Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2000
‎Azken batez, badirudi Estatu nazioak Estatuari sortzen zaion beharrari erantzuten diola. Badago gai hau argitu dezakeen nazionalismoaren hainbat teoria, eta horietako batzuen irakurketa azkarrari ekingo diogu. Adibidez, Gellner en ereduaren arabera18, gizarteen modernizatze prozesuan koka daiteke nazionalismoaren gaia, gizarte tradizionalek gizarte industrializatu bihurtzeko izan duten igaroaldian.
2001
‎Beraz, molekula usaindunaren eta usaimenaren arteko elkarrekintza aztertu behar da; hau da, zer gertatzen ote da substantzia kimiko batek pituitariara jo eta gero? Honetaz ezer gutxi dakigu eta hainbat teoria itxuratu dira:
2006
‎Egile hauekadierazten dute XVIII. mendean gurasoen garrantzia azpimarratzen hasten dela; era berean, XIX. mendean, amaren figuraren garrantzia nabarmendu egingo da, harik eta pixkanaka pixkanaka umearen ongizate fisiko eta mentalaren bermenagusia bihurtu arte. XX. mendean, jada, hainbat teoria psikologiko tartean, emakumeei errua sorraraziko zaie euren papera ongi betetzen ez dutenean. Teoria hauenartean, nagusietariko bat, XX. mendearen erdian sortzen den John Bowlby renatxikimenduaren teoria izango da, amaren eta umeen artean, behar den bezalako, loturaz hitz egiten diguna eta harreman hori erabat uniformizatu eta naturalizatuegiten duena (ikus, esate baterako, Bowlby, 1989).
‎Osasuna edo bizimoduak era ez hegemoniko batetikulertzeak ez zaituelako berez libratzen genero ikuspegi ezberdintzaile eta zapaltzaile batetik. Beste aldetik, filosofia horiek normalean XX. mendearen erdiangaraturiko hainbat teoria psikologiko dituzte oinarri, atxikimenduaren teoria kasu, oso testuinguru historiko partikularrean sorturikoa eta emakume eta gurasoaskoren errealitatea kanpoan uzten duena. Bigarrenik, esan behar da feminismoaeta emakumeen aurrerapausoak ulertzeko modu ugari egon daitezkeela, denakerrespetagarriak bezain eztabaidagarriak.
‎Lerradura onomastiko horren zioak ez ditugu ezagutzen baina hainbat teoria daude. Batzuek diote baskoiek Mendebaldea inbaditu zutela V. VII. mendeen buruan, hau da, teoria espantsionista; beste batzuek, ordea, zilegiago ikusten dute, vasco?
‎21 Historiaren definizioaren eta izaeraren inguruan, hainbat teoria eman dira denboran zehar. Annales eskolako historialarien artean, 1960 hamarkadetan, historia zientziaz bi ikuspegi gauzatu ziren:
2007
‎Vygotsky ren (1979) ideietan oinarrituta, beste hainbat teoria ere sortu ziren.Kulturak gizakiaren garapena zehazten duela aldezten dute horiek. Ikuspegi horienarabera, gizakia kultura baten barruan garatzen da, eta, han, ezagutza edukigehienak eskuratzen ditu beste pertsonekin zereginak ebaztean izaten ditueneragin trukeetan.
‎James-ek Niari eta Nireari buruz egindako ekarpenek eragin handia izan dutenorberaren ezagutzaren inguruko azterketetan, eta, gaur egun, horietan oinarritutako hainbat teoria aurki daitezke; esate baterako, Lewis eta Brooks Gunn ena (1979).
‎Ikaskuntzan oinarritutako hainbat teoria daude. Batzuen arabera, generoarenaraberako estandarizazioa haurrari kanpotik ezartzen zaizkion zigorren eta sarienondorioa da (Staats, 1975 in Durkin, 2005).
2008
‎Neoestrukturalistatzat edo neopiagetiartzat har litezkeen hainbat teoria egon arren, ondoren, Juan Pascual Leoneren, Robbie Caseren, David Klahr en eta John Gilbert Wallaceren ikuskeren ideia bereizgarrienak besterik ez dira labur labur aurkeztuko.
‎Garai batean, hainbat teoria eta azalpen teoriko agertu ziren. Gaur egun, jarrera ezkorra da nagusi ikertzaileen artean.
‎Prozesu horiek azaltzeko, hainbat teoria daude. Horietariko batek kontuan hartzen ditu duela hamazazpi bat milioi urte Lurrean (egun Afrika dagoen lurraldearen inguruan) batera gertatu ziren aldaketa ekologiko eta klimatikoak.
‎Joera hori garapena errealitatetzat hartzen duen jarrera hartze bat da, eta, bizi ziklo osoan zehar gertatzen denez (mota guztietako esperientziez gainezka, beraz, baita belaunaldi esperientziez ere), hura aztertzeko ez dira bakarrik garapenaren lehen aldietan oinarritzen (haurtzaroan eta nerabezaroan). Hipotesi horrek agerian jarri nahi du aldagai unibertsal normatiboek, oro har, zer nolako garrantzi erlatiboa duten garapenerako( hainbat teoriak proposatuak, hala nola Epistemologia Genetikoak edo psikoanalisiak). Aldagai horiei testuinguruzko edo historiako beste aldagai batzuk erantsi behar zaizkie; haien garrantzia, hainbat ikuspegitatik landu bada ere, ingurunearekin edo gizarte elkarrekintzarekin lotutako ikuspuntuek edo gizarte elkarrekintzazkoek jarri dute mahai gainean.
‎Hain zuzen ere, Locke() eta Rousseau(). Bi autore horien ekarpenetatik, geroago, hainbat teoria abiatuko dira psikologian.
‎Arestian ikusi den bezala, gure diziplinaren sorreran, finkatzean eta garapenean, zeresana izan duten egileek hainbat teoria planteatu dituzte (ikus 5, 6, 7 eta 8 gaiak). Teoria bat terminoen definizioak eta legeak biltzen dituen adierazpen multzoa da eta ezagutzak antolatzea eta etorkizunean egingo diren ikerketak gidatzea da haren funtzioa (Baltes eta laguntzaileak, 1980).
‎Gizakien inguruko hainbat teoria planteatzen hasi ziren.
‎Hori horrela izan arren, ikaskuntzari buruzko hainbat teoria plazaratu dira: batetik, Pauloven eta Watsonen baldintzapen klasikoa; bestetik, Skinnerren baldintzapen operantea edo instrumentala; eta, azkenik, Searsen eta Banduraren ikaskuntza soziala.
2009
‎Ikerketen emaitzekin sortutako hainbat teoriak faktore biologikoa erabakigarritzat jotzen dute, eta ikuspuntu horren baitan gizon eta emakumeen fisiologiaezberdinak (gizonezkoek testosterona eta emakumezkoek estrogenoak) izateakezberdintasun emozionalak azalduko lituzke. Beste teoriko batzuen esanetan, ordea, aldagai soziokulturala da denetan garrantzitsuena, eta ikaskuntza etagizarteratze prozesuen bitartez gizon eta emakumeek beren mundu emozionalamodu ezberdinean eraikiko eta erabiliko lukete, naturak hala zehazten ez badu ere.Azkenik, badira beste hainbat teoria soziobiologiko generoen arteko ezberdintasunak ulertu ahal izateko faktore biologikoak zein soziokulturalak kontuan hartubehar direla diotenak.
‎Ikerketen emaitzekin sortutako hainbat teoriak faktore biologikoa erabakigarritzat jotzen dute, eta ikuspuntu horren baitan gizon eta emakumeen fisiologiaezberdinak (gizonezkoek testosterona eta emakumezkoek estrogenoak) izateakezberdintasun emozionalak azalduko lituzke. Beste teoriko batzuen esanetan, ordea, aldagai soziokulturala da denetan garrantzitsuena, eta ikaskuntza etagizarteratze prozesuen bitartez gizon eta emakumeek beren mundu emozionalamodu ezberdinean eraikiko eta erabiliko lukete, naturak hala zehazten ez badu ere.Azkenik, badira beste hainbat teoria soziobiologiko generoen arteko ezberdintasunak ulertu ahal izateko faktore biologikoak zein soziokulturalak kontuan hartubehar direla diotenak. Ez da gure lanaren helburua teoria hauek aztertu eta elkarrenarteko eztabaidan zentratzea, eztabaida interesgarria bada ere, guk hemendik aurrera faktore sozialak eta ikaskuntzakoak izango ditugu kontuak, berauek generoarekin zerikusi handiagoa baitute aldagai biologikoek baino, sexuen arteko ezberdintasunaz hitz egingo bagenu beste kontu bat litzake.
2010
‎Azken urteetan, egoera horri buelta emateko asmoa duten hainbat teoria eta azterketa landu dira. Diru-laguntzetatik aparte, beste mota bateko politika tresnak kontuan hartzen hastea da oraingo helburua, produktu eta zerbitzu berritzaileen eskaera pizteko asmoz.
2014
‎Prozesu horiek azaltzeko, hainbat teoria daude. Horietariko batek kontuan hartzen ditu duela hamazazpi bat milioi urte Lurrean (egun Afrika dagoen lurraldearen inguruan) batera gertatu ziren aldaketa ekologiko eta klimatikoak.
‎Hain zuzen ere, Locke() eta Rousseau(). Bi autore horien ekarpenetatik, geroago, hainbat teoria abiatuko dira psikologian.
‎Garai batean, hainbat teoria eta azalpen teoriko agertu ziren. Gaur egun, jarrera ezkorra da nagusi ikertzaileen artean.
2015
‎Artikulu honetan doktore tesirako egindako literatura berrikuspenaren laburpen sintetiko bataurkezten da. Ikerketak hiri bazterreko paisaiak jorratzen ditu eta hauek ulertu ahal izateko huraosatzen duten hiru kontzeptuen inguruko hainbat teoria lantzen dira hemen: paisaia eta hiria, eta azkenhonen eratorria den hiri ertza.
‎Tamalez, printzipio horien interpretazio hertsiegi batean oinarrituta, doktrinaren zati batek (Weigend, 2011; Herzberg, 2000) Hitlerren gisako goi karguak partaide huts gisa induktoregisa, hain zuzen ere zigortzea proposatu izan du. Horrelako eta antzeko bidegabekeriakekiditeko, nazioarteko auzitegi penalek eta nazioarteko doktrinak hainbat teoria garatu etaaplikatu dituzte, besteak beste, Joint Criminal Enterprise (hemendik aurrera, JCE) delakoa.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia