Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2007
‎Tentagarria bada ere, ezin ditugu, adibidez, hiztunak bi multzotan sailkatu: euskara erabiltzen dituztenak eta erabiltzen ez dituztenak. Datuen irakurketa, ezinbestean, konplexuagoa da.
2008
‎Beste 13 ziberkomunikabidek osagarri autoexekutagarriak eskaintzen dituzte, eta 16k Flash ez egindako grafikoak. Hurrengo grafikoetan barra luzeenak baliabide horiek erabiltzen ez dituzten komunikabideek kopurua agertzen da; beheko barrak, motzenak (bigarren sorta) baliabideok erabiltzen dituztenok.
2009
‎Eusko Jaurlaritzak egindako azkena azterlanaren datuak aurreko estatistikekin erkatuz gero, konturatuko gara euskaldunen" birika" diren herrietan, alegia, oraintsu arte euskaldunen ehunekoa %80tik gorakoa zen horietan, euskararen ezagutzak puntu batzuk galdu dituela. Mezu ofizialek, ostera, erdal inguruetako euskaldun berrien gorakada saltzen dute etengabe, euskara erabiltzen ez badute ere.
‎" ...Euskara hizkuntza gutxitua eta zapaldua izanik honen erabilerak harrotasun bat ematen du askotan. Beronen erabilerak handitasuna ematen dudala iruditzen zait, erabiltzen ez dutenei kontrajarriaz, hauei handitasuna beste hizkuntza batek ematen baitie. Euskalduna izateak harrotasuna sortu behar digu eta ez kikildu hizkuntza zapaltzailearen aurrean".
2012
‎Gehienek (3 FGko Mirenek, 4 FGko Lolak, 5 FGko Itsasok, 6 FGko Antoniok, 7 FGko Laurak eta 8 FGko Silviak), neurri batean edo bertzean, euskara hautatu dute seme alabekiko harremanetarako. Seme alabak euskaraz hazi nahi izan dituzte hizkuntza hori adinkideekiko harremanetarako usu erabiltzen ez badute ere.
2013
‎Horrela, bada, guztion hizkuntza hautuak naturaltasunez errespetatu behar lirateke. Naturaltasunez onartu behar du gaztelaniaren hautua euskaldun euskaltzaleak, eta euskararik erabiltzen ez dutenek ere (herritarren% 70ek) naturaltasunez onartu behar dute euskaldunek euskaraz bizitzeko egiten duten hautua, eta ohartu lukete euskararen hautua egiazki baliatuko badute ezinbestez behar dituztela euskaldunak inguruan(" zein nekeza den euskaldun izatea"). Beste hitzetan esanda, bizikidetzarako baldintza da herritar elebidunez osaturiko gizartea, euskara ere gaztelania bezala sasoizko duen gizartea.
‎Patxi Baztarrika –" Geuk nahi dugun arte" eraginez bada ere erabiltzen ez dugunean. Hala ote da unibertsitateko euskarazko ikasgelen edo institutuko" D" ereduko ikasgelen aurreko pasilloak bat batean" A" ereduko bihurtzen direnean?
‎1) eskolatik edo familiatik kanpo egoera erdalduna nagusi delako; 2) Euskaraz ez baduzu espainiera bezain edo gehiago ezagutzen, ez da erabiliko, nekezagoa egiten delako(" ekonomilege psikologikoaren" arabera: ia automatikoki aukeratzen da errazena+ motzena+ pozgarriena+... dena); 3) eskoletan ikasi dena da batez ere" Euskara formala", baina ez" Euskara informala", hau izanik gehienetan erabilgarriagoa; 4) aisialdian Euskaraz erabiltzen ez dutenak, bestelako eremutan oraindik gutxiago erabiliko dute; 5) zenbait eremutan derrigorrez espainiera erabili beharra (osasungoan, administrazioan..., baita ere dendetan, tabernetan,...); 6) beharrez egiten direnak, ohiturak sortzen dituzte, nekezak gero aldatzeko direnak(" ekonomi legearen" arabera, berriz ere); 7) estresa ere dago zein hizkuntzatan hizketan hasi aukeratzerakoan(... "...
‎Euskaldunon kasuan, integritatea eta benetakoa izatea euskararekin daude lotuta. Euskaldunak garela esan, baina euskara erabiltzen ez badugu, esana eta izana ez dira bat etorriko. Gure why euskara da, euskarak egiten gaitu euskaldun, eta euskaldunok euskarari atxiki behar gatzaizkio, integritatez jardun nahi badugu.
2014
‎Euskaraz bizi diren edo ez esaterako orduan, zalantzak sortzen dira ikasleen hainbat erantzun ikustean. Alde batetik, badira ikastetxetik kanpo euskararik erabiltzen ez dutenak, %52, 38; eta, bestetik, badira erabiltzen dutela esaten dutenak ere, %42, 85 Puntu honetan zehaztasun txiki bat egin beharra dago erabiltzen dutenen erantzunak ikusita. Baiezkoa eman
2015
‎Eusko Jaurlaritza, politika eta eskoletan euskara sartu beharrarengatik egon da iraultza hau, baina oraindik egiteke asko dagoela gaineratu zuten. Euskararen egoera etengabe hobetzen joango omen da, baldin eta Madrilek (edo Errege berriak) boterea aurka erabiltzen ez badu.
‎— Jende asko teknikariaren hizkuntzara egokitzen da, beraz, eskubidea garrantzitsua izan bada ere, langileek erabiltzen ez badute, hanka motz geratzen da. Eskubidea aitortzeak herritarren demanda areagotu du, baina, langileen arteko giroak eta langileak eroso eta ondo ari direla ikusteak asko laguntzen du.
2017
‎...informalik ez izatea (eta irlanderaren kasuan jatorrizko hiztunek duten ‘kutsua’ edo ‘ahoskera’ falta) pisuzko arrazoiak izan direla hiztunek euren burua ‘hiztun berritzat’ jotzeko, euren hizkuntza ‘liburu hizkuntza’ edo ‘hizkuntza artifiziala’ definitzera daramatza (‘galego de libro’, ‘book irish’), ‘hiztun natiboek’ erabiltzen ez dituzten formak eta hitzak erabiltzen baitituzte. Berriro ere, ‘jatorrizko hiztunaren’ idealizazioa genuke hemen (Walsh & O’Rourke, 2014), hiztunen artean prestigio gehien duen hizkera itxia baita, eta, irlanderaren kasuan, aldaera geografikoen ondoriozko hizkera azentuduna.
‎Jarraian duzuen ikerketa honetan ikertzaileak gazteek hitanoa zein balore eta usterekin lotzen duten jakin nahi du eta aldi berean Eskoriatzako kasu bat azaltzen saiatzen da non, azken honetan, gazteek hitanoarekiko hurbilpen bat egin duten. Hau da, gazteak hitanoa erabiltzen hasi dira lehen erabiltzen ez zutenean. Ikerketak beraz, kasu honen zergatia aurkitzen ere saiatzen da.
2019
‎Baina hitanoak ere badu prestigioa —prestigio ezkutua edo covert prestige— eta gazteek hobeto baloratzen dute lagunartean hika erabiltzea zuka erabiltzea baino. Batetik, hitanoa erabiltzen ez duten partaide guztiek esan dute nahiko luketela hika egitea, inbidia sentitzen dutela. Bestetik, hitanoa erabiltzen dutenak harro sentitzen dira eta zera diote zukaren gainean:
2020
‎Grafikoari so, sare sozialen blokearen nagusitasuna ukaezina da, bai erabiltzaileei dagokienez eta baita erabilera denborari dagokionez ere, bi eta bost ordu bitarteko kontsumoan kokatu baitzen panelaren gehiengoa(% 61) eta erabiltzen ez zituztenen kopurua erabat marjinala izan zen(% 0,4). Youtube eta Instagram ziren gustukoen zituzten plataformak, baina beste batzuk indar handiz sartu ziren, TikTok txinatarra adibidez.
2021
‎Eta orduan galdetuko dute: " Denek jakinda erabiltzen ez badute, zertarako jarraitu behar dugu euskaraz ikasten?""
‎Hau kontuan hartuta, esan daiteke gazteak proaktibo izan daitezen estrategia ona dirudiela espedizioak. Honela, euskara erabiltzen ez dutenen kasuan, testuinguruaren eragina dela pentsa daiteke, hau ohikoa baita.
2022
‎" neofalante" deitzen dio hizkuntza gutxitu bat ikasi eta honetako hiztun aktibo egitea erabakitzen duenari. Aldiz," novo falante" deitzen dio hizkuntza gutxitua ikasi baina erabiltzen ez duenari.
‎Hain zuzen ere, neofalante deitzen dio hizkuntza gutxitu bat ikasi eta honetako hiztun aktibo egitea erabakitzen duenari. Aldiz, novo falante deitzen dio hizkuntza gutxitua ikasi baina erabiltzen ez duenari. Guk bietarako hiztun berri kontzeptua erabiliko dugu eta, hiztun berrien barruan profilak bereizteko, proaktibo deituko diegu galizieraz neofalante deitutako profilari.
‎Baina, euskara dakitenek erabiltzen ez dutenean, euskara txarto ikasten denean, pobreek euskara ikasi ezin dutenean, nerabe eta gazte euskaldunek euskarazko kontsumo digital posible eta erakargarririk ez dutenean eta, batez ere, euskarak dentsitate altua duenean soilik hitz egiten denean euskaraz, hausnarketari ekin behar zaio halabeharrez. Zuhaitzak, zuhaitz, eta basoa neurrigabea.
‎Euskara dakitenen posizio sozial gero eta dominanteagoa izanik, zergatik ez da euskararen erabileran nabarmentzen maila sozial edo ekonomikoan? Agian, euskaraz hitz egiten jakin arren erabiltzen ez dutelako. Euskarari dagokionean, esanguratsuak dira honako gizarte posizio hauek:
‎Guztira, gazteen artean bost kontraste saio burutu dira: 3 kontraste saio egunerokotasunean euskaraz hitz egiten duten gazteekin, eta beste 2 beraien egunerokotasunean euskara erabiltzen ez dutenekin eta jatorri anitzekoak diren gazteekin. Kontraste saio bakoitzean 3 eta 6 lagun inguruk hartu dute parte.
‎Euskaraz gero eta gehiago galtzen dabil bere erabilera. Gero jendartean... ba ikusten da inguruan erabiltzen ez duena eta gero erabiltzen duena ikasketak egiteko edo apur bat derrigortzen zaiona, baina ez duena egiten euskaraz". E7
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia