2000
|
|
Lehen aukerak egingarriagoa dirudi, baina, geroanproiektatzen bagara, zer aukera egonen da, epe luzera, Euskal Herri batua eraikitzeko? Nik, Iparraldetik, horrelako eskema bat arriskutsua ikusten dut, kasik esangenezakeelako, hogei urteren buruan
|
gure
euskalduntasuna desagertua izanen dela.Maila apalenetan ere, Estatu frantziarrak inongo borondaterik ez du gure euskalizaera onartzeko. Beraz, gaudenean jarraituz, hogei urteren buruan hemengo lurraldea da Euskal Herri gisa kontsideratu, euskaraz hitz egin dezaketen hamarbat pertsona bakarrik egongo direlako.
|
2004
|
|
Ez sartu bere izena euskaraz ez daukaten dendetan. Ez kontsumitu
|
gure
euskalduntasuna aintzakotzat hartzen ez duen ezer. Hitzak alferrik direnean, akaso poltsikoak eragingo ditu aldaketak?. 612 Poltsikoaren indarra ekarri digu hizpidera Etxeberriak, hitzarena ahitua dagoelakoan edo.
|
2009
|
|
Ez naiz horretan larritzen, ezta harritzen ere, Leon Leonen hitzak nireganatzen ditudanean. Lotsarik ez dugu izan behar
|
gure
euskalduntasuna aldarrikatzeko. Etsi ez dugu egin behar gure kulturari euskarriak eta eustazpiak eskaintzeko, krisiaren krisiaz, gurea betiko krisian egoten baita, arian arian lanarekin eta ahaleginekin konpondu behar izan duguna.
|
2010
|
|
Ikastolen mugimenduaren baitan, ordea, askok ez zuten ondo ikusi EEPA. . Gu mugimendu edo plataforma hartan ginen; baina ez ginen ikastolen kontra, horrela ulertu bazen ere, baizik eta eskola publikoan
|
gure
euskalduntasuna bermatzeko eta gure naziotasuna indartzeko?, urte luzez HBko mahaikidea izandako Tasio Erkiziaren hitzetan.
|
2011
|
|
Jon Alonsoren Euskal Karma eleberriak abentura fantastikoa, satira politikoa eta zientzia fikzio ukituak biltzen ditu, Andoni Tolosaren hitzetan. Bertan B martetarra prest dago
|
gure
euskalduntasuna salbatzeko, eta horretarako sekulako bidaian endredatuko du Arantzazuko frantziskotar bat Amazonian zehar Kolko Mitxoleta euskal ikertzailerik ospetsuenaren bila.
|
2012
|
|
Hain justu ere hortxe dago koxka: euskaldunoi ez zaigu haizu, ez lehen, ez orain, eta ez gero ziur aski,
|
gure
euskalduntasuna aldarrikatzea mila eta bat oztopo eta eragozpen pairatu behar izan gabe; orduan ere Nafarroako patroi handiaren euskalduntasuna aldarrikatu beharra zegoen, sasiko Historiaren kontra, egiazko Historiaren alde. Horrela sortu zen Euskararen Nazioarteko Eguna, 1995etik aurrera EAEn instituzionalizatuta dagoena.
|
2015
|
|
Badaki. Askozaz ere errazagoa eta eramangarriagoa dela gehiengoaren joerari jarraiki,
|
gure
euskalduntasuna hemen bai eta han ez aireratzea, momentuko komenentziaren arabera, abertzale karneta poltsikoan gorde ala ateratzea. Baina euskalduna (ezkertiarra, emakumea, gizona, demokrata...) egunero egiten da, egunero ari da egiten ala desegiten bere hautuen bitartez.
|
2017
|
|
Hor utzitakoa ere bagara gu! Irekitze horrek
|
gure
euskalduntasuna murriztu ordez euskaldunago egin gaitzake oraindik ere akaso argiegi ikusten ez ditugun moduetan.
|
|
mintzo zaizkigu euskaldun batzuk. Bidenabar esateko,
|
gure
euskalduntasunaren identitate etniko arlotea ederki salatzen du jokabide linguistiko horrek, kontzientzia nazionalaren arrastorik gabe.
|
|
Identitate zentzu hauskorra darie euskaldun izateko gaurko baldintza soziolinguistikoei. Horregatik,
|
gure
euskalduntasuna ezkutatu nahi izatera irits daiteke gure autoestimurik eza33.
|
|
Egia da, hala ere, kontrakarrean bizitzera behartzen gaituzten baldintzak gorabehera, euskaltzale matxinatuen jarrera duinak badaudela gure artean. Dena dela, asimilazioari aurre egiteko daukagun kapital ideologikoa eta diskurtsiboa guztiz apala da, eta, oro har,
|
gure
euskalduntasunaren premiak aise asetzen ditu bizi gaituen euskal identitate etnodiglosiko otzanduak.
|
|
Izan ere, nazioak izatez eta egitez gizakien uste, leialtasun eta elkartasunen moldatzaileak dira? 39 Horra Gellner en tesia, eta hona tesi hori gurera egokituta atera dezakegun ondorioa: hots,
|
gure
euskalduntasun etnokulturalak ez gaitu nor egiten euskaldun gisa, mendeko gizaki alienatuak baizik; aldiz, erdal komunitate nazionalari dagozkion hizkuntza kulturaren funtzioak gai dira erdaldunen identitate ongizatea bermatzeko.
|
|
Gure aurreko arbasoen euskalduntasun aurrenazionalean beharbada bai; haatik, gaurko gizarte eta kultura nazionalaren baldintzetan, inola ere ez. Horregatik izan behar dugu autokritikoak oraindik ere gure artean nagusi den euskalduntasun eredu etnikoarekin98 Euskal nortasun etnikoa zentzu kritikoan eta praktikoan sakontzeko gaitasun ideologikorik erakusten ez badugu,
|
gure
euskalduntasunak ezin du euskararen herririk eraiki. Euskaldun izatearen autoestimua eta duintasuna berreskuratu beharra baino premia larriago gutxi baitago euskaldungoaren baitan99.
|
|
Euskararen eta euskaldunon etorkizunerako ezinbestekoa al da
|
gure
euskalduntasuna nazio identitatearen baitan ardaztea. Zergatik da horren funtsezkoa identitate eredu hori nazio minorizazioak jotako mintzaira erkin batentzat?
|
|
Egiari zor, euskara hizkuntza moderno estandarra da hainbat adierazpen artistiko eta estetikotan, era askotako ikuskizunak eta produktuak dira horren lekuko, literaturatik hasita. Hala eta guztiz ere, euskara ez da gizarte eta kultura garatu eta gaurkotu baten komunikazio hizkuntza zentzu kolektibo eta soziologikoan47 Ez daukagu egiturazko gizarte kultura publikorik euskaraz, instituzionalizaturiko praktika kultural zilegiturik48 Gure euskalduntasunak ez dauka gizarte eta kultura moderno nazionalik,
|
gure
euskalduntasunak komunitate etnokultural bat dauka, nahiz eta, esan bezala, euskal kulturaren sormen lanak oso txukunak eta duinak izan.
|
2018
|
|
Zerorrek ondo baino hobeto diozu: bigarren mailako hizkuntzak bigarren mailako herritar egiten gaitu,
|
gure
euskalduntasuna ez da giza duintasunari dagokion neurrikoa. Duintasunaren neurria zer den jakin nahi duenak, berriz, azter beza erdaldunaren estatus soziolinguistikoa, hor aurkituko du hitzaren neurriko egoera.
|
|
Bigarren edo hirugarren hizkuntza osagarria eta aberasgarria izango zaigu axioma soziolinguistiko hau betetzen den neurrian: hau da, euskarak nazio euskaldunaren funtzio komunikatiboak bete ditu, zeren eta hori gertatu ezean,
|
gure
euskalduntasuna euskalduntasun diglosikoa (ohiko zentzuan, ez jatorrizkoan), etnikoa, artifiziala eta marjinala izango da.
|
2019
|
|
Identitate zentzu hauskorra darie euskaldun izateko gaurko baldintza soziolinguistikoei. Horregatik,
|
gure
euskalduntasuna ezkutatu nahi izatera irits daiteke gure autoestimurik eza.
|
2021
|
|
Zergaitik gure arraza menditarra besteak baiño geiagokoa eta obea dala ulertarazo ez? Euskal Errirako txarra al da,
|
gure
euskalduntasuna galdu barik, gure ekanduak erbestekoan aurrean erakustea. Kristiñau batek besteak kristiñaututea ez al da ondo?
|
|
Ikusiko dugu esperimentazioa ze autentikoa izan daitekeen eta gizonak nola egin dezakeen hustasunetik jainkoen sorkuntzara jauzi. Pentsatzen dugunean
|
gure
euskalduntasuna santujaletasuna dela, gure kristautasun sexugabeak eta gure puritanismo antifeministak itotzen gaituztenean, Miranderengana jo dezakegu, haren libertate heretikoak gugandik sortu zirela gogoratzeko eta gure askatasunaren neurria zabaltzeko. Adore gabeko egunetan konta diezaiokegu elkarri nola egon zen behin, gure artean, gizon guztien indarra gizon bakar batengan kontenitzen zuen Txillardegi izeneko idazle bat, gizon bat, lehoi bat.
|
2022
|
|
euskara, lurraldea, errepublika, gutasun espezifikoa. Itzulpenean galtzen du
|
gure
euskalduntasuna.
|