2003
|
|
38 Zabal i buruz Iztueta, P. (2001): Erbesteko
|
euskal
pentsamendua. Bi belaunaldikoen lekukoak:
|
2004
|
|
Euskal gogamenaz aritzerakoan burura datorkigun lehenengo galdera, zaharra bezain oinarrizkoa da: zer da
|
euskal
pentsamendua. Galdera bera mahairatu izan da euskal literaturaz, musikaz edo zinemaz gogoeta egin nahi izan den bakoitzean.
|
|
Argi eta garbi esateko: Euskal Herrian sortutakoakegiten duena soilik joko al dugu
|
euskal
pentsamendutzat. Alegia, Marko Fabio Kintiliano, Marko Aurelio Prudentzio, Gonzalo de Berceo, Lopez Aiarakoa, Inazio Loiolakoa, SaintCyrango abadea, Roland Barthes, edota, adibidez, Femando Savater euskal pentsalariak aldira?
|
|
Irizpide horick, beraz, ezin dira erabakigarriak izan
|
euskal
pentsamenduari buruzdefinizio erabatekorik erdiesteko ezta inongo pentsamenduri buruz emateko ere. Gauzajakina da, bestaide, garai bateko Euskal Herriaren lurraldetasuna eta barruti administratibogaraikideak bat ez datozela:
|
|
Gogora dezagun Euskal Herrian XII. mendca artc pentsamcndu propio eskolaturik ezzegoeia. Horrck ez. du esan nahi lehendik
|
euskal
pentsamendurik cz zcgocnik, erromatarhirietan euskaldunen prescntz.ia etxetiar eta hcrrikoi soil zela baizik, hau da, bernakuloakmcndcratutako csklaboak, artisauak eta liberatuak, merkatari edo soldadu soil bakarrikzirela aiegia. Mitologia aberatsa eskuratu dugu, ordca, (jatorriaz, burujabetzaz, euskalgiz.akia eta besteak dcfinitzeaz, genealogiaz. jainkoaz, etab.), gcroko pcntsaera garatu ahalizateko guztiz. beharrezkoa izango dena, baina euska!
|
|
Antza denez, beste horrenbeste gertatu zitzaion Amaut Oihenarten Atsotitzak etaNeurtitzak (1657) bildumari. Euskaraz idatziriko sasoi bereko atsotitzen bildumak funtseangreziar, erromatar, frantscs edo Gaztelakoen esaera zaharren itzulpenak baino ez zirenean, mauletarrak eskaini ziguna, berak sorturiko olerki, neologismo eta guzti, garai hartako humanista eta ikertzaile ezagun batek orduko
|
euskal
pentsamenduari buruz jasotakoaren isladugu.
|
2007
|
|
Eztaeuskal zinema egiteko ere. Ezta
|
euskal
pentsamendua izateko ere. Hots:
|
|
Euskal pentsalari edo intelektuala definitzeko orduan, hizkuntzaren galbaheaerabili dut batez ere horretarako. Euskaraz ekoitzi den pentsamendua bakarrik izandaiteke nire ustez
|
euskal
pentsamendua, hizkuntzarik gabeko pentsamendurik ezdagoelako, eta hizkuntza, pentsamenduarekiko, tresna ez ezik, mezua bera ere badelako auzi honetan. Bigarrenik, identitateaz ari gara, baina ez edozein identitatemotaz, giza portaera gehien determinatzen duen identitate hegemonikoaz baizik.Nazio identitatearen determinazio sozialaren alorrean erabakitzen baitira gizasubjektuaren hizkuntza, kultura, ideologia nazionalista eta abar.
|
|
bai autorearen ibilbidean, eta bai, harekin batera?
|
euskal
pentsamendu berriaren bilakabidean. Larresorok gogor salatzen ditu modak eta mitoak:
|
2009
|
|
Iztueta Armendariz, P. (2001): Erbesteko
|
euskal
pentsamendua. Bi belaunaldikoenlekokoak:
|
2010
|
|
Iztueta, P. (2001): Erbesteko
|
euskal
pentsamendua, Donostia.
|
2011
|
|
Euzko Gogoa aldizkariaren gaineko lehen azterketa lana Joseba Intxaustik prestatu eta argitaratu zuen Jakin aldizkarian (Intxausti, 1979 eta 1980) 135 Bereziki, aipatu behar da Paulo Iztuetak prestatutako liburua: Erbesteko
|
euskal
pentsamendua (2001). Bertan, atal oso bat eskaintzen dio Euzko Gogoari, aldizkariaren hainbat gorabehera argituz eta bere garaian kokatuz.
|
2012
|
|
Orain artean, Erdi Aro amaierako
|
euskal
pentsamendua ez da bere hartan aztertu, ezta bertan intelektual garrantzitsuenak izan duen lekune ardatz eta zentrala ere; izan ere, euskaldun hau da Gaztelako koroaren ideologia inperialista espantsionistaribere zilegitasun historiografikoa eta ideologikoa emango diona (neogotismoa) etaprozesuan euskal diferentziaren ideologia sortuko duena, kontrakarrean, ideologiagaztelauaren momentu kontraesa...
|