2003
|
|
Baina, euskerearen barruan hain nabarmen agiri diran desbardintasun handiak ikusirik,
|
esan
ete geinke gure hizkuntzak batasun bat daukanik. Baietz dinoe gaur, aho batez, hizkuntzalariak:
|
2004
|
|
Beraz, Quinek ez du ezer baieztatzen arrazoi onak ditugunetz, munduari buruz ditugun usteak egiazkoak diren pentsarazteko. Hortaz,
|
esan
ote dezakegu Quinerena eszeptizismo mota bat dela. Aprioriko justifikazioa funtsezko zitzaionez epistemologia tradizionalari, Quineren kritikak ongi bideratuta baleude, epistemologia tradizionala bertan behera geratuko litzateke.
|
2007
|
|
Zer nolako harremanetan dago sentiera hori haien eguneroko nazio praxiarekin? Auzo nazioetakoherritarren kasuan etenik eta hausturarik ez baldin badago euren nazio sentierareneta praxiaren artean, beste horrenbeste
|
esan
ote dezakegu euskal herritarrei buruz. Hauen nazio praxian haiek barneratzen eta partekatzen dituzten hizkuntza, kultura, ideologia, informazio eta bizitza nazionalaren gainerako osagaiak berdintsumamitzen ote dira. Ez dago esan beharrik, jakina, euskal herritarren identitatesentimendua oinarri objektiborik eta materialik gabeko gogoa dela batez ere, ezbenetako biziera nazionalaren ispilu.
|
2009
|
|
Eta zuzenean hizkuntzei erreparatzen badiegu, berriz, erratzeko beldurrik gabe inork esan ote dezake gaur egun munduan omen ditugun ia zazpi mila hizkuntza horietako gehienek, indartsuenak diren hogeita hamarrak izan ezik eta Google ko lehen berrogeita hamar hizkuntzak salbu, datozen hamarkadetan eta belaunaldietan etorkizun oparoa bermatua izango dutenik? Hutsegiteko arrisku larregirik gabe, inork
|
esan
ote dezake munduko hizkuntza guztien %1 izatera ere iristen ez diren berrogeita hamar hizkuntza horiek eurek ere bermatutzat edo, aitortzen diegun etorkizun horretan, gaur egun duten indar bera izango dutenik. Edo ustez bermaturik duten etorkizuna neurri berean dutenik bermatuta?
|
|
Larriminik gabe onartu genuke oso gutxi direla, bakan batzuk baino ez, etorkizuna bermatuta duten ondasunak. Eta zuzenean hizkuntzei erreparatzen badiegu, berriz, erratzeko beldurrik gabe inork
|
esan
ote dezake gaur egun munduan omen ditugun ia zazpi mila hizkuntza horietako gehienek, indartsuenak diren hogeita hamarrak izan ezik eta Google ko lehen berrogeita hamar hizkuntzak salbu, datozen hamarkadetan eta belaunaldietan etorkizun oparoa bermatua izango dutenik. Hutsegiteko arrisku larregirik gabe, inork esan ote dezake munduko hizkuntza guztien %1 izatera ere iristen ez diren berrogeita hamar hizkuntza horiek eurek ere bermatutzat edo, aitortzen diegun etorkizun horretan, gaur egun duten indar bera izango dutenik?
|
2011
|
|
Aretora sartu zen emakumea nire neska izan zitekeela pentsatze hutsak, ordea, erabat larritu ninduen. Orrialdeak alde batera utzi eta haren arreta erakartzeko, haren bihotza biguntzeko edo, merezi izatekotan, bion arteko kontuak garbitzeko zerbait egin edo
|
esan
ote nezakeen pentsatzen jarri nintzen. Buruari bueltak ematen ari nintzela isildu zen aurkezlea eta, nik mutu jarraitzen nuela ikusirik, entzuleak, deseroso, beren eserlekuetan mugitzen hasi zirela ohartu nintzen.
|
|
Bertsolaritza sustatu duen askok ez du egin hori bertsozaletasunagatik, baina sustapen horri esker bertsozaletu den askok barne barnetik bizi izan du bertsolaritzaren magia. Ez dakigu gauza bera
|
esan
ote dezakegun pastoralei buruz. Ezta euskal kulturaren beste gertakari askori buruz ere.
|
2012
|
|
Goiko adibideak ikusi ondoren, hel diezaiogun, bada, atal honetan abiapuntu izan dugun galderari:
|
esan
ote dezakegu, beraz, enuntziatu parentetikoan agertzen den ikusmoldea esatariarena ez denik. Gure ustez, ez.
|
|
artea dela esan genuke. Izan ere,
|
esan
ote dezakegu benetan esandakorik badela ironian?
|
|
3) Honenbestez, enuntziatu parentetiko ironikoez ari garenean
|
esan
ote dezakegu esataria zeren erantzule den. Hitzez hitz esan duenari ala inplikatu duenari atxiki zaio esataria?
|
|
Horrelako aipuak ugariak dira eta erakusten digute, oro har, euskal liburuen zabalkundean lan handia egin beharra dagoela, garai hartako euskal irakurleen kopurua ez baita nahiko litzatekeen bezainbestekoa. Eta euskal aldizkarien irakurle kopuruari buruz ere beste horrenbeste
|
esan
ote dezakegu?
|
|
–Gizona gizonari otso», esan zun norbaitek. Gure egunotan zer
|
esan
ote lezake. Amezketako Perrando, rena zait gogora: «Erri ontan zer berri?
|
2015
|
|
Denak ezin ziren zalaparta berean bizi, egunean egunekoarekin. Baina baldin bazekiten,
|
esan
ote zezaketen zer zen. Lurrean eserita, Ramsay andrearen belaunak besarkatuz, ahal bezain hurbil, Ramsay andreak gertutasun haren arrazoia inoiz jakingo ez zuelako irribarretsu, imajinatu zuen bera ukitzen zuen emakume haren buru bihotzetan zeudela, errege erreginen hilobietako altxorrak bezala, izkribu sakratuen oholak, deszifratu ahal izanez gero jakintza guztia emango zuketenak, baina inoiz ez zirenak agerian jarriko, ezagutzera emango.
|
|
Isiltasuna berriz ere. Bere plan guztia gainbehera zihoala sumatu zuen Estebanek, azkarregi ibili zela, eta esperantza behinik salbatzeko zerbait
|
esan
ote zezakeen pentsatzen hasi zen, eginahal betean.
|
|
458. Aste beteko meniaren inguruan bi sindikatuek zerbait elkarrekin
|
esan
ote zezaketen burutazioa ustekabean sortu zen beste gai batzuetarako jarritako bilera arruntean; zaila zela jakinda, aukera inolako konpromisorik gabe saiatzea erabaki zuten bi ordezkaritzek; ohi bezala, ELAk prestatu zuen komunikatu zirriborroa" ariketa" bat baino ez zela zehaztu zion LABi ELAko ordezkariak, gaia ez baitzen artean eztabaidatu zuzendaritza organoetan; LABek arazo bakarr... lehen aldia izango zen ENAMeko erakunde batek ETAri zerbait publikoki eskatzen ziola; azkenean, ohiko orrazketen ondoren, testua adostu zen eta ELAk Nazio Batzordearen urgentziazko bilera deitu zuen ekainaren 27ko gauerako; eztabaida luzea izan zen, jite politiko nabarmeneko ekimen hura ez baitzetorren bat Doralen erailketaren ondoren erabakitako" profil apaleko" lankidetzarekin; eremu ezezagunean sartzeko beldurrak ere zuhurtzia eskatzen zuen; azkenean aurrera begirako irizpidea nagusitu zen, eta, urrats hura LABen bilakaerarako eta lankidetzaren garapenerako lagungarri izango zelakoan, agiri bateratua onartu egin zuen Nazio Batzordeak; ez zuen, ordea, onartu LABek, bidenabar, lotu nahi zuen presoen aldeko manifestazio bat deitzeko konpromisoa.
|
2016
|
|
Pascal... janseniarra zen, eta deserrian ikusten zuen gizona. Ezer sakonik
|
esan
ote lezake bestela atzerriaren gogorraz, herbesteko ur garratzik inoiz dastatu ez lukeenek? 170
|
|
Ez nuen espero han gertatutakoa, baina
|
esan
ote lezake inork zer espero dezakeen batek ezezaguna den jendearekiko bazkari batetik. Ba al zekien Nemok zer deskubritu behar zuen Irla Misteriotsuan, hura lehendabizikoz ikusi zuenean?
|
|
«Nizaren egunerokoak errepasatzen aritu gara. Nahiz eta lurrean elurra zegoen, ez gaude ziur benetan negua zenik
|
esan
ote dezakegun, ez eta ikusleku hori menditzat jo ote daitekeen ere». Laxaltek kontraproposamena egin zion berehala, aldaketa pare bat proposatuz.
|
2017
|
|
Ibon Sarasolak dioen bezala, hitzak esaldietan bizi dira, eta ez hiztegietan. Baina eta esaldietara jauzi ezin izan zutenen belaunaldietan, Azkuerenean, Mitxelenarenean, edo Retanarenean, ezer
|
esan
ote zezaketen heurez, beraiekin hizkuntza eta kultura galtzen sentitzen zutenek, hutsaren hurrengo ez ote zuten jo beraien buruaren herriaren eta kulturaren galbidearen aldean.
|
2019
|
|
Psikologo batengana eraman zutela Oihan. Zer
|
esan
ote ziezaiokeen psikologo batek. Zer Oihanek uler zezakeena?
|
|
Bigarrenik, onartzen badugu garapen kapitalista nahitaezkoa izan dela —ez esatearren beharrezkoa edo desiragarria historiaren edozein unetan, iraganekoan zein gaur egunekoan—, jendeak garapen kapitalista horri aurre egiteko egindako borrokez bestaldean kokatzen dugu gure burua. Baina,
|
esan
ote dezakegu heretikoak, anabaptistak, 69 hondeatzaileak, 70 ihesean zebiltzan esklabo beltzak eta beren herri lurren hesitzeari aurre egin zieten erreboltari guztiak, edo berdintasunean oinarritutako gizarte ordena bat eraikitzeko borrokatu zirenak —idatziz beren banderetan, Thomas Muntzer ek bezala, Omnia sunt communia [Gauza guztiak komunak dira] —, esan ote dezakegu horiek guztiak h... Ez da alferreko galdera.
|
|
Bigarrenik, onartzen badugu garapen kapitalista nahitaezkoa izan dela —ez esatearren beharrezkoa edo desiragarria historiaren edozein unetan, iraganekoan zein gaur egunekoan—, jendeak garapen kapitalista horri aurre egiteko egindako borrokez bestaldean kokatzen dugu gure burua. Baina, esan ote dezakegu heretikoak, anabaptistak, 69 hondeatzaileak, 70 ihesean zebiltzan esklabo beltzak eta beren herri lurren hesitzeari aurre egin zieten erreboltari guztiak, edo berdintasunean oinarritutako gizarte ordena bat eraikitzeko borrokatu zirenak —idatziz beren banderetan, Thomas Muntzer ek bezala, Omnia sunt communia [Gauza guztiak komunak dira] —,
|
esan
ote dezakegu horiek guztiak historiaren alde okerrean zeudela giza askapenaren ikuspuntutik begiratuta. Ez da alferreko galdera.
|
|
Berba zehatzak darabiltza Zuazok testu berean, Euskal Herrian endodiglosia egoeran gaudela esaten duenean. Hala ere, erdialdeko euskararen eta Hegoaldeko gainerako aldaeren arteko norgehiagokatik harago,
|
esan
ote genezake Batua/ mendebaldekoa diglosiaren aurrean gaudenik?
|
2021
|
|
realistic fiction, science fiction, detective novel, youth fiction, etc." (122). Bada, generoak" azpieremu" gisa definituz gero,
|
esan
ote dezakegu literatura itzuliaren eremua literaturaren eremuaren azpieremu bat dela. Edo eremu autonomoa eta apartekoa al da literatura itzuliaren esparrua?
|