2002
|
|
Halakotz, ahantzegabea ahantzeko izaitea ezina baldin ba da, eta orobat ahantzekoa ahantzegabe, zerak anhitz izaitea ere ezineko dateke; anhitz baldin ba lira, ondorio ezinak atherako baitgenituzke. Zure elheen helburu edo xedea horixe
|
ez
ahal da. Erran guztieri aitzi, anhitzak izan ere eztirela ez othe duzu sinhesten, eta beraz, zenbat eta elheak aiphatuago, bertze hainbertze erakhusburu agerrarazten dituzula anhitzik eztela adiaraztekotz?
|
|
Alkhi gagoz, erran zuen Sokratek; zuk diozunez uste dut. Bainan, erran iezadazu, ¿ ahantzekoaren eidea, batetik eta bertze eidea zehierra bertzetik, biok batetan izan litekezela
|
ez
ahal duzu uste. Eta eidea biok izanik, haien aldedun edo zathi garela ni, zu eta anhitzkhoi derizkiegun bertze gauza guztiak?
|
|
Halatsu, gizon anhitzen gainez oihal bat zabaldurik, anhitzen gain oihal hori oso osorik dagoela erranen ba genu. Horixe
|
ez
ahal da, guti gora behera, zuk pentsatzen duzuna?
|
|
Hauxe gogora ezazu, bada iarraiki zitzaion Parmenides: izaria atal ba dezazu, eta gauza handietarik bakhoitza izariaren atal baita, izaria berbera baino tipiago dela erranen;
|
ez
ahal da hori burulkeria nabarmena?
|
|
Bainan zure buruan handitasuna eta gauza handiak batean gogar baldin baditzazu, bertze handitasun berri bat
|
ez
ahal zaitzu irudituko, eta hori ere bat izanen dena, eta horregaitik bertze oro ere handi izanen dena?
|
|
Bainan, Parmenides, erran zuen Sokratek,
|
ez
ahal da behar bada, gogo edo izpirituan soilik izaera duen bururakizun edo kontzeptu bat izanen eidea bakhoitza. Hunela idea bakhoitza, bata lizateke, neholako buruleriarik sorthu bage.
|
|
Eta
|
ez
ahal ditu idea horrexek ahantzekoak bere zathidun izanik, ahanzteko bilhakatzen?
|
|
Iakintzaren eidea12 bat balinba da, gure giza iakintza baino askotaz betheagoa izanen dela
|
ez
ahal da nabari eta ageria, eta edertasunari edo bertze gauza ahantzekoari buruz ere berdin izanen dela?
|
|
Par. Orain, bada;
|
ez
ahal dugu erran bata horrek lekhuren baten hartzea ezineko duela, eta halaber, zerbaitengan izaitea ere?
|
|
Par. Eta zaharrago dena,
|
ez
ahal da bethiere, gazteago dena baino zaharrago?
|
|
Par. Eta" izanen da"," bilhakatua da"," bilhakatu izan izanen zen" terminak,
|
ez
ahal dute ethorkizun kidetasuna adiarazten?
|
|
Par. Bata, izanaren erdikide dela
|
ez
ahal genuen erran, eta izan ere, horregatik dela?
|
|
Par. Horra bada; izana eta bata erraitean nik, ¿ bitzuok batetan aiphatzen
|
ez
ahal ditut?
|
|
Par. Eta bi eta bi direnean,
|
ez
ahal dugu agirikon gauza bi birritan direla, eta halaber, hirur hirur aldiz, nahiz eta nahi ez hirur bider hirur?
|
|
Par. Bainan, osoak edo guztiak, bereketz, bata
|
ez
ahal du eratzen. Aris. Bertzerik iduri othe daiteke?
|
|
Par. Orain bada: handitasunaren edo hedagoraren eta tipitasunaren eidea biok existitzen
|
ez
ahal dute. Existitzen ezpalira, elkharren zeiher izanen ezliratekelako, ez eta izakien arteko ere.
|
|
Par. Aldi huntara heltzean zen eta dateke ren bizkitarte
|
ez
ahal da zaharrago. Atzotik bigarrera iragaitean, ezpaititeke egun edo gaurkoa iauzkatu.
|
|
Par. Orain bada: bata hartan bezala bertze gauzetan ere,
|
ez
ahal da hastapena lehenik iaiotzen dena, eta haztapen ondotik garaitikoa, azkenerarte?
|
|
Par. Izatearen muinkidetzeari iaiotzea
|
ez
ahal derizkiogu. Aris. Bai.
|
|
Par. Bainan, bata, bakhar eta anhitz ba da, eta, gainera, iaiotzen eta hiltzen,
|
ez
ahal diteke erran: bata bilhakaturik, anhitz bezala hiltzen dela, eta anhitz bilhakaturik, bata bezala hiltzen?
|
|
Par. Aldatzen garenean, gauza arrotzen batean
|
ez
ahal gara?
|