2004
|
|
Metodo horrek enpirismoa eta razionalismoa bildu nahi zituen, esperientzia eta logika elkartzeko ahalegin izugarria egiten du; izan ere," pentsamenduak edukirik gabe hutsak dira, begiespenak adigairik gabe itsuak dira". Esperientziatik hasten gara, baina
|
gure
esperientzia ez da orain eta hemen egiten dugun esperientzien batuketa soila. Bestalde, adimena beharrezkoa da, baina adimenak bere kabuz ekiten duenean airerik gabe hegan hobeto egingo lukeela uste duen usoaren antzera ari da (ondorioz, lehengo Psikologia, Kosmologia eta Teologia razionalak ez dute inolako bermerik).
|
2008
|
|
Guztion esperientzia subjektiboan, errealitateaz ohartu, gure buruaz jabetu eta asmoak geroan proiektatzen dituen instantzia bezala kontsideraturik. Bizi garen bitartean
|
gure
esperientziaren gunean dagoena; eta lo sakonean, anestesiapean, konortea galtzen den bakoitzean ezabatzen dena berriro agertzeko lehengo forma berean; gure identitatearen sentimenduan batasuna eta jarraitutasuna sustatzen duena; gure portaera aukera libre baten ondoriotzat hartzeko bidea ematen diguna.
|
|
Neurozientziek XX. mendean eskuratu ahal izan dituzten tresna berriek aukera eman dute lehen opakoak ziren fenomenoak orain gardenki behatu ahal izateko. Neuroirudiaren eremua soilik aipatzearren, erresonantzia magnetiko funtzionalak, positroi kamerak eta abar, posible egin dute
|
gure
esperientzia mental subjektiboekin, pentsamendu eta sentimenduekin, garunean gertatzen diren aldaketa fisiologikoak aztertzea. Arimaren prozesuak ez dira jadanik behaketa eta neurketa objektibotik guztiz aparte; bere korrelatu neurofisiologikoak bederen zientziaren eskura daude, nahiz eta gogoan izan behar den korrelazio batek ez duela kausa efektuaren norabidea argitzen, eta erredukzionismoa tentuz erabili beharreko prozedura dela, tautologian ez erortzeko.
|
2009
|
|
Uste kategoria oso zabala da. Bertan sar daitezke, mutur batean, eguneroko bizitzan
|
gure
esperientziak eta ezagutzak ehuntzen dituzten usteak, eta, beste muturrean, teoria zientifiko sofistikatuenek garraiatzen dituzten usteak. Bi mutur horien artean uste (edo teoria) filosofikoak koka daitezke.
|
2015
|
|
Baina esperientziak trukatzeko,
|
gure
esperientzia ere ezagutu behar dugu. Eta, horrela, Garabideko kideek, besteak beste, azken 50 urtetan euskara biziberritzearen alde egin diren lanak sintetizatu eta sistematizatu egin dituzte lau liburuxka dibulgatibotan (eta haiei lotutako lau dokumentaletan).
|
2018
|
|
Jamesen ustez, ideiak, hipotesiak bideratzen du esperientzia. Egia
|
gure
esperientzia partikularrean egikaritzen da aurretiaz hor zegoelako hipotesi gisa, lan hipotesi baten modura (edo gure imajinarioan errotutako zentzu, sentiera gisa). Hipotesi biziak ekiteko motibagarriak izaten dira sinesgarriak direlako, eta horregatik ere sinesmen gaia egikaritzera bultzatzen gaituzte, aurrera begira jartzen gaituzte.
|
|
Hipotesia praktikan egikaritzen den neurrian izango da egia praktikoa, zentzu efektuetan egiaztatua. Hortaz, hipotesien egiaztapena ez da errealitatearen ordena baten kontu ematea, mundua,
|
gure
esperientziak zabaltzea baizik.
|