2002
|
|
Preso dagoen edonor da errudun, nahiz ustelkeriara emanda denak egon ez. Libertinajea, adibidez, ez zaigu bortxakeria bezain larria begitantzen; inikitate ahulen erantzule diren gaizkileak ere, lapurrak eta harrapariak kasu, ez ditugu ikusten espetxeotako barne segurtasuna kolokan ipintzeko gai; pobreziak bultzatuta beren burua lapurtu beharrean aurkitu dutenak
|
ere
erraz bereizten ditugu gaizkile saiatu eta odoltsuetatik; delitu ugariren erantzule den mozkorkeria indarge bihurtzen da alkoholik ez dagoen egoitza batean... Sailkapenak sailkapen eta bereizketak bereizketa, ordea, komeni da konturatzea preso batek noiz duen jarreraz aldatu eta ohitura zuzenen bidera itzultzeko gogo eta borondatea; hori ere irizpide oinarrizkoenen arteko kontsideratuko dugu, presoen banaketa egiteko orduan.
|
2004
|
|
Elkartasuna eta norberarekiko ardura etikotasunaren aurkia eta ifrentzua ditugu; bata ez da bestea gabe ulertzen ahal, elkar elikatzen eta inplikatzen baitute. Gure baitarako barne bidaiak geure burua ezagutaraziko digu eta geure burua lañoki, gordinki eta gardenki ezagutzerakoan beste pertsonen barneeta kanpo errealitatea askozaz hobeki ezagutuko dugu, aldian aldiko eta tokian tokiko lehentasunei eta erabateko premiei
|
ere
errazago antzemango diegularik. Baina beti ere gogoan izanik gizakia ez dela" gauza ororen neurria", Protagorasez geroztik jende askotxok uste duen bezala, baina bai eginbehar etiko oro modulatu eta egokitu behar duena, gizaki oro pertsona bezala kontsideratuz eta hein horretan tratatuz:
|
2005
|
|
[Oin oharra:] Egun metodo sistematiko bezala ezagutzen denaren gehiegizko jarraipen aldebakar batean, gauza guztietan, errazegi ahazten da honako hau: giza espirituak (baita haurrengan ere) erraz ondorioztatzen du beti orokorra dena banakoaren itxurazko kaosetik baina, kontran, nekez aurkitzen du bertan espezifikoa dena; eta honengatik da askoz
|
ere
errazagoa baten burua zehaztasun ezatik eta nahasmenetik gordetzea hutsunetik baino. Horrela, bada, nire irudiko, eskola metodo zaharra askoz ere hobea zen berri hau baino:
|
|
Hain zuzen nazioen ezberdintasuna era zehatzen eta garbienean euren hizkuntzetan adierazten delako, horrelako deskribapenetan, hizkuntzaren estudioak halabeharrez bilatu behar du ohituren estudioarekiko eta historiaren estudioarekiko lotura. Azken aldi honetan, onartu beharra dago, egin izan da hainbat ekarpen estimagarri honi buruz, baina estudio linguistiko historiko batua, oraindik, ez da perfekzioaren maila egokira iritsi, eta guk geuk ere ez ditugu artean ikerketa eremu horren atal bakar bat
|
ere
errazago aztertzen lagunduko liguketen ideia orokorrak lortu. Hizkuntzen ahaidetasun gradua zehazteko beharrezkoak diren printzipio sendoak falta dira oraindaino.
|
|
Horrelako zatitze analitikoan, nola ez, askoz
|
ere
errazagoa da diskurtsoaren konstrukzioaren edo gramatikaren sistemarekiko konfrontazioa, hitz formakuntzaren edo lexikoaren sistemarekikoa baino eta, honengatik, ez naiz ausartuko euskararen hitz formazio analogikoa osoki azaltzera. Hala ere, bestalde, ez da posible argiak, ziurrak eta nolabait deigarriak diren analogiak arbuiatzea, aldiz, ona da hauek plazaratzea eta, honela, beste ikertzaileengan oraindik gehiago ikertu behar diren puntu hauekiko interesa piztea.
|
2010
|
|
Hobe dirudi esatea hizkuntza komunitatea" hizkuntza berbera duten gizakien osotasuna" dela. Baina hor
|
ere
erraz atzematen da hizkuntza" ergon" bezala ulertzen dela, alegia, produktu bezala, zeini buruzko gizakiaren interesa berorren beharren araberakoa izango den. Eta, jakina, hori posible izango litzateke, baldin eta ondasun linguistikoaren hautaketa eta eskurapena gizakiaren esku baleude.
|