Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 15

2001
‎Funtsean, paradigma moderno horren baitan egon dira eraikita, eta oraindikere badaude, neurri handi batean? gure helduen euskalduntzea eta alfabetatzea ere.Eta, azken batean, ikuspegi modernoaren araberakoak ditugu gaur indarreanhainbat osagai, elkarreragin estuan: euskaltegien izaera, irakasleen (eta ikasleen) egitekoa, hizkuntza eta ikaskuntza ulertzeko era, irakaskuntza eratzeko moduaeta... lehengo programa.
2007
‎Alderantziz: gure helduen mundua gaixo dago, hain zuzen elkarrizketarik ezagutzen ez duelako edo, zehatzago, bertan elkarrizketa lagunarteen esparru pribatuenera baztertua izan delako, eta bizitza publikoan —komenientziaren eta botere gosearen araberako— pentsatze monologikoak agintzen duelako. Eta munduko zoritxar oro honetan oinarritzen da:
‎euren auto erreferentzia eta auto inhibizio naturala gainditzea" 183 Hezitzailearen zeregina, hemendik begiratuta, elkarrizketa posible egingo duten baldintzak erraztea da, alegia, emaitza arrakastatsuak lortzearren beharrezkoak diren elkarrizketarako baldintza egokiak sortzea, bultzatzea eta zaintzea. Eta horren beharra nabaria da egun, ze, egiaz, gure helduen mundua gaixo dago, hain zuzen, elkarrizketarik ezagutzen ez duelako edo, zehatzago, bertan elkarrizketa lagunarteen esparru pribatuenera baztertua izan delako, eta bizitza publikoan pentsatze monologikoak agintzen duelako.184
2008
‎nerabezaroaren bizipena, familia egituraketak, helduekiko jarrera orokorrean, seme alaben autonomiaren egituraketa........ e.aGuzti horrek, halako ezegonkortasun fisiko eta emozionala omen zekarkion familia honi, izan ere, hona etorri arteraino beraien kulturan egoki ziren keinu eta portaerek ez baitzuten ia lekurik aurkitzen gurean, eta gaur egun ere, hainbat kultura zeinuek ez omen dute bere tokia aurkitu.Esaterako, hemengo kulturan hitz egiteko garaian erabiltzen dugun doinua oso altua suertatzen omen zaie hainbat kultura ezberdinetako bizilagunei, haserre gaudeneko doinua ematen omen du, eta horrek kikildu egiten omen ditu neurri batean, gurengandik pixka bat urruntzen, hasiera batean behintzat.Toki eta zerbitzu askotan gertatzen omen zaie profesionalaren aurrean egonik, eta berau datu pertsonalak jasotzen ari zaizkienean, bigarren abizena eskatzea, lurralde askotan abizen bat bakarra dutenean.Beste adibide bat: ikaragarrizko inpresioa egiten omen die gurean helduekiko daukagun jarrerak (zahar etxean zaintzea, edota norbait etxera ekartzea gure helduak zaintzeko...) beraien egunerokoan helduen hitzak lehentasun nagusia duen bitartean.Zer ote da ba orduan" txoke" edo talka kulturala delako hori. Datorren zenbakian argituko ditugu zalantzak......
‎Literatura arloko adituen arabera, Gorrailek populu xumea lezake ordezka, goi klaseen jarrera salatuz baita burgesia, erlijioa, zergak, gosetea, gerlak eta bere ibileren kontaketa lehengo gesta kanta ipuin moldearen parodia irudiko bat liteke. Egia erran, nik haurtzaroan irakurri nuenean ez nuen holakorik susmatu, baina idazki hori doi bat barnatzen baldin badugu gure heldu begiekin, akats horiek guziak salatuak direla argi eta garbi ohartuko gara. Eta, gainera ikusiko ere, gaurkoari begira, antzekotasun anitz kausi daitekeela. Euskal literaturan ez bada haurrei buruz argitaratu kondaira eta ipuin eskasik, uste dut erdal hizkuntzetako obrek ere badutela beren interesa eta beren lekua, euskarazkoek erdarazkoetan behar luketen bera funtsean, eta gisa horretan" le Roman de Renard" ipuin bildumaren euskaraz plazaratzeak irakur gura bultza lezakeela, euskal literatura ahultzeko partez aberastuz, euskarazkoak erdarazkoa egin lezaken bezala, funtsean! Erdi aroko idazkiak izangatik, Gorrailen ibilerak ez dira istorio serio eta tristeak, irri eta trufa jokoek anitz leku hartzen dute.
2010
‎Maria Dolores de Cospedal Ppko idazkari nagusiak adierazi duenez, bere alderdiak pentsioen gelditzearen kontra botoa emango du eta kooperazio eta garapen aurrekontua murriztuz berdintzea proposatu du, herrialde bat solidario izan dadin, lehenengo gure helduekin izan behar garelako.
2011
‎Izan ere, gure lagunaren mahaiari begiratuz negar zotinka ari zen irakasleak ez zuen haur taldeak barnean gordetako galderei egoki erantzuteko hitzik, malkoak zituen hark erantzun bakar. Eta gure heldu gabeko bihotzek, jakina, bestelako azalpena behar zuten.
2013
‎Egoitzaren arduradun eta langileek, kontzientziaren zerga humanista eta prestakuntza garaikidearekin profesionalak izatetik haratago, pertsona izatea profesionalizatu dutela islatzen dute. Norberaren babes eta historiaren gordailu den betiko «etxea» utzi eta bizitzaren neke guztiak bat eginda egoitzara iristen diren gure helduen atsedenleku abegikor eta erosoa bilakatuz. Beti, eta edozein harremanetan, irribarrea dutela hitzaurre, bai senide zein lagunentzat.
2015
‎Inork galdetu al die gure helduei nola bizi izan zuten egoera, nola konpondu zuten, nor eta noiz lagundu zuten…?
2017
‎Pankarta handi bat du kanpoan: Espazio duin bat gure helduentzat, Sortuk sinatua. Jendea axolagabe igarotzen da aurretik, aldameneko tabernara bidean.
2018
‎Megafonia ere ez da faltako, eta aurten, hainbat hizkuntzetan abestutako gabon kantak entzungo dira." Santiago egoitzara Udal ordezkariek egitekoa duten bisitaldia ere aipatu du alkateak: " Egun hauetan ezin gara gure helduez ahaztu. Udal ordezkariek bisita egingo dugu zahar egoitzara, gure gertutasuna eta goxotasuna eskaintzera".
2021
‎Gure film laburrak nazioartean asko mugitu izan dira, baina beti pentsatzen duzu oso zirkuitu minoritarioan mugitzen direla eta ez duzu hainbeste hausnartzen horri buruz. Baina 80 egunean gure lehenbiziko fikziozko film luzea egin genuenean, Euskal Herrian, baserri inguruan kokatutako istorio bat, zeinetan bi emakumek maitasunezko istorio bat bizitzen duten, iruditzen zitzaigun oso istorio lokala zela, gure gertuko pertsonaietan kokatuta zegoelako, gure etxe artean, gure helduengan... iruditzen zitzaigun hemen ikusteko film bat zela. Karlovy Vary Txekiako zinemaldian aurkeztu genuenean, ostera, esan ziguten ze txekiarra zen film hura.
2022
‎Kitxua hizkuntzak Peruko mendialdean du indarra, Lisbeth Florez irakasleak azaldu duenez. «4.000 metrotik gora bizi diren komunitateetan gure helduen zein haurren ehuneko ehunek hitz egiten dute kitxua, eta halaxe aritzen dira eskolan ere». Cusco inguruan dago Florezen komunitatea, 12.000 lagun inguru direla dio, eta horietatik 10.000 lagunek kitxua dutela lehen hizkuntza.
‎Ikerketek azken urteotan euskararen ezagutzak goranzko joera duela islatzen dute, baina tradizionalki hizkuntzak gotorleku izan dituen gune ustez seguru horietan jaisten ari da bere erabilera. Euskarak ezin du espazio publikoa galdu, inoiz baino presenteago egon behar du bizitza laboralean, tratu komertzialean, osasungintzan, haur eta nerabeen aferetan ala gure helduenen zaintzan.
‎Familiaz, etxeko haurrez, gure helduez... horrenbeste hitz egiten dugun urte sasoi honetan, jabetzen al gara zein egoeratan dagoen adineko jende asko. LABen uste dugu adinekoentzako asistentzia eredu osoa berrikusi behar dela.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia