2007
|
|
Hezkuntza esparruan, gizarte kontrol hori eta gardentasun betebehar hori modu zuzenagoan ezarri zaie guraso, irakasle eta ikasleei, botere publikoei baino. Beraz, gizartearen esku hartzeari eman zaio lehentasuna, eta
|
ez
estatuaren esku hartzeari.
|
|
Hori dela eta, ez da onartzen, adibidez, autonomia erkidego batek, udal batek, etab. Espainiako Erresuma demandatzea, erakunde horiek gobernu antolakundeak direlako eta demanda jartzeko legitimazio aktiborik ez dutelako. Izan ere, GEEAren arabera, gobernu erakundeak dira
|
ez
Estatuko organo nagusiak bakarrik, baita eginkizun publikoak gauzatzen dituzten agintariak ere, horiek organo zentralekiko duten autonomia maila gorabehera (GEEAren erabakia, 2004ko otsailaren 3koa. Eusko Jaurlaritza versus Espainiako Erresuma kasua?).
|
|
Are gehiago, Estatuko lege baten eta autonomia erkidego bateko Gobernuaren dekretu baten artean gatazka hipotetikoa sortuz gero, ez da hierarkia printzipioa aplikatzen, eta baliteke autonomia erkidegoko dekretua aplikatu behar izatea eta
|
ez
Estatuko legea (legea izan arren), kasu horretan eskumena autonomia erkidegoarena baita, eta ez Estatu zentralarena. Kasu horretan, giltzarria eskumena da eta ez hierarkia.
|
|
Are gehiago, Estatuko lege baten eta autonomia erkidego bateko Gobernuaren dekretu baten artean gatazka hipotetikoa sortuz gero, ez da hierarkia printzipioa aplikatzen, eta baliteke autonomia erkidegoko dekretua aplikatu behar izatea eta ez Estatuko legea (legea izan arren), kasu horretan eskumena autonomia erkidegoarena baita, eta
|
ez
Estatu zentralarena. Kasu horretan, giltzarria eskumena da eta ez hierarkia.
|
|
Ikuspegi juridikotik, Parlamentuko araudiak arau bereziak dira: botere legegileak ematen ditu, eta legeak ez bezala (bi ganberetan egiten dira izapideak), ganbera bakoitzeko araudia ganbera horrek soilik onesten du eta ez da bestetik igarotzen (Kongresuak bere araudia onesten du, eta Senatuak berea); prozedura berezia erabiltzen dute, erregeak ez ditu sendesten, eta Gorte Nagusietako Aldizkari Ofizialean (eta
|
ez
Estatuko Aldizkari Ofizialean) argitaratzean indarrean sartzen dira. Edonola ere, Konstituziotik zuzenean eratorri dira, eta Konstituzioan zuzenean sartuta daude (azaroaren 18ko 101/ 1983 KAE), eta, beraz, lege lerruneko gainerako arauen maila bera dute eta arau horiekin parekatuta daude.
|
|
Estatuburuaren ahalmen ikaragarrien artean legeak zuzenean aldarrikatzea zegoen, Gorteetatik igaro gabe. «Onurabide Lege» izenekoak ziren, 1938ko eta 1939ko Legeek atxikitako ahalmen berezien arabera emandakoak (hala ere, aukera hori Francori soilik erreserbatzen zitzaion,
|
ez
Estatuaren buruzagitzan oinordeko zuenari). Hori baieztatu egin zuten bai Gortegintzarako Legearen Atarikoak bai Estatuaren Lege Organikoak, lehenengo xedapen iragankorraren II. paragrafoan.
|
2008
|
|
Beste batzuen ustez (MARTÍN QUERALT), 86 artikulua lege erreserbaren printzipioarekin lotu behar da (31.3 artikulua); hori dela eta, lege dekretua lege erreserbapean ez dauden gaiak arautzeko bakarrik erabil daiteke. Ondorenez, lege dekretuak erabilita, ezin daiteke tributurik eratu, ezta horren oinarrizko osagairik aldatu ere; beste hitz batzuez esanda, lege dekretuek ez dute balio tributuak ezartzeko,
|
ez
Estatuaren tributuak ukitzen dituzten onurak emateko ere.
|