2003
|
|
Organoen emaitza
|
etxean
hitz egin beharreko gaia dela baieztatzen dute, erabakia hartu behar den momentuan positiboa izateko aukera gehiago izan dezan.
|
2008
|
|
Iñigo Urkullu EAJko buruak lehendakariak karguan jarraituko ote duen zalantzan jarri ondoren, gaiari buruz mintzatu da Ibarretxe bera, Euskadi Irratian. Gaia ez dutela alderdian eztabaidatu baieztatu du, eta
|
etxean
hitz egin aurretik ez dituela bere asmoak ageriko egingo. Edozein kasutan, «indartsu» dagoela esan du.
|
2009
|
|
Lehen galderari dagokionez: Ba al dago desberdintasunik euskalduntzeprozesua bizitzeko moduan ikasleen hizkuntza ereduaren edo
|
etxean
hitz egiten den hizkuntzaren arabera?
|
|
Ikasleek idatzitako kontakizunak aztertzeko, bi dimentsio hartu dira kontuan: norberaren
|
etxean
hitz egiten diren hizkuntzak eta eskolako hizkuntza eredua. Edukiak aztertzeko orduan, gai hauek hartu ziren irizpide nagusitzat:
|
2010
|
|
18 Biztanleria, lurralde eremuaren, ama hizkuntzaren eta
|
etxean
hitz egiten den hizkuntzaren arabera 2006an.
|
2011
|
|
Ikerketa honekin batera, euskal soziolinguistika aplikatuarentzako beste mugarri bat ere izan zen, 1991 urteko erroldan, euskarari buruzko hirugarren galdera bat sartu zela:
|
etxean
hitz egiten den hizkuntzari buruzkoa. Horrela, 1991 urtetik aurrera, hiru arlotako informazio estatistikoa zuten eskura euskararen ikerlariek:
|
|
Horrela, 1991 urtetik aurrera, hiru arlotako informazio estatistikoa zuten eskura euskararen ikerlariek: euskararen ezagutza, ama hizkuntza eta
|
etxean
hitz egiten den hizkuntza. Galdera hauetatik abiatuz, euskaldunen tipologiak egiteko aukera zabaldu zen.
|
2012
|
|
Estrategia oso ondo kalkulatua izan da, pixkanaka makurtu gaituzte. Baina, ez dago batasunik, etxean jarraitzen dugu,
|
etxean
hitz egiten da, zergatik ez gara egoerari aurre egiteko elkartzen?"" Niri tokatzen ez zaidan bitartean, besteena bost axola, horrelakoak bihurtu gaituzte, indibidualismoa nagusitu da beste ezeren gainetik eta horretara ohitu gara. Atzera pausua izan da.
|
|
Hizkuntzaren zentraltasunaren ondorioz piztu zen jendartearen euskalduntzekonahiak ahalbidetu zuen euskararen loraldia. Eta euskaldun zirenentzat, euskara,
|
etxean
hitz egitetik kalean jardutera ekarri zuen. Hizkuntza lotsatzeko arrazoi izatetikharrotasunerako arrazoi izatera pasatu zen.
|
|
Hizkuntzaren zentraltasunaren ondorioz piztu zen jendartearen euskalduntzekonahiak ahalbidetu zuen euskararen loraldia. Eta euskaldun zirenentzat, euskara,
|
etxean
hitz egitetik kalean jardutera ekarri zuen. Hizkuntza lotsatzeko arrazoi izatetikharrotasunerako arrazoi izatera pasatu zen.
|
2013
|
|
KANDIDO., ez nuen
|
etxean
hitz egin nahi. Hobeto gaude hemen.
|
|
Noiz eta nola ikasi zenuen euskara? Txikitatik eskolan ikasi nuen, baina nire gurasoek ez dakitenez, ez dut
|
etxean
hitz egiteko aukerarik izan, ezta nahiko erdalduna den Irunen ere.
|
2014
|
|
Eta horrelako gauzak
|
etxean
hitz egin behar dira guraso eta haurren artean.
|
2015
|
|
Mendeetan errepikatu izan dutena: euskarak
|
etxean
hitz egiteko baino ez du balio, hitz egizue erdaraz bizitzan nor izan nahi baldin baduzue. Modu horretan, euskarari uko egin eta erdaraz hitz egitea sozialki gora egiteko baldintza bihurtu izan dute, guk geuk ere sinesteraino.
|
|
Nik diotsot, berorren agurgarritasunak baino hainbat gehiago desira dudala hura. Nire ustez, artzapezpikuari beronen
|
etxean
hitz egitea da egokiena, meza entzuten duen eliza batetik sarturik. Ni horretarako eran egon nadinean egingo dut eta abisu emango diot berorren aitatasunari.
|
2016
|
|
Eta bere
|
etxean
hitz egin da posible dela
|
2017
|
|
–Bale, ondo da. Gero
|
etxean
hitz egingo dugu zuk eta biok, alaba seinalatuz?. Baina joan zaitez pentsatzen zure asteburuak betirako amaitu direla eta Sara madarikatu horrekin berriro ikusten bazaitugu barnetegi batera bidaliko zaitudala.
|
|
Ondorengo taulan ikasle bakoitzari buruzko informazio orokorra aipatuko da, Besteak beste, agertzen dira: ikasle bakoitzak
|
etxean
hitz egiten zituen hizkuntzak, lagunekin ohikoz erabiltzenzituenak eta ikasten ari zenak. Bi hizkuntza agertzen diren kasuan, beltzez adierazita dagoenak esannahi du hori zela gehienetan erabiltzen zen hizkuntza.
|
2018
|
|
–Ze astuna zaren, Iñaki! Ez al dizut esan goizean
|
etxean
hitz egingo nuela arrebarekin ordua eta lekua adosteko?
|
|
–Ze astuna zaren, Iñaki! Ez al dizut esan goizean
|
etxean
hitz egingo nuela arrebarekin ordua eta lekua adosteko?
|
2019
|
|
Belaunaldi bereko askok bezala ez du
|
etxean
hitz egin hika Pagolak. Entzun bai, etxean eta kalean.
|
|
Senak aginduta egokitzen zuten erregistroa, Amurizaren hitzetan, “eta sen hori zen kultua”; hau da, bertsolaritza bezalako jardun batean hizkuntza jasoago batera jotzea zen senak agintzen ziena. Uztapide, Basarri, Lasarte eta abarrek ez omen zuten bertsotan egiten
|
etxean
hitz egiten zuten bezala; gipuzkeraz egiten zuten, baina gipuzkera batuan, jasoan. Amuriza eta Agirrek ez dute bat egiten batuaren erabileraren komenientziarekin.
|
|
" Orduan nik galdetu nion ea jakinarazi zion ni nintzela historiarik inportanteena[...] eta berak baietz segurtatu zidan. Adolfo delakoa goibelduta geratu zela ere esan zidan, eta hark gureak ez zuela amaiera onik izango bota ziola, behin funtzionatu ez duenak ez duelako sekula funtzionatzen, eta ez zitzaion arrazoirik falta, baina orduan a ze putakumea pentsatu nuen, eta hala esan nion Florari, putakume galanta hori, baina ezin jarraitu izan nuen, ordu laurden berandu baitzebilen, eta
|
etxean
hitz egitekotan geratu ginen (180).
|
2021
|
|
galderari erantzun diezaioke: Plaza nagusian bizi naiz; Zure
|
etxean
hitz egingo dugu; Mahaiaren azpian dago katua... Sintagma inesiboak lekua adierazteko balio du, egoera, prozesua nahiz gertaera edo ekintza bat non gauzatzen den esateko.
|
|
Diozu belaunez belaun datorrela mankanyera,
|
etxean
hitz egiten dela gehiena. Eta hemen, nola ikusi duzu euskara?
|
|
Horrez gain, eskolaz kanpoko eta aisialdiko jarduerak ere bertan behera geratu ziren eta, oraindik, ez dira erabat berreskuratu. Euskararen edo beste edozein hizkuntzaren kasuan,
|
etxean
hitz egiteko aukerarik ez badago, eskola ezinbestekoa da umeek hizkuntza erabil dezaten.
|
|
Eta ez ziguten hitz egiten ezertaz, ez nola lortu plazera, ez nola saihestu gaixotasunak, ez zer egin haurdun geratzen bazinen. Horiek denak ez ziren
|
etxean
hitz egiten, bakarrik kalean; eta kalean, esan bezala, mito asko zeuden.
|
2022
|
|
Hain zuzen ere, beraiek" euskararen sinbolo" lotzen dute txikitatik euskaraz hitz egin duen pertsona batekin eta, mintzakideek gaztelaniaz hitz egin arren, euskaraz jarraitzeko kapazak direnekin (17). Honela, euskararen sinbolo den hauetako bat da koadrilan euskaraz gehien hitz egiten duena, parte hartzaile baten esanetan
|
etxean
hitz egiten duelako eta ohitura bihurtu delako. Beraz, oso garrantzitsua da, gure parte hartzaileen esanetan, pertsona bat ezagutzean erabiltzen den hizkuntza, hizkuntza hori ohitura bihurtuko delako eta normalean hizkuntza horretan arituko direlako (18), (19):
|
2023
|
|
" Nazioarteko hizkuntza" moduan definitu zuten eta" erabilgarri"," zabal" eta, batez ere," garrantzitsu" moduan deskribatu zuten. Hiriarekin, familiarekin(
|
etxean
hitz egiten dutenek; hauek ere" erraza" edo" erosoa" bezalako adjektiboak erabili zituzten) eta eskolarekin (etxean hitz egiten ez dutenek) lotu zuten, eta batzuek" modernotasuna" hitza ere erabili zuten. Hiru balorazio talde handi identifika daitezke, erantzunen tipologiaren arabera.
|
|
" Nazioarteko hizkuntza" moduan definitu zuten eta" erabilgarri"," zabal" eta, batez ere," garrantzitsu" moduan deskribatu zuten. Hiriarekin, familiarekin (etxean hitz egiten dutenek; hauek ere" erraza" edo" erosoa" bezalako adjektiboak erabili zituzten) eta eskolarekin(
|
etxean
hitz egiten ez dutenek) lotu zuten, eta batzuek" modernotasuna" hitza ere erabili zuten. Hiru balorazio talde handi identifika daitezke, erantzunen tipologiaren arabera.
|
|
" txikia"," polita"," bakarra" (beraz," xarma berezia" du)," desberdina"," gertukoa". Gehienek egunerokotasunarekin, hurbiltasunarekin, ohiturarekin, herriarekin, erosotasunarekin, familiarekin(
|
etxean
hitz egiten dutenek), poztasunarekin, erabilgarritasunarekin eta harrotasunarekin lotzen dute.
|