboaren estrategia eraginkorra izan baitaiteke kontsumitzaileen hizkuntza eskubideak egiazki bermatzeko, gizabanako guztien hizkuntza askatasunaren kalterik gabe.
‎Merkatuan indartsuena denaren legea aplikatzea, hizkuntz darwinismoa jaun eta jabe egitea alegia? hizkuntza aniztasunari mailukada ematea baino ez da eta, bide batez, hizkuntza askatasunari eta aukera berdintasunari ere bai. Askatasunak eta berdintasunak elkarrekin hartzen dute arnasa, askatasunak hauspotzen du berdintasuna, eta berdintasunak askatasuna, baita hizkuntza kontuetan ere.
‎Aukera berdintasuna eta askatasuna dira demokraziaren oinarri; hortaz, hizkuntz aukera berdintasuna eta askatasuna dira demokrazia linguistikoaren oinarri. Bi hizkuntza ofizial dituen gizartean, elebitasunak ahalbidetzen ditu aukera berdintasuna eta hizkuntza askatasuna. Ez da elebitasuna, elebakartasuna baizik, desberdintasun sozialak eta diskriminazioak sortzen dituena.
‎Ez da bidezkoa, ez da, beraz, onargarria? hizkuntza askatasunaren izenean aldarrikatzea" hizkuntza politikarik onena hizkuntza politikarik eza dela", hizkuntzen artean desoreka baitago eta, hain justu ere hizkuntza askatasunaz baliatuz, hizkuntzetako batean bizi nahi duenak hartarako zailtasun nabarmenak baititu.
‎Ez da bidezkoa, ez da, beraz, onargarria? hizkuntza askatasunaren izenean aldarrikatzea" hizkuntza politikarik onena hizkuntza politikarik eza dela", hizkuntzen artean desoreka baitago eta, hain justu ere hizkuntza askatasunaz baliatuz, hizkuntzetako batean bizi nahi duenak hartarako zailtasun nabarmenak baititu.
‎elebitasuna ala elebakartasuna. Galde dezagun, gaur eta hemen, zer den hizkuntza inposizio orori bizkarra erakutsi eta hizkuntza askatasuna edo hizkuntza aukeratzeko askatasuna egiazki bermatzen duena: elebitasuna ala elebakartasuna.
‎Aitzitik, euskal gizartean gehienek onarturiko helburua da, bi hizkuntzen koexistentzia soiletik harantzago, egiazko hizkuntza integrazioan eta hizkuntza bizikidetzan oinarrituriko euskal gizartea eraikitzea. Beste hitz batzuekin esanda, hemengo bi hizkuntzetan bizi den gizartea, eta hizkuntzen artean herritar guztiek aukera berdintasuna eta hizkuntza askatasuna bermaturik edukiko dutena: horra, gure irudiko, herritar gehienek, ametsetan baino ez bada ere, euren gizarteari opa diotena.
‎Onura sozialik ere ez, neurri batean elebiduna den eta are elebidunagoa izan nahi duen gizarte batean ez baita elebitasuna hizkuntza hautatzeko askatasuna mugatzen duena, elebakartasuna baizik, eragozteraino mugatu ere. Elebakartasunak norberaren aukerak itotzen ditu, eta inguruko elebidunak mugatzen, praktikan, norberaren gogoa gogo, inoren borondatea borondate, ezinbestez, elebidunen hizkuntza askatasuna eragozten baitu. Izan ere, elebiduna behartuta baitago elebakarraren hizkuntzan jardutera, hizkuntza hautatzeko eskubideari nahitaez uko eginez.
‎Esan nahi duguna da, gerorako utzi gabe eta modu iraunkorrean behar besteko pedagogia egin behar dela gizartea ohartarazteko bi hizkuntza dituen gizarte batean, euskal gizartean, esate baterako? elebitasunak bakarrik berma dezakeela hizkuntza askatasuna, elebitasunik gabe ezinezkoa dela hizkuntza askatasuna bermatzea, eta elebakartasunak eragotzi egiten duela hizkuntza askatasuna, erretorika huts bihurtzeraino. Izan ere, inork bere aukerako hizkuntzari uko egingo ez badio, ezinbestekoa baita hizkuntza horretan bizi ahal izatea, ezinbestekoa inori besteren hizkuntza ez inposatzea, ezinbestekoa inork, ulertzen ez duelako, ez eragoztea inori berak
‎Esan nahi duguna da, gerorako utzi gabe eta modu iraunkorrean behar besteko pedagogia egin behar dela gizartea ohartarazteko bi hizkuntza dituen gizarte batean, euskal gizartean, esate baterako? elebitasunak bakarrik berma dezakeela hizkuntza askatasuna, elebitasunik gabe ezinezkoa dela hizkuntza askatasuna bermatzea, eta elebakartasunak eragotzi egiten duela hizkuntza askatasuna, erretorika huts bihurtzeraino. Izan ere, inork bere aukerako hizkuntzari uko egingo ez badio, ezinbestekoa baita hizkuntza horretan bizi ahal izatea, ezinbestekoa inori besteren hizkuntza ez inposatzea, ezinbestekoa inork, ulertzen ez duelako, ez eragoztea inori berak
‎Esan nahi duguna da, gerorako utzi gabe eta modu iraunkorrean behar besteko pedagogia egin behar dela gizartea ohartarazteko bi hizkuntza dituen gizarte batean, euskal gizartean, esate baterako? elebitasunak bakarrik berma dezakeela hizkuntza askatasuna, elebitasunik gabe ezinezkoa dela hizkuntza askatasuna bermatzea, eta elebakartasunak eragotzi egiten duela hizkuntza askatasuna, erretorika huts bihurtzeraino. Izan ere, inork bere aukerako hizkuntzari uko egingo ez badio, ezinbestekoa baita hizkuntza horretan bizi ahal izatea, ezinbestekoa inori besteren hizkuntza ez inposatzea, ezinbestekoa inork, ulertzen ez duelako, ez eragoztea inori berak
‎Esandakoa nahitaezkoa da egiazko hizkuntza askatasunaren eta hizkuntza bizikidetzaren zelai zabalean bizi nahi badugu. Esandakoa, gainera, nahitaezkoa da euskarak gaztelaniaren ondoan indar biziz iraun dezan eta pixkanaka hazten joan dadin.
‎euskarak, indarberritzen jarraituko badu, maitaleak eta salbatzaileak bainoago, hiztunak behar dituela. Gizarteak jakin behar du, eta bereziki elebakarrek jakin behar dute?, elebakartasuna indartsu den bitartean, euskal gizartean ez dela hizkuntza askatasunaz egiazki baliatzerik izango, elbarritutako hizkuntza askatasuna izango dugula Euskadin. Jakin behar dugu, horrexegatik, ez dela hizkuntza bakerik izango, ez dela hizkuntza bizikidetza orekaturik izango, eta horrek gizarte bizikidetza harmoniatsua hauspotu ordez makaldu egingo duela.
‎euskarak, indarberritzen jarraituko badu, maitaleak eta salbatzaileak bainoago, hiztunak behar dituela. Gizarteak jakin behar du, eta bereziki elebakarrek jakin behar dute?, elebakartasuna indartsu den bitartean, euskal gizartean ez dela hizkuntza askatasunaz egiazki baliatzerik izango, elbarritutako hizkuntza askatasuna izango dugula Euskadin. Jakin behar dugu, horrexegatik, ez dela hizkuntza bakerik izango, ez dela hizkuntza bizikidetza orekaturik izango, eta horrek gizarte bizikidetza harmoniatsua hauspotu ordez makaldu egingo duela.
‎Kasu horretan, eta kasu hori ez da anekdotikoa?, ba al du askatasunik elebidunak? Ba al du modurik elebidunak bere hizkuntza askatasunaz baliatzeko. Galdera erretorikoa da, bistan da.
‎Ideia hori sakonago azalduz: hizkuntza aukera berdintasuna eta hizkuntza askatasuna beren kasa bermatu ezinezkoak direla uste izanik, hizkuntza hegemonikoaren ondoan egoera nabarmenki ahulean dagoen euskararen ezagutza ziurtatzeko eta gizarte bizitzako esparru ugarietan bere erabilera bermatzeko neurriak hartu beharra bizkarreratzen die herri aginteei Euskararen Legeak. Euskararen gizarte erabilerari dagokionez, berriz, aipatutako Hitzarmen Politiko eta Sozialaren arabera, baina laissez faire, laissez passer politikaren defendatzaileek esango luketenaren erabat kontra?, herri aginteak ezin dira izan behatzaile hutsak, protagonista aktiboak baizik.
2010
‎Hiritarren askatasun eta borondatean nahi dugu oinarritu etorkizuna... Baina horrela bada, non gelditu da euskaldunon hizkuntza askatasuna. Ez dugu guk ikusten lehendakariari eta gobernukide gehienei euskaldunon hizkuntza askatasunak kezka handirik eragiten dienik.
‎Baina horrela bada, non gelditu da euskaldunon hizkuntza askatasuna? Ez dugu guk ikusten lehendakariari eta gobernukide gehienei euskaldunon hizkuntza askatasunak kezka handirik eragiten dienik. Izan ere, euskaldunon aukera urriak murriztea dirudi gobernu honen zeregin behinenetakoa.
2013
‎Bitartean, artikulu honen neurriaren barruan aztertu ezin ditugun hainbat arrazoi tarteko, pentsa liteke ahultzen baino gehiago ez ote den indartzen ari" uzkurra" deiturikoa. Framing honen ezaugarrietarikoa da hizkuntza askatasuna aldarrikatzea, euskararen erabilera sustatzeko eta bermatzeko politika eraginkorrak, oro har, inposizioarekin lotzea, zilegitasuna edo justifikazio demokratikoa ukatuz azken 25 urteotan EAEn garatu izan den hizkuntza politikari (ez, ordea, Nafarroan edo Iparraldean burututakoei), eta, azken batean, aterpe emanez elebitasun zinikoari (elebitasunaren bandera zertarako eta praktikan eleba... Laissez faire/ laissez passer luke goiburu framing uzkurrean oinarrituriko hizkuntza politikak.
‎Arrue ikerketan ere hori agerian geratzen da, baina egia ere bada ezagutzarik gabe ez dagoela erabileraz hitz egiterik. Are gehiago, hizkuntza ez jakiteak ez dio hizkuntza askatasuna ez dakienari bakarrik zapuzten, bai eta dakienari ere. Izan ere, elebakarraren diktadura ezartzen du; alegia, ez dakienak ezin du erabili eta ez du erabiltzen uzten.
2015
‎usko Jaurlaritzak eta beste zazpi erakundek abenduaren 3an, Euskararen Nazioarteko Egunean, euskaldun berriak ospakizunen ardatz hartu nahi izan zituzten, besteak beste hizkuntza askatasun efektiborako aitzindari direlako.
‎Adierazpen instituzionalaren arabera," hizkuntza askatasun efektiborako eta demokrazia linguistiko iraunkorrerako bidean aitzindari izan dira euskaldun berriak. Euskarak irabazitako hiztun bakoitzak euskaraz aritzeko aukerak zabaltzen dizkie bere inguruko gainerako hiztunei.
2016
‎Gutxieneko ulermena eskatu dute, beraz. «Herritarrek ulertu lukete elebitasun hartzailea ere zutabe sendoa dela elkarbizitza harmoniatsuarentzat, eta elebakartasuna arazoa eta oztopoa dela hizkuntza askatasun efektiboarentzat; eta, beraz, elebakartasuna gainditzea, gutxienez ulermen mailan, elkarbizitza harmoniatsu eta ekitatezkorako baldintza dela».
2017
‎–Euskara guztiok elkarrekin dugun ondarea da gaineratu du Tejeriak, arabarrok, bizkaitarrok, gipuzkoarrok eta nafarrok eta gurekin batera zuberotarrek, baxenabartarrek eta lapurtarrek elkarrekin dugun ondarea. Euskarak elkartzen gaitu, zaindu eta erabil dezagun euskara eta jarrai dezagun lanean, oraingo eta hurrengo belaunaldiek ezagutu dezaten benetako hizkuntza askatasuna?. (Euskara lan hizkuntza duten bost ganbera legegileetako ordezkariak eta Hiztegiaren lantaldeko kideak, Andres Urrutia euskaltzainburuarekin) Herri baten adierazpenaAinhoa Aznárez Nafarroako Parlamentuko lehendakariak ondorengo hau azpimarratu du: –Euskaltzaindiaren eskutik buruturiko lana da, eta euskararen akademiari eskertu behar diogu Euskal Autonomia Erkidegoko, Nafarroako eta Iparraldeko herri mugakideok partekatzen ditugun altxor kulturaletatik handienetakoa dugun euskararen gramatika legeak babestu, ikertu eta garatzea.
2018
‎aginterik gabe eskubiderik ez. Eta agintariek azken bolada honetan aldarrikatzen duten hizkuntza askatasuna, euskara askatasunez alegia, ahaltsuen eskubideak bermatzera zuzenduta dago eta: erdal espainiar nazioarenak.
2021
‎Sorreran ezarri ziren hizkuntza politikaren oinarriek oreka nahiko egokia lortu zuten: erabilera hizkuntza ofiziala norberak aukeratzeko askatasuna; irakaskuntzan hizkuntza askatasuna, beste hizkuntza ofiziala nahitaez ikastearekin osatua; hizkuntza politika herrialdeko zonalde desberdinetako errealitate soziolinguistikora egokitzea eta nahitaez euskararen erabilera —euskal gizartearen hizkuntza bereizgarri, baina sozialki minoritario eta ahula— sustatzea. Horri guztiari zuhurtziaz, errealismoz eta adostasun handiz heldu behar zitzaion, sinetsita euskara izango zela kalteturik handiena baldintza horiek egon ezean.
2022
‎Horregatik ere, eta ez euskaraz irakurtze hutsagatik bakarrik, beharrezkoa ikusten zuen nazioarteko gai horiek lantzea. Hots, munduko berriak euskaraz irakurtzea hizkuntza askatasun bat izateaz aparte, askatasun politiko bat da herri honentzat.
‎Aurrez esan bezala, Administrazioan eta Hezkuntzan irlandera sustatzeko neurriek hainbat hiritarren kezka piztu zuen, eta hizkuntza askatasuna aldarrikatzen hasi ziren Language Freedom Movement (LFM) elkartean bilduta. Horren ondorioz, hezkuntza arloan irlanderaren derrigortasuna, irakasleei emandako hobariak eta tankera horretako neurriak kendu zituen gobernuak.
2023
‎Askatasunaren galeran! Hizkuntza bat ez da galtzen ikaste eta erabilpen pitokeriengatik, ezpada dakitenek eta ez dakitenek —baina ideologikoki adoktrinatuta daudenek— besteei hizkuntza askatasuna galarazten dietelako. Galbidean dagoen hizkuntzaren hiztunen inposizio grinagatik.
‎Euskal hizkuntza eredua arauen bidez eratuz joan da. Gutxiengoen zuzenbideak egiten duen bezala, euskal ereduaren ezaugarri nagusia hizkuntza askatasuna gauzatzeko guneak bermatzea da, hizkuntza bat edo bestea erabiltzeko eskubidea bermatuz. Helburu nagusia pertsonen eta hizkuntza taldeen eskubidea asebetetzea da.
‎Hizkuntza politikaren helburutzat ‘hizkuntza liberalismoa’ hartzeak, hots, hizkuntza askatasun hutsa hartzeak, zalantzak sortzen ditu bi hizkuntzen arteko aldeak horren nabarmenak diren kasuetan: bata, funtzionalki ez normalizatua; bestea, funtzionalki osoa eta indartsua.
‎Perspektiba indibiduala eta kolektiboa, biak, juridikoki osagarriak izan daitezke. Osagarritasuna bilatze aldera, egungo lege paradigmei osagai berri bat gehitu litzaieke, hizkuntza askatasun hutsetik berezko hizkuntzadun eremu funtzionalak indartzera jauzi eginez. Alegia, euskararen garapen osoa hizkuntza funtzio eta eremuak bermatuz eta eremu horiei babes juridikoa eskainiz soilik etor daiteke, ingurumen zuzenbideak naturguneak babesten dituen antzera.
‎Erreparo juridikoak ager dakizkioke auzitegiaren baieztapenari. Udal Legearen 6.2 artikuluaren idazketak ez du hizkuntza askatasunik eragozten. Artikuluak agertzen duena da udalak euskaraz funtziona dezakeela muga jakin batekin:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia