2002
|
|
Hori horrela izatearen arrazoietarikobatzuk bistakoak dira:
|
hiru
administrazio esparrutan eta bi estatutan banaturik dagoen lurraldean egonik, unibertsitateen lege arauen eta unibertsitate politika lerroen arteko alde nabariak daude.
|
|
Hala ere, aurrera begira oraindik arantzaz jositako eginbide luze bezain latza dugula argi daukagu. Ezin dugu ahantzi zein kontestutan mugitzen garen, zein den gureUnibertsitateen errealitatea, bi Estatuko legedi arrotzen menpe,
|
hiru
Administraziotan zatikaturik, batzuk publikoak, besteak pribatuak, bi hizkuntza boteretsuen erdi erdian... Errealitate honek behetik gorako lan nekeza egitera eta, inertzia zein patxada direla medio, indar korrelazioaren eskasiagatik edo, etengabeko errebindikazioan murgiltzera eramaten gaitu.
|
|
• Euskal unibertsitateak euskal eremu osoari eta euskal hiztun guztiei irekia izan luke, definizioz. Eremu eta hiztun hauek bi estatu eta
|
hiru
administraziotan sakabanatuta izateak askoz ere zailago bilakatzen du euskal unibertsitatearen eraikuntza. Administrazio desberdinen arteko elkarlanak berez dituen zailtasunei gehitu egin behar zaizkie bi estatuetako zenbait erakundek euskalgintzaren kontra hartutako jarrera beligerantea eta hiru administrazioetako erakundeen jokabide arras desberdinak, baten ausentzia eta beste baten kontrakotasun nabarmena tarteko.
|
|
Eremu eta hiztun hauek bi estatu eta hiru administraziotan sakabanatuta izateak askoz ere zailago bilakatzen du euskal unibertsitatearen eraikuntza. Administrazio desberdinen arteko elkarlanak berez dituen zailtasunei gehitu egin behar zaizkie bi estatuetako zenbait erakundek euskalgintzaren kontra hartutako jarrera beligerantea eta
|
hiru
administrazioetako erakundeen jokabide arras desberdinak, baten ausentzia eta beste baten kontrakotasun nabarmena tarteko.
|
2006
|
|
• Lehen aldia da, bi Estatuen eta
|
hiru
Administrazioen eraginpean bizi arren, Erregio edo Gutxiengoen Hizkuntzen Europako Kartan adierazitakoaren ildotik (14 artikulua), mugaz gaindiko curriculum planteamendua egiten dela, derrigorrezko eskolaldirako guztiontzako oinarrizkoa eta komuna izango dena proposatuz.
|
|
Azken batean, Euskal Curriculumaren bidez erantzun nahi dugun galdera hauxe da: nahiz eta bi estatutan eta
|
hiru
administraziotan bizi, zer daukagu eta, batez ere, zer eduki nahi dugu elkarrekin Euskal Herrian bizi garenok?
|
|
Artikulu honen hasieran, Derrigorrezko Eskolaldirako Euskal Curriculuma aplikazio fasean indarrean jartzeko zer nolako ikasmaterialak eta testuliburuak liratekeen irudikatzeko saio bat dela aurreratzen nuen. Testuliburu horiek bete behar dituzten funtzioak, funtsean beste edonongo testuliburuk bete behar dituenen antzekoak dira; baina aitortu beharra dago ez dela batere ohikoa curriculum bat hezkuntzako gizarte eragileen ekimenez egitea, eta are gutxiago politikoki bi estatu eta
|
hiru
administraziotan antolatuta dagoen herri batentzat. Esperientzia berria litzateke eta, irudimenaz aparte, borondatea, ahalmena eta baliabideak dira adosten dugun curriculumari egokitzen zaizkion testuliburuak eta ikasmaterialak sortzeko eta plazaratzeko.
|
2015
|
|
Herria, Estatu propiorik gabe, bi Estatu eta
|
hiru
administrazioren pean sakabanatua, franko erdaldundua, etab., nazioa al da. Nazio bat al da?
|
|
(Katalanei naziotasun titulua ukatzeko Madrilen nolako enpeinua dagoen egunotantxe ikusten dugu). Berbere edo amazigak, Marokotik Egiptoraino lurralde diferentetan sakabanatuak, Marokon bertan Frantzia eta Espainiak zanpatu eta ustiatuak,
|
hiru
administrazio diferenteren pean ebakiak, hizkuntza, ohitura, etab., berdinekin, dudarik gabe herri bat dira: nazioa al dira?
|
2016
|
|
Horretarako arrazoiak hainbat dira: nire espezializazioa, ikerketak lukeen denbora luzeagoa eta Euskal Herrian
|
hiru
administrazio ezberdin egoteak sortzen duen zailtasuna.
|
2017
|
|
Lehenik eta behin, Euskal Herriko mapa dugu: mapa geografikoak (zazpi lurraldeena) eta politikoak (bi estatu eta
|
hiru
administrazioena) ezartzen duten errealitatea. Zazpi lurraldeei diasporak osatutako zortzigarrena gehitu behar diegu eta, era berean, globalizazio garaiak ezarritako logika neoliberalean bizi garen honetan, distantzia geografikoetan ‘urrun’ eta ‘hurbil’ dagoena birpentsatu:
|
2022
|
|
Eskumenak
|
hiru
administrazio mailen artean banatzeak kultur proiektu integrala eragozten du, besteak beste. Eskumen eta kudeaketaren arazoa ez da kultur politikan soilik aurkitzen dugun auzia; politika publikoaren eta, orokorrean, zerbitzu publikoen afera da zer nolako egituraketa izan behar duen.
|
|
Ordurako EHU eta NUP sortuak zirela," hegoaldean bederen, euskaldunen nahitaezko emigrazio intelektuala" bukatua zela zioen sarrera testuak, ondoren honako hau gehitzeko: " Euskal Herriko Unibertsitate honi, dagoen bezala egonda
|
hiru
Administrazio esparrutan zatitua eta orekagabe eredu elebidun nekagarrian oinarrituta, oinarrizkoenen artean oinarrizkoena falta zaio oraindik: benetan nazionala eta euskalduna izatea.
|