Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 8

2023
‎Autonomia eta kontrola aztertu eta gero, finantza zaintzaren jarduteko esparru materiala zehaztu behar da. Toki autonomiaren printzipioak ere toki erakundeen finantza jardueraren gainean islatzen da, eta jarduera horrek kontrolak izango ditu. Horregatik, beharrezkoa da lan honetan finantza jarduera zein den zehaztea, finantza zaintzaren jarduteko esparrua zehazteko.
‎Hori horrela, ETELk indarrean zegoena bakarrik jaso du. bosgarrena.— Lurralde historikoek duten izaera bikoitza (foru lurralde bezala eta probintzia bezala) EAEko toki erakundeentzat onuragarria da. Lurralde historikoek, finantza zaintzako organo eskudunak dira eta toki erakundeen finantza jardueraren gaineko kontrola gauzatuko dute; eta bestetik, toki erakundeen jarduera guztietan laguntzeko eskumena dute eta finantza jardueran ere toki erakundeei laguntzeko organo dira. Betebehar bi horien arteko konbinazioak toki erakundeen finantza jarduera zuzena bermatzen dute.
‎Bi irizpide horiek elkarrekin hartuta, argi dago aurrekontu egonkortasunaren politikek ere toki erakundeek duten berezko nukleo gaindiezina errespetatu behar dutela. Baina horrek ez du esan nahi jardueraren gainean kontrolik ez dela egongo eta, esangura horretan, aurrekontu egonkortasunaren politikek aurrera aterako direla bermatzeko, kontrol harremanak ezartzen dituzte aurrekontu egonkortasunren eta finantza jasangarritasunaren arauek.
‎populazioa, antolaketa (erakunde bezala ulerturik) eta lurraldea. Azkenengo bi osagaien inguruan eragin handia dauka finantza zaintzak, horietan oinarriturik batez ere toki erakundeen finantza jarduera gauzatzen delako. Bi osagai horien inguruan finantza zaintza aipatzen du TAOLk bi esparrutan:
‎Udalerrien lurralde eremua aldatzeko arauketari errepaso txiki hau eman eta gero argi dago lurralde aldaketak udalerrien finantza egoeran zuzeneko eragina duela. Horren adierazlea ere Toki Erakundeen Biztanleriari eta Lurralde Mugaketari buruzko Erregelamendua onetsi duen uztailaren 11ko 1690/ 1986 Errege Dekretuaren 14 artikuluan aurkitu dezakegu. Artikulu horren lurralde aldaketarako espedientean jaso beharreko dokumentuak aipatzen dira (TAOLren 13 artikuluak aipatzen dituen udalerriz gaineko administrazioen txostenez gain).
‎ETELren bigarren zioen azalpenean honi erreferentzia egiten zaio, foru udala aipatuz eta horien goraipatzea eginez: " Euskal udal tradizioan nabarmenak ziren ere toki erakundeen eskumen zabalak, beren burua antolatzeko, arautzeko eta kudeatzeko zeukaten ahalmen handia, ez bakarrik eremu politikoan, baizik eta baita eremu ekonomikoan ere, eta azkenik, foru udalen eta batzar legegileen arteko harreman estua; batzar horietan zeukaten jatorria, halaber, lurraldeetako gobernu organoek eta, harreman horri esker, egoki ezkontzen ziren udal maila eta foru lurrald...
‎Azkenik, nahiz eta aurretik aipatu kontuan izan behar dugu epaitegi arruntek ere toki erakundeen jardueren gaineko kanpokontrola direla. TAOLaren 63 artikulutik 67 artikulura Estatuak eta autonomia erkidegoek toki erakundeen jardueraren gainean hartu ditzaketen neurri ezberdinak biltzen dira.
‎Toki autonomia ere urratzen da bakar bakarrik gai horietan uzten duelako plangintzaren neurri murriztaileak, bestela esanda, horretan murrizten duzu edo ezer. Hortaz, defizita murrizteko erabakiak hartzeko orduan ere toki erakundeek eskuak lotuta izango dituzte (honen guztiaren inguruko azterketa lan honen bigarren zatiko bigarren epigrafean jorratuko da).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia