Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 43

2010
‎Normalean, orube hutsak izaten dira, auzo edo hirigune zaharkitu eta degradatuetan daudenak, forma eta topografia zailekoak.Orube horiei ahalik eta etekin handiena ateratzen zaien bitartean, auzoaren birsorkuntzan eta zaharberritzean parte hartzen dute promozio hauek. Horrela da aztertzen ari garen kasuan, bai eta IMBk Sestaoko La Bariega auzoan amaitu berri duen beste BOE promozio batean ere.
‎ezkondu eta gurasoen etxe tik irten urte askotarako lan batekin, estabilitate eta bizi ziur tasuna ematen zuena. Gaur egun (belaunaldi haietako jendea barne) ezin dugu hemendik bi urtera lan, hiri edota pertsona berdinekin egongo garen esan.
2012
‎Pilota jokoak bi mende baino gehiagoko historia duela dio gunean, zer jokotaz hitz egiten ari garen ba al dakigu. Joko zuzenak ez al dira, bada, euskal pilotaren aitzindariak?
‎Europatik datozen eta aurrerantzean etorriko diren irizpide eta arauek birziklatu daiteken guztia birziklatzera behartuko gaituzte. Hori gutxi bada, Gipuzkoan azken urteotan hondakinen gaiaren inguruan bizitzen ari garen egoera larriagotu egin da da eta puntu kritiko batera iritsi da (1).
‎Dimentsio eta funtzionamendu aldetik, konplexua dirudi edukiontziak babesten dituzten honelako proposamenak praktikara eramateak. Horregatik, proba piloturako diseinatzen ari garen prototipoak arinagoak dira eta, funtzio anizkunak izan arren, ez dituzte edukiontziak estaltzen.
‎Ramon Folch i Guillem biologo eta sozio ekologoak defendatzen du, industriak aldarrikatzen duen handiaren boterearen aurrean (big is powerful) eta ekologisten ekintza txikien defentsa gaindituz (small is beautiful), eraiki beharrean garen gizarte berriak edertasunaren boterea eskatu behar duela (1). Baliteke edertasun boteretsu hau hiriko ekologian aurkitzea, hirietan baitago eraldaketarako boterea, baliabideak eta ondorioak aintzat hartu dituena.
2013
‎Haren hitzetan, sistemen bilakaera aztertzeko orduan bi bide daude; bata tradizionala, non indibiduoak hil, populazioak urritu eta espezieak desagertu egiten diren, eta bestea berriagoa, organismoen presentzian edo gabezian begia jarri beharrean, organismo kopuruen aldaketan eta aldaketa horien konstantzia mailan jartzen duena. Aztertzen ari garen sistemaren ezaugarrien arabera bietako azterketa bide bat egokiagoa izango da bestea baino, eta gehienetan, kanpoko eragileek aldaketa asko sortzen dituzten sistemak aztertzeko orduan, eta espero ez litezkeen gertaera asko izaten direnean, bigarren bidea egokiagoa izango da.
‎Industriak ere aparteko atentzioa merezi du erresilientzia ekonomikoa lortzea nahi badugu, bera izango baita erresilientzia lortzeko giltzetako bat. Ez da erraza industriaren erresilientzia modu independente batean aztertzea, baina bizitzen ari garen krisi garai hauetan, industriaren oreka apurtzen ari den eta industriari lotutako lanpostu kopurua urrituz doan garai hauetan, egoera berrietara moldatzeko gaitasuna eta transformazioak jasateko abilezia dira ezaugarririk garrantzitsuenak. Baina industriak badauzka arlo ekonomikotik begiratuta ahaztu ezin daitezkeen ezaugarri propioak.
‎Sedimentu horren guztiaren lokarria izango da imaginario kolektiboen (Castoriadis, 1989) sorkuntza eta birsorkuntza ere, azken finean plano sinbolikoan eta kategoria estetikoetan pertzepzio iheskorren tankeran agertzen zaizkigun geruza ikonografikoak. Horiek desagertzen direnean bere existentziaren ikur hutsalak gelditzen zaizkigu, industria kultural gaurkotuen eta, oro har, turistikoen agerpenaz beste paradigma baten atarian gaudela konturatzen garen heinean.
‎(1) Abajo, T. (2009): . Pulso institucional en Zorrozaurre?, El Correo(. Ciudadanos?), 3 (2) Gu geu bizi garen garaitik askozaz gertuago, Îlle de France eskualdean, hau da; Pariseko aldiri zabaletan Projet Agricole Urbain deituriko ekimena martxan jarri zuten nekazaritza mantentzearen aldeko elkarteek hiri inguruetako landa-guneari babesa eta funtzio osagarriak emateko tresna egokia zela onartuz.
‎Potteries Thinkbelt proiektua da, proiektu guztietatik, jorratzen ari garen gaiarentzat aproposena. Pricek proiektu horretan North Staffordshire n Potteries izenez ezagutzen den eremu industrial zaharkituari puntako hezkuntza eredu berri bat garatzea proposatuko dio.
2014
‎Bizi garen garai honetan ordenagailu aurreko lana eta eskulana gerturatzen ari dira. Ordenagailuko lanetik ateratzea aurrezteko modu bat izan daiteke enpresa txikientzat, eta, era berean, bere makina propioan inbertitzean eta eskaintza pluralago bihurtzean, etorkizuna ildo horretatik etor daikieke.
‎Horiek guztiak gure instituzioetako ordezkarien konplizitate lotsatuarekin, jakin baitakite beraiek egin luketena egiten ari garela, neurri batean bederen, baina antxotarrak ez gara kexatzen garen horietakoak. Gure alde daude, gure alde egin ez arren.
‎Jarrera kritiko bat adierazten da gauzak egiteko modu honetan, non norberak dituen objektuak kudeatu eta berriz diseinatzen dituen helburu ezberdinekin: ezinbesteko beharrizan edo jabe garen baliabideen kudeaketa, produkzio sistemari kritika bat jaurtitzea, edo helburu ludiko eta apaingarriekin gauzatzea.
2015
‎Eta kasu honetan, «plaza»ren dimentsio fisiko zein sozialari egingo zion erreferentzia, hori baita espazio publikoa, jendartea mamitzen eta gauzatzen den espazio fisikoa, jendarteak bertan forma hartu eta hari neurria hartzen diogun hedadura ezaguna. Espazio publikoa, gune eta izaera pribatuak, partikularrak, batzen eta harremanetan jartzen dituen espazioa izanik, guztiok era kolektiboan erabiltzeko eskubidea dugun lur eremua da; herrien izaera eta identitatea eragiten eta erakusten dituena, memoria kolektiboa jasotzen eta transmititzen duena, elkarbizitza azaleratzen eta ahalbidetzen duena, bizi garen sistema onartu edo aldarazteko gunea izango dena. Plazan parte hartzeak jendartean parte hartzea esan nahi du, eta alderantziz.
‎Espazio publikoaren oinarrian dauden beharrizan hauetaz kontziente garen heinean, teknikariok gaur egunera egokituko den lan proposamena garatu beharra daukagu. Egia da hirigintzan lan egiten dugunok hartu izan oi dugula proiektuen premisatzat landu beharreko espazioaren aurretiko egoera, baina gehienetan itxura zein funtzionamendu aldetik soilik egiten diren azaleko azterketa horiek ez dira nahikoa.
‎Zergatik maite ditugu gure haurtzaroko argazkiak? Nor garen jakiteko keinuak behar ditugulako. Zentzu horretan ulertu behar dira afektibitateok, egunero ikusi behar ditugulako aldaezinak diren elementuak, horrek segurtasun bat ematen digulako garenaren inguruan, gure jatorriaren inguruan, baita, agian, etorkizunaren inguruan ere.
‎PEP baten diagnostikoak barne hartu luke aipatutako dokumentuak erantzuna eman liokeen testuinguru arauemaile korapilatsu bat. Diagnostikoak era berean definitzen eta ordenatzen saiatzen garen izaera eremu horren oraingo konfigurazioa azaltzen lagunduko diguten faktore fisiko, biotiko eta antropikoen analisia ere garatuko luke. Garrantzitsua da, orobat, paisaia bereizi horren elementuen ikuskapena, haren kalitatea, hauskortasuna eta sarbide egokituak aztertzea (toki mugikortasun baten ikerketa baten barruan).
‎Nire etxe barruko «errepublika independentean» (pedagogikoki oso «herrikoia» den Ikea marka mundialaren publizitateak maltzurki dioenez, isolamenduaren eta masa kontsumoaren arteko diskurtso interesatua erabiliz) daukadan intimitatezko eremu pribatuaren eta inguratzen nauten horma hauez kanpoko mega supermerkatuetako espazio publiko erraldoien tartean mugitzen garen honetan (hirietako alde zaharrak ere «parke tematiko» bihurtu diren egunotan, kupula jartzea besterik ez zaie falta edozelako merkataritza gune homologatu iruditzeko), flaneur baten antzera, logelatik sukaldera, sukaldetik egongelara3, egongelatik igogailura, igogailutik atarira, ataritik kalera, kaletik plazara, plazatik hondartzara, hondartzatik tabernara, tabernatik elizara, elizatik ospital... etengabeko joan etorri alderantzikagarri honetan, graduzkoa den soka kategorial batean kateaturik aurkitzen ditugu hemen ukitu nahi ditudan hiru esparruak:
‎Irudia: Aztertzen ari garen bi kasuok ematen diguten azken eskema hau da: Publikoa/ Pribatua alde batetik, ardatz horizontalean, eta beste aldean Sakratua/ Profanoa ardatz bertikalean, eta bien bidegurutzean, banaketa planoen eta alderanzketa marren igurtziaz, altxatzen da Hiria eta eraikitzen da Hiritarra.
‎Artea ez da, bere kabuz, helburu bat, Gizartean pertsona izatera heltzeko dispositibo bat baizik, bitarteko edo baliabide bat. Behin hori lortua, alegia, existentzialki gaixo geundenok estetikoki sendatuak, ez dugu Gizartean artista (pribatu) gisa eragingo, pertsona (publiko) garen heinean baizik. Asmo honek errealitatean egitura gorputz bat har dezan, haragitu dadin (aditza bezala), azken urratsa edo egitasmoa «Hiria Eskultura» litzateke:
‎Hain zuzen, sakratu sentitzen dena, profanotasun orori «argia kentzen» saiatuko da. Profanotasuna, Walter Benjaminen ustez, zoriontasunerantz bideratu litzateke, baina hilkorrak garen gizaki lurtarrok, zioen, geure gainbehera dugu helburu, eta hortaz zorionean aurkitu genuke geure desagerpena (Obras Libro II/ volumen 1 Abada Editores, 2007, 206):
2016
‎Haien adierazpenetan espektakulua gailentzen da, erreprodukzio bat izatean ezin baitute besterik azaleratu edo bultzatu, soilik jada badutena (edukiak ez dira aldatzen; bai, ordea, eduki horiek espresatzeko teknika eta estiloak). Kasu honetan industria kulturalez baino, entretenimendu industria (la) z ari ez ote garen galdetu genuke.
‎Transmititzen ari garen arkitektura motak ez ditu ulertzen gizartean sortzen diren fluxuak, egoera politiko, ekonomiko eta sozialak, horiek izanik benetako hiri transformazioaren oinarri nagusiak. «Objektu amaitua», obsesioa izatetik, esperientziak lantzera pasa behar dugu.
2017
‎Sarri askotan izendatzeko gai garen edozein kontzeptuk irudi edota imajina bat gorderik eduki dezake gibelean.
‎Idazten ari garen bitartean, sinestezina dirudi hiri haiek nola zeuden diseinatuta, nola baztertzen zituzten emakumez gain, haurrak, adinekoak, mugikortasun aniztasuna dutenak, lan eta ekonomia sistematik at daudenak; bigarren mailako hiritarrak bailiran. Zonifikazioaz eta automobilek lapurtutako hiri espazioaz gain, bazen modelo hori elikatzen zuen beste dikotomia bat:
‎Hortaz, kontsumo parametro batzuen baitan mugitzen garen hiritar edo herritarrak izateaz gain, gugan dugu ere gauzak gure kabuz egin eta ulertzeko ahalmena. Irekitzeko ahalmena.
‎Gauzak guk sortu edo egiten ditugunean lortzen delako finean prozesuaren ulermen eta ikasketa sakonena, Richard Sennett ek The Craftsman (Senett, 2009) maker espirituaren gidaliburuan dioen bezala «ezin duzulako ardoa nola egiten den, ardoa edanez soilik ulertu». Kontsumo produktu bakoitzaren inplikazioa kontsumitzaile soil bezala ulertzeko kapaz ez garen moduan, produktuak beharrezkoak diren, zer material erabiliz eta soberan utziz egiten diren edo naturarekiko jasangarriak diren jakiteko ditugun bideak mugatuak dira ere. Beraz, eta gure inguruan dauden egitura, eraikin, objektu eta diseinuak ulertzea garrantzitsua dela baiezkotzat ematen badugu, hobe dugu agian ahalik eta azkarren hiritar parametrikoaren jantzia jarri eta gure trebeziak, ezjakintasunak eta ikasteko grina laborategi, makerspace eta antzeko gune gertukoenetara hurbiltzea.
2018
‎Hik hapo edo pejeou esaten dionk? Bizi osoa eraikuntza egiten genuela pentsatu, eta hara non eraikingintzan adituak bilakatu garen ! Egikaritzea, bizitoki, erreten zein zorroten... hitz arruntak bezain arrotzak, arkitekturaren munduan.
‎bideari arreta handia jarri nahi izan diogu, eta orain gure elkarbizitzarako espazio diren batzar eta lan eremuetan sakondu. Abaraskaren indargune nagusietako bat bertan bildu garen pertsonak baikara.
‎Mazzucato k argudiatzen duen moduan, arazo nagusienetakoa balio hitzaren definizio eta ulerkeran gertatu den aldaketan dago. Beraz, ezer baino lehen balioari buruz ari garenean zertaz ari garen ulertzea ezinbestekoa da, lehentasunak markatu ahal izateko. Zehazki balio numerikoa handitzen duten elementu askok gizartearentzako erabilera balioa murrizten dutela onartu behar dugu.
‎Oarsoaldea, Pasaiako Badia, Oarso Postindustriala da guk jarduera ekonomikoa egin eta bizi garen tokia. Historian zehar itsasora begira eta gero industrializazio sakona fase ezberdinetan bizi izandakoa.
‎Bide honetan guretzat oso garrantzitsua da ekonomiaz birjabetu garen herritar eta eragileen sarea osatzea, eskualdeko eragile sozioekonomiko komunitarioa sortzeko eta aurrerantzean orain arte gure gainetik hartu dituzten lurraldearen eta ekonomiaren gaineko erabakiak, guk herritarrok hartzeko. (3 irudia)
‎irudi, momentu, gozamen? Horiek pertsonengan eragiten dute, pairatzen ari garen ekonomia ideologiko horren lan tresnek kultura edo kirola erabilita, gure gorputzek kontsumitu eta kontrolatzen dituztelarik.
2019
‎Merkaturatze Zirkuitu Laburreko egitasmo bakoitza momentu eta errealitate ezberdinetan egon arren, kooperatibismo agroekologikoa ikusarazi, partekatu eta interkooperazio praktiken bidez sortzen den ezagutza bizi garen errealitatea eraldatzeko erabiltzea sustatu nahi da.
‎Bat batekotasunean aritzeko ezkutalekuak falta dira; txoko intimoagoak, guztien begi bistan ez daudenak, askatasun minimo bat sentiarazten dutenak. Ume umetatik ezkutalekuak maite ditugu; gure neurrira egindako tokiak, non babestuta eta lasai sentitzen garen era naturalean aritzeko. Zelaiaren neurri zabalak ez du aukera hori eskaintzen, zaila baita hainbat gune sortzea eta erabilera anitzerako zerbitzuak txertatzea (barbakoa, mahaiak, eguzkitakoak, ur jolasak, etab.) lengoaia bakarra mantentzen duen espazio handian.
2020
‎Beti izan dut oso gogoko baliabide hori abentura eta ideien iturri gisa, lasaitasuna eta kaosa, bizitza eta heriotza. Gu garen guztia lurraren saldatik dator, eta, beraz, urarekin zerikusia duen guztia interesgarria iruditzen zait, dela bertako izakiak, dela bere ingurunean sortu diren gatazkak.
‎A: Zelan eragiten digu gure gorputzen eraikuntzan gaur egun pairatzen ari garen argazki kontsumo masiboak?
‎A: Bizitzen ari garen egoera berri honetan, uste duzu doktrinamendu berri bat pairatzen ari garela gure gorputzetan?
2021
‎Kale espazioak diseinatzen ari garen arkitekto eta teknikariontzat taxuzko lanabes digitalen sorta dakar, irekia eta maiz eguneratzen dena. Helburua ez da toki guztiak berdinak izatea, baizik eta tokian tokirako egokiak diren neurriak hartzea, ez baitituzte neurri berdinak behar, esaterako, hiri erdiguneek edo aldiriek.
‎Hainbat arrazoi daude hori horrela izateko. Batetik, idazle falta izan da; azken urteotan zaila egin zaigu paper ak jasotzea, norbaiti tiraka ibili garen sentsazioa izan dugu sarritan. Izan daiteke euskaraz arkitekturaren inguruko gaiez hainbeste ez dela idazten, eta urtean lau ale argiratzeko material urria dugula pentsatu dugu.
‎Akademiako satelite izateak onura asko dakartza, barnera begira jartzen zaituelako, eta batez ere, liga propio bat eraikitzera behartzen zaituelako. Zeinen garrantzitsua den, edozein ekintza eta proiektutan murgilduta garenean, norentzat, norekin eta zertarako ari garen hausnartzea eta argitasunez definitzen jakitea. Aldiri plazaren nolakotasunak profil anitzeko euskarazko irakurlea irudikatzen zuen, adin eta diziplina askotakoa, euskarazko proiektu batek elkartua.
‎Aldiritarrok (Erredakzio Kontseiluko kideak zein aldizkariaren orbitan zaudeten idazle, irakurle eta harpidedunak) adinean gora, bizitza profesionala eta pertsonala uztartzea gero eta zailagoa egiten da, batez ere, zaintza lanak bilakatzen direnean bulegotik kanpora ematen ditugun orduen protagonista. Horregatik, esango nuke, aldizkariko idazleen kopurua jaisten joan dela guraso egin garen heinean. Izan ere, produkzio eta erreprodukzioaren uretan murgilduta, militantziari tartea eskaintzeko modurik ba ote dago?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia