Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2008
‎Los 40 Principales ek produktu material eta ez material ugari eskaintzen ditu. Sarritan, irrati kateek akordioak izaten dituzte beste enpresa batzuekin salmentak kudeatzeko. Vueling, Tic Tac Tiket, etab.?.
2011
‎«zerbait» hura, Marka edo Brand delakoa ez da inoiz objektu jakin batera mugatzen, ez da marka duen gauza hau edo hura. Markak, izateko gauzak behar badituzte ere, birtualak dira, ez materialak. Berez, «forma ikoniko» erregistratuak baino ez dira.
2014
‎Gutxiengo ijitoen kulturaren sozihistoriaren bitartez inbentariatu ditugun aurreko elementuek argitzen dutenez, jakina da ijitoak ondare ez material aberatsaz balia daitezkeela KOEMa gordetzeko 2003ko itunean jasotzen diren alorrei atxikitzeko. Turismoaren esparruko profesionalei ijitoen inguruan egindako galdeketaren emaitzei buruzko informazioa dakar jarraian datorren taulak.
‎Tokiko komunitateetan murgiltze egonaldiak egitea ahalbidetzen du, komunitateetako bizimodua partekatzeko, komunitateen ohiturak, musika, gastronomia eta abar ezagutzeko. Ijitoen komunitateak kultura ondare ez material handiaren eroale dira. Turismoaren alorreko etorkizuneko profesionala izango zaren aldetik, uste duzu taula honetan proposatzen ditugun turismo eskaintzek bisitariak erakar ditzaketela?
‎Aurrekoak ikusita, uste dugu turismoaren garapenerako politika bektore bat izan daitekeela integrazio ekonomiko eta sozialerako, eta halaber, praktika tradizionalak praktikatzeko aukera galdu duten komunitateak birgaitzeko modua. Ondare ez materiala gordetzea eta balioestea turismoaren industriaren lehentasunetako bat da gaur egun. Frantzia hegoaldeko testuinguruari begiratuz gero, jarduteko moduari buruzko ikerketak abian dira, jakinik eremu horrek baduela berezitasun bat: Kataluniaren mugakide izatea.
‎Turismoaren garapenerako politika bideratzeko beharrezkoa da ikertzaileen, turismo eragileen eta mugaz bi aldeetarako tokiko agintarien arteko elkarrizketa. Zer baliabide, zer tresna eta zer prozedura jar daitezke martxan ondasun ez materiala ikusgai izan dadin. Nola garatu populazio hauen inguruko interes turistikoa, populazioa bera desnaturalizatu gabe eta irabazi ekonomikoak izan ditzaten?
‎Ez dezagun ahantzi ijitoek potentzial artistikoa dutela, eta, gehiago edo gutxiago, historian zehar testuinguruaren arabera adierazi ahal izan dutela. Gaur gaurkoz, ondare ez materiala ez da bera Kataluniako iparraldean edo hegoaldean, kasurako. Bidaia jendearen balioztatze turistikoan, gure ustez, ezin daitezke alde batean laga mugaz haraindiko sareak.
‎Historian zehar garatutako kultura ondare ez material (KOEM) aberatsaren eramaile dira munduan ijitoak, eta ondare hori bat dator, gutxiengo komunitateak babesteko esparruaren baitan, UNESCOk ezarritako irizpideekin. Turismoaren profesionalei egindako lehendabiziko inkestan egiaztatu dugu ijitoak deskodetzeko haiei buruzko estereotipoak baliatzen direla (marjinalak dira, arriskutsuak, letratu gabeak, etab.). Nolanahi den ere, estereotipo positiboak ere badaude (musikariak dira, artistak, artisauak, etab.). Ijitoen lorpen positibo horietatik abiatuta, beste inkesta bat egin dugu etorkizuneko turismo profesionalen artean, tokiko turismoaren bideragarritasunari buruzko iritziak jasotzeko.
‎GAKO HITZAK: Gutxiengo ijitoak · Kultura ondare ez materiala · Etnoturismoa · Estereotipoak · Gizarte mailakatzea.
‎UNESCO erakundeak zabaldu egin du kultura ondarearen (KO) tradiziozko definizioa: errealitate fisikoa izatetik kultura ondare ez material (KOEM) izatera igaro da. Komunitateen gizarte praktikez, errepresentazioez, jakintzez eta jardunbideez ari da.
‎Sedentarizazioak eta industrializazioak eraginda, jarduera nomada tradizional horietako asko desagertu egin dira edo desagertzeko bidean daude; galera ekonomiko nabarmena dira, baina batez ere, identitate galera nabarmena. UNESCOk ijitoen kultura ondare ez materiala aintzatezteak dagokigun populazioaren ondare onespena lekarke. Hala ere, aurreko ikerketetan erakutsi dugunez, ondare ez materiala izendatzeko UNESCOren deialdietan, hautagaitza gabezia dago ijitoen aldetik.
‎UNESCOk ijitoen kultura ondare ez materiala aintzatezteak dagokigun populazioaren ondare onespena lekarke. Hala ere, aurreko ikerketetan erakutsi dugunez, ondare ez materiala izendatzeko UNESCOren deialdietan, hautagaitza gabezia dago ijitoen aldetik. Aurrekoaren arrazoia hauxe da:
‎Lan honek ondoko hiru noziook ditu oinarri: kultura ondare ez materiala, turismo etnokulturala eta gizarte mailakatzea. Prozeduran zehazten ditu ikerketarako tresnak eta laginak.
‎A. Kultura ondare ez materiala: UNESCOren aitorpen irizpideak
‎Gisa horretako ondarea babesteko asmoz, UNESCOk nazioarteko aitorpena sortu zuen 1999an, eta, modu horretan, kultura ondarearen tradiziozko definizioa (errealitate fisikoak: aurkintza geografikoak, arkeologikoak, natura parkeak eta natura aurkintzak) de facto hedatu eta kultura ondare ez material izatera igaro zen. Funtsa ondokoa da:
‎«Kultura ondare ez material» gisa ulertzen dira komunitateek, taldeek eta, kasuan kasu, norbanakoek euren kultura ondarearen parte gisa aintzatetsitako praktikak, errepresentazioak, adierazpideak, jakintzak eta jardunbideak, haiei lotzen zaizkien tresnez, objektuez, gailuez eta kultura espazioez gain. Belaunaldiz belaunaldi transmititutako kultura ondare ez materiala etengabe birsortzen dute komunitateek eta taldeek, ingurunearen arabera, naturarekiko interakzioaren arabera eta historiaren arabera; bestalde, identitateeta jarraitutasun sentimendua eskurarazten die eta, era berean, kultura aniztasunaren eta gizakien sormenaren errespetua sustarazten da (ibid.: 109).
‎Haatik, zein dira irizpide uneskiarrak aplikatzeko modalitate konkretuak? 2001, 2003 eta 2005 urteetan ondare ez material gisa sailkatutako 90 «obra nagusiek» argitzen dutenez (ikus UNESCOren webgunea), argi eta garbi ematen du, hainbat arlotan kokatutako adierazpideak era batekoak edo bestekoak izan, UNESCOrentzat garrantzitsuena adierazpideen funtzio soziala gordetzea dela.
‎Beraz, gizarte nortasuna azaltzen duten hainbat arte formaren eta signifikazioren bidez adierazten da artisaugintza tradizionala. Turismo autoktonoa, hurrengo atalean sakonduko duguna, ondare ez materiala balioesteko bideetako bat da.
‎Turismo mota horrek lotura zuzena du KOEMa definitzean UNESCOk agertzen duen asmoarekin. Arestian ikusi dugunez, kultura ondare ez materialaren sorrera identitate minoritarioak babesteko asmoari dagokio. Begien bistakoa da, hortaz, etnoturismoak bat egiten duela asmo uneskiarrekin.
‎II. Ijitoen ondare ez materiala eta turismoaren esparruko profesionalen estereotipoak
‎Baietz uste dut. Batetik, gure aurrekoen izaera, ohitura edo jakintzak gogora ekartzea ondare ez materiala aberasteko bidea delako beti; eta bestetik, harritzekoa delako zein azkar gal daitekeen hizkuntza bat sekula hitz egin izanaren kontzientzia, are duela hagitz urte gutxi arte erabili izan den lekuetan ere; eta on delako agerian jartzea Nafarroako eremu zabal askoan euskara ez dela aspaldiko gauza urrun hutsa, hori berma dezaketen lekukoak ditugun bitartean batik bat.
2017
‎Komunikazioaren eremua ez da zehazten erraza, jakintza esparru eta diziplina bezala gizarte harreman eta giza jarduera gehienak har baititzake bere baitan. Batzuk aipatzearren, hizkuntza, ondasun material eta ez materialen salerosketa eta elkartrukea, hezkuntza, sormena, ekoizpenaren antolaketa, gizarte arauen negoziazio eta hertsadura edota masa komunikabideak aipa daitezke. Gainera, geroz eta zailagoa bihurtzen ari da gure gizarteetan komunikazioa non hasten den eta non amaitzen den ebaztea, informazioz eta komunikabidez geroz eta saturatuago baititugu gure bizileku eta gure bizi denborak.
‎33 Beraz, lege honi izaera prozesala leporatzen diogu eta ez materiala.
2019
‎Liburu hau norentzat izan daitekeen pentsatzerakoan, zerrenda amaiezina egiten zait: pentsamendu estrategikoa, kultura, ekonomia, soziologia eta marketina atsegin dutenentzat (horien guztien eta gehiagoren konbinazioa baita branding a); naziogintzaren nondik norakoaz kezkatzen direnentzat; mundu globalizatuaren komunikazio dinamika berrietan interesatuta daudenentzat; sormena, nortasuna eta ondare ez materialak gogoko dituztenentzat...
2020
‎Hauek proposatzen ditu berak: gizakiaren eta naturaren arteko harreman sistemikoak bere testuinguru fisiko biologikoan eta espazioeta historia dimentsioan; harreman horietatik sortutako sistema sozionaturalak; kultura ez materiala (antolaketa, informazioa, jarrerak eta balioak, mitoak); kultura materiala (teknologia eta adierazpen artistikoak) eta paisaia memoria kolektibo bezala.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia