2015
|
|
" hau ez da gure nazioarena"/" hau ez da gurea da" kategorizazioaren arabera. Ariketa hori, esan dudan legez, ez da beti berariazkoa eta esplizitua, maiz
|
esan
barik doa, eguneroko praktika arruntetan. Kasu horietan, balio ematen duen konparazioa edo zerumuga erlatiboa" barnekoa" da:
|
|
Estandar horretatik aldentzen direnak, beraz, ez dira guztiz herritarrak, guztiz pertsonak ez diren legez. Edo kontuan harturik estandar hori,
|
esan
barik badoa ere, oso zehatza dela, zuzenago esan genuke ez direla guztiz gizonak. Izan ere, estandarra gizonezko arketipo bat da:
|
|
Haren ustetan, oraingo performantziak ez dira guztiz liminalak, liminal antzekoak baizik (liminoids), eta lehengo communitas haren tokian antzeko zerbait agertzen da: usadiozko erritualetan (eta
|
esan
barik doa, usadiozko praktika orotan) kolektibo eta derrigorrezkoa zena, gaur norberaren hautua omen da. Gaurko ikuskizun eta performantzietan, anitz formakoak izateaz gain, atxikimendua norberaren nahikara omen da.
|
|
Alabaina, gutxian bada, uste dut, gaur euskal Zeraz sentitzen dugunak geroko euskal Zera moldatuko digula. Eta,
|
esan
barik doa, sentitzen duguna gure praktiketan da.
|
|
Baina, Billigen iritziz nazio identitatea ez da soilik etiketatze bat edo" barne egoera psikologiko" bat, ondo gauzatuta egon daitekeen bizimodu bat baizik: " nazio estatuen mundu batean egunero bizi beharreko bizimodua". 41 Nazioa
|
esan
barik doan errealitate egituratzailea da mendebaldeko jendarte guztietan eta munduko herrialde gehienetan. Nazionalismoa bizi paradigma bat da, soziala bezain erreala.
|
|
Unibertso soziala egituratzen duen eredua unibertso gisa agertzen zaigu: berezkoa da, nahitaezkoa, beharrezkoa, esentziala, baina beti agerikoa, izanaren izanaz
|
esan
barik doana, nabarmendu barik. Ikus dezagun oso hurbileko adibide bat, Bilboko denda batean sartzen banaiz, ez dut luze pentsatu behar zein hizkuntzatan arituko naizen.
|
|
Baina bada atzealdea pentsatzeko beste aukera bat, haren arabera atzealdea beti dago gurekin, egiten dugun horretan, edo hobe esan, eragiten digun atzealde hori uneko elkarrekintzan dago, ez kanpoan, ez iraganaldian, eta ez dago azpiko izari sakon batean praktikaren azalean baizik. Baina atzealdea da ez diogulako arreta jartzen, ez dugulako ikusi nahi, azken finean,
|
esan
barik doazen egituretan bizi garelako; anomaliak, beraz, horiek esaten ditu.
|
|
Anomaliari dagokionez, gauza bera esan behar da, baina nabarduraren bat eginda: Identitateak ez bezala, anomaliak lan gehigarria egin behar du zentzua lortze eta gordetze aldera, identitatean
|
esan
barik doan zentzu adostu hori ukatzen zaio anomaliari, eta ondorioz, biziraun nahi badu, zentzua bilatzeko lan gehiago du; hori dela eta, anomaliek historia, sedimentu, zeinu kate eta izan daitezkeen gainerako inkontzientetan egoskor ibili behar dute, aztarrika, zentzuaren bila.
|
|
Elizak, estatuko oligarkiek eta administrazioek, zientziek eta industrien eta finantzen kapitalismoak euskal Zera mundu modernoan otzandu, morroitu eta, horrela ere, mundu honetara ekarri ahala, euskal Zeraren gatazkan eta bizi jarioan bestelako aterabide eta garabideak asmatu zituzten euskal jendeek, gehienetan bizi izate soilaren poderioz asmatu ere. Euskaraz ehundutako bizi munduen objektibazioa izan da, ezinbestez paradigma modernoan, euskal Zeraren subjektu modernoaren sorgunea (askotan erdaraz egin den objektibazioa dela
|
esan
barik doake). Bizi mundu horiek objektu otzan eta homologatuak izan zitezen garbitu, araztu, sinplifikatu, findu eta estereotipatu zituzten, baina, historiaren alderdi negatibo eta ilunetara bidali zuten guztiarekin asmatuko zuten euskaldunek eta euskal arizaleek subjektutasun moduko bat.
|
|
Itxura batean, bide bat ematen dio euskal Zerari izan eta bizi dadin. Bide hori,
|
esan
barik doa, ordezkaritza sinbolikoarena da: objektu, sinbolo, edota erritualak euskal Zeraren boz eroaleak direlakoan.
|
|
Baina esan bezala ohiko erabilerari eutsiko diot, horregatik, batzuetan ‘adieratzaile’ erabiliko dut: adiera edo esanahi igorleaz hitz egiteko, eta interpretatzailearen sinonimotzat(
|
esan
barik doa, maiz kodea bera identifikatu ahal da eginkizun harekin, kasu horietan ‘ konfigurazio adieratzailea’ eta ‘signifikatze praktikak’ ere ibiliko ditut).
|
|
58. Praktika ororen esanahia eta zentzua tokian tokikoa bada, noraino da euskaraz egitea anomalia? Artikulazio orokorra alde batera utzita, bistan da euskarak hainbat inguru egituratzen dituela, haietan egitura lakoa da, ezer
|
esan
barik hitz egingo den hizkuntza. Euskararen bizi inguru naturalak dira horiek, berezkoa dute euskara.
|
|
AEBtako osasun zerbitzuek sifilia, gonokozia eta bestelako gaixotasun benereoak nahita kutsatu zizkieten 700 bat laguni Guatemalan 1946tik 1948ra. Gauza bera egin zuen AEBk bere mugen barnean 1932ean Tuskegee esperimentuan izen bereko Alabamako hirian gizonezko beltz mordoari inokulatu zietenean
|
esan
barik. Helburua:
|
2021
|
|
Cristina Uriarte ere greba deialdiak sortutako atsekabeaz mintzatu zen lekukoa pasatu aurretik eta, noski, laguntzeko garaia zela nabarmendu zuen. Horri gaineratu zion, modu kategorikoan, deialdi horrek ez zuela ikasturte hasiera aldatuko; hots, laguntzeko garaia den neurrian, ezin litekeela kritikarako edo kexetarako tarterik egon; dagoena onartu, egokitu eta ekin beharra baino ez dago, txintik
|
esan
barik, haurrek eskolara joan behar baitute bai ala bai —beren gurasoek lan egin dezaten, noski— Oasiko lehendakariak ere, ildo beretik, irakasleen jarrera kritikatu zuen ozen, ez baitzegoen greba egiteko arrazoirik; eta, greba egin behar bazen, horretarako arrazoirik balego, beste uneren batean izan zedila, sindikatuek hautatutako momentua ez baitzen egokia bere aburuz. Inori ere ez dio ihes egiten lehendakariak hitz horiekin grebarako tarterik ez zegoela iradokitzen zuela, inoiz ez baitzaio une egokia irudituko —udan, beharbada? — Greba, besterik gabe, desegokia da; are gehiago, kexak eta pankartak desegokiak dira baikortasunaren eta positibismoaren oasian.
|