Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 8

2004
‎Horrela bururatutako Jainkoak ez luke mugarik izango anabasa, eromen handiena, eragiteko orduan. Baina Jainkoa ahalguztiduna egiten badugu maila honetaraino, Jainkoa bera edozein lege logikotik kanpo jaregingo genuke, ulergarritasun aukera guztiak ukatuz, eta ez hori bakarrik, Jainkoaren autokontzientzia bera ere ezinezkoa izango litzateke gainera. Descartesentzat Jainkoak, beharbada, egin lezake mundua ametsetan agertzen zaigun xelebrekeriez osatuta, sar ditzake irudipen horiek guztiak gure buruan, baina du sartu bere mundu horretan lau alde dituen hirukia.
‎Bigarrenaren higidurak arrazoimenezkoak eta burujabeak izango diren artean, lehenarenak mekanikoak eta kanpotik eragindakoak izango dira. Eta ez hori bakarrik, mundu fisikoan, ikuspegi cartesiar batetik, ez da benetako ezberdintasunik egongo bizi den edo bizi ez den gorputz biren artean, ez dago alderik bizi den eta hilda dagoen materiaren artean, ez bada eragile batek lehenengoari kanpotik ezartzen dion higiduran. Hildako materia ez badabil Jainkoak higitzen ez duelako izango da, Jainkoak kanpotik higidurarik irartzen ez diolako eta barruan, jakina, berezko higidurarik ez duelako.
‎Alabaina ez dugu ahaztu behar Newton bera izututa geratu zela lege horrekin, indar bat aurkitu zuelako kontaktu fisikorik gabe eragiten omen zuena gorputz fisikoetan eta ia Jainkoari berari konpetentzia egiten ziona. Baina ez hori bakarrik, azken batean, elektroiei buruz hitz egin digute sekula ikusi ez ditugun arren eta ontzat jotzen dugu atomoak egon badaudela —haiek inoiz ikusi gabe bururatu zituen Demokritok bezala— eta atomo horiek nukleoz eta elektroiez osatuta daudela. Are gehiago, fisika kuantikoak maila bateko hautematea ezinezkoa dela erakusten digu.
‎Baina ez da hori behar besteko argitasuna izango. Izan ere, gizartearen egituraketari buruzko eta eliza katolikoaren ikuspegiei buruzko atxikimendu maila handia erakusten du bestela ere, beldur konturik aipatu beharrik izan gabe; eta ez hori bakarrik, ikusi ere ez du ikusiko bere gizartean eta bere garaiko araudi moraletan inolako eraberritzerik bururatzen hasteko premiarik, are gehiago erdeinua eta mesprezua erakutsiko die era horretako edozein gauza bururatzen ahalegintzen direnei:
‎Askotan nahasi samarrak eta definigaitzak diren arren, ez dute mugatzen jokaera irrazional bat, mekaniko hutsa, haatik arrazoimenaren sorrera eta garapenean ezinbesteko papera jokatzen dute. Eta ez hori bakarrik, izan ere, zalantzarik gabe sentimendu horiek ezinbesteko papera jokatuko dute ez bakarrik moraltasunaren garapenean baizik eta baita hizkuntzarenean eta, azkenean, esan bezala, arrazoimenarenean ere.
2005
‎Eta hirugarrenekoak, azkenik, zuzenbidea aztertzean letrak gehitu zituztenak. Lehenengoetatik hainbat gauza hartzen ditut, euren arrazoiak, askotan, bikainak baitira, zuzenbide naturala zer den egiaztatzeko, eta, ez horretarako bakarrik, baita jendeen zuzenbidea zer den egiaztatzeko ere. Maiztasun berberarekin, lekukotza asko ematen dituzte; baina, hori egitean, izenak nahasten dituzte, eta okerrago dena, jendeen zuzenbide deitzen diote herri zehatz batzuen zuzenbide besterik ez denari, zuzenbide hori ez baita adostasunez onartu, baizik eta imitazioz edo ustekabean.
‎Eta hirugarrenekoak, azkenik, zuzenbidea aztertzean letrak gehitu zituztenak. Lehenengoetatik hainbat gauza hartzen ditut, euren arrazoiak, askotan, bikainak baitira, zuzenbide naturala zer den egiaztatzeko, eta, ez horretarako bakarrik, baita jendeen zuzenbidea zer den egiaztatzeko ere. (De iure belli acpacis, P., 53)
2011
‎Izenburu horrek informazio handia ematen du. Eta ez hori bakarrik: izenburu horrek Parmenidesen poema interpretatzeko zenbait klabe, zenbait giltza ematen digu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia