Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 27

2004
‎Ondo asko dastatua baitugu euskaltzaleok ahogozo gazi geza duen fruitua: batetik, gogaitu eta etsitu egingo gaitu gure herriaren zoriak; bestetik, ordea, gogobetegarria da erabat euskaldun izatearen jakin min bizigarria. Jarduera intelektuala eragiteko barne indar horretan, hona adibide adierazkor bat:
2007
‎Eskandaluak sortu izan dituen arren60, hizkuntzaren fenomenoan nolanahi ere egon badagoen alderdi hori, sozialtasunaren lehentasunarena (ez al da giza arrazoimen komuna gugan pentsatzen duena? ez ote gaitu gure gizarteak egiten, eta gizartearekin hizkuntzak? –
‎Arrazoimena eta natura, biak arrazoimena dira (hots, biak izpiritua, izpirituaren gauzatzeko eta agertzeko bi modu ezberdin). Arrazoimenak (izpirituak) egin du mundua eta egin gaitu gu, edo, dena arrazoimenez betea dago, arrazoimenaren manifestazio da.
2008
‎Hamidek laster harrapatu gaitu gure patxadan eta eskatu gabeko gidari bihurtu zaigu; atezuan eta mesfidati ez ibiltzeak bere prezioa dauka. Berarekin galdu gara Tangerreko medinan.
‎Tipo berezia dela sumatu dugu, haurrez arduratzen ikusten dugun lehena dela uste dugu. Animatu egin gaitu gure etsipen puntua ikusita, bassari herriko planak bertan behera uzteko konbentzituta gaude ia.
2009
‎–Lo que ni Roma, con sus legiones de invasión civilizadora, ni después nuestra santa religión cristiana consigue(?), ni diecinueve siglos de su Era, que es la nuestra, ni toda la prehistoria hasta el paraíso terrenal, logra despojarnos del cándido aislamiento de nuestra lengua, lo realiza el siglo XIX?. Ezpata espainolak atera gaitu gure irla hodeipekotik eta historian sarrarazi. Jesuiten alumno eta kristau zintzo batek zergatik ez kriminala kontsideratu ezpata bortxakoi hori?
‎Halako harreman zentzuzko eta osasungarriaren ifrentzuak bizi gaitu gu alabaina, karenarenganako higuinak hain zuzen, Europako burgesia handiak XVIII. mende amaieran asmatua. Orduantxe erabaki baitzen, nazka imintzioen artean, lagunik amultsuena izan dugun hori ez dela existitzen.
2011
‎Lehenengoan, denbora ziklikoa zela esaten nizun, udak alde egin berri zuelako, eta egunak laburtzen hasi. Orain, ostera, joan zen bezala iritsi da berriro uda, eta leku berdinetan harrapatu gaitu gu: Euskal Herrian ni, eta zu erbesteko irla tipian.
‎Ez da metodo txarra geure buruak engainatzeko: alegia, hizkuntz normalizazioaren eskakizunak atzeman ordez, geunden egoeratik gauden egoerara egindako aurerrapenak asetzen gaitu gu, xalo arraiook!
‎Ez da harritzekoa. Suizidioa bazter utzi dugu, edo hark utzi gaitu gu, eta, hortaz, aurrera jarraitu beharra dago.
2013
‎Patua norberak hautatzen eta egiten omen dugu. Eta gero berak egiten gaitu gu. Eta elkarri buztana jaten dioten suge bi dira biak.
2014
‎442 Gorputzak zaintzen gaitu gu, eta ez alderantziz.
2015
‎Guk hil genituen? Nork epaitu behar gaitu gu, Oto. Zer egiten dugu hemen?
‎Bizirik eutsiko diogu? Zenbat erreko gaitu gu. Ikusten ari baikinen bere kotizazioa izugarri jaitsi zela.
‎Tamalez, Mororen Utopia (1516) ez da hain interesgarria; egia da funtsean gaia berbera dela eta idazlan bietan erlijio kristauaren garrantzia bereziki aipagarria dela, baina askoz ere antz handiagoa du Platonen Errepublikarekin, Aldous Huxleyren eleberriarekin baino. Beste hitz batzuekin esanda, gizarte perfektu baten deskribapenak nekez asebetetzen gaitu gu, XXI. mendeko hiritarrok, zeintzuk nahiago baitugu zalantza eta desengainua erabateko perfekzio zerutarra baino; horretaz gain, pertsonaia baten edo batzuen mentura pertsonalez jantzirik badator, hobe. Moro baitan ez dago horrelako ezer, filosofia politiko hutsa besterik ez.
‎Zoritxarrez, zalantzak jan egiten gaitu gure ordezkariek soflama politikoak disimulatzen dituztenean gehiengoaren interes delako horren izenpean. Giza baliabide politiko, ekonomiko eta instituzionalak orokorrean gai dira, askotan egiten duteeta?
‎Zerk egiten gaitu gu. Gu abereen aurrean, gu makinen aurrean.
2016
‎Hala ere, batzuetan itxurak egin arren, gu ere ez gara ahalguztidun ez orojakile: batetik zalantzak izaten ditugu, akatsak, bide itsu batean sartu eta nola irten asmatu ezinik egoten garen aldiak; bestetik, sarritan pertsonaien nortasunak berak eramaten gaitu guk aurrez pentsatu gabeko parajeetara, edo gertakarien bilakaerak ustekabean erakusten dizkigu guk ikusten ez genituen aukerak; aurkikuntza pozgarriak izan ohi dira idazleontzat, geure planak egokitzen ditugu eta aurreikusitakoaren itxura ematen diogu berrikuntza horri.
2017
‎Urbian, trikitixaz gainera, entzuten da Bruce Springsteen ere, Murded incorporated kantatzen. Baina garai bateko kostunbrismoaren gaitzak deitoratu behar sukartuak eraman ere eraman gaitu gure eguneroko bizitzako hainbat pertsonaia natural, esanguratsu eta petoak baztertzera, erruralitatearekin zer ikusirik duen oro halako alkanfor usain arkadiar batez zein tremendozko tragedia odoltsu batez blaiturik balego bezala.
2018
‎Jadanik ez da haurrik ikusten, ez bufaloen gainean, ez beste inon. Harrapatu egin gaitu gu ere harridurak, eta nire amaz jabetu den geldotasun bera jabetu da gutaz ere. Horixe ikasi dugu, deus ez, oihanari so egiten, zain egoten, negar egiten.
2019
‎–Ez naiz berarekin fidatzen. Edozein egunetan akabatuko gaitu gu ere, jarraitu zuen Agostiñak. Haren txutxu mutxuak errazegi entzun zitezkeen.
2021
‎Asko gustatzen zait nola okurritu zitzaion Gabriel Garcia Marquezi Crónica de una muerte anunciadaren egitura ezohikoa: misterio guztia hiltzailearen identitatean jarri beharrean, krimenaren jatorri sakonera begiratzen du nobelak eta harekin eramaten gaitu gu, biolentziaren zergatietara eta biolentzia batzuk inebitableak egiten dituen gizartearen esploraziora. Bere herriko gazte baten hilketa askoz modu arruntagoan kontatzea zen egilearen asmoa hasiera batean, baina etxean kontatu zuenean, hilketak utzitako zauria zabalik zegoela esan zion amak, haragi bizian zegoela mina, denek zekitela herrian kontu horren berri eta ez zitzaiola ideia ona iruditzen.
‎Zein dira euskal balioak, halakorik baldin badago? Zerk egiten gaitu Gu, eta nola uztartzen da izate kolektibo hori gutako bakoitzarekin. Ba al dugu euskal nortasunik eta nortasun horri dagokion markarik, irudirik?
‎" Maitasuna" izan daiteke hitza? Badago zerbait erakargarria egiten zaiguna, ze azkenean konektatzen gaitu gure iraganarekin (gure gurasoekin, aitona amonekin...), gehientsuenei erakargarria egiten zaiguna, eta da gure buruarekiko konexioa edo iraganarekiko lotura. Baina da lotura bat emozionala zentzu positibo batean.
‎Nork hartuko gaitu gure abizena duen lerro bakarreko kurrikulum batekin? 90eko hamarkadan amaitzen da nire historiala, hasi besterik egin behar ez zuenean.
2022
‎–Badakizu zure atxiloketa dela-eta estu zaintzen zaituztela, ezta? Horrek ere arriskuan jartzen gaitu gu –asmatu du azkenean Frankok Arakama konbentzitzearren.
2023
‎Eta haiek baino azkarragoak gara gu, ezta? –galdera airean utzi eta begia kliskatu dio Zigorri– Maitasunak bultzatzen gaitu gu; ez gorrotoak, ez diru goseak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia