Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 15

2009
‎Kontuan izan behar da sistema horretan publizitatea edukitza bidez egiten zela. Baina eskubide erreal guztiek ez dute edukitza izaten, esaterako hipotekek eta, orduan, ez dago argi zer eskubide eta zer karga dituen finkak.
2019
‎A19 poemaren kasuan, ez dago argi: eskuizkribuan ez da partiturarik ageri, ez eta poemaren musikari buruzko aipamenik ere.
2020
‎6) Aipatu artikuluaren aplikazio analogikorik ere ezin da egin. Botere hutsunerik ez dagoela argi eta garbi esan dugu aurretik, baina egongo balitz ere (2018ko hauteskundeak baliozkoak izan ez zirelako), Konstituzioaren arabera Nicolás Madurok jarraitu luke bere karguan, deialdi berria egin arte. Venezuelako Konstituzioan ez dago boterearen hutsunerako tarterik, hori ekiditeko irtenbide konstituzional garbiak daude eta.
‎6) Aipatu artikuluaren aplikazio analogikorik ere ezin da egin. Boterehutsunerik ez dagoela argi eta garbi esan dugu aurretik, baina egongo balitz ere (2018ko hauteskundeak baliozkoak izan ez zirelako), Konstituzioaren
2022
‎Lagina hartzeko, berrikuntza taldeak prestatzeko ikastaro batean inskribatu ziren ETEak. Langileak talde lanean trebatzeko egindako entrenamenduek taldearen jarduna eta errendimendua hobetzeko tresna baliagarriak direla erakutsi dute (McEwan et al., 2017), eta bereziki baliagarriak dira ETE entzat, ez baitago argi nola funtzionatu behar duten (Pons eta Haefele, 2016). Prestakuntza ikastaro horrek Ayestaranek, Balluerkak, Gorostiagak, Aritzetak eta Gomezek (2013) proposaturiko ereduari jarraitu zion, zeina taldeko bideratzaileak eta koordinatzaileak berrikuntzataldeak bideratzeko gaikuntzan oinarritu zen.
‎Hala ere, elkarrizketatuen ikuspegiak berak zenbait muga ditu, sistema heteropatriarkalean sozializatuak izan baitira haiek ere, eta aintzat hartu behar da muga horiexek berak izango dituela metodologia kualitatiboen bidez emakumeen esperientziak Gizarte Zientzietan txertatzeak ere. Puntu hori arazotsua da; izan ere, ez dago argi zergatik onartu behar den ikuspegi patriarkalak ez dituela emakumeen eguneroko bizipenak kutsatu, gainerako teoriak kutsatu dituen maila berean (Walby, 1990). Auzi horri buruz, hainbat egilek ohartarazi du, hain zuzen ere, emakumeen bizipen indibidual eta pertsonalak partekatzea ez dela nahikoa eraketa teorikorako, baizik eta abiapuntu izan behar dutela gure analisiak garatzeko eta indarrean diren ideiei, politika publikoei eta praktikei aurre egiteko (Kelly eta Radford 1996; Stanko, 2002; Biglia, 2012). b) Indarkeria sexista genero indarkerien edo indarkeria matxisten paradigmaren barruan kokatzea
‎Beraz, labur esateko, ez dago argi (r) ik atzizkia adberbio eratorletzat har daitekeen, baina hala izatekotan, komeni da desberdintasuna egitea aditzak hartzen dituen (r) ik atzizkiaren eta bestelako izenaren inguruko kategoriak hartzen dituen (r) ik atzizkiaren artean. Izatekotan, azken hori litzateke adberbioak eratortzen dituen atzizkia, baina horrek ez luke emankortasunik izango gaur egun.
‎Ordea, ez dirudi erabilgarria denik bi multzo horiek bereiztea, hasteko, sail bakoitzean zein hitz sailkatu jakitea zaila litzatekeelako; izan ere, lexikalizazioa bera gradualki gertatzen den prozesua da. Adibidez, ez dago argi nolakoa den ustez hitzaren interpretazioa, lexikalizatua ala estereotipatua. Postposizioa erraz aurkitzen du hiztunak, uste hitza ezagutzen baitu, baina esanahia ez da beti uste+ z k emango lukeena (nire ustez esaten dugunean bezala, non ‘gure ustea’ adierazten dugun).
‎Azkenik, proposa daiteke sail honetako hitzak adberbioak direla, baina hori horrela dela onartuta, ez legoke argi zergatik ez liratekeen adberbiotzat hartu 3.7 saileko hitzak, banaketa bera baitute. Berriro ere, adberbioen definizio zehatzik ez izateak erabaki gabe uzten du zer tratamendu eman litzaiekeen bi sail hauei, baina ez lirudike oso komenigarria biak kategoria desberdinetan sailkatzea, bi multzoen arteko muga guztiz lausoa litzateke-eta.
‎Bestetan, stative adverbs deitu izan direnak (De Rijk, 1998 [1996], 2008) edo osatzen dituzte. Horiek badira aditzedo perpaus modifikatzaileak, baina ez dago argi hartzen duten atzizkia bera den kasu bietan, eta hala bada, partitiboa bera den edo aparteko eratorpen atzizki bat. Gainera, gaur egun, stative adverben eratorpenak ez du emankortasunik, erresultatiboenak ez bezala.
‎Izan ere, beste kategoria batzuetako hitzen antza duten hitzak ere, adberbiotzat hartu izan dira aditz modifikatzaile lanetan daudenean. Baina ez dago argi nahikoa ote den funtzio bera izatea kategoria bera osatzeko. Banaketan, osaeran eta esanahian azalerazi nahi izan ditudan desberdintasunak ere kontuan hartu beharrekoak dira.
‎Hizkuntza bakoitzean, hitza zein unitateri deitzen zaion zehaztu ondoren, hitz horiek multzokatu egin behar dira haien deskribapen egokia egiteko, eta horretarako hitz motak, hizketa parteak edo kategoria gramatikalak deritzenak erabiltzen dira. Deskribapen egoki batek ezaugarri zehatz, argi eta koherenteen arabera osatu luke sailkapena, baina ez dago argi zein diren horretarako ezaugarri egokienak ez eta horiek zehazteko funtzioari edo formari begiratu behar ote zaion ere2 Argitu beharrekoa da, adibidez, garrantzi handiagoa eman behar litzaiokeen hitzek beste hitzekin duten harremanari (komunztadura, hurrenkera) edo haien esanahiari.
‎Euskararen kasuan, kontraesan horiek behin baino gehiagotan aipatu dira, besteak beste Zabalaren eta Odriozolaren (1994) eta Zabalaren (1999) lanetan, edo Sareko Euskal Gramatikan(). Ezen, egiatan, ez dago argi zer duten komunean horrenbestez, sutsuki, luzaroan, eta gero bezalako hitzek. Semantikoki, aztertzekoa da zeri eragiten dioten, eta zehatzago, zer esanahi gaineratzen duten hitz hauek.
‎Berezitasun horren arrazoia da kategoria bereizteko irizpidetzat hitz bakarra7 osatzea hartu dela. Baina, ondo dakigun bezala, euskaraz ez dago argi hitz bakartzat zer hartu, irizpideen arabera, hitz bakarra izan daitezkeelako baita hainbat elementu postposiziodun ere, nahiz eta barne egitura konplexuagoa izan. Adibidez, euskaraz, ohikoena da hitz bakartzat hartzea etxerantz edo garaiz, barnean etxe+ rantz edo garai+ z osagaiak bereiz ditzakegun arren, gutxienez.
‎154) ematen duen azalpena. Baina ez dago argi zerk eragiten duen adberbialetan zein erresultatiboetan partitiboa agertzea16 De Rijken (1998 [1996]) ustez, partitiboa litzateke soilik bigarren mailako predikatuetan (erresultatiboetan) aurkitzen dena, baina ez hala stative adverb direlakoetan ageri dena. Gauzak horrela, De Rijkek (2008) adberbialetan ageri den atzizkia aparteko atzizki eratorle gisa aurkezten du.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia