2003
|
|
Horietan teoria eraginkor eta ezengonkor bat agertzen zaigu beti, irakaskuntza organiko batean finkatu gabea. Platonen pentsaeraren garapen bera ere ezin dugu zehaztu elkarrizketen ordena kronologikoaz
|
ere
ez gaudelako ziur.
|
2004
|
|
Hipotesiak adierazten duen ahaltasunean datza hain zuzen ere logikaren ahaltasuna. Izan ere premisak egiazkotzat hipotetikoki hartzerik ez balego, inferentzia logiko bakar bat
|
ere
ez legoke eta, ondorioz, ez legoke logikarik batere. Eta logikarik gabe ez legoke gogoetarik ez mundurik.
|
|
Heisenberg en" indeterminazio printzipioa" horren isla eta ondorio dateke, funtsean. Ildo beretik, gizarte trukeen patroi erabat objektibo bat atzematerik
|
ere
ez dago. Horrek, baina, ez du esan nahi arbitrarietate hutsera kondenatuak gaudela.
|
2005
|
|
3 Hitzaren erabilera
|
ere
ez dago esangura zabalago honen aurka. Eta izen hori gerra publikoari bakarrik egozten bazaio, ez dator hori gure ustearen kontra, egia osoa baita generoaren izena sarritan egokitzen zaiola espezie bereziago bati.
|
|
Hori horrela da, zeruaren promesak ere argiagoak baitira Itun Berrian. Hortaz, esan daiteke lege zaharra, Itunarekin alderatuta, ez zela perfektua, ezta oro arautua zuenik, halako moldez, ezen esateko berririk
|
ere
ez dagoen (Hebertarrei gutuna 7, 19) eta legearen helburua Kristo dela azaltzea (Erromatarrei gutuna 10, 5). Legeak Kristorengana darama (Galaziarrei gutuna 3, 25).
|
|
" Testu zatiak" eta" iragarpena", beraz, ez dira inolaz ere esklusiboki euskalarien aztergaia, baizik eta baita autore honen pentsamendu antropologiko pedagogiko linguistikoa ulertu nahi duen edonorena ere. Esan beharrik
|
ere
ez dago, jakina, euskaldunontzat bi testu hauek, eta hauekin baita bere bestelako euskal ikerketek ere, interes berezia dutela eta, neurri handi batean, honengatik eskaintzen ditugula itzulita jarraian. Utz diezaiogun orain Humboldti" euskaraz" hitz egiten.
|
|
Hizkuntzen ahaidetasun gradua zehazteko beharrezkoak diren printzipio sendoak falta dira oraindaino. Adostasun handirik
|
ere
ez dago hainbat zeinuei buruz, hain zuzen, herri ezberdinen elkarren arteko jatorria aditzera emango luketen zeinuei buruz. Maizegi konformatzen gara ohitura bakanen edota hizkuntza bati zoriz kendutako dozena bat hitzen zatikako konparaketarekin.
|
|
Hemen ere gogora ekartzekoa da, aldez aurretik eta orokorrean, haren ustetan hizkuntzak" paper garrantzitsuena" jokatzen duela pertsonen etengabeko humanizazio" prozesuan" eta, zehazki, bere bitartekaritza ezinbestekoa dela gizabanakoak bere" indibidualitatea" etengabe" unibertsalitatera" gerturatu ahal dezan113 Ideia nagusi hau xehatzerakoan esan beharra dago, lehenik, gizakiaren formazio prozesu hori neurri batean beronen ezagupenen zabaltzearen edo bere burua intelektualki garatzearen emaitza dela. Honen oinarrian," gizakiak" aurrera egiteko berez duen grina dago, hau da, honek ez du inoiz bere horretan geratzeko asmorik eta," barneko sakonenetik batasuna eta osotasuna" lortzeko helburua duelarik," bere indibidualitatearen mugak gainditu nahi ditu" 114 Apenas esan beharrik
|
ere
ez dago batasun eta osotasun hori lortzea" desideratum" baten moduko zerbait dela eta, egiaz, honetara zuzenduriko bilakaera intelektuala amaierarik gabeko prozesu bat bezala ulertu behar dela. Kontua da, eta hau azpimarratu nahi dugu orain," hizkuntzak era benetan itzel batean laguntzen duela" 115 hemen, are gehiago," hizkuntzak subjektibitatetik objektibitaterako igarotzea ematen deneko puntu nagusia osatzen duela" 116 Honi esker bakarrik ahal izango du gizabanakoak bere jatorrizko esparrua gainditu eta, aldi berean, printzipioz kanpotik datorrena barneratu eta berea egin.
|
|
" Horrelako zerbait hizkuntzarekin eta hizkuntzaren bitartez bakarrik da posible", ze," nahiz eta hizkuntza, ezagutu nahi dugunarekiko, subjektiboa den zerbait bezala agertzen den", egia da ere" hizkuntza bera gizakiarekiko objektiboa den zerbait bezala azaltzen dela" 122 Garbi eduki behar dugu, hala ere, ez dagoela hizkuntza bakar bat baizik eta hizkuntza asko, eta, aurrekoa oinarri bezala hartuz, onartu egin dugu ere aniztasun linguistikoa benetako aberastasun bat dela gizakiarentzat. Bat bera
|
ere
ez dago sobera: " Hizkuntza bakoitza gizakiaren natura unibertsalaren oihartzun bat da" 123 Horrela, bada, hizkuntza ezberdinak aztertzea eta ikastea berez da jarduera emankorra edonorentzat, ze, honi esker, bakoitza bere mundu ikuskeraren subjektibotasuna gaindituz joateko aukera irabazten du eta, honekin, baita objektibotasunera etengabe hurbilduz joatekoa.
|
|
Humboldten arabera hemen" esentziala dena" falta da, alegia," eginkizunaren orokortasunaz" jabetzea: " Hizkuntza guztiak, edonola eta edonon aurki daitezkeen hizkuntz aztarna guztiak, elkarren artean konparatu behar ditugu eta, egiaz, printzipio berberen arabera" 157 Hizkuntza bat bera
|
ere
ez dago sobera, ze hutsalena dirudienak ere beti erakuts diezaguke zerbait giza-izakiari buruz, alegia, haren baitan bakarrik dagoen eta beste hizkuntzetan aurkitzen ez dugun zerbait. Horrela, bada, ondare linguistiko osoa" ahalik eta konpletoen bildu" behar dugu eta, honekin batera," hizkuntza guztiak pentsagarriak diren analogiaren arau guztien arabera konparatu" 158 Era honetan burututako ikerketak, azken batean, garbi du hizkuntza ez dela gizakiarentzako tresna hutsa baizik eta, aldi berean, beronen jardueraren" kausa" eta" efektua".
|
2006
|
|
Orain ez dago eskutan, eskuak hutsik baitaude. Zoruan
|
ere
ez dago, bertan ez baitugu pitxer txirtxilatua baino. Eta, arretaz bilatuz gero ere, ez dugu inon aurkituko lehen osorik zegoen pitxerra.
|
2007
|
|
palmondoak, meandroak, grekak, basapiztiak, pertsonaia mitikoak, eszena figuratiboak...; tonu berdeak, urdinak, arrosak, horiak, moreak, gorriak277.. Zentimetro koadro bakar bat
|
ere
ez zegoen margoz estali gabe, alegia, harria, marmola, brontzea..., dena zen mihise eder bat margolariarentzat278 Eta margolariak ez ziren betelanean ibili: koloreak nahasten zituzten, ñabardura piktorikoak sortzen zituzten perspektibaren arabera279..
|
|
Idazlan honen helburua, orokorrean, euskal hezkuntzari buruzko gogoeta mamitu dezaketen hainbat elementuren azterketa plazaratzea da, berori batez ere teoria pedagogikotik —eta ez hainbeste irakaskuntzaren praxitik— abiatuko delarik. Euskal Herrian, kasik esan beharrik
|
ere
ez dago, hezkuntza gaiak politikoki oso korapilatsuak eta mediatikoki oihartzun handikoak dira, hain zuzen eredu linguistikoen eta euskal curriculumaren inguruko eztabaidek, adibidez, behin eta berriz erakusten diguten bezala. Gure nahia, baina, ez da galdegai horiek zuzenean jorratzea eta horiei berehalako erantzun bat ematea —beroriek idazlan honetan kontsideratuko baditugu ere—, baizik eta horren guztiaren atzean dagoen problematikaren nondik norako funtsezkoenak argitzen saiatzea.
|
2010
|
|
interpretaziorako erreferentzia bezala hartzen duen" ama hizkuntza"(" Muttersprache") eta guk hemen euskaratuta eskainiko dugun" hizkuntza komunitatea"(" Sprachgemeinschaft"). Esan beharrik
|
ere
ez dago, begi bistakoa baita, Weisgerberren testu honek lotura zuzena duela gure idazlanaren hirugarren atalarekin, hain zuzen," Hizkuntzaren antropologia eta soziologia hizkuntza pedagogian" izenburua duen atalarekin.
|
2012
|
|
Horregatik guztiz ibilbide geldia da, Parmenidesek ondo aipatu zuen bezala. Agerpenaren aldetik
|
ere
ez dago aldaketarik. Mundu batean zerbait agertzeak, mundu horretan modifikazioak egon direla besterik ez du esan nahi; hau da, ez da diskontinuitaterik behar, eta beraz modifikazio horiek hedatzeko ere ez da singulartasunik behar.
|
2014
|
|
Venus eta Elisabeth biak dira sublimearen figura metafisikoak: bietako bat
|
ere
ez dago destinatua emazte arrunt bat izatera. Elisabeth, ordea, birjina sakratua da, entitate soil soilik espirituala, maitasun gortesauaren Dama ideal ukiezina, Venusek ere gehiegikeria metafisiko bat ordezkatzen du, sexu gozamen biziagotuegia; agian, Elisabeth da lurreko bizitza arruntetik gertuen dagoena.
|
2016
|
|
Gehienez ere bizitasun gehiago ala gutxiago bakarrik dago, horren diferentzia moralik gabe. Eta plazerrik
|
ere
ez dago, plazerrak esanahirik ez baitu bere kontrario edo diferentearen erreferentziarik gabe.
|
|
Garbi garbi
|
ere
ez dago komedia honetan zein dabilen kausa eta zein efektu, edo noiz efektu eta noiz kausa: aurreratasun intelektual eta kulturalak eragiten duen garaipen politiko militarra ala garaipen horrek bizkortzen duen hura, edo noiz zerk zer.
|
|
National Life from the Standpoint of Science. ...ore, ideia hauek aspergarriro errepikatzen dira. 124 Arraza behereak hankapean zanpatuz bakarrik goititu ahal dira arraza gorak.125 Kultura eta progresoa arraza zuri edo ariar gutxi batzuen monopolioa da (arraza grekoa, etab.). Horietako bat ingelesa duzu, bistan da; beste guztien artean bera gailen, herri hautua.126 Gero munduko parte gehiena okupatzen duen eta deus egiten ez duen, zibilizatzerik
|
ere
ez dagoen arraza jende ezengabe pila hori dago.127 Horiekin ez da odola nahastu behar, arraza hondatu nahi ez bada (espainolek egin dute oker hori). 128
|
|
Eta hori, gizakiaz gainera, abere mota asko eta askok egiten du, eta tximino elkarteek guztiz gain. Tximinoen edozein elkarte, inola
|
ere
ez dago instintuek eternalki monotono beti berdin bizi arautua makineria baten eran, ezpada tokiari eta paradari adaptatuz bakoitzak landu duen kulturak moldatua, eta kultura diferentetan (tributan, naziotan) berezia. Tximukumeak, jaiotzean berez dakartzan instintuez gain, adinekoen eskola du bere elkartean egoki integratzeko eta bizitzan aurrera egiteko.
|
2017
|
|
Zeinahi direlarik ere Besteari buruzko dialektikaren ondorengo prozesuak, Bestea ezer baino lehenago Bestea izango bada, izan behar du printzipioz agertu ezin duena nik bera izaterik ukatzen dudan agertze berean. Ildo horretatik, nire funtsezko ukapena ezin da zuzena izan, ezer
|
ere
ez baitago zeri zuzendua. Nik izaterik ukatzen dudana zera baino ez da, azken batean, Besteak objektu egiten naueneko nia izatearen ukapena; edo, nahi bada, nire Ni ukatua ukatzen dut.
|
|
Inoiz
|
ere
ez dago instanterik non bere baitarakoa badela baiezta litekeen, hain zuzen, bere baitarakoa inoiz ere ez baita. Aitzitik, denborazkotasunak osorik zabaltzen du denbora instantearen ukapen gisa.47
|