Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 18

2008
‎Hiztunak esaldi bakarrez edo laburrago esan zezakeena, sintagmak, esaldiak edo zenbait zati errepikatuz ematen du. Ahozko hizkuntzan gauzak behin eta berriro errepikatzen ditugu, esandakoa ahaztu egin zaigulako edo pentsatzeko beta hartu nahi dugulako. Era berean, ahozko hizkuntza prozesatzeko baldintzetarik dugu denbora:
‎Utikan porrotaren eta ahuleziaren ikuspegi erromantiko edo kristaua. Scardenalli faszista bat da, bere sortzezko gabeziaren mendekua hartu nahi duena:
‎Azterkizun horren zati txiki bat hartu nahi dut gaur: hitz elkartu sin tetikoena.
‎Nolanahi ere, Akademia sortzeko orduan, Etxaidek prozedura populista bat iradokitzen zuen: Akademiaren hautaketan parte hartu nahi zuen euskaldun orok bidal zezala Euskal Esnalera gustokoen zituen 10 akademikogaien zerrenda, eta 15 izen bozkatuenekin osa zedila Akademia186.
‎Urtea iraganik, 1902an Hondarribian elkartuko ziren berriro eta han erabakiko zuten proposaturiko ortografia proiektuen artean zein onartzen zen. Aranaren proposamenaren arabera, 1902ko Hondarribiko bilkura hartan, 1901ean Hendaian elkartu zirenak ez ezik, parte hartu nahi zuten gainerako euskal idazleak, euskara ikertzaileak, zein orotariko euskaltzaleak (euskara maite zuten guztiak) azaldu ziren, beti ere prozeduretan finkatu bezala aurretiaz izena emanez gero. Halaber Kongresuko partaide guztiek konpromisoa hartu behar zuten azkenean erabakiko zen ortografia eredu hori segitzeko.
‎Horregatik Dreyfusen belaunaldiaz geroztiko intelektualen kezka etengabea nazioa izan zen. Baina ez XIX. mende hasieran izan zitekeen bezala nazio politikoa, herritar aktiboen portzentaia handiago edo txikiago bati zegokiona, baizik nazio esentziala, herri masa osoa hartu nahi zuena, eta uneko erakundeetara ez zena osoki egokitzen. Nazio/ Erakunde arteko egokitze falta horrek eragin zien intelektualei termino horiek biak birformulatzea.
‎Tokian tokiko hizkera aintzat hartu nahi duen proiektu baten, ezinbesteko elementua dira irakasleak. Proiektua gauzatuko bada, profesional horien prestakuntza, bai dialektala, bai erregistroen ingurukoa, bai euskalkiaren aurrean erakusten duten jarrera eta sentsibilitatea, faktore erabakigarriak dira.
2010
‎Egungo ikuspegitik badirudi argi dagoela 50eko hamarkadaren bukaera aldean, belaunaldi berri batek aurrekoaren lekukoa hartu nahi zuela. Ekonomian, industrian, gizarte egituretan eta kulturan bestelako moldeak nahi zituen belaunaldi berriak bizitza eta bizimodua desberdin ikusten zuen.
2013
‎Behin, Saint Pierrekespresuki aipatu zituen errateko gibelatzen ari zirela. Beste behinesplikatu zuen errusiarrek zergatik hartu nahi zuten Hungaria eskualdea, hala nola hura baitzen Austriako eskualde aberatsena, zaldiak hazteko ere behar zutena, eta handik ateratzen zirelako soldadu hoberenak.
‎1916ko martxoan, bera zegoen tokitik eskuinago, Craonne eta Aisne artean izan ziren guduak aipatu zituen, eta argitu zuen gerla hastapenean han zeuden erregimentuek hartu zuten Ville aux Bois inguruko ordokitik biziki hurbil zegoela. Alemanek gain hura berriz hartu nahi zutela, baina gudu hura isilpean iragaten ari zela zehaztu zuen, prentsak Verdun baizik ez zuelakoan aipatzen. Horrez gain, Craonne inguruan egin zituzten aitzinamenduak artikulu frankotan aipatu zituen.
2016
‎hogei aktore pasa. Ni kopuruari egokitzen naiz honi antzerkia idaztean eta beste herri batek hauetarik bat arra hartu nahi balu ere, zaila da hain beste presunetako taldeen osatzea! 427
‎Miguel Angel Santagadak kontuan hartu nahi duen harrera kolektiboak koadro bat eskaintzen digu gerla ondoko antzerki antolaketaren deskribatzeko. Lan horrek Antzerkilarien Biltzarraren sortzea ekarri zuen, benetako dinamikaren ondorio nagusi gisa.
‎Ez da horrela gertatu baina gogoeta aitzina doanaren froga gisa ikus genezake. Gaurko autoreek beste totem batzuk hartu nahi dituztela eta erreberritu, gaurkotu.
2017
‎belaunaldien arteko transmisioa nekez egiten da eta galera handiak gertatzen dira mintzairaren mamian nola azalean, euskaldunen alfabetatzea doi bat eskasa da, diglosia deitu egoeraren ondorio kaltegarriek hizkuntzaren higadura dakartela errazki ikusten da non eta atzerrian ezagunak diren death> language> fenomenoak gogora etortzen baitzaizkigu. Euskaltzaindiak neurriak hartu nahi ditu, beste erakundeekin sail honen azkartzeko, diagnostiko eguneratu bat eginez, aterabideak proposatuz, eta kasuan kasuko formakuntzak antolatuz, hizkuntzaren kalitatearen eremua sustatzeko. Gidaliburu bat sortzea gure xedea da partikularki Ipar Euskal Herriko euskal hiztunei zuzendua.
‎Aukera hori Euskaltzaindiak Ipar Euskal Herrian ezarri nahi du. Egituren artean, proiektu zientifiko zenbaitetan (ANR edo Akitania Euskadi) parte hartu nahi du Euskaltzaindiak hala nola CNRS bezalako ikerketa egiturekin.
‎aldetik, euskararen eremuak balioztatze sakonak merezi eta hartzen dituela aldarrikatzen dugu. Aditu lan horietan Euskaltzaindiak berak parte hartu nahi du, edo zuzenki, edo bil ditzakeen adituen sarearen bidez.
‎Hemen, Euskaltzaindiak dokumentuan aipatuak diren proiektuetan bi mol dez parte hartu nahi du: alde batetik, gizartearen eremu guzietan euskarak behar duen presentziaren axolatuz, bestetik, hizkuntza garapenerako tresna baliagarriak sortzeko indar berezia eginez.
‎Hizkuntzaren ofizialtasunaz, edo ezagutza edo aitortza beste mota bati buruz nahikatzen dugun gogoeta horren karietara, uste dugu, euskalgintzaren parte handi batek adierazten duen bezala, euskarari> buruzko> diskurtsoa> berritzea edo zorroz tea beharrezkoa dela, eta HELEP izan behar dela berritze horren lekukoa eta eragilea. Euskaltzaindiak horretan parte hartu nahi du. «Leloak» edo biltzarrentzako edo panfletoentzako esaldiak aipatu ordez, hizkuntzari buruzko herritarren nahiak eta arrangurak entzunak izatea nahi dugu:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia