Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2015
‎12 Hau lortzen saia gaitezela nahi dut nik, ene ahizpak, eta ez gozatzeko, indar hauek zerbitzurako izan ditzagun baizik: otoitzerako gogoa izan dezagula eta otoitzari emanak egon gaitezela; ez dezagula nahi izan inoiz ibili gabeko bidetik joaterik, ustekabean gal ez gaitezen; eta oso berria litzateke Jainkoaren mesede hauek Hura eta santuak joan ziren bidetik ez baina beste bide batetik lortzea pentsatzea; ez dakigula burutik pasatu ere egin halakorik; sinets iezadazue, Martak eta Mariak elkarrekin ibili behar dutela Jaunari ostatu emateko eta beti beraiekin izateko, eta ez harrera txarra egin, jaten eman gabe utziz. Nola tratatuko zuen Mariak, beti haren oinetan egonez, bere ahizpak lagundu ez balio?
‎...arren, haien hitzak ez ditugu izaten hain grabatuak oroimenean, eta etorkizuneko gauzak direnean ere ez ditugu sinesten beste hauek bezala; ziurtasun handi handia geratzen delako; noizbait, erabat ezinezkoak diruditen gauzetan, dudaren bat etorri eta hala ote den ez ote den adimena zalantzan ibili arren, ariman bertan ezin etsizko ziurtasuna dago; eta hori, baita gauzak berak ulertu dituen bidetik ez baina kontrakotik doazenean ere, eta urteak igaro arren, ez zaio burutik kentzen Jainkoak gizakiek ulertzen ez dituzten beste bitarteko batzuk bilatuko ez dituenik, baina azken batean beteko dela; eta halaxe gertatzen da; dena dela, diodanez, sufritu egiten da bide hartan okertze ugari gertatzen direnean, izan ere, hura entzun zuela denbora luzea denez gero eta Jainkoa dela esaten dioten ondorioa... Une honetan ez zaio geratzen horrelakorik ezer; are gehiago, bizia emango luke egia harengatik.
‎ez dago belarririk estaltzeko, ezta esaten zaion hura ez den besterik pentsatzeko ahalmenik ere, ezta inola ere; izan ere, eguzkia geldiarazi ahal izan zuenak, uste dut Josueren eskaeraz izan zela? ahalmenak eta barrualde guztia geldiaraz ditzake, gaztelu hura berak ez baina beste Jaun handiago batek gobernatzen duela arimak argi argi ikusteko eran; horrek debozio handia ematen dio eta apaltasunera eramaten. Beraz, ezetz esateaz ez da ezer konpontzen.
‎Hau hain ohikoa eta hainbeste aldiz gertatzen dena izanik, arretaz begiratu da: suterik handiena piztu nahi badute ere, suak garra beherantz ez baina gorantz botatzen duenez, horrela ulertu behar da hemen ere, hau da, barruko mugimendu hau arimaren erdigunetik datorrela eta ahalmenak iratzartzen dituela.
‎12 Jaunaren ontasunagatik egoera honetan daudenei probetxu handia egingo liekeena da (esan dudanez, ez die erruki txikia agertzen, gorago igotzeko oso hurbil baitaude), obedientziak agintzen duenera prest egoteko erne erne izatea; eta erlijiosoak izan gabe ere, gauza handia litzateke, pertsona askok egiten dutenez? ...duelako norbere burua ezagutzeko mundua ezagutzen duenarekin harremana izateak; era berean, ezinezkoak iruditzen zaizkigun zenbait gauza, besteengan hain egingarri direla ikusiz eta haiek poliki poliki aurrera daramatzatela, adorea pizten da eta haiek hegan ikusita badirudi gu ere ausartzen garela hegan egitera, hegaztien umeek irakasten dietenean egin ohi duten bezala, bat batean hegaldi luzerik ez baina, pixkaka pixkaka beren aita amak imitatzen baitituzte. Honek onura handia dakar, eta nik badakit.
‎– (Kapitulu honetan) esandakoen jatorritik ez baina askoz ere goragotik datoz.
‎Jainkoagandik ez baina irudimenetik sortuak badira.
‎lehenengoa, deabruak sekula ere ezin eman dezakeelako hau bezalako min gozorik; espirituzkoa dirudien zapore eta gozotasuna bai, eman dezake; baina mina, eta hainbesteko mina, arimaren baretasun eta gozotasunarekin bat egitea ez dago haren esku; haren ahalmen guztiak gizakiaren kanpoaldeari begira daude, eta haren minak, hark ematen dituenean, nire iritziz, ez dira sekula ere gozoak ezta bakea dakartenak ere, ezinegona eta gerra dakartenak baizik. Bigarrena, ekaitz gozo hau hura nagusi den ingurunetik ez baina bestelakotik datorrelako. Hirugarrena, ariman geratzen diren onura handiengatik; ohikoenak hauek dira:
‎15 Barruko beste oinaze batzuk esanez joango gara egoitza honetan, otoitzen eta Jaunaren mesedeen arteko aldeak mintzagai hartuz; halako batzuek, sufrimenduari dagokionez, gorputza nola uzten duten ikusita nabari denez, esandakoak baino latzagoak izan arren, ez dute oinaze izena merezi eta ez da bidezko ere izen hori eman diezaiegun, Jaunaren mesede handi handiak direlako, eta haien erdian arimak halaxe direla ulertzen du eta berak inola ere merezi gabeak direla. Min handi hau dator zazpigarren egoitzan sartzeko, beste min askorekin batera; haietako batzuk esango ditut, guztiak esatea ezinezkoa izango baita; ezta ez dago azaltzerik nolakoak diren ere, esandakoen jatorritik ez baina askoz ere goragotik datozelako; eta haietaz, jatorri apalagokoak izan arren, esan dudana baino gehiago agertzerik izan ez badut, gutxiago izango dut beste hauetaz. Jaunak eman beza guztirako laguntza bere Semearen irabaziengatik, amen.
‎Gero argi ikusi dut nire espiritua ez zela engainatu, era guztietara on handia egin duelako nigan eta nire ariman harekin harremana izateak. Izan ere, Jaunak aurreratuak dituela dirudien pertsonentzat, gauza handia da harekin harremana izatea, hark pausoka ez baina lasterka joanarazten baititu; eta haren estiloa arimak lotura guztietatik askatzea eta hilduratzea da, Jaunak horretarako, beste gauza askotarako bezala, dohain handi handia eman baitio.
‎jatorriz San Paulogandik harturiko irudia da, Teresaren garaiko literatura espiritualean nahiko erabilia dena: ik. 20, 25 eta haren poema euskarara itzulia Bizi naiz, ez baina enegan (Ai, hau biziaren luzea! / erbeste honen zakarra;/ arima preso daukaten/ kateak jasan beharra!).
‎– Benetan adorea ematen die otoitz bidean direnei, hain gora heltzeko ahaleginak egin ditzaten, lurrean lor daitekeena baita, ez baina merezi delako, Jaunaren ontasunagatik baizik. –
‎–Jainkoak aska nazala apaingarri txarretatik!?; dena dela, hau lau laua da eta, erreinuko nagusienetakoa izan arren, uste dut gutxi direla hau baino apalagoak. Nik erruki nion, eta erruki diot, askotan bere berezko joeraren arabera ez baina, bere giza mailarekikoa bete nahirik ari dela ikusiz. Zerbitzariekin ez dago asko fidatzerik, berak onak bazituen ere.
‎9 Oi Jainkoaren ontasun eta gizatasun handia, hitzak ez baina haiek esaten direneko desira eta borondatea kontuan hartzen dituena! Nola jasaten duen ni bezalako batek hainbesteko ausardiaz Haren Maiestateari hitz egitea!
‎18 Esan dudan bezala, guztiok hura baino besterik ez erostera egonik, lehengo egunean mezatan kezka larria sartu zitzaidan, ongi egiten ote nuen, meza osoa egonezinik eduki ninduen artegatasunaz. Jauna hartzera joan nintzen, eta hartu nuenean, ondorengo hitzak ulertu nituen, erostea pentsatzen nuena ez baina Andre Mariarenekoa erostea erabakiarazi zidatenak: Hau da komeni zaizuna.
‎5 San Joseren egunean, Sakramentu guztiz Santua jarri genuenean, Gotzainaren eta hiriaren baimena izan arren, bezpera gauean isil isilik sartzea besterik ez nuen nahi izan?; baimena emana zenetik aldi luzea igaro zen, eta Gizakundeko monasterioan nengoenez gero eta gure aita jenerala ez baina beste prelatu bat agintzen zegoenez gero, ezin izan nuen fundaziorik egin, eta garai hartan Gotzaina zenaren baimena nuen, hiriak nahi izan zuenean hitzez emana; gure izenean hartaz arduratzen zen jaun bati, Andres Jimena izenekoari, esan zion, eta ez zitzaion batere axola idatziz ez izatea, ezta niri ere, uste dudanez. Eta oker nengoen; izan ere, Eliz Epailea haserre bizian etorri zen, monasterioa eginda zegoela jakin zuenean eta ez zuen utzi gehiago mezarik ematen eta atxilo eraman nahi zuen meza eman zuena, fraide oinuts bat, aita Julian Ávilakorekin eta nirekin ibiltzen zen beste Jainkoaren zerbitzari batekin, Antonio Gaitán izenekoarekin, zihoana.
‎8 Oi Jesus!, zenbat halako izan ditudan etxe sartzeak egiterakoan! Uste dut nik gauza txarrik egitera ez baina Jainkoaren zerbitzura goazenean, hainbeste beldur izaten bada, zer izango ote da gauza txarrak egitera, Jainkoaren eta lagun hurkoaren aurka direnena. Ez dakit zer irabazi edota zer atsegin izan dezaketen halako kontrapisuaz.
‎...naren zain, gure Ordena oinutsetako aita bat etorri zen ni ikustera, frai Jeronimo Jainkoaren Amarena, Gracián zeritzana, orain dela urte gutxi, Alcalán zegoela gure abitua hartu zuena; gizon jakintsua, adimen argikoa eta modutsua, bere bizi guztian bertute handiez hornitua; bazirudien hasierako Ordena honen onerako berariaz hautatu zuela Andre Mariak, bera Alcalán zegoenean, erlijioso izatetik ez baina, gure abitua hartzetik gogoa urruti zuela. Izan ere, haren gurasoek beste asmo batzuk bazituzten ere, Erregearen babes handia zutelako eta beren trebetasuna ere bai, bera hortik oso urruti zen.
‎Izan ere, deabruak, galdu ahal baditu edo, beraiei eragiten dizkien oihu eta etsi gaiztoak nahiko izan direla batzuetan ikusten badute, galduak dira, eta halako bakarra nahikoa da monasterio oso egon ezinik jartzeko; izan ere, deabruak ezartzen dizkion gauzetatik babesteko gaixoak bere aldetik baliabiderik ez duenez gero, prioreak arreta handiz jokatu behar du hura gidatzeko, ez kanpotik soilik, baita barrutik ere; gaixoarengan ilundua dagoen arrazoiak argiago egon behar du priorearengan, deabruak bere mende har ez dezan arima hura, gaixotasun honetaz baliatuz. Izan ere gauza arriskutsua da, umore honek arrazoia harrapatzeraino estutzen duenekoak aldian aldian izaten direnez gero (arrazoia hala dagoenean ez dago errurik, zoroengan izaten ez den bezala, handienak egiten badituzte ere; dena dela, zoraturik ez baina adimena gaixo dutenengan, bada nolabaiteko errurik, eta beste une batzuetan ongi daude), gaizki dauden aldian ez dute hasi behar nahi dutena egiten, ongi daudenean beren buruaren jabe ez izateko eran, deabruaren amarru ikaragarria baita. Eta horrela, ongi begiratzen badugu, haiengan gehien nabari dena beraiek nahi dutena egitea da eta ahora datorkien guztia esatea eta besteen hutsegiteei erreparatzea beraienak estaltzeko, eta atsegin ematen dienaz gozatzea; azken batean, erresistentzia jarriko dionik ezer ez duenaren antzera.
‎Nik ere nahiko nuke hura lehortasunaz ikustea, ez baitakit konturatzen den, eta beraren onerako desira dezakegu hori. Pentsamendu txarren bat etortzen zaionean, aitaren egin beza edo Paternoster bat errezatu edota bularrean kolpe bat eman beza eta saia bedi beste gauza bat pentsatzen, eta errua ez baina merezimendua izango da, kontra egiten diolako.
‎Berorren aitatasunak gogoan izan dezala, zein eragozpen handia den Ordenako monasterioak dauden herrian fraide oinutsak haien etxean ostatua hartu beharra. Ahal balitz, esan dadila haienean ez baina errespetu handiaz egon daitezkeen lekuan har dezaketela ostatu.
‎13 Berorren jauntasuna hain maite dudanez gero, guri eta sentibera bainaiz, sentitu egin dut, aita frai Anjelek nik ezer jakin aurretik gortean zabaldu izana, obeditu nahi ez duen pertsona banintz bezala, hala nigan indar handia egiten zelakoan; eta horrela idatzi zidan aita santuaren ganberaren bidez erremedia dezakedala, niretzat atsegin handi bat balitz bezala. Berorren jauntasunak agintzen didana atsegina ez baina neke handi handia balitz ere, ez litzaidake burutik pasatuko ez obeditzea, ezta ez dezala Jainkoak baimendu, neure poza bilatzearren berorren jauntasunaren borondatearen aurka egiteko biderik; izan ere, egiaz esan dezaket, eta hau badaki gure Jaunak, igaro ditudan lan, ezinegon, nahigabe eta gaizki esateen erdian bihotz altxagarririk izan badut, berorren jauntasunaren borondatea egiten nuela eta poz ematen niola sinestea izan dela; eta horrelaxe poz emango dit orain ere berorren jauntasunak agintzen didana egiteak.
‎10 Garraiotan gastatzen duena apunta beza, Ávilako San Joserenera bidali ziren berrogei dukatetik ken dadin; eta kontu izan hori egiteko eta ez beste ezer, zuhurtzia ez baina inozokeria bailitzateke; zerbaitegatik esaten diot. Bai harroturik dabilela dirua bidaltzen!
‎Era bikainez agertzen hasten da zein duintasun handian ezartzen duen Jaunak egoera honetan den arima. Benetan adorea ematen die otoitz bidean direnei, hain gora heltzeko ahaleginak egin ditzaten, lurrean lor daitekeena baita, ez baina merezi delako, Jaunaren ontasunagatik baizik. –
‎Andre Mariak. Gizakundeko monasterioan priore kargua hartzerakoan, Teresak, Ama Birjinaren irudia ezarri zuen koruan priore aulkian, aurrerantzean bera ez baina Ama Birjina izango zela priore adierazi nahirik.
‎5 Hau nuen idatzita, bi mila dukat ez baina bederatzi mila ordaindu behar genituela zentsu gisa esan zidatenean,, seiehun dukat behar baitira karga gabe gera dadin?; eta honek erosteko gogorik gabe utzi gaitu; hala ere, dirua emateko eran bageneuka, gauza handia litzateke, urte askoan ez bailuke bertan ezer gastatu beharrik izango eta eliza polita eginda. Esan diezadala berorren iritzia eta nola dagoen, berorren gutunak sarri jasotzen ohiturik nengoenez gero, ez bainaiz bestera egiten.
‎Behintzat ziur nago beraiek ez dutela halakorik esango, hitz hauek eta Kantarik Ederrenean dauden hauen antzekoak maitasunak esaten baititu; eta haiek maitasunik ez dutenez gero, alferrik irakurriko dituzte egunero Kantarik Ederrenak, ez baitira haietan trebatuko, ezta ez dira ausartuko ahotan hartzen ere; entzuteak berak ere zinez beldurra ematen du, maiestate handia dutelako beren baitan. Handia duzu Zuk, ene Jauna, Sakramentu guztiz Santuan; baina fede bizia ez baina hila dutenez gero, hauek ogiaren irudipean Zu hain apal ikusirik, ez diezu ezer esaten, entzuterik ez dutelako merezi, eta horrela hain ausart agertzen dira.
‎2 Norbaitek, ohi den bezala ez baina beste era batera kantatu edota irakurri nahiko balu.
‎Izan ere, guztiz askatzeko eta hilduratzeko barrutik astia hartu arren, kanpotik berehala egin behar da. Eta guztiek egiten dutela ikusteak eta beti hain lagunarte onean izateak ez badio onik egin urtebetean, beldur naiz urte askoan on gehiago ez baina gutxiago egingo ez ote dion. Ez diot, aurrerapen horrek, gainerako guztiena bezalakoa izan behar duenik, baina hoberantz doala ager dadila behintzat, gaitza hilgarria denean berehala antzematen baita.
‎Gizakiekin bizi behar dute eta gizakiekin harremana izan eta jauregietan egon eta are gehiago, batzuetan, haien antzekoak izan behar dute azalez. Uste al duzue, ene alabak, erraza dela munduarekin harremanetan izan eta munduan bizi eta munduko arazoetan sartu eta, esan dudanez, munduko elkarrizketetara moldatu, eta, hala ere, barrutik munduarentzat arrotz eta haren etsai izatea eta atzerrian dagoena bezala izatea eta, azken batean, gizakiak ez baina aingeruak izatea?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia