2023
|
|
★ Subjektuen esparruak ukitutako langileak zehazten ditu; gehienetan, hitzarmena kasuan kasuko lurralde esparruko eta esparru funtzionaleko langile
|
guztiei
aplikatzen zaie, ulertzen baita zenbait langileri —aldi baterakoei, jarraitutasunik gabeko lana duten langile finkoei, lanaldi partzialekoei— ez aplikatzea bereizkeria ez eze, deuseza ere badela.
|
|
Kontuan hartu behar da" negoziazio kolektibo" kontzeptuak estatutu izaerako negoziazio kolektiboaz diharduela; izan ere, estatutuz kanpoko negoziazio kolektiboak, eragingarritasun pertsonal mugatua duen heinean, ezin ditu jorratu enpresako langile
|
guztiei
aplikatu beharreko gaiak, lanbide sailkapenerako sistema kasu [2006ko otsailaren 21eko (88/ 2004 errek. zk.) AGE, 4 Salakoa].
|
|
Lanbide artekoa denez, ekoizpen sektore eta adar
|
guztiei
aplikatzen zaie.
|
|
Egia esan, ez dira zuzenbide erkideko kontratu arruntak, ezpada kontratu kolektiboak eta lan izaerakoak, non ordezkaritza kolektiboko organoen eragin berezia nabari den. Are gehiago, eragingarritasun kolektiboa dutela nabarmendu behar da; izan ere, kasuan kasuko esparruko langile eta enpresaburu
|
guztiei
aplikatzen ez bazaizkie ere, zuzenean, modu automatikoan, aplikatzen zaizkie sinatzaileek ordezkatutako subjektuei. Nolanahi ere, euren izaera kontratu izaerakoa da, eta, ondorenez, iturrien sisteman, estatutu izaerako hitzarmenen azpian eta horien mende kokatu behar dira.
|
|
Toki autonomiaren printzipioaren" toki" esamoldea definitzerako orduan Toki Autonomiaren Europako Hitzarmenaren 13 artikuluari jaramon egin behar zaio. Artikulu horren arabera, Estatuek definituko dute toki erakundea zer den, TAEHk Estatuaren barnean toki erakunde kategoria duten erakunde
|
guztiei
aplikatzeko beharra ezartzen duelako, nahiz eta gero Estatuek berrespen dokumentuetan kategoria batzuei aplikatzeko edo ez aplikatzeko aukera izan. Hitzarmenak horrela egitea logikoa da, Estatu bakoitzak bere toki administrazioaren mailakatzea ezberdina izango du, tokiko mailaren antolaketa ezberdinak daudelako.
|
|
Ildo horretatik, KAren 27/ 1987 Epaiak 2 oinarri juridikoan horrela dio: " administrazio eragingarritasun printzipioak, Administrazio Publiko
|
guztiei
aplikatzeaz gain, zerbitzu publikoei ere aplikatu behar zaienak, legegileari baimentzen eta agintzen dio toki administrazioen arteko harremanak eta toki administrazioen eta Estatuaren eta autonomia erkidegoen arteko harremanak ezartzeko moduak eta bideak zehazteko... ".
|
|
Bestetik, kontuan izan behar dugu gai honi buruz, EKren 149.1.13 eta 149.1.18 artikuluari jarraiturik, aurrekontu egonkortasunak oinarrizko izaera duela eta, ondorioz, SaNCHEZ pEREZek adierazten duenez: " Administrazio publiko
|
guztiei
aplika dakieke, beren pertsonifikazioetan, haien guztien aurrekontu jarduketa koordinatuak Gobernuaren politika ekonomikoaren zerbitzura jartzeak, aukera eman dezan barneko eta kanpoko ezinbesteko egonkortasun ekonomikoa lortzeko" 493.
|
|
Honen inguruan HuRTADO LoPEZek hurrengoa adierazten du: " Neurri hori AEFJLOren 20 artikuluan jaso da, eta, Estatuko zergak lagatzeko ereduan sartutako toki erakundeak soilik aipatzen dituen arren, toki erakunde
|
guztiei
aplikatu ahal izango litzaieke gardentasun printzipioa edo betebehar horiek betetzen ez badituzte. Argitu behar da eredu hartan sartutako toki erakundeei soilik aplikatzen zaiela neurria aurrekontu egonkortasunaren edo zor publikoaren helburua betetzen ez den kasuetan" 524.
|