2007
|
|
Izan ere 1500 abelbururen bazkatokia baita Erdiz. Leku babestu honetan (LIK) eta (ZEK),
|
euskal
herrian dagoen harrobirik haundiena egin nahi baita.
|
2008
|
|
«Kezkagarria da. Ez bakarrik 1979an onartutako transferentzia horri PPk eta PSOEk etengabeko blokeoa egiten diotelako, baizik eta
|
euskal
herriari dagokion eskubide hori ez onartzeko arrazoiak ezkutatzen dituztelako».
|
2010
|
|
euskara ez dago hilzorian. ohikoak izan dira, gurean, euskararen hil kanpaiak, eta ez beti asmorik onenez astinduak; ohituta gaude euskararen heriotzaren iragarpena entzutera; sentimendu eta ikuspegi ezberdinetatik, gainera, batzuek pozik eta beste batzuek triste iragarri baitute euskararen galera. euskararen historian ia beti presente egon da etsipenezko sentipena. aspaldikoak dira euskararen atzerakadaren aldarrikapen kezkatsuak. XViii. eta XiX. mendeetan, esaterako, agustin kardaberaz idazlea eta humboldt hizkuntzalaria ditugu horren lekuko. egia da, bai, hego
|
euskal
herriari dagokionez, XiX. mendean eta XX. mendeko lehen zazpi hamarkadetan gertaturiko gorabehera politiko eta sozial garrantzitsuenek (unean uneko salbuespenak salbuespen) euskararen ahulezia areagotu zutela etengabe. erabakigarriak izan ziren horretan, besteak beste, autogobernuaren galera, espainia estatu nazio gisa finkatzea, estatuan hizkuntza" bakarra" zurkaitz gisa hartzea eta ga...
|
2011
|
|
XIX. mendearen hondarrean
|
euskal
herrian zeuden euskaldunak XXI. mende hasieran baino gutxiago ziren, gaurko kopuruaren erdia baino zerbait gehiago, hain zuzen ere. Alabaina, XIX. mendean euskaldunak gehiengoa ziren, biztanleriaren %50a baino gehiagoan1, euren artean asko, gehienak seguru aski, euskaldun elebakarrak ziren; garai hartako gizartean euskara erabiltzea ezinbestekoa zen, beraz. gaur egun, Xabier Isasi – Terminologiak anpara gaitzala ostera, euskaldunok gutxiengoa gara, biztanleriaren heren bat ozta ozta, eta guztiok, salbuespenik salbuespen, elebidunak edo eleaniztunak gara, euskaldun elebakarren multzoa erabat desagertu da; pertsonaren bizimodu arruntean euskara erabiltzea, bada, ez da ezinbestekoa. ehun urteren buruan euskararen erabilera, maila baten edo bestean, ezinbestekoa izatetik aukerazkoa izatera igaro da; hizkuntza erabilera gertaera segurua izatetik zorizko gertaera izatera igaro da. ehun urte, gutxi gora behera, nahikoa izan da euskararen egoera soziolinguistikoa erabat iraultzeko.
|
2012
|
|
1 euSKaRaRen egOeRa eTa TeSTuinguRuaK y euskararen egoerak eta testuinguruak aintzat hartzea ezinbestekoa da egitasmo bat martxan jartzeko eta berau aztertzeko. euskararen egoera (hizkuntza kulturako osagai garrantzitsuenetako bat bezala) kultura gutxiagotu baten baitan ulertu behar da. Izan ere,
|
euskal
herrian dauden beste bi hizkuntza nagusien (frantsesa eta gaztelania) menpeko da, nahiz eta bertako/ berezko izan.
|
2015
|
|
Hemen gaudenon eta ez daudenen artean oinarrizko diferentzia bat dago: guretzat burujabetza
|
euskal
herriari dagokio eta printzipio horretan du oinarria autodeterminazio eskubideak; beraientzat, burujabetza herri espainiarrari dagokio, eta hori gogorarazteko ez dute inolako erreparorik beren parlamentua eta erakundeak erabiltzeko behin eta berriro.
|
2017
|
|
Ibai Iztuetak gizartearen eta herriaren arteko bereizketa egiten du: ...erdinean. lehenengoan," hizkuntza eta berezko taldearen identitate kulturala bat datoz eta, bestean, komunikatzeko tresna preziatuena estatuaren hizkuntza da, ez hizkuntza minorizatua" (Joly eta uranga, 2010: 193). lengoaia arruntean, euskara euskaltasunarekin identifikatzen da. etimologikoki" euskaldun" hitza euskara duena edo euskal hiztuna esan nahi baitu. halere, gaur egun,
|
euskal
herriari dagokiona izendatzeko ere erabiltzen da (azurmendi, 1993). ildo honetan, ibai iztuetak (2016) gizartearen eta herriaren arteko bereizketa egiten du bere tesia oinarri duen Euskal Kultura vs Cultura Vasca liburuan. gizartea administrazioak zehaztutako espazioa osatzen duten hiritarrekin lotzen du. herria, ordea, identitate batekin identifikatzen diren herritarrek osatzen dute....
|
2021
|
|
Nik uste
|
euskal
herria dagoen impasse egoeran, alor kulturaletik erantzun gehiago etor daitezkeela alor politikotik baino. Agian liberazio kulturaletik hasi dugu liberazio politikoa erdiesteko.
|