2007
|
|
Oraindik ere leku batzuk bereziki babestu beharrean gara eta hori ez da gertatzen ari. euskara gaztelera frantsesera ez diren hizkuntza horietan euskaraz baino. Datu
|
hau
oso ikusgarria iduritu zait. Egia da esaterako hain zuzen ere beste herrialdeetatik heldu den jende hori askotan kalean errazago ikusten dela etxean telebistari so dagoen euskalduna baino, baina ziurrenera poltsikuko soziologia egiten hasteko arriskuan erortzen ari naiz eta jarrai dezadan beste alde batetik.
|
|
Nagusien arteko elkarrizketetan gutxiago erabiltzen dugu euskara eta joera hori berori, hau da, euskara gutxiaEuskarak errealitate ezberdinak bizi ditu lurralde batean ala bestean, Gipuzkoan biztanleen hirutik batek darabil euskara kalean, Bizkaian entzuten da urrena euskara gehien, hamarretik batek darabil, Nafarroan gutxiagok erabiltzen du %6, 6ak, Araban berriz euskarak kalean duen presentzia ez da %5era ere iristen, Iparraldean euskarak bizi duen gizarte errealitatearen pare. go erabiltzearena, errepikatzen da ondoren, haurrak elkarrekin ari direnean, euskararen erabilerak behera eginez. Deigarria da joera
|
hau
oso indartsu gertatzen dela Iruña edo Gasteizen, haurren arteko elkarrizketetan euskararen erabilera hutsera etortzen baita hiriburu hauen kasuan.
|
2009
|
|
Etorkizuna moldatzeko (autoreak helburu gisa hobesten duen etorkizunera hurbiltzeko) zer neurri hartzen (edo hartzea proposatzen) diren jasotzen dituzten aipuak kokatzen dira azterbide honetan. Atal
|
hau
oso lotuta dago beraz plangintzarekin, eta jakina denez, hizkuntza plangintzaren arloa da soziolinguistikaren atal nagusienetariko bat. Plangintzarekin zer ikusirik izango duten aipuak hemen kokatuko dira beraz.
|
2011
|
|
Edozein modutan, euskal soziolinguistikaren hasierako positibismo
|
hau
oso lotuta zegoen, inkontzienteki bada ere, euskararen inguruan garai hartan sortzen ziren eztabaida sutsuekin.
|
|
hiztunak (guztiak, gehienak) elebidunak diren gizarte diglosikoa batetik, eta hiztun elebidunik (ia) ez duen gizarte diglosikoa bestetik. diferenteak dira, gizarte horren funtzionamendu linguistiko globala oso bestelakoa delako. gainerakoan, ordea, bat datoz biak Ferguson-ek 1959an diglosia txapelpean deskribaturiko kasu konkretuekin74 oso diferentea da, aldiz, taulako hirugarren kasua: (c) kasua alegia. hiztun elkartea ez da hirugarren kasu horretan diglosia giroan bizi, nahiz eta hiztunak (hainbat hiztun, ez ezinbestean guztiak edo gehienak) elebidun diren. hirugarren egoera
|
hau
oso diferentea da. Soziolinguistikan oro har, eta gure arteko ezagutza edo tradizio soziolinguistikoan bereziki, (c) kasua ez da askotan aurreko bietatik ondo bereizten jakin:
|
|
"... Garabide Elkartean ere, egiten den kooperaziorako bidean paradigma
|
hau
oso garatuta dago. Kultura eta hizkuntza lotuz oso ondo ulertzen da". hausnarketa hori, bestalde, ez da soilik maila teoriko edo diskurtsiboan planteatzen ari; aitzitik, hizkuntza ekologiaren diskurtso teorikoa hedatzeko eta praktikan aplikatzeko hausnarketak eta hainbat ekinbide ere bideratzen ari dira. horrela, ezagutzaren zabalkundearen eta formazioaren arloan aipatzen dira hIzNeT5 graduondokoa, ‘hizkuntza garapen iraunkorraren’ gaia ikasgai gisa egituratua lantzen duena, edota huhezI6 fakultatea, paradigma hori euskal kulturaren lanketan integratzen ari dena:
|
2012
|
|
Hori jakinda, alboraketa
|
hau
oso kontuan hartu dugu erabilera aitortuari buruzko datuak erabiltzen ditugun aldiro. Baita, noski, aurrerago" Euskararen erabilera zertan den.
|
2014
|
|
Lagunartean ere berdin, batek bi hizkuntzetan hitz egiten du eta besteek euskaraz. Lanean gauzak pixka bat aldatu egiten dira eta
|
hau
oso adierazgarria da. Batek soilik hitz egiten baitu euskaraz, beste bik gaztelera hutsean eta gainontzekoek bi hizkuntzetan.
|
2015
|
|
Baina ez da kontuan hartzen agin talde horretako kideek izan duten bilakaeran (hizkuntza sozializazioan), normalena gaztelaniaz/ frantsesez egitea dela. Aurreiritzi
|
hau
oso ohiko izaten da hezitzaileen eta irakasleen artean. Beraz, hobe hori albo batera uztea eta beste modu batera ikustea:
|
|
Multilingual Matters. 234 (Gurean, liburu
|
hau
oso aipatua dena, Euskararen biziberritzearen eredua lantzen duelako, baina bertako gure Euskararekiko lana gutxitan aipatzen dena, zergatik hori?).
|
2016
|
|
Baten bati irudituko zaio zazpi multzoko sailkapen
|
hau
oso xehea dela, xeheegia aukeran, multzo gutxiagorekin nahikoa genukeela hizkuntza gaitasunaren egoera eta bilakaera egoki aztertzeko. Azal dezagun gure ikuspegia:
|
|
24 Banaketa
|
hau
oso presente egoten da abertzaleen planteamendu bitarretan, egunerokotasunean eta teorikoki.
|
|
Euskal herriko arnasguneak hala landa gune nola hirigune continuumean kokatzen dira, eta edukiaren aldetik continuum
|
hau
oso urbano eta modernoa da.
|
|
Euskal herriko arnasguneak hala landa gune nola hirigune continuum ean kokatzen dira, eta edukiaren aldetik continuum
|
hau
oso urbano eta modernoa da.
|
2017
|
|
‘jatorrizko hiztunen’ jarrera. Azpimarragarria da
|
hau
oso, izan ere, jatorrizko hiztun askok mespretsuzko hitzak erabiltzen dituzte ‘hiztun berri’ adierazteko, eta denboraren poderioz, gizartean zabaldu eta normalizatu egin dira, hiztegiko sarrera izatera ere iritsiz (definizioaren kasua, esaterako).
|
|
Jon Artza – 1980 hamarkadako euskararen egoerari buruzko diskurtsoa eta euskaltzaletasuna ez doazela norabide beretik. Azken urteetan hainbat eragileri entzun izan diegu esaten herri
|
hau
oso abertzalea bai, baina ez dela batere euskaltzalea. Gure irudiko, euskaltzalea bada, ez ostera euskalduna.
|
|
Azken urteetan hainbat eragileri entzun izan diegu esaten herri
|
hau
oso abertzalea bai, baina ez dela batere euskaltzalea.
|
|
Egoera azaltzearren ni eskoriatzarra naiz eta gazteen artean ez da hitanoa erabiltzen. Hala ere, azken denboran ni konturatu naizenetik behintzatgazte batzuk –mutilak eta 18 urte bitartekoakhitanoranzko hurbilpen bat egin dute,
|
hau
oso txikia baldin bada ere. Hau da, hitanoa sartu dute beraien mintza praktiketan, formula sinple eta esaldi tipikoak izan arren, aurretik inoiz erabili ez dutenean.
|
|
Azken
|
hau
oso loturik dago Ortega et al en (2014) ikerketarekin baita ere. Euskara batua anonimoa da, sortua eta berdina da, eta denek hitz egiten dute.
|
2018
|
|
– Jaime Altuna Ram� rez eta Jone M. Hernández Garc� a koan, sexu bakoitzari sozialki egokitutako arauak, rolak, aurreikuspenak... kontutan hartu behar ditugu" (Hernández 2002, 124). Egin ditugun ikerketetan alderdi
|
hau
oso garbi agertzen da. Gure gizartean energia handia erabiltzen da gizon eta emakumeen kategoriaren arabera banaketa garbia egon dadin.
|
2019
|
|
Gainera eta horregatik, ez dago kausa ondorio erlazio zuzenik interbentzioaren eta emaitza orokorren artean: erraza da zehaztea paisaia linguistiko intituzionalean zenbat hutsune dauden eta zer egin horiek betetzeko; konplikatua, ordea, neurtzea zenbateraino trinkotu diren harreman sareak, edo zenbat aurreratu dugun jardun informalean. esan ere esan dugu ekimenak ebaluatzeko irizpide nagusia dela kuantitatiboa, eta bigarren plano batean geratzen dela kualitatiboa (gogobetetze maila),
|
hau
oso erlatibo eta haren mendeko delako: jenderik egon ezean, ez dago asebetetzeaz galdetzerik; baldin badago, gogoko duten seinale izaten da; eta parte hartze irregularra bada, atzean askotariko arrazoiak izan ohi dira.
|
2020
|
|
Kasu honetan, baldintza komunikatiboak zehazteko erabilitako parametroen balioek egintza komunikatiboa erabateko distantzia komunikatiboarekin lotzen dute, sermoiaren generoak bideratzen duen egintza komunikatibo
|
hau
oso formal bihurtuz.
|
2022
|
|
Lehen pausua, kulturaren definizio bat aurkitzea da. Bilaketa
|
hau
oso zaila da, kultura ulertzeko modu antropologikoak beti eduki duelako anbiguotasun handia bere barnean horren erakusle dira diziplina sortu zenetik kontzeptuaren bueltan sortu diren definizio guztiak. Gure aldetik, hurbilpen orokor bat egitea da asmoa, proposatu nahi den eredura hurbilduko den hurreratzea.
|
|
kaleko erabilerari. Esparru
|
hau
oso garrantzitsua izan arren, kaleko erabileraren berri besterik ez dute ematen. Erabilerari buruzko analisi orokorrek bestelako esparruen berri ere eman lukete:
|