2011
|
|
Mikel Zalbide – Diglosiaren purgatorioaz. Teoriatik tiraka
|
ez
dago dudarik: hemendik ehun urteko euskara, bizirik ateratzen bada, oraingoaren aski diferentea izango da eta, seguruenik, euskara mota bat baino gehiago izango ditu bere baitan. euskara mota asko edo, zehazkiago, euskara euskaratik erdal euskarara doan continuum batean kokatu ahal izango diren aldaera diskontinuoak.
|
|
Ninyoles izan genuen euskaldunok, une batetik aurrera, diglosia kontuan maisu. Batzuek maisu eta, zenbaitek, maisu bakar. horretan
|
ez
dago dudarik: hori da" gure betiko diglosia". ez genbiltzan oso bide arrarotik, hala jarduterakoan:
|
|
Batzuek maisu eta, zenbaitek, maisu bakar. Horretan
|
ez
dago dudarik: hori da" gure betiko diglosia".
|
|
Marfany, beste nonbait ere esan dudanez, gozo mikatzez irakurtzekoa gertatzen zait: diglosiaren alorreko funtsezko puntuak argi ikusten ditu batzuetan, ene ustez, eta erabateko deskalifikazioz baztertzen du bere osagai hau edo hori handik gutxira.
|
ez
dago dudarik, ordea, deskalifikatzen duenean ere badakiela maisuen ekarria onartzen eta baloratzen. Bereak dira hitzok:
|
2016
|
|
Horren premia baldin badute beren hizkuntza belaunez belauneko perspektiban segurtaturik duten hiztun herriek, gurea bezalakoek are beharrezkoago dute osagai hori. Eskolak badu horretan ere zer egina, eta
|
ez
dago dudarik hainbat lagungarri eskaintzen dituela horretarako, nahiz eta eginkizun hori ez den, urrundik ere, eskolaren eginkizun esklusibo. e) Milaka euskaldun profesionalen bilgune eta pizgarri da eskolamundua. Beren hizkuntza osasun onean duten hiztun herriek badute gureak ez bezalako doai berezia, aldeko zein kontrako mila legek
|
|
Kalterik ez, bistan da; baina katalisatzaile efektu ohargarririk ere apenas. Gauza bat da gure arteko landscape alorreko euskalduntzeedo elebiduntze saioak bere baitan" informational and symbolic functions as a marker of the relative power and status" izatea (horretan
|
ez
dago dudarik), eta beste bat saio horrek mintzajardunaren giza arteko moldaeran eragin ohargarririk izatea (ikuskizun dago hori, onenean).
|
2019
|
|
Bere hitzetan esanik," ingurumen bat arnasgune den ala ez finkatzeko orduan, elementu interesgarrietako bat honako hau izaten da sarri: etxetik erdaldun diren umeak herri giroan, beste umeekin dituzten interakzioen ondorioz, euskaldundu egin diren ala ez. ez naiz maila formaleko euskalduntzeaz ari, eguneroko jardunean bizi eta indartu ohi denaz baizik. herrian, gazteen artean nagusi den euskal giroan, integratzeko lain euskara ikasten duten ala ez. elementu hori gehituko nioke m. zalbideren sailkapenari".
|
ez
dago dudarik gertakari nabarmena dela erd> eusk mintzaldaketa hori, zinez eta benaz arnasgune direnetan; batez ere beteetan da mintzaldatze hori erabateko factum a, baina (osoa izatera iritsi ez arren) indar ohargarria du erasanetan ere. gipuzkoatik irten gabe ondo gogoan ditugu gazte denborako azpeiti azkoitietan, zumai zarautzetan, Lazkaon eta, berrikitanago, zerainen, kaleko lagunarteak eta... Iñakik iradoki digunez, etxea bera baino erabakigarriago bihurtzen ari izan liteke kaleko lagunartea eta herri giro zabala (haurrei eta gazte gaztetxoei dagokienez parkean, jolaslekuan, kiroldegian, eskolan eta herriko plazan hezurmamitzen dena), mintzajardun arruntaren belaunez belauneko transmisioari dagokionez. on da, beraz, Lionel-en proposamena aintzakotat hartzea.
|