Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 18

2008
‎Euskara hizkuntza koofiziala da Hegoaldean (Nafarroa osoan ez baina).
2009
‎Arrazionala agerikoa den bezala, emozionala gehienetan ezkutuan eta era inplizituan ari zaigu. Sistema arrazionalak ez dira beren baitan zutik, oinarrian beti baitituzte axioma batzuk arrazoian oinarritutakoak ez baina zirraren eta sentipenen eremutik etorritako lehentasunetan altxatzen direnak. Zergatik aukeratzen ditugu oinarrizko eskubide batzuk eta ez beste batzuk gure elkarbizitzarako?
2011
‎Litekeena da, hori guztia dela medio, kontuan izan behar nuen hainbat gogoetagileren ekarpenak bide bazterrean utzi izana. diodan, halere, jakinaren gainean heldu diodala bide honi eta, horrenbestez, nire moztadeen (goiko horien eta beste zenbaiten) jakitun eta erantzule naizela. guztian ez naiz, gainera, hain hain mugaturik ibili: 2002ko eztabaida saioa, International Journal of the Sociology of Language n 157 zenbakikoa, oso osorik ez baina bai hiru laurdenetik gora berrirakurri dut eta, horrenbestez, ustez mende honetan diglosiaz egin den gogoeta saio akademiko sakonena16 buruan dudala heldu diot lumari.
‎ez al dira biak, horretaraz gero, fenomeno berberaren bi azpimultzo? eztabaida nominalistatik hurbilago dabil hori, teoria sendo baterako oinarri fermutik baino. hori da ordea, askogatik, erreparo txikiena. e) Berak legetzat ez baina" general tendency" tzat ematen duen joera jenerala ez da batere jenerala. hori da bere planteamendu berriaren puntu ahulena. Batzuetan hori gertatu da historian (adibidez, erromantze hizkuntzek latina ordezkatu zutenean L atera zen garaile148).
‎Beste horrenbeste gertatzen da diglosia ez genetikoarekin: normandoen frantses h a ez baina ingeles L a gailendu zen bertan, hudson en arauaren guztiz kontra. eta abar. ez genetically related diglosiazko kasu askorekin betetzen da" arau" hori hain sendo eta hain zabal, eta ez not genetically related direlakoekin: estoniera eta txekoa ez al ditugu aski adibide argiak, beste askoren erakuskari?
‎Mikel Zalbide – Diglosiaren purgatorioaz. Teoriatik tiraka baten galera. hanka sartze handia da, definiziozko ezaugarri amankomun hori hain erro errotik itzulipurdikatzea160 galera iturri ez baina justu alderantzizkoa gerta liteke diglosia, gurea bezalako hizkuntza egoeretan bereziki: bizirik irauteko bidea, ez ezinbesteko heriobidea.
‎Izan ere, bietako bat: ...egituratze demolinguistiko edo soziofuntzional" hizkuntza gatazka" dela esaten dugu, edota historia osoa kontatzen. hizkuntza gatazkaren tradizioak diglosiari egozten dion ardura ez da, gehienetan, diglosiarena. diglosia galdu ahalako gizarteak, edo diglosia galdu ondokoak, deskribatu izan dira maizenik hizkuntza gatazkaren formulazio ezagunaz, batez ere Ninyoles enaz. diglosia egonkorra ez baina mintzaldaketa bizkorra, gehienetan hiztun talde ahularen kontrakoa, gertatzen da halakoetan eta horri, oker," diglosiaren kaltegarrizko ondorioa" esaten zaio. Labur bilduz, hizkuntza ukipen guztien ezinbesteko emaitza etengabea ez da konfliktua:
‎Aldi bereko fenomenoak dira eta, bistan denez, bata (bigarrena) bestea baino berriago dugu16 elebakartasun territorial osabetezkoaren eredu hartatik urruntzen hasi da beraz europako hainbat herrialde, azken hamarkadotan. horiek baino herrialde handi bateratuagoak ere, beste erritmoz eta beste garantia bermez, dibertsifikazio bidean barrena abiatu dira. konpartimentazio soziofuntzional berrien bidetik ere badoa hortaz europa, ez 1800eko ereduaren garapen hutsetik. Xaharkituriko eredu nostalgikoa ez baina berritasun haziaz ereindako soro zelaia da, alde horretatik, diglosiarena. ez diglosia zahar tradizionalaren errepika mimetikoa. Bai, ordea, hizkuntza biz edo gehiagoz baliatzen den gizajende sail ohargarrien gizarte moldaera berri eta, hein batez, multiformea. diglosiaz jardutea ez da, horregatik, hemen (europan) eta orain (XXI. mendean) nostalgia saio huts. hitza bera erabat gal baledi ere bihar edo etzi, eta badago halakorik susmatzeko motiborik, altzoan daraman kontzeptua modernoa da zinez. ez dago hor nostalgiaren aztarren handirik.
‎...corpus teoriko bat lantzeko asmoa" baldin badugu; c) jakintza alor horretan diharduten profesionalek, oro har eta azalpen txostenean adierazi ditugun gorabehera eta eztabaida sakon guztiekin, adiera (multzo) jakin batez darabilte nagusiki diglosia hitza. zer irabazten dugu, hortaz, partez antinomiko huts den definizio alternatiboaz baliatzearekin?; eta d) saiorik egin da munduan, antinomiazko ez baina banaketa osagarrizko azpimultzo bi terminologikoki bereizteko. gogoratu azkena: hudson en 2001eko diglosia/ biglosia. hamar urte pasa dira ordutik hona.
‎Euskal hiztunelkarteak, eskola bidez lortu duen buru jasotze ohargarria hor egonik ere EAEn (ahulago dabil Nafarroan eta are ahulago Iparraldean), jardun gune jasoformaletan ez baina eguneroko bizimodu arrunt, errepikakor, masibo eta informal horretan ageri du, hemen eta orain, atzerakada nagusia. Nagusia, ez bakarra.
‎ez txosten honetan eta ez gainerakoetan idatzi dut inoiz Maria Josek ulertu omen didana32 Aspaldiko urteotan esaten ari naizena, funtsaren funtsean33, honako hau da: a) euskal hiztun elkarteak, eskola bidez lortu duen buru jasotze ohargarria hor egonik ere eAen (ahulago dabil Nafarroan eta are ahulago Iparraldean), jardun gune jaso formaletan ez baina eguneroko bizimodu arrunt, errepikakor, masibo eta informal horretan ageri du, hemen eta orain, atzerakada nagusia. Nagusia, ez bakarra.
2012
‎Iruritako landa ikerketak garbi agertzen du hizkuntzaren jarraipena baldintza soziohistorikoei lotuta badago ere, jokabide eredu finkorik ez dakarrela. ez da prozesu mekanikoa ez eta oharkabea ere, subjektuen hautuek baldintzatua baizik. Iruritan egun hamabi urte bitarteko haurrak dituzten gurasoen artean hiztun batzuk izan dira euskara lehen hizkuntza izan ez baina beren seme alabak mintzaira horretan haztea deliberatu dutenak. haiek euskarazko sozializazio berant eta jakinaren gainekoa izan dute eta hortik etorri zaie, umeak izan dituztelarik seme alabak euskaraz hazteko erabakia. euskararen galera bizi izan dute beren familietan, herrietan eta mintzairari eutsi nahi izan diote. Gurasoek beren lehen edo jatorrizko hizkuntzaren arabera baino areago, jokoan dauden mintzairei lotu dizkieten balioen arabera jokatu dute haurren hizkuntza sozializazioaren gaineko hauEuskararen belaunez belauneko jarraipena hizkuntza sozializazioaren paradigmatik – Paula Kasares
2014
‎12 urtekin igual... tontuaua zara eta pentsatzen dozu erderaz eitten zarala mas wai... baina gero te das cuenta que no... eztakit. (...) Gure edadiakin ondiok ez baina gero nausixaua zaranian, ba eztakit igual pentzau eitten dozulako, aldaketa bat emoten da... euskeria berriz gehixau erabiltzen hasi...(...) Baina bueno segun pertsonia bebai. (Maialen, 15 urte)
2016
‎2016). Labur bilduz, a) gero eta udalerriedo auzo tamainatik hurbilago daude arnasguneak; urrun gelditzen ari dira arnasgune hutsez osaturiko eskualde zabalak, orain dela ehun eta berrogeita hamar urte Gipuzkoa gehienean, Nafarroako euskal eremuan eta Bizkaiko zenbait eskualdetan salbuespen ez baina arau sendo zirenak. b) udalerri horien txikitasun demografikoa176 da, bestalde, gaur egun bizirik dirauten arnasguneen (eta, beste neurri batean, udalerri euskaldunen) ezaugarri demografiko argienetako bat; c) lan esparrua gero eta arnasgunetik aparteago dago: aparte kilometroz, eta aparteago lan-leku hori kokaturik dagoen ingurumenean euskara erdarek ageri duten nagusitasun moldaeraz177..; d) saldu erosia ere, aisialdiko hainbat ekimen bezala, herritik gero eta urrunago egiten da:
‎304 2010eko azken idazkeraz ez baina 2009ko txosten zirriborroaz baliatuko gara hemen, sarri. Dakigularik ez dago alde handirik batetik bestera.
2017
‎...n dira. bertan, jendeak jarduera bakoitzean batez beste zenbat denbora igarotzen duen jasotzen da (Batez besteko denbora deiturikoa) eta, hain zuzen ere, denbora datu horiek erabili dira ikerlan honetan, inkestatuen euskararen erabilera zenbatekoa den neurtzeko. galdetegia erantzun duten guztiek atal guztiak eta berberak bete ez dituztenez, baizik eta bakoitzak dagozkionak soilik (adibidez, lanean ez baina ikasten ari denak trebakuntza atala bete du, baina ez lan ordaindua atala), bakoitzak betetako atalen batura, zeina kasu bakoitzean ezberdina izan daitekeen zenbaki absolutuetan, denboraren (egun baten) %100 kontsideratu da kasu guztietan. bestela esanda, norberak erantzundako denbora esparruen baturaren osotasunarenaraberako pisu erlatiboa erabili da euskararen erabilera zenbatekoa den neu...
2020
‎MI: ez baina batzuk esango lukete
2022
‎Hika egiteko testuingururik edo jariorik eduki ez baina hitanoari begi onez begiratzen diotenen artean ohikotzat jo dezakegun fenomeno bat ere ezin aipatu gabe utzi. Alberdik (1996) erakutsi zuen zuka gertatu ohi diren harremanetan ere lagunarteko tratamendura jauzi egin ohi duela tarteka hiztunak, esan beharrekoari adierazkortasuna gehitzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia