Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 235

2000
‎Lurrazaleko ikus entzunezko komunikazio zerbitzu digitalak ez diraoraindik, orri hauek idazteko orduan alegia, martxan jarri, modu esperimentalean ez bada. Hain zuzen ere, komunikazio askatasunaren legearen eraldaketaren helburuetako bat, eremu berri hori arautu eta 2001ean zerbitzuakabiaraztea posible egitea izan da18 Hemen ere baliabide irrati elektriko urriaerabiliko den heinean, hori esleitzeko prozedura zehatzak ezarri dira, telebistaren kasurako behintzat.
‎Aniztasunaren fenomenoa aztertu ahal izateko, geure muga dialektiko estuakgainditu ditugu, beste behin ere. Gure herrian aniztasunaren fenomenoazarraza eta etnia gainditzen dituen definizio sakonago bat eman dugu, kulturartekotasuna. La casa de Extremadura, ra mugatu nahi ez bada. Beraz, aniztasunaz mintzo garenean, balioen aniztasunaren eta kosmobisio desberdinen elkarbizitzaren zentzuan ulertu behar da; ez kolonialismoaren sinonimo eder gisa.
‎ezin dugu inguramena sumatu hark zentzumen organoen bidezgure gorputzean duen eraginaren bidez izan ezean, sentiberatasun exterozeptiboadugu hau?. Modu berean, ezin dugu geure gorputza sumatu, dauzkagun barne sentipenen bidez ez bada, hauek sentiberatasun propio eta interozeptiboakdira?. Hortaz, subjektuaren sentiberatasun maila eta sentitzen duenarensakontasuna bere pertzepziora iristen uzten dien sentipenen, eta haiekin bateragertatzen diren kualitate emozionalen?
‎Bukaera gisa erranen nuke, betidanik pentsatu eta uste izan dugula ETArensortzaileok, gure lankide eta lagun min Jose Luisekiko, gizon hauta izan dela (eta dabeti) Euskararen eta kultur esparruan, XX. mendeko hoberena menturaz ez bada, baihoberenetako bat, zalantzarik gabe. Politikagintzan, ordea, ez bada hori bezain egokiaritu, aitortu beharrekoa dut argi eta garbi hauxe: herriaren une larri guztietan, kinkalatzetan oro, gatazkaren lehen lerroan dugula beti ikusi, gure interesak gartsuki etafinki defendatuz.
‎Zilegi da pentsatzea, historian zehar mitoek izan duten bilakaeran, eraberritzekoprozedurak erabili direla: funtsean egitura bat aldatzeko, zein izan liteke motibazioazkarra, berragitzekoa ez bada. Difusio prozesuan ere, jende talde batek beste tradiziobaten elementua bereganatu aitzin adaptatu egiten duenean, askotan sinkretizatzetikpasatzen da.
‎Artikulu honetan bi alde nabarmendu behar dira. Lehenbizikoan, euskarak lan munduanduen presentzia urriaz gogoeta egiten da, nekez lor baitaiteke euskararen normalizazioaekonomia alorrean ere gertatzen ez bada. Euskara merkataritza harremanetan txertatueta garatu behar da.
‎Hasteko, zeini daukat arrazoitu beharrik eta zer justifikatu behar dizkiot nik inori ene gurariak, desirak, ene askatasun egarria? (...) Nondik datorkit niri gurariok inori arrazoitu etajustifikatu beharraren sentimendu horixe bera, premia hori, ez bada gizartearengaurko eraketak (gurari) haiek nigan ukatzen eta zanpatzen eta nolabait moralki, debekatzen, dizkidalako faktotik?
‎Esaera ospetsu baten arabera,, banku maileguek gordailuak eratzen dituzte.. Egun hori egia ez dela erakusten da. Logika soilaren arabera, gordailu bat ezin damaileguz eman, aldez aurretik existitzen ez bada: ulertezina da mailegu batetik bereemaitzan bertan beraren finantzaketa topatzea.
‎Edozein ekonomiatan moneta merkantzien patroi numeriko hutsa da: ezein ekonomiak ezin ditu bere produktuak neurtu, monetaren bidez ez bada. Denbora luzeanuste izan da ezen balioen patroi bat bazegoela, berak beste objektuetan neurtzeaahalbidetuko lukeen balioa zeukana.
‎Ez luke zentzurik izango oinarrizko irakaskuntzari heltzeak, etorkizunari begira ematen den aurre pausoa ez bada behintzat, bigarren mailakoarekin lotuko ez balitz; eta gauza bera esan genuke, unibertsitate mailako irakaskuntzari dagokionez. Edo, beste era batera esanda, ez dago eraikuntzarik edifizio osoa eraikitzeari heltzen ez bazaio.
2001
‎Nola egingo dugu komunikazioan oinarrituz ebaluatzeko? Nolaprestatuko dugu eguneroko klasea komunikazioan oinarrituz, zerbait konkretu, mugatu eta zehatz ez bada. Erantzuna erraza da:
‎Eskolakindartu egiten ditu hautemate horiek. Ondorioz, hizkuntza gizabanakoaren identitatearen zati garrantzitsua bihurtzen da, garrantzitsuena ez bada.
‎Hots, H k I ren bankuetan banku gordailu baliokidearen jabegoa bere hartzekodunei transferitzen dien zor netoa sortzen da. Nola tranferi diezaieke H k bere hartzekodunei I diruko banku gordailu bat, I ren bankuetako beraren kontuen zorren bitartez ez bada? –Zor baten fluxua, ren ibilgailuzko dirua eta zor horren objektuaren banku gordailua edo diru erreala arteko ezberdintasuna ulertzen denean, argi geratzen da ezen, bere kanpo zorrak zerbitzatzen dituen bakoitzean, H k bi galera ezberdin jasaten dituela, zeren I diruko x unitateko ibilgailuzko zor netoa nozitzen baitu, bere kanpo hartzekodunei I diruko x unitateko gordailu bat unilateralki transferitzearren (22 irudia).
‎Azkenik, kanpo zorraren zerbitzu bakoitzari dagokion bizioaren biktima izanik, H herrialdeak ez du inolako mozkinik inongo ordainketa positiborik eskuratzen bere merkataritza soberakinetik, zeren beraren 2 HM ko kanpo errenta netoa deuseztua baita truke merkatuan, ondorioz zorretik irten ezin delarik, zor berri bat eskuratuz ez bada.
‎Zorpeko herrialdea H egoera txarragoan dago: beraren zorpeko egoiliarrek R multzoa ezin diezazkiete ordaindu interesak eta amortizazioak beren kanpo hartzekodunei, barneko edo etxeko errentaren kopuru baliokidea emanez ez bada; hori horrela izanik, H herrialdeak ez luke sakrifikatu bere kanpoko errentarik. Baina, gaur egungo mundu errealean erraz ikusten da ezen, bere kanpo zorra zerbitzatzen duen bakoitzean, zorpeko herrialdeak H barneko errenta bat eta, gainera, kanpoko errenta baliokidea bat ere eman behar dituela.
‎Perfume hori Nafarroako gobernuak duela urte bi plazaraturikoa da, sendoagoa, loretsuagoa eta beroagoa, eta, dakigunez, oraindik ez dauka lekurik perfumeen sailkapenean. Bi perfurme horiek aukeratzeko arrazoi berezirik ez dugu izan, arestian esandakoa ez bada.
‎Baserritarrek ez dute denbora galdu nahi izan lore usaindunekin, baserria bera apaintzeko ez bada behintzat
2002
‎b) Bestetik, euskararen alderdi kualitatiboari dagokionez, hutsuneak nabariakdira: irakasleen euskara maila neurtu eta hobetzeko egitura sortzea, testuaksortu edo/ eta itzultzeko mekanismoak egituratzea, oinarrizko fondo bibliografikoak osatzea...; hots, besteak beste, oraindik normalizazioa hasi besterik egin ez duela erakusten diguten adierazleak; erabat gaindituko ez direnak, bestalde, beste euskal unibertsitateekin eta Administrazio berarekinelkarlanean ez bada.
‎Euskararen aldeko jarrera nahikoa ez dela, genioen sarreran; afe gehiago, euskarak bizi duen egoera agonikoan, alde egote gozo hori bihur daiteke kontzientziak lasaitzeko eta borondateak desmobilizatzeko aitzakia, beti baita erosoagokorronte indartsuenari jarraitzea. Batez ere kanpo presiorik ematen ez bada; etajakina da orain arte industria munduak ez duela transmititu presio hori, egunerokokomunikazio giroari dagokionez behintzat. Horrexegatik, hain zuzen ere, Mondragon Unibertsitateak, enpresarekin hain lotura estuak dituen erakundeak, aitortubehar dio bere buruari profesional euskaldunak sortzen dituen heinean enpresa mundu horretan hizkuntza normalizazioaren aitzindaritza ere bereganatzen aridela, eta, honenbestez, konplexurik gabe, bide horren aldeko apustua egin, garaibatean Eskoriatzako Irakasle Eskolak irakaskuntza munduan egin zuen antzera.
‎Non datza euskararen gainkostuen arazoa? Hain zuzen ere, euskarak orokorrean bere esaldi osagarriak ezkerrera garatzeko duen sakoneko joerak eragitendu arazoa; izan ere, ezkerrera luzatzen den edonolako osagarria derrigor motzabeharko baita, ulergaitza nahi ez bada. Hori muga bat da, diskurtsoa baldintzatzenduen muga bat, garapen edo azpigarapen diskurtsiboa erabakitzen duen garrantzihandiko muga bat, hizkuntzaren garapena edo azpigarapena diagnostikatzeko baliodigun irizpidea.
‎Imajina dezagun testu prozesatzaile bat, non soilik esaldi osagarri laburrez sortutako esaldi laburrak erabil ditzakegun. Esan nahi baita, testu programa hori erabiltzekotan idatzi ditugun esaldi osagarriak eta esaldiak eurak derrigor motzakizan direla, zeren bestela, programak porrot egingo baitu eta ez baituemaitzarik emango, ez bada ERRORE dioen pantaila bat, non azalduko baitzaigugure okerraren zergatia: esaldi osagarriak edo/ eta esaldi luzeegiak idatzi izana, esaldi konpreniezinak programaren aburuz.
‎Batzuekgaitasun komunikatiboa ikertu eta interpretatuko dute ikasgelaren testuinguruaren markoan; hauek saiatuko dira kurrikulu garapenean baliagarriakizango diren ereduak eta metodologiak garatzen. Beste batzuek esango digute hiztun baten gaitasuna ezin ikusi eta neurtu daitekeela ez bada ingurune errealetan jarduten ari denean eta, ondorioz, gaitasunaren garapenatestuinguruko baldintza pertsonal eta sozial errealak kontuan hartuta definitu eta ebaluatu behar dela esango dute.
‎Lehenik eta behin, Gipuzkoako XVI. mendeko gizarte estamentalaren ezaugarriak ezagutzea. Izan ere, behar beharrezkoa da gizarte konfigurazio hura ezagutzea, bere baitan emakumeak zuen eginkizuna zein zen ulertzeko.Are gehiago, ezin da emakume kapareen jokaera ulertu, bere gizartearen baitanaztertzen ez bada. Gipuzkoako etxeen gobernuan emakumeek zuten zereginaz, zertaz ari gara, bada?
‎Izan ere, zera galdetzen diote beraien buruari baztertuek: zein balio du eskubide politikoen jabe izateak biziraupena bermatzeko gai ere ez bada?
‎zalantzan jar dezakeena (5 ataleko pasarterako ere arras artikulu baliagarria izan litekeenez, kopiatu egingo da, eta kontutan har bedi): . Ez dago demokraziarik aldez aurretik demos edo herri bat mugatzen ez bada[...] Ez dut uste euskal gizartea erreibindikatzen ari direnak, euskal gizarte politikoaz mintzo direnik, alegia, euskal herritar gisa egikaritu behar ditugun eskubide politikoen esparruaz[...] Eskubide politikoen iturri diren bakarrak, frantsesa eta espainola baitira: Besteak, euskal gizartea esaterako,, gizarte zibil?
‎Normalean, hizkuntzei buruz egiten da berba, ez hiztunei buruz. Hizkuntzak ikergai moduan ikusi ohi dira sarritan, baina irakurketa hori hankamotza da, baldin eta irakurketa pragmatikorik egiten ez bada: alegia, eta hiztunei buruz zer?
‎Hedabideek adierazi zehatzak jartzen dituzte gure eskuetan, hedabideek gure eguneko gai zerrenda jartzen digute mahai gainean, gidatu egiten dituzte gure interesak. Dudarik ez da, esangurek edo adieraziek gure pentsamendua eratzen dutela, adierazi horiek gure portaerak baldintzatzen dituztela; zeren zertaz pentsatu, begien aurrean dugunaz ez bada. Begien aurrean dugun horretan oinarritzen da gure ezagutza; gure kasuan, hedabideek gure begien aurrean jartzen dituzten albiste horietan.
‎Funtsik gabeko eskandaluak dira, hedabideek probokatutakoak gizarte egituretan eraginik lortzen ez dutenak. Beste batzuen artean, horrelakoak izaten dira pertsonaia publikoen bizitza pribatuetako eskandaluak, baldin eta portaera pribatu horretan legea hausten ez bada, edo ezarritako moral soziala iraultzen ez bada. Zaila da pentsatzea eskandalu batek ondoriorik ez izatea; izan ere, beti eragiten baita zelanbaiteko min bat.
‎Estrategia eredu ezarlea ere badago giza komunikazioaren esparru zabalaren baitan. Ez dago komunikatzerik, baldin eta arautegi minimo bat konpartitzen ez bada. Harremana ahalbidetzen duten arauak lehenagokoak dira edo unean unean erakitzen dira mintzakideen arteko bizikidetzan.
‎komunikatu gura izan da; erabilitako kodea, kinarwanda izeneko hizkuntza. Igorlearen eta hartzailearen arteko kodea biek ulertzeko modukoa ez baldin bada, komunikazio egintza ez da gauzatuko; gizakia izaki entzule eta hautemailea da eta, hartara, hautematerik ez dago, baldin eta kodea komuna ez bada.
‎eta horietatik zerbait ez bada egokia zuen beharrizanetarako
‎Irakurraldia oso arrakastatsua bada, laudorio guztiak lehenengo edo bigarren egunean geratuko dira, fruitu ziur eta iraunkorra eman baino lehenago bilduriko landarea edo lorea bezala. Eta hortik ez du lortuko ez adiskidetasunik, ez klientelarik, ez inoren gogoan iraungo duen esker onik, ez bada harrabots zehaztugabe bat, alferreko hitz goxoak eta poz iheskorra.
‎Baina gogatzekoaren itxura dute, eta gehienetan Greziaren abantailez dihardute. Hiru hitzaldi mota izan daitezke, baina bakoitzaren oinarria batzuetan gaiari dagokio eta beste batzuetan adierazmoldeari; ez bada frogatzekoa (demonstrativum) terminoa grekotik eratorri beharrean beste jatorri batetik hartzen: goraipamena eta gaitzespena frogatzetik (demonstrare).
‎Gainerako guztiak hiru mota horien barruan sartzen dira; ez dugu bat ere aurkituko goraipatzeko edo gaitzesteko, gogatzeko edo asmoa kentzeko, zerbait bilatzeko edo arbuiatzeko ez bada. Denetan egingo da halakoren bat:
‎Virgilio baino zertxobait beranduago hil zen, hots K.a. 19.aren amaieran edo 18.aren hasieran. Jaiotzari buruzko datuak ez dira hain zehatzak eta ez dago adostasunik K.a. 69 eta 48 urteen bitartean jaio bide zela esateko ez bada. Mesalarekin joan zen Galiako eta Ekialdeko espedizioetan, lehenean akitaniarren aurka (K.a.
‎Irakurraldia oso arrakastatsua bada, laudorio guztiak lehenengo edo bigarren egunean geratuko dira, fruitu ziur eta iraunkorra eman baino lehenago bilduriko landarea edo lorea bezala. Eta hortik ez du lortuko ez adiskidetasunik, ez klientelarik, ez inoren gogoan iraungo duen esker onik, ez bada harrabots zehaztugabe bat, alferreko hitz goxoak eta poz iheskorra.
‎Aurkariak ere izan dituen arren, esan liteke prosa idazle eta pentsalari latindar handienetakoa izan dela, handiena ez bada.
‎Izan ere, ia eztabaida publiko eta pribatu guztiei buruz erabakitzen dute eta lege hausteren bat burutu bada, hilketaren bat egin bada, heredentziari edo mugei buruzko eztabaidarik bada, beraiek konpontzen dute eta sariak eta zigorrak erabakitzen dituzte. Norbait, bai pribatu bai publikoa, ez bada beraien erabakira atxekitzen, sakrifizioak galerazten dizkiote. Zigor hau oso gogorra da beraien artean.
‎Dena den, morfologia lexikoan, hau da, eratorpenean eta elkarketan, oso zaila da gainsorkuntza ekiditea, ez baita erregularra. Horrela, euskaraz aditzen nominalizaziorako eratorpen atzizkiak asko dira (keta, zio, pen, dura,...), baina ez dira guztiak aditz guztiekin erabiltzen eta ez dago arrazoi linguistiko argirik, ez sintaktikorik ez semantikorik, kasu batzuetan keta edo besteetan pen erabiltzeko, erabilera ez bada.
‎Adibidez, ingelesezko izenen jarraitze klase erregularretik at geratuko dira plural berezia duten hainbat izen (octopus, bus,...), erregela korapilatsu anitz idaztea nahi ez bada behintzat.
‎lexikoko+ desagertu eta [Rgog] ezaugarria r karakterean gauzatuko da azalean besterik esaten ez den bitartean. Gainontzeko karaktereetan ez da aldaketarik egongo erregelaren batean kontrakoa esaten ez bada.
‎3.4 adibidean agertutako toki izenaren marka, T batez edo [Toki Izen] sinboloaz adierazia, diakritikoen atal honetan ager daiteke, bi baldintzak bete ditzakeelako: ez da azalean gauzatzen batetik, eta testuinguruan ez da, hasiera batean behintzat, kontuan hartu behar, ez bada r ren galerarako eta k/ g bihurketarako.
‎Izan ere, batzuk lexikoan elkartuta eskaini ditugu, soziatiboa eta destinatiboa, esaterako, azpian dagoen genitiboa erabat ihartua dagoelako (en+ kin: ekin; en+ tzat: entzat), besteak beste kin eta, tzat (ez da prolatiboarekin nahasi behar) ez direlako berez ezer, genitiboarekin batera ez bada. Ez dugu beharrezko ikusi puntu horretarainoko banaketa egitea, ez baita diakronia gure helburua.
‎Adibidez, Barak analizatzean itzultzaile estandarrak bara maileguaren mugatu pluraltzat hartzen du, baina Barakek forma, aldiz, Barak lema ezezagunaren ergatibotzat. Barak lexikoan sartu gabe soluzioa zaila da, hitzez hitzeko analisia gainditzen ez bada behintzat.
‎aditzaren erroa, jug? baldin bada, zer problema berezi du bere orainaldiko flexioak, alomorforik edo diakritikorik erabiltzen ez bada?
2003
‎Gauzak horrela, postmodernitatearen inguruko eztabaidek ekarri duten aurrerapenaren ideiaren krisiak edo, zehazki esanda, akademiako pentsamendu eboluzionistaren krisia, krisialdi berria ez bada ere4, aukera berriak zabaltzen ditu teorikoki jendartea eta aldaketa soziala beste modu batera lotzeko; aurrerapenaren sinesmena gainditzeak (gizartearen berezko aurrerapena) soilik ekar baitezake etorkizuna irekia, kontingentea, ez jarraitua eta geure gaurko praxiarekin lotutaikustea5 Hans Joas ek azpimarratzen duen bezala, postmodernitatearen eztabaidakireki duen krisia, erabateko erlatibi... Horretarako, gainditu beharrekoa da gizartearen irakurketa kosifikatzaileazein aldaketa sozialaren irakurketa determinista; baina baita giza egintzaren etaintentzionalitatearen ikuspegi aktibista eta boluntarista ere.
2004
‎Eztabaida gehiago dago, ordea, gai soziopolitiko eta kulturaletan. Denaden, printzipio kooperatiboek enpresa emaitzetan eta esperientziaren bilakaeranduten eraginean nekez sakontzen dute, ez bada ezaugarri sozial bereizgarri huts gisa, edo, gehienez ere, bazkide langileen inplikazioan izan dezakeen eragin positiboaaipatzeko.
‎Testuen eta autoreen nahas mahasaren trataeraren auzia ez da konponduko ikuspegimetodologiko berria onartzen ez bada. Izan ere, autore eta testu desberdinetan estilo, formula eta elementu berdinak egoteak ahozkotasunaren presentzia besterik ez dakaragerira.
‎irakasieren bat, ikaskideren bat?, horiek korapiloa askatzekoirtenbidcak bilatu eta aurkitu baino gehiago beharbada galderak egingo dizkizute eta. Ezer ez bada aurreratzen, zuzenean irakaslearekin mintzatu. Irakasleona bada, lagunduko dizu.
‎Egilea. Web-guneak egilearen edo editorearen, informazioa argitaratzen duenahorren egilea ez bada, identifikazioa eduki behar du (izena, maila akademikoa, lanbide estatusa).
‎Edonola ere, soldaten igoera ezin da inolaz ere lortu (hau da, azken finean, egungo sindikatuen xederik premiazkoena), parte hartzean oinarritutako sistema (autoeraketa) enpresan aplikatzen ez bada. Gorago esan dugun moduan, autoeraketa guztiz garatu dadin, langileek enpresaren jabetza juridikoa ere izan behar dute (eta jabetza integrala eskuratu):
2005
‎«Jaiaren garaipenaizan zen, hiritarrek nahi zutena, hain zuzen ere»13 Esaldi hauek argi erakusten duteBidasoan gailendu egin den ikuspegia: gatazka handirik ez bada ematen, normaltasuna da nagusi. Nahiz eta inork ez galdetu emakumeak ez parte hartzea normaltasuntzat jo daitekeen ala ez.
‎Benetan garrantzitsuena borondatepolitikoa izatea da, parte eta eremu guztietatik benetako borondate politikoa azaldubehar da. Izan ere, arazoa ez bada lehenbailehen era serio batean jorratzen, usteltzen jarraituko du, horrek dakartzan kalte guztiekin, alde batentzat zein bestearentzat. Gaur egun, borondate politiko hori ez da azaldu, ez erkidego mailan ez mailalokalean, eta Bidasoan asko entzuten den esaldia dator burura:
‎Alardearen inguruan sortu diren tirabiren atzean gorabehera kulturalak, informatiboak, sexualak, sozialak, ekonomikoak, politikoak daude. Askotariko arazo batinola ekin, ez bada begirada askotariko batez. Liburu honetako begiradennorabidea eta kolorea bat direla esango zait, liburuan parte hartu dutenek partejakina hartua dutela Alardearen auzian ere.
‎Ikastetxean hautagairik ez bada aurkezten, Hezkuntza Sailak irakasle bat behartuko du kargua hartzera. Lehen esan dugun bezala, gaur egun, Euskal Autonomia Erkidegoko Hezkuntza Sisteman (ikastetxeetan) dagoen arazo larrienetarikobat da zuzendaritzarako hautagaien falta.
‎Ez moztu hitzak lerro amaieran, ezta esaldiak ere orrialdetik orrialdera. Letra larriz ez idatzi, esateko zailak diren hitzen kasuan ez bada. Letra txikiak eta kurbadun estilokoak errazagoak dira irakurtzeko.
‎Puntu etenak aipatzean arretaz ibili behar dugu, oso zaila delako ondo erabili eta informazioa ematea, intonazio berezia emanez ez bada.
‎Komatxoekin ere antzeko gauza gertatzen da. Hitz batzuk besteetatik bereizteko erabiltzen dira komatxoak gramatikan, halako hitz, izen, aipu literal edo izenburu markatzeko, baina hori ahotsarekin ezin da adierazi, intonazioaren bidez ez bada.
‎Mantuko fusio partzialaren bitartez arku kontinentaletako lurrazalaren sorrera eragiten duten prozesu hauek dira lurrazal kontinentala sortzeko aukera bakarrenetariko bat, bakarra ez bada.
‎Baina, zenbait arazo agertzen dira: alde batetik, datazioa, problematikoa izaten dena sarri askotan; bestetik, fosilizazio prozesua, zeren bizidun batzuek ez baitute arrasto fosilgarririk uzten, eta uztekotan ere arazorik egon daiteke, ingurunean fosilizatzeko baldintza aproposik ez bada. Gainera, irizpide paleontologikoak gehienetan hutsunez beteta daude, fosil serieak ezin dira eta osotu.
2006
‎Aitatasunari dagokionez, aldiz, haurra ezkontza barruan jaioz gero, edotaNafarroan izatezko bikote modura erregistratuta dagoen bikote batean?, legeriakamaren senarra jotzen du aitatzat. Senarrak du bere aitatasuna ukatu, auzibidez ez bada. Bikotea ezkondu gabe baldin badago, ordea, ama automatikokierregistratuko baldin bada ere, aitaren filiazioa finkatzeko beharrezkoa izango dagizonezkoak bere aitatasuna errekonozitzea.
‎Debate honetan bi auzi interesgarri ditugu: bata, hala aldekoek nola kontrakoek aitortzen dute populazio honetan denboran zeharreko ikerketak beharrezkoakdirela, eta bestetik; zer dela eta denboran zeharreko ikerketaren ideia adopziohomoparentalik onartzen ez bada. Metodologiari dagokionez, adopzioko familiahomoparentalen haurrak, familia heterosexualekin erkatuz?
‎– Banaketa kuantitatiboetan posizio salomonikoak erabiltzea ekidin, hauekerabiltzea behar beharrezkoa ez bada behintzat (adibidez, jolas bat erabiltzeko txandak).
‎ondorengoen sexua hautatzeko eskaera, esatebaterako. Aztertzen ari garen Legeak debekatu egiten du enbrioiaren sexua aukeratzea (26.2.c.10 art.), baldin eta ez bada sexuari lotutako gaixotasunak saihesteko, hemofilia edo X kromosoma ahularen sindromea, kasu. Debeku horretan bat datozEuropako Kontseilua eta munduko arau gehienak, salbu Estatu Batuak, Txina, Jordania eta India, non jaiotzekoaren sexua aukera daitekeen arrazoirik eman behargabe.
‎Bestalde, adopzioa haur babeserako neurria izanik, gai honetako erakundeaginpidedunek adopzio prozesu guztian zehar oinarrizko papera betetzen dute (eskaera jasotzea, ebaluazio psikosoziala, eskaeraren tramitazioa, haurrarenesleipena, adopzio osteko jarraipena...). Horrelako inplikazioak ez dira gertatzennormalean euren haur biologikoak hezten dituzten familietan, ez bada sistemanesku hartu behar duten egoerak sortzen direlako (banantze eta dibortzioak, familiabarnean haurraren babesgabetasuna, etab.).
‎Haurraren ezgaitasunari buruz aurrena jasotzen duten informazioak eta informazio hori ematen zaien moduak eragin handia daukate gurasoengan, ez bakarrikinformazioa ematen zaien unean, baita haien eta haurraren bizitza osoan ere (Taanilaeta beste, 1998; Taanila eta beste, 2002). Egoerari aurre egiteko familia ereduekiraun egiten dute, aldatzeko esku hartzen ez bada (Patterson, Budd, Goetz etaWarwick, 1993; Patterson, McCubbin eta Warwick, 1990). Hortaz, gurasoekhasieran jasotzen duten informazioak eta informazio hori ematen zaien moduak garrantzi handia dauka ikuspuntu kliniko batetik.
‎(...) Kolpatu beharra dago. Inoiz gehiago ez da justiziarik izango munduan unehonetantxe norbera justizia bihurtzen ez bada. Komedia.
‎Zerk egiten du gure literatura, hemengo?, hizkuntzaren erreferentetik harago? Zerk definitzen digu hemengotasuna, hizkuntza ez bada. Orain, eta batez ere gure harresia erortzen denean, gureliteratura definitu eta, aldi berean, harenganako interesa piztuko duena. La Cosa, da.
‎Etorkizuna eregatazka da, lehen aipatu dugunez. Gehiago etorkizunik ikusten ez bada.
‎Bederatzigarrenak, aldiz, foru zerga(, pecho forero?) du hizpide. Eskatzen dute Arabako biztanleek petxarik ez ordaintzea, ez bada foru zerga, hots,, martxoko idia, eta, semoioa?
‎Hala ere, jasotzen du Mañaricúa ren iritzia esanez Durango aldekoak zirela jaunak, badelako Ormaiztegi izeneko baserri bat Berrizen eta Lazkano nahiko toponimo arrunta zelako Araban nahiz Gipuzkoan. Baina azpimarratzen du Loinazen beste berririk ez dagoela Gipuzkoakoa ez bada; beraz, agian parte horrek testuaren zalantzagarritasuna azpimarratuko zuela.
‎Hala ere, E. Barrenak dioenez (2003: 117), sutea gaur egunean duen kokalekuan izan zen (antza), eta behintzat fundazioa gertatu ostean (hala dio Antso IV.aren testuak); beraz, ezin da onartu fundazio aurreko sutea (beste bat ez bada, eta egile klasikoek ahozko tradiziotik era nahasian jasotako berria ez bada), eta gutxiago, gainera, hiribilduaren fundazioaren arrazoi nagusi gisa. Sutea 1280 ostean izan zela uste du E. Barrenak berak aztertutako dokumentazioaren arabera (2003:
‎Gasteizen kasuan, Agurainen eta aurreko herriari forua ematean izena aldatu zitzaien beste hiribilduen kasuan, beti zalantza bera sortzen da, hiribilduaren izena testu historikoetan nola eman euskaraz ikusteko. Euskaltzaindiak hobetsitako euskal forma erabili dugu, baina uler bedi beti hiribilduez ari garela, eta ez aurreko populazio guneaz. Ereinen mapan ere irizpide horri jarraitzen baitzaio?, horrela adierazten ez bada behintzat.
‎Eta baldintza horietan ez da posible iraultzarik gertatzea, gizakiak ez baitira beraien historiaren subjektuak, inoren zerbitzurako objektu eta bitartekoak baizik. Mendebaldeko kultura eta gizartean arrazoi subjektibo instrumentalak lortu duen garaipenaren ondorioz, ezerk ez du arrazionalki balio beste zerbaiterako bitarteko ez bada.
‎Hasieratik argi geratu behar den kontzeptu garrantzitsu bat hauxe da: mugimendu bakoitzak bere ardatz propioa daukala, eta espazioan finko mantentzen dela, epe oso luzean ez bada behintzat.
‎PLOk berak, publizitate esparru guztien araudi erregulazioa ematen duenean, aditzera ematen du zenbait enpresa jardueraren erregulazioa izaera mugatukoa den bitartean ez dela geldituko erregelamenduen menpe. Legezkotasun printzipioaren arabera (Espainiako Konstituzioaren 93 eta 103.1 artikuluak), Administrazioak ezin du araurik eman, beharrezkoa den legezko gaitzearekin ez bada. Hala, arautu edo mugatuko duten arauek lege maila izan behar dute.
‎Iragarleak agentziak eginiko lana onartzean, ezin dio erantzukizunik eskatu espero zen emaitza komertziala lortzen ez bada. Kontratuan, zehaztasun handiz finkatuko dira ordaindu beharreko prezioa eta ordaintzeko unea edo uneak.
‎Horregatik, posible da kontratuan bertan iragarleak (edo agentziak) jarritako zenbait ildo edo jarraibide jasotzea. Horrenbestez, obligazioa ez da betetzat hartuko, azken lana adieraziriko jarraibideetara egokitzen ez bada. Alor horretan, garrantzi gabeak dira publizitate lanak izan ditzakeen elementu estetikoak.
‎Bortxaz egiteko aukeran datza aldeko epaia erdiesteko interesa, baldin edukia nahita betetzen ez bada. Zuzenketa besterik ezartzen ez duen epaiak zuzendu gabeko publizitatearen etetea aipatzen ez badu, epaia bere alde lortu zuenarentzat ez du interesik izango, betetze horrek obra bera baino ez bailuke zuzenduko, eta obra zuzendua hedatzea ez baitu ezartzen.
‎Publizitate Konparatiboari buruzko Zuzentarauak eragin handiagoa izan du publizitate konparatiboa ez zilegitzat jotzen zuten lurraldeetan (Alemanian, bereziki) Espainiako ordenamendu juridikoan baino. Halere, aztertzen ari garen Europar Batasuneko arauak ez zuen erabili PLOk eta LDLk ordura arte erabilitako ikuspegi berbera; izan ere, Zuzentarauak dio publizitate konparatiboa zer baldintzatan onartuko den, beraz, publizitate konparatiboa debekatu egingo da, baldintza jakin horietan gertatzen ez bada.
‎Dena den, epaimahaiaren aurrean aurkeztutako erreklamazio baten barruan egotea bera prozesuan parte hartzeko eta jokabidea defendatzera bultzatzeko lehenbiziko hertsatzea izan daiteke, zeren, sistema horretatik kanpo geratuz gero, irudi insolidarioa eta etika gutxikoa emateko arriskua baitu. Eta susmo horiek baieztatuko dira ustez borondatezkoa izan den modu batean parte hartu duen prozesu batean emandako ebazpena betetzen ez bada.
‎PLOn, berriz, presuntzio hori deuseztatzen da, eta, orain, erregimen orokorra aplikatzen da; alegia, errua egotzi eta frogatu behar da: betetze akastuna gertatzen denean errua hedabideari egotz badakio, hedapenaren errepikapena inposatuko zaio, eta, ez betetzearen kasuan, errepikatu du, ezinbesteko arrazoirik ez bada tartean.
2007
‎Etikoki ez zait onargarria iruditzen egiaz ez duzun edo egiten ez duzun zerbaiten agerpena egitea. Ezin duzu ingurune inpaktua saihesteko hau eta besteaegiten duzula esan, egia ez bada. Eta berdin berdin, ezin duzu zure produktuaren publizitatea egin egia ez bada.
‎Ezin duzu ingurune inpaktua saihesteko hau eta besteaegiten duzula esan, egia ez bada. Eta berdin berdin, ezin duzu zure produktuaren publizitatea egin egia ez bada. Gizarte erantzukizunarekin berdin.
‎Laukian agertzen diren hiru lerroen arteko erlazioa ezinbestekoa da bizitzarako: ezagutza, sentipena eta ekimena guztiz bat datoz (denboran ez bada ekimenean), bata besteak gabe ezin baita izan. Errekurrenteak dira, gainera prozesuarenespiralean, taladro gisa aurrera egiten dutelarik.
‎Erroetaraino espainoldua dago alde hau, eta espainoltasun horiinon baino argiago ikusten da abertzaletasun erdaldunean. Euskaraz pentsatzekogaitasuna galdu duen herri honek ez du euskal hizkuntza eta euskaltasuna sentitzenerdaraz sortutako mundu sozial eta kulturalaren axaleko axalean ez bada. Hizkuntza eta bizitzaren mundua ez ditu ikusten elkar determinatzen duten eragile gisa, elkar determinatuak diren eragile moduan, bizitzaren gainazaleko kontua da euskarahalakoentzat.
‎«Kultur ideia lorpen intelektual eta moral guztien baieztapen bezala ulertzen da, naziobaten edo estatu baten berezko ondasuna, bakarra ez bada, osatzen duena.
‎Helburua, identitateak bizirautea, kultura biziberritzea, jendeakerabilgai izan dezan eta bere identitate eta kultur jarduera eta kontsumoetan baliagarri izan dezan. Baina horrek guztiak ez du zentzurik ez bada sortzen jarduera etaekintza horien publikoa, ez badugu euskal kultura eta euskal identitatea balioetsikoeta gozatuko duen jenderik. Behin baino gehiagotan entzun dugu:
‎Erroetaraino espainoldua dago alde hau, eta espainoltasun horiinon baino argiago ikusten da abertzaletasun erdaldunean. Euskaraz pentsatzekogaitasuna galdu duen herri honek ez du euskal hizkuntza eta euskaltasuna sentitzenerdaraz sortutako mundu sozial eta kulturalaren axaleko axalean ez bada. Hizkuntza eta bizitzaren mundua ez ditu ikusten elkar determinatzen duten eragile gisa, elkar determinatuak diren eragile moduan, bizitzaren gainazaleko kontua da euskarahalakoentzat.
‎Identifikazioiturriak badira ere, alegiazko eta egiazko identifikazioak proposatzen dizkigute: berdin jo dezaket alegiatzat egia, zein egiatzat alegia. Lokarria ez dago nire baitan: eremu publikoan dago eta ez dut neure egingo ez bada neurez (neure ekimenez).
‎1980ko hamarkadaren lehenurteetatik kanpo zorraren minbizia hainbat herrietarako; 1990eko hamarkadarenhasieran nazioarteko kapital finantzario espekulatzailea (egunero ia bi bilioi dolarmugiarazten dituena). Lan immaterial eta sozial motak kapital erraldoi eta kontrolaezinezko honek zeharkatzen ditu, eta berari aurre egiteko ez dago inongo teoriaegokirik, ez bada ohiko ezkertiar ortodoxoen negarra.
‎Eta horretarako, hamaika aldiz esan duguna, berriz ere, errepikatuko duguDeleuze rekin, berari 1988an egindako elkarrizketa batetik jasoa (MagazineLitteraire, 257 zk.): «Estatua ezin pentsa daiteke ez bada haren haragoko harremanetan mundu merkatu bakarra, eta honagokoetan, gutxiengoak, bilakaerak,, jendea?. Estatuaz harago, dirua da nagusi, bera da komunikatzen duena, eta egunfalta zaiguna, ez da marxismoaren kritika bat, baizik eta diruaren teoria modernobat, Marxena bezain ona izanen litzatekeena eta berorri jarraituko liokeena (bankujendea askoz hornituagoa izango litzateke ekonomialariak baino, nahiz eta BernardSchmitt ekonomialaria norabide horretan abiatuta egon).
‎Are gehiago, herrialde askotan behar den legislazio berezia xantaia finantzarioaren bidez lortzen da: legislazioa ez bada egokitzen NMFk emandako azkendatetarako, finantzak gelditurik geratuko dira, berriz ere, moneta espekulazioanerortzeko arriskuarekin. NMFk luzatutako, irtenbide programek?
‎Ondasun eta zerbitzuen barnerako fluxu netoa A-ko banku gordailuen gaineko eskaeren kanporakofluxu baliokideak orekatzen du. G dirurako (GM) eskaria A diruaren terminoetan (AM), A ren merkataritza inportazio netoa dela-eta, A-rako eskari baliokideak, Gdiruaren terminoetan, orekatzen du, zeinak truke tasa aldatu gabe uzten baitu.Baldin eta AM ez bada giltza moneta bat, A herrialdeak bere inportazio netoak Gdiruan ordaintzen ditu. Hori egin dezake bere erreserba ofizialez baliatuz edo G tikmailegu bat lortuz.
‎Baina, hala ere, has gaitezen gizakia aztertzerakoan oinarri biologikoak duen garrantzia onartzetik. Kontua da, errekonozimendu hori askotan eta oso modu ezberdinetan egiten dela, maila erretorikoanbesterik ez bada. Azalekoa bakarrik ez denean, batez ere bi koska egoten dira:
‎Baldintzatze klasikoan, estimulu batek (estimulu baldintzatuak) lehen beste estimulu batekin elkartzean sorrarazten ez zuen (estimulubaldintzatugabea) erantzun bat (erantzun baldintzatua) sorrarazteko gaitasunahartzen du. Erantzun baldintzatua desagertu egin daiteke, baldin eta aurretikdagokion estimulu baldintzatua agertzen ez bada (Watson, 1913).
‎Gertakari batek bere hitzarmen ahala gal dezake, baldin eta entzuleek inolako garrantzirik aitortu ez badiote lehenagotik, edo zailtasunak baldin badituzte kontatua izan den moduan sinesteko, edo baldin eta kontatzen dena unibertsala ez bada eta talde txikian eta itxian kontuan hartzeko modukoa bakarrik bada, hala baldin bada ere.
‎Zure indarrak ez dira nahiko, zure proposamena aurrera ateratzeko; hartara, besteenak ere dituzu. Zertarako idazten duzu, adostasun berriak pizteko ez bada?
‎Argudio mota honen estrategia da esatea ezen inork ez badu frogatu enunziatu bat egiazkoa dela, onartu beharra dagoela enuntziatua faltsua dela. Eta, kontrara, baldin eta frogatu ez bada gezurrezkoa dela, onartu beharra dagoela egiazkoa dela.
‎Alfer lana. Beraz, argi geratu behar du ezen adibidearen hautaketak hizlaria konprometitzen duela, halako moldez non bere argudioa gaindiezinezko zalantzetaraino eraman baitezake, baldin eta ondo aukeratu ez bada abiapuntua.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ez bada behintzat 13 (0,09)
ez bada ere 4 (0,03)
ez bada egin 3 (0,02)
ez bada egoki 3 (0,02)
ez bada kontzienteki 3 (0,02)
ez bada agertu 2 (0,01)
ez bada arnasgune 2 (0,01)
ez bada aurkitu 2 (0,01)
ez bada bideragarri 2 (0,01)
ez bada eman 2 (0,01)
ez bada harrabots 2 (0,01)
ez bada horrela 2 (0,01)
ez bada ikusi 2 (0,01)
ez bada norbera 2 (0,01)
ez bada tartean 2 (0,01)
ez bada abiapuntu 1 (0,01)
ez bada adierazi 1 (0,01)
ez bada aipatu 1 (0,01)
ez bada argi 1 (0,01)
ez bada aurkeztu 1 (0,01)
ez bada aurreratu 1 (0,01)
ez bada baina 1 (0,01)
ez bada bazkide 1 (0,01)
ez bada begirada 1 (0,01)
ez bada behinik 1 (0,01)
ez bada berak 1 (0,01)
ez bada berriz 1 (0,01)
ez bada bi 1 (0,01)
ez bada bizi 1 (0,01)
ez bada eduki 1 (0,01)
ez bada egoera 1 (0,01)
ez bada egokitu 1 (0,01)
ez bada ekimen 1 (0,01)
ez bada erabili 1 (0,01)
ez bada erregio 1 (0,01)
ez bada errore 1 (0,01)
ez bada ezaugarri 1 (0,01)
ez bada foru 1 (0,01)
ez bada frogatu 1 (0,01)
ez bada gehitu 1 (0,01)
ez bada gezurrezko 1 (0,01)
ez bada giltza 1 (0,01)
ez bada guztietan 1 (0,01)
ez bada hain 1 (0,01)
ez bada hedatu 1 (0,01)
ez bada heldu 1 (0,01)
ez bada hitz 1 (0,01)
ez bada hori 1 (0,01)
ez bada horiek 1 (0,01)
ez bada hura 1 (0,01)
ez bada ikuspuntu 1 (0,01)
ez bada ingurune 1 (0,01)
ez bada iritsi 1 (0,01)
ez bada kontraadibide 1 (0,01)
ez bada kontu 1 (0,01)
ez bada lege 1 (0,01)
ez bada lehenbailehen 1 (0,01)
ez bada lehiakor 1 (0,01)
ez bada lortu 1 (0,01)
ez bada modu 1 (0,01)
ez bada momentu 1 (0,01)
ez bada neurez 1 (0,01)
ez bada ohiko 1 (0,01)
ez bada r 1 (0,01)
ez bada santu 1 (0,01)
ez bada sartu 1 (0,01)
ez bada sexu 1 (0,01)
ez bada sortu 1 (0,01)
ez bada sustatu 1 (0,01)
ez bada ziurtagiri 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia