2002
|
|
Hauek, oraingoz, soilik trikuharrietan aurkitu direnez, Herioaren Jainkosa gisa interpretatu dira, bainagarai haietako bizileku induskatuak hain urriak direnez, ez litzateke harritzekoabeste testuinguru batzuetan ere azaltzea, eta, ondorioz, horren inguruko ikuspegiaaldatzea. Ez litzateke gaizki egongo gogoratzea ezen
|
emakumeen
errepresentazioak berriz ugaltzen hasten direla Neolito Arotik aurrera (ez ditzagun ahantzi GoiPaleolito Aroko horrelako errepresentazioak: venusak bezalako eskulturak, eta irudigrabatu estilizatuak ere bai), horien artean aipagarriak direlarik Gava ko meategietan (Katalunia) idorotako venusa, edo Paris Arroko (Tarrete, 1995) igargu estalieta hipogeoetan agertzen diren emakume irudiak (jainkosak?) lepokoekin:
|
2010
|
|
Intentzio osoz ageri dira
|
emakumeen
errepresentazioak ere. Intentzio txarrez, beharbada?
|
2011
|
|
Museoak, errealitate horren aurrean defendatzeko, hiru erakusketa aipatzen ditu: 2001ean egindako Emakume inpresionistak; 2006ko Kiss Kiss Bang Bang, arte feministaren ingurukoa; eta aurtengo Gehiago dago zugan, Erdi Aroko
|
emakumeen
errepresentazioari buruzkoa. Hamar urtetan egindako hiru erakusketekin, azkena emakumea ez subjektu baizik eta objektu zuena (bodegoiak balira bezala) bete nahi du kupoa museoak.
|
2014
|
|
John Bergerren hitzak dira hauek, 70eko hamarkadaren hasieran idatziak.Berrogei urte ondoren, garai hartan bezain iradokitzaile jarraitzen dute izaten. Gauzabera gertatzen da liburu berean
|
emakumeen
errepresentazioari buruz idatzi zuenkapituluarekin. Bertan, Bergerrek ezin hobeto azaltzen du genero sistemak (botereak) emakumeei ezarritako rola (objektua izatea) eta horren helburua (menpekoa izateaziurtatzea).
|
|
Eleberriko lorpenik eta hutsik handienak
|
emakumeen
errepresentazioan, haieiahotsa emateko saioan, daudela esan beharra dago(...) euskal abertzaletasun burgeshegemonikoaren genero eta sexu egitura, eta egitura horren mugak, hutsegiteak etabortizkeriak adierazten baititu. Eta, beraz, emakumearen ahotsaren errepresentazioabururaino eramaten ez duelako da Saizarbitoriaren eleberria preseski errealista zentzurikhistorikoenean.
|
2018
|
|
Ez da bakarrik eredu sartrearrean, hau da, subjektu/ adierazlearen eta Bestea/ adieraziaren eskeman?
|
emakumeen
errepresentazio faltsu bat egiten dela: esanahiaren faltsutasunak berak agerian jartzen du errepresentazio egitura osoa desegokia dela.
|
2019
|
|
Honela, eleberrian agerian geratzen omen da euskal gizarte patriarkalari dagokion matxismoaren jarraipena, eta harekiko nolabaiteko tolerantzia iradoki zuen Gabantxok. Ez da noski lehen aldia nobelagilearen eleberrietan ikus daitekeen
|
emakumeen
errepresentazioari erreparatuta sorturiko iritzitrukea sortu dena. Hamaika pausoko" Abaituaren emakumeak" zirela eta ere izan zen iritzi kontrajarririk emakume ereduak" negargarriak" omen zirelako eta zentsuratu egin behar zirela iradokiz.
|
|
Ondokoetan ere gai berari dagozkion tratamendu askotarikoak eskaini ditu, esaterako, Kandinskyren tradizioa (2003) eleberrian, non maitasun erromantikoari buruzko hausnarketa kritikoa aurki genezakeen irakurle gazteari iradokia. Gisa berean, adierazgarritzat jotzen dugu Martutene liburuaren ingelesezko itzulpenaren aurkezpena zela eta, Amaia Gabantxok argitaraturiko erreseinan(" How difficult is to be Basque!", 2017) arreta berezia eskaini izana Saizarbitoriaren fikzio horretan
|
emakumeen
errepresentazioaren eta haien gizarte proiekzioaren ahultasunari. Halabaina Gabantxoren iruzkin kritikoa ez da lehena izan liburu horri genero ikasketen ikuspuntua aplikatzen.
|
|
Hedabideak, publizitatea, telebista, hezkuntza eredua,
|
emakumeen
errepresentazio justuaren falta eremu guztietan, emakumeak gutxiesten dituen orden sozialaren parte dira. Orden hori soziala, kulturala, ekonomikoa eta sinbolikoa da, bizitzaren arlo guztiak blaitzen ditu, publikoak nahiz pribatuak.
|
|
Hala ere, ezin dugu ahaztu indarkeria honen adierazpen gehienek, egunero gertatzen direnak, normalizatuak eta inbisibilizatuak jarraitzen dutela. Hedabideak, publizitatea, telebista, hezkuntza eredua,
|
emakumeen
errepresentazio justuaren falta eremu guztietan, emakumeak gutxiesten dituen orden sozialaren parte dira. Orden hori soziala, kulturala, ekonomikoa eta sinbolikoa da, bizitzaren arlo guztiak blaitzen ditu, publikoak nahiz pribatuak.Zentsu horretan, Feminismoak erakutsi digu errealitate bat aipatzeak ikusgai bihurtzen duela.
|