Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 20

2001
‎kimika organikoa ez beste guztia irakatsi omen zuen Mitxelenak Torrelavegako Institutuko irakasle izan zen urteetan. Gure gaurko garaiotan guztiz galdua dagoen heziketa jasotako gizona izaki, Mitxelenarentzat gizakiaren kezka intelek  tual oro zen jakingarri, ez zegoen zientzia arloko deus Mitxelena epel utziko zuenik. Gauzak ulertzen saiatzetik eta adimenaren eremuetatik datozen emozioetan sinesten zuena genuen Mitxelena.
2002
‎Estatu espainiarrean ez dago zientzia tradiziorik, zientziarik ez baita izan edo izan dena benetan eskasa izan da eta, horrenbestez, zientziatik gertu izateko azturarik ez dugu.
2003
‎Zientzialari eta zientziaren filosofoz osatutako entzulego baten aurrean badago, zientziaren baitan gehien estimatzen dituzten gauzak gutxi gorabehera modu anarkista batez burutu direla sinestaraztera zuzendutako enuntziatu segidak ekoiztuko ditu. Halako entzulego batekin probabilitate handiagoz arrakasta izan dezaketen proposamen propagandistikoak erabiliz, historiaren laguntzaz frogatuko du ez dagoela zientziari inoiz inhibiziorik eragiten ez dion arau metodologikorik eta, inguruabar egokiak emanda, ez dagoela hura sustatu ezin duen proposamen ‘irrazionalik’ Gizakia eta natura entitate oso apetatsuak dira, eta ezin dira konkistatu eta ulertu norberak aldez aurretik murrizketak ezartzea erabakitzen badu. Zientzialari entzutetsuek egindako baieztapen anarkistatan hartuko du gogor oinarri, Einsteinen honako adierazpenean kasu:
2004
‎1 Kontzientziarik gabe ez dago zientziarik, ez arterik, ez erlijiorik; hots, kontzientziarik gabe ez dago gizaki izenik merezi duenik.
2007
‎Jendea ez dago zientziaren aurka: kontrara, jendea bizitza publikoan zientzialantzeko, arrazoitzeko eta justifikatzeko estilo baten aurka dago.
‎Baina esan dugu, zientzia ororen hastapena sentsuak zirela, eta andre gizonok sentsuak nolahalakoak izaten ditugu, bakoitzak bere modukoak eta denok bestelakotsuak. Ezagutzaren azken oinarria sentsuak balira. Condillac-en jarraitzaileek eusten duten bezala, «Ideologoek»?, ezagutzaren azken oinarri unibertsalki berdinik, nonahi eta betiko ziurrik ez legoke; hots, ez legoke zientziarik. Sentsuetatik datorkigun informazio guztia, horrela, bakoitzaren arabera baldintzatua denez gero, ziurtasuna, ordea, zer hori denontzat baldingabekoak behar duenez bermatu, ezagutza edo zientziaren azken fundamentuak sentsurik gabeko edo sentsu datuetatik aparteko elementuetan etzan du, haiei ziurtasunaren zimentua emateko:
2008
‎Gutxiegi? Sami Nair ek, duela urte batzuk argitaratutako artikulu batean, gogoratzen zigun ez dagoela zientziarik migrazioen presioa neurtzen duenik; ez dago horrelako balorazioak egiteko erreferentziazko zenbakirik1 Ulertu behar dugu, beraz, balorazioak nork bere ikuspegitik eta ideologiatik abiatuta egiten dituela, askotan politika jakin batzuk justifikatzeko.
2009
‎Krisiak krisi, zientzian fededun haustezin jarraitzen du Pierre Frommentek (eta Zolak; Pierre Fromment nobelan apaiz ohi bat da) XIX. eta XX. mendeen arteko itzulian. Objekzio guztiekin ere, dio Zolak, zientziari beste alternatibarik ez baitago zientzia baino; bera da progresoa ziurtatzen duen bakarra. Pasarteak sintomatikoak dira, eta lekukotza onak dira, garai batean zientzia, erlijio zaharraren kontra, nola ikusi izan den:
2010
‎Zehaztapenak garrantzia du; izan ere, hasteko eta behin, aukera ematen digu lotura faltsu bat ezeztatzeko: herritarren kritikak ez daude zientziara bideratuak eta ez dira zientzia deslegitimatzeko asmoz eginak; ostera, kritikak praktika zientifiko eta teknologikoak gaur egun lehenesten duten bideari buruz egindakoak dira. Ez dira biak nahastu behar, sarritan, herritarren kritikak edota oposizio soziala neutralizatze aldera, instituzioetatik egin ohi den legez.
2011
‎Elebidunek bi hizkuntzen gakoak ezagutzen dituzte, euren arteko desberdintasunak, eta ondorioak ateratzen dituzte. Honek trebezia bat ematen die beste gai batzuetan aplikatzeko, ez bakarrik hitz egitean.Elebiduna izanik erraztasun handiagoa dago hirugarren edo laugarren hizkuntza ikasteko. Ezin da hori esan; ez dago zientzia mailan frogaturik. Badakit oso zabaldua dagoela, baina ez du oinarri zientifikorik.
‎Behar dugun trantsizioaren muinean ez dago teknika, ez dago zientzia. Horiek lagungarriak izanik ere, determinanteak seguruenera, ondo enfokatu dugu, eta tentazioak saihesten jarraitu:
2015
‎Orduan hasi ziren ulertzen akademian, ez zegoela zientzia eta mendebaldeko razionalismoa derrigorrez onartu beharrik. Teknologia, zientzia eta razionalismo mota hori orduko adituen azpian zeuden, beren sustraiak ziren.
‎Bere baitan ez dago zientziaren zatiketarik; gizakiok, batzuk zenbakiak eta beste batzuk hizkiak bagina bezala sailkatuta, barreiatuta, bizi gara. Ikasketa aldetik biolo goa dugu, baina bios ari, bizitzari jarraituz, sophia ren uretan busti da, blai egin arte.
2018
‎Ikusiz gero, ihes egiten zidan. Eta gainerako lagunak, nitaz akorda zitezkeenak bederen, ez zeuden Zientzietako gelan.
‎Lerro hauetan, ordea, ez dago zientziarik. Ez dut inolako kanonik finkatu nahi izan.
2022
‎Azterketa Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako kultura zientifikoaren ebaluazio nazionala “Madrilgo Unibertsitate Konplutentseak (UCM) eta Camilo José Cela Unibertsitateak (UCJC) gauzatua. nahiago dute Google(% 66), irakasleak(% 57), telebista(% 53) eta YouTube(% 41); gurasoak(% 28) eta sare sozialak(% 27), berriz, ez daude zientzia gaiei buruz gehiago jakiteko baliabide gogokoenen artean. Kontsultatutako ikasle gehienentzat (12 eta 16 urte bitarteko 12 autonomia erkidegotako 8.000 ikasleri baino gehiagori egin zitzaien inkesta), zientzia erabilgarria da(% 79), baina sasizientziak ere hala dira(% 72,5).
‎Gabonen osteko buelta honetan COVID pasaportea desagertu egin behar da. Ez bakarrik ez dagoelako zientzian oinarrituta eta umeengan diskriminazioa sor dezakeelako: ezin zaiolako inori pasaportea eskatu, sistemak berak ezin izan duenean pasaporte hau edukitzeko baldintzetako bat (gaixotasuna pasatu izana) egoki artatu:
‎Progresorik ez dago zientziarik gabe. Aldi berean, arteak galdu du bere goi arnasaren aureola:
‎Hori egin gabe, ez dago zientziarik.
2023
‎Uste dut gerrikoan grabatutako ikur horiek emankortasunarekin dutela zerikusia. Hemen eta orain, osasuna ez dago zientziaren mende soilik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia