Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 74

2008
‎b. Demolinguistikoak.> Erdigune horretan eta mendebalean zeuden 1968an, eta baita gaur egun ere, euskaldunik gehienak.
‎Gezurretan arituko nintzateke erranen banu Nafarroan ez dela euskalkien gaineko kezkarik izan. Izan da eta, gaur egun ere, bada. Nolanahi ere, nafar euskaldunok ditu gun kezken arteko bat da, Nafarroan euskaldun konprometitu izan eta bizitzeko zailta sunak gaitzak baitira, are gehiago, egun, Nafarroako Gobernuaren erasoaren aitzinean.
‎(b) Euskararik mintzo ez den tokietan, abiapuntua euskara batua izanen da (eta, egun ere, hala da). Hala ere, uste dut euskalduntze prozesuan garrantzi handiagoa eman litzaiokeela familia euskaldunetan egonaldiak egiteari, Ingalaterrara ingelesa hobetzera joaten den bezalaxe.
‎Bi hitz hauek lotsa>(, beldur?) eta ahalke ez dute banaketa diatopiko berdina, beldur hitza hedatuagoa dagoelako lotsa> baino gauza bera adierazteko. Esaterako, Ip (GN) n Ultzamako eta Baztango azpieuskalkietan beldur>, ez, lotsa, eta alke> biak erabiltzen dira, eta hori egiaztatzen du Izeta-k ere bere hiztegian30, non bizitasun haundiz ageri den egun ere, alke?, baina euskalki honetako beste azpieuskalkietan: Bortzirietakoan, Araizkoan, Uharte Arakilgoan eta Gipuzkoakoan ez darabilte a (hal) ke, > lotsa> baizik.
‎Hiru ezaugarri azpimarratzen ditu Axular-ek bere azalpenean, merkatariei dagokienez: lehena, tratuetan arintasuna, egun ere bistan dagoena; bigarrena, iruzurra, tratuetan maiz gertatzen dena; eta, hirugarrena, irabaziak, arriskuaren parekoak, hain zuzen ere.
‎d) Bere apurrean ere, testigantza fidagarria ematen du hark, XVII. mendean Euskal Herrian indarrean zen egitura juridiko eta administratiboarena. Ezin ukatuzkoa da, bide beretik, orduko hartan, gaurko egunean bezalaxe, lege munduak, euskararen ikuspegitik behinik behin, bazuela eta baduela zer landu eta zer hobetu, justiziak, sarri askotan, Axularren garaian bezalaxe, egun ere, euskaldunentzat min eta garratz izaten jarraitzen baitu.
‎Zubi zaharrak gerra arte, 1937ko apiril arte iraun zuen, zeinetan bonba batek apurtu zuen eta gero leku berean berria egin, gaur egun ere irauten due nak, inguruko guztientzat Matieneko zubia izenarekin ezagutzen dena. Izen honen etimologia dela eta izan zuten beraien arteko eztabaida bat Koldo Mitxelena eta Justo Gararatek.
‎Bera bizi zela ez nekiena zen 1704ko fogerazioan ere bi etxe zirela Bizinaienak, bata Artekalean> eta bestea Satorkalean. Bizinaitarrenak dira gaur egun ere irauten duten katea fabrika famatuak, otxandiar jatorriko batek esaten duenez duela bost mende Ameriketa lehendabizi iritsitako hiru karabeletakoak ere Otxandioko katedunak izan omen ziren. Itsasontzi katea erraldoiak egiten ditu, bai Otxandion bertan eta batez ere Leioako Marinerrian (Lamiako auzoan, hain zuzen) bizinaitarren enpresak.
‎Ugao> edo Miraballes> uriaren udalerriko 1796ko fogerazioan hauek atze man ditugu: Asensioena, Urkizena (la casa de Urquiza dio), Juanenekoa, Martoretxena, Andresena, Perozena, Errandoena, kontua izan gaur egun ere herri txikia dela.
‎Plentzia bere portutxoarekin beti izan da marinel herria, ez arrantzale herria, ordea. Gaur egun ere 3000 biztanle inguru besterik ez ditu, nahiz eta milaka udatiar izan. 1796ko fogerazioan, ena> atizkidun etxe ugari agertzen dira eta, orduan gaur baino txikiagoa izango zen:
‎«calendariyo» ak nagusitu ziren (iradoki zaigunez, Calendario> Zaragozano> ezaguna zen hori, gaur egun ere Donostian salgai dagoena). Erdal egutegi horiek desagertaraztea izan zen gero, ikusiko denez, euskarazko lehenengo egutegi takoen xedea.
‎Laukian ikus dezakegunez, egun bakoitzerako orri eta testuekin osa turiko lehenengo, takoa? Sabin Arana Goiri-ri zor zaio, eta gaur egun ere eskueran dago haren Obras> Completas> deritzan edizioan (liburu gisara emana, noski: Buenos Aires, 1965:
‎Marro. Ahari aren sinonimoa Nafarroan, egun ere bizirik dagoena, Luzaiden erraterako: Marro> (Ardatz Itzagaondoa), Marrorena> (Altzorritz).
‎Ondoko lan labur honetan Lazarragaren izkribuko hizkeraren puntu batzuk hautatu ditut aztergai, gramatikari doazkion alderditik, zabalean barik sakonean ikertu nahiz, asmoz behintzat. ...atika historikoa dudanez neure irakasgai oinarrizkoetarikoa, pentsatu dut eraz datorkeela idazle honen garaian eta eremuan kokatzea gramatika egitura jakin batzuk, konparantzak eginez, bai aldi beretsuko beste izkribuetako erabilerekin, bai ekialdeko, bai sartaldekoekin, baina baita denboran hurbilagoekin, batez ere bizkaiera zahar eta klasikoko ereduekin eta, denboran jauzi handi bat eginez, gaur egun ere bizirik dirauten egitura zaharzale batzuekin.
‎Egitura konposatudun bihurkari horiek aposizioan erabilirik ageri dira maiz, modu nabarian gainera; hau da, izenordain beraren forma neutroaren ondoan; gehienetan hau aurretik dela; ez beti, hala ere. Gaur egun ere indarrean eta bizi bizi dirauen sistema, ni> neu, > zu> zeu, > gu> geu> erako segidak aurkaritza kontestuetan.
‎– Bihurkarietarako Lazarragak darabilen eredua, euskara zahar osoan eta gaur egun ere sartaldean dugun beretsua da: neure, > eure, > geure, > zeure> eta zeuren/ > zeuen> dira 1 eta 2 pertsonetako forma nagusiak, 3.erako sing. bere> eta pl. euroen>/ > euren> ditugula.
‎Mugatzaile bako erabilerak ere badira, bana> zenbatzailearen oinarrizko sintaxia islatzen dutenak, gaur egun ere nagusi den joeraren bidetik:
‎14 Orozko aldean, gaur egun ere, eta Arrati aldean ere neurri baten, aitaginarreba eta
‎Bertso hauetan ageri diren hautesle eta hautetsien arteko harremanak (bozak faboreen truk) denbora haietako demokraziari buruzko ikuspegi bat erakusten du, egun ere munduko zenbait Estatutan diraukeena. Kazeta eta haren sortzailea argitzailetzat hartuak dira.
‎«Au, se da euskeraz egin dan lenengo irakurgaia.» Baieztapena justifikatzeko zioen lehenagokoak ez zirela osorik agertu edo «irakurgai baiño irakurgait, suaren izena egokiagoa» zetorkiela. Luzera eta formatu arrazoiengatik bada, Azkueri Txomin Agirreren obra iruditu zitzaion egiazko lehen nobela (eta ez bere Bein da betiko edo besteren bat), eta egun ere euskal literaturaren historian hala hartzen da187.
2009
‎bera izan da onarpen juridiko eta soziala izan duen konfiantzazko instituzio nagusia edo bakarra. Gaur egun ere badu abantaila ez txikia: berau da Euskal Herri osoa bere baitan hartzen duen erakunde nagusia.
‎Halere, urrun gaude hizkuntz egoera sano eta segurtatu bat izatetik, eta munduaren lasterrak mintzairak berak ere harrapatzen ditu, mila moldetan. Are urrunago, haizu banaiz erratera, gauzak Frantziako partetik ikusiz, non legeetan beretan molderik nabarmenean ukatuak baitira egun ere gurea bezalako hizkuntzei dagozkien oinarrizko eskubideak, eta hizkuntzaren galerak aitzina segitzen baitu. Nire iduriko, Euskaltzaindiak luzaz oraino segitu du, bere izaeragatik berak bakarrik egin ditzakeen, edo euskararen lurraldearen aniztasun juridikoagatik hari bereziki dagozkion zerbitzuen egiten, haiei lehentasuna emanez.
‎1958tik aurrera antolatu zituen herrialdeetako hainbat txapelketa, eta Euskal Herriko lehenengo txapelketa nagusia (1960) eta bigarrena (1962) ere Etxaide euskaltzainburu zenekoak dira. Eta Euskaltzaindiak gaur egun ere antolatzen dituen literatura sariketek Etxaideren garaian dute gerra osteko hasiera: 1954an antolatu ziren lehenengo aldiz eleberri, ipuin eta biografia sariak.
‎Eta orain zer egin? Aldi bat baino gehiagotan erran dut eta errepikatzen dut egun ere, urratu bidetik ibili behar duela Euskaltzaindiak, hasiak diren lan luzeak behar direla bultzatu eta burura eraman, ez baita lan ttipia eta ez lan erraza?.
‎Eta gaur egun? Arautegian egun ere 24ko kopurua agertzen da. Egungo euskaltzain osoen zerrendak ikusita, aldiz, zifra hori gainditu egiten da.
‎Txomin Agirre eleberria lehiaketa bezain zaharra da, kasik, Toribio Altzaga antzerki saria. Nobela saria bezala 1958an sortu zuen Euskaltzaindiak, nahiz eta 1961 arte ez zuten saririk eman, eta gaur egun ere antolatzen du sariketa hau. Gabriel Aresti nagusitu zen 1961ean (Mugaldeko herrian eginikako tobera), Augustin Zubikaraik hiru aldiz irabazi zuen (1963, 1967 eta 1969), Lourdes Iriondok 1970ean irabazi zuen, Luis Haranburu Altunak 1964an eta Junes Casenavek 1980an, besteak beste.
‎1979an hil ondoren erabaki baitzuen Euskaltzaindiak lehiaketa antolatzea. Jon Kortazar izan zen lehenengo irabazlea, 1981ean, Zarateren prosa lanarekin, eta gaur egun ere ematen da. 1971n literaturari buruzko saiakera lehiaketa berezia antolatu zuen Akademiak:
‎Resurreccion Maria Azkue gazteentzako sariketak gaur egun ere irauten du. 1991n sortu zen, idazle gazteentzako narratiba eta olerki lehiaketa da.
‎Miren Azkarate izendatu zuten batzordeburu. Handik bi urtera, Andres Urrutiak hartu zuen batzordearen ardura, eta gaur egun ere bera da arduradun.
‎Terminologia Batzordea, hizkuntzaren normatibizazioaz arduratzen den egitura, 1968an sortu zen, Hego Irlandako Hezkuntza Ministerioaren eskutik. Gaur egun ere Terminologia Batzordea arduratzen da gaeliko irlandarraren normatibizazioaz, baina Foras na Gaeilge erakundearen barruko saila da orain.
2010
‎Hasteko, dibertsifikazio soziofuntzional (hots diglosia galtze) hori partziala izan da oro har: nagusitasun argia du gaztelaniak gaur egun ere, lehen jaun eta jabe zen esparruetan; eta, bereziki, esparru irabazte mugatu horren trukean, lehen euskararenak ziren esparru informal arruntetan ere berdin berdin gertatu da dibertsifikazioa. Berdin berdin ez, justu alderantziz baizik:
‎Horrela gertatu zen ikastolagintzaren eta kooperatibismoaren arteko ezkontza, gaur egun ere irauten duena. Kooperatibismoa bihurtu baita ikastolen mugimenduaren ardatz eta adierazleetako bat.
‎Jaurlaritzarentzat, finean, une hartan ez zegoen aukerarik sare bakarra osatzeko. Eta, gaur egun ere, horrela pentsatzen du Inaxio Oliverik. –Nik ez dut uste posible zenik sare bakarra osatzea orduan.
‎Gaur egun ere, ikastolen mugimenduan iritzi ezberdinak daude EIKErekin gertatutakoaz eta ikastola kolektiboak berak izandako jarreraz. –Gobernuaren jarrera ulertzen dut; berria zen eta kolpeak jasotzen zituen alde guztietatik?, dio Antonio Camposek.
‎Eta bere alderdiaren jarrera, legearen aurkako jarrera alegia, zergati ideologiko sendoetan oinarritu du Oliverik, eta legeari lotutako eskolen autonomiaren gaian gaurkotasun handia topatu dio: . Autonomiaren arazoa da eskola publikoaren arazo nagusia, baita gaur egun ere. Eskola publikoa administrazioaren eskolatzat hartzen da, eta oso leku gutxitan ikusten da zure eskola gisa.
‎ohartarazi du J. Iñaki Etxezarretak. . Maiatzaren 4ko akordioaren helburuetako bat ikastolen hazkundeari muga jartzea zen, eta bada gaur egun ere. Ikastola gehiago ez eta daudenak hazi gabe leloa, alegia.
‎Gaur egun ere, PSE EEk defendatzen du orduko ikastolen erdiak baino apur bat gehiagok erabaki zuela sare publikorako urratsa egitea. –72 ikastolek hartu zuten erabaki hori; 991 ikasgela eta 1.400 bat irakasle?, adierazi du Isabel Zelaak.
2012
‎68). Gaur egun ere, badirudi irizpide horri jarraitzen zaiola itzulpenak argitaratzen dituzten argitaletxe handi gehienetan: salmentetan arrakasta izango badu, itzulpenak irakurterraza izan behar du; xede testuaren irakurleari egokituta egon behar du, eta ez du itzulpen kutsurik izan behar; aitzitik, idazleak xede hizkuntzan idatzia balitz bezala agertu behar du, 1.1 atalean txertatu dugun Drydenen aipu hartan esaten zen bezala, Virgiliok ingelesez jakin izan balu idatziko zukeen moduko testua sortzen saiatu omen baitzen itzultzaile ingelesa.
‎Koldo Mitxelenaren prosari euskalgintzan diharduten hainbat autorek eta aztertzailek aitortu izan dizkioten ezaugarriok ikusita (euskal prosari doinu berri bat txertatzea, nahiz estilista zoragarri bat izatea) ezin dezakegu, Atxagarekin bat eginez, ez balego bezala jokatu. Are gehiago, gaur egun ere, euskal prosari dagokionez, gainditzeke hainbat arazo ditugula kontuan izanik.3
2013
‎Jean Blaise Adéma baino ezagunago egin zen, eta gaur egun ere hala da, haren osaba Gratien Adéma, Zaldubi izenordez ezagutua eta «Gauden eskualdun» kantuaren egilea. Gratien Adéma 1828an sortu zen Senperen eta 1907an hil Baionan.
‎579 Egunkari hau gaur egun ere badago. 1903an agertu zen astekari gisa, eta 1905ean bihurtu zen egunkari.
‎Jean Saint Pierrek bi zuberotarren kantua aipatu zuen, «Maitia nun zira» bertsoen pasarte bat sartuz. Zenbat bazkaritan, elkarretaratzetan edo bestetan ez da kantatzen, gaur egun ere, kantu hori, besterik da, etxetik ehunka kilometrotan, egunero hiltzeko arriskuan egonez kantatzea.
‎Prentsa agentzien sistemak gaur egun ere funtzionatzen du. Eta orduan ere funtzionatu zuen.
2015
‎Irakurleek idazlan horietatik espero zutena ematen zuten. Hartzaileek, orduan, testu horiek irakurtzean, entzutean, baieztatze edo berreste moduko zerbait, ilustrazioa eta argitzea, gozamena ere, bilatzen zuten, eta gaur egun ere, ez gutxik, horietako zenbaitetan, beste horrenbeste bilatzen eta lortzen dute.
2016
‎Ybarnegarayen hautesle barrutiko herri nagusiak Kanbo, Donapaleu, Hazparne, Baigorri, Garazi, Atharratze, eta Maule ziren. Jarraian, Intsauspe familia sartu zen politikan, eta gaur egun ere horretan gaude.
‎Gure iduriko oposaketarik ez dago, aldiz bi ildo horiek gizartearen aldaketa jarraitzen dute bereziki euskarari doakionez. Sorkuntzak badaude, pastoralak idazten eta eraikitzen dira gaur egun ere. Hizkuntza bera erabiltzen da, euskara, partaideei euskararen ezagutza eskatzen duena.
‎Antzerki batzuek oihartzun handia izan zuten, beste batzuek errazki ematen dira gaur egun ere, garaikideak direlako. Obra askoren elkarrizketek aktualitate handia dute oraindik.
‎Orduko jaunttoak dira salatzen Matalasen ahotik, baina gaur egun ere segur oihartzun lukeela esaldi honek. Segur gaurko kargudunak salatuko lituzketela euskaldunak gaur egun herriko lurrak eta etxaldeak berdin berdin saltzen direlarik.
‎Eskualdeko pastoralek drama liturgikoetan dute jatorria, hemezortzigarren mendean hasi ziren garatzen eta Eguberri kari ziren antolatzen Jesus haurraren sortzea antzerkietan emateko. Hemeretzigarren mendean, Antoine Maurel, «Cercle Catholique» elkarteko kidea Marsellako Nau karrikan, langilea, Julien apaizaren laguntzarekin, Maurel Pastorala sortu zuen herri anitzetan gaur egun ere ikus daitekeena. Pastoral honek Proventzako biztanleek Betleenera egiten zuten bidaia kontatzen du.
‎Ez dute, duela urte batzuk arte, unibertsitateko aterik pasa, instituzioek ez dituzte begi onez ikusi azken hamarkadak arte. Euskararen ezagutza ofiziala mugatua baita gaur egun ere. Horrek guziak egin du bigarren mailako arte gisa, bigarren mailako literatura gisa begiratua izatea.
2019
‎Berri gogoa, bide berriak. Euskararen Akademiaren bigarren ehun urteak hastera doazela, hona hemen lekukotza egokia, behinola ez ezik, egun ere lanean gogotsu diharduen euskararen erakunde nagusiaren esan eginak biltzen eta borobiltzen dituena.
‎Eta orain zer egin? Aldi bat baino gehiagotan erran dut eta errepikatzen dut egun ere, urratu bidetik ibili behar duela Euskaltzaindiak, hasiak diren lan luzeak behar direla bultzatu eta burura eraman, ez baita lan ttipia eta ez lan erraza.
2021
‎Leze aho meharra (Etxeberri Ziburukoa); Pillota toki albo zabalean (Lizardi); [etxe txikitxo] aintzin xuri bat (Etxemendi, Lafitte); Erabili dudan eta darabildan hizkuntza, honen bestez, ez da grauzkio motza grauzkio gabea baino (Mitxelena). Gaur egun ere emankortasun handikoak dira bahuvrihi egiturak geometrian eta bereziki botanikan, anatomian zein zoologian (triangelu angelu zuzen, leka hostozabal, gartxu hostozabal, organismo zelulabakar).
‎Baina ez dute guztiek hedadura eta emankortasun bera. ka eta ki3 dira orokorrenak, literatura tradizioan eta gaur egun ere maizenik aurki ditzakegunak. Askoz mugatuagoak dira beste biak, ro eta to; gaur ihartutzat ere eman ditzakegu (§ 22.2.2).
‎Gaurko literaturan tradizioan baino ugariagoak dira pluraleko komunztadura erakusten duten egiturak (nahiz gehienak, egun ere, singularrekoak diren): Milaka eta milaka urte iraun zituen lehia hartan (J.
‎Badirudi jatorria ablatiboan duela. Gaur egun ere, zenbait mintzotan, arautua den tik markaren ordez (r) ik erabiltzen da, batez ere pluralean, ekialdeko hizkeretan: Mendieta (r) ik handiena hango hura da; Nor da zueta (r) ik zaharrena?
‎15.4.4b Hala hala Etxepareren garaitik dokumentatzen da, eta gaur egun ere erabiltzen da Iparraldeko hizkeretan: Baldin luzaro bekatun egoteaz[...] egiten badiogu bidegabe Jainkoari eta Aingeruei, segur da hala hala egiten diogula gure buruari ere (Axular); Hala hala Baigorri aldekoek edo Hazparne inguruko batzuek eginen zuten beste hainbeste (Larzabal).
‎Hori ez da, hala ere, guztiz horrela: egia da hurbildik beti adberbio gisa erabili dela tradizioan eta hala erabiltzen dela egun ere: Baina arrastoa hurbildik segitzen diegu (Txillardegi); Ez oso hurbildik (Garate); Oi lurra, orai hurbildik hire gainera ixuriren dinat ene haserrea (Axular).
‎22.6.1b Modu adberbioen galdetzaile nagusia nola (nula, nurla, lola) da, baina bizkaierazko testuetan aise gehiago ageri da, eta erabiltzen, zelan. Gaur egun ere indar handia du zelanek bizkaieraz: Ikertu eta xuritu zuen hiztunak nola jokatzen duen denborari buruz (Mitxelena); Zelan baina artzainez jantzi?
‎Egun bihar baino gutiago oroitzen zara (Axular); Eman diezaguzu guri geren egunerozko ogia, egun eta beti (Ultzamako katixima); O, gaur eguneko jakintza! (Kirikiño); Gehiegikeria iruditzen zitzaidan gaur egun ere orduko paper askatzailea joka zezakeela defenditzea (Goikoetxea eta Egiguren). Askotan egun hutsaren ordez gaur egun erabili izan da tradizioan.
‎Axularrek baaurrizkiaren lekuan baitaurrizkia erabili zuen horrelako esaldietan (geure bizitzearen[...] jaun, jabe eta nagusi baikina bezala; erran bailu bezala; bat bailira bezala); n morfema erantsitako bailitzen legez gisako formak erabili zituen Añibarrok([...] zerutik jaitsiriko Aingeruak bailitzen legez). Geroztik autore batzuek (Agirre, Lauaxeta, Kirikiño, Etxaide, Villasante...) bezala edo legez gabe erabili izan dituzte gisa horretako formak, batez ere hirugarren pertsonako ldutenak eta bereziki sintetikoak, hala nola, bailitzan, bailiran edo bailuen gisakoak, balitz bezala, balira bezala edo balu bezala gisako formen pare23 Eta gaur egun ere erabiltzen dituzte idazle zenbaitek horrelako formak: bailitzan, bailiran, bailuen, bailuten, bailegoen, baileuden, bailebilen, bailetorren, baileukan... 24 Adibidez:
‎Baina baita ikusi, gogoratu, jakin eta" ezagutza" adierazten duten gobernatzaileekin ere. Horrelako adibide ugari aurkituko dugu bai tradizioan eta bai gaur egun ere; baina horren lekuan inoiz entzun edo irakurtzen den nola... (e) la egiturak ez dirudi aski den adinako onarpena duenik: –Entzun duzu nola, baserria erre zenean, herriko gazteek jaialdi handi bat antolatu zutela haren alde dirua biltzeko?
‎Itzuliren naiz [neure [ilkhi naizen] etxe] ra (Leizarraga). Gaur egun ere gertatzen da batzuetan izenlaguna perpaus erlatiboaren ezkerrean agertzen baita, zenbait esapidetan batez ere: [Harako [aipatu nizun] gizon] hura.
‎(Maister). Gaur egun ere han hemenka biltzen dira [tuko+ ahal+ izan/* edun] eta [ezin+ tuko+ izan/* edun] adizkien lekukotasunak: Herri galdu batean hasi zuen misionea; guziek zioten ez zuela han deusik eginen ahal (X. Arbelbide); Orduan deus trabarik gabe, joanen ahal zare komenturat (X. Arbelbide); Ezin esango dugu behintzat zintzo jokatu ez zuenik sortzaile horrek bere sorkarientzat izena bereizterakoan (Segurola); Ezin utziko nuen arrotzen esku (Lertxundi).
‎(Beobide); Egun biz bat aldatzen da (C. Izagirre). Hemen sartzen dira ikusteaz/ ikustearekin batera bezalako esapideak ere, gaur egun ere maiz erabiliak: [...] esan zion aittittek Goiori, ikustearekin batera, gabon gaueko arratsaldean (Sarrionandia); Hura ikusteaz batera, Kafkaren izenak eta irudiak gorputz hartuko zuten gure baitan (Alberdi).
‎Profeta baten? bai eta nik erraiten dautzuet, profeta bainoago baten (Leon). ago atzizki hau tzendun aditz osagaiari ere erants dakioke, Axularrek erakusten digun bezala (gaur egun ere erabiltzen da nafar lapurteraz): desiratzenago du; erortzenago dira; zauriak gordintzenago.
‎Horren ondoan ditugu Gauza hori horren garrantzitsua bada, esan ezazu bezalako esapideak. Baina batez ere hain erabili izan da literaturan, eta hain da egun ere gehien erabiltzen dena. Berez, hiru mailatakoak badira ere, eta teorian hirurek balukete toki, bai tradizioan eta bai gaur egun hain aldaera da maizen ikusten dena.
‎(Leizarraga); Zer polita den (Iraola) eta abar. Gaur egun ere zein da gehien ageri dena, baina ze eta zer ere erabiltzen dira, eta ez gutxi, bai literaturan eta bai, batez ere, hizkera bizian. Nolako eta zelako (bizkaieraz) ere arruntak dira harridura perpausetan:
‎Ez dute denek erabilera bera: agidanez, agidanean eta badaezpada Hegoaldeko tradizioan erabili dira eta gaur egun ere nekez ikusten dira Iparraldeko testuetan. Aldiz, beharbada eta duda (rik) gabe euskalki eta garai guztietako testuetan ageri dira.
‎Ni neu joango naiz. Dozenaka adibide aurkitzen dira tradizioan, eta gaur egun ere indar handia du. Kasu gramatikalekin (absolutiboa, ergatiboa eta datiboa) gertatzen da hori, ez besteekin:
‎Nik dut egin; Zuk duzu hautsi basoa. Gaur egun ere horrelako adibide ugari aurkituko ditugu ekialdeko testuetan eta ahozko mintzoan ere. Adizki laguntzailea aurreratua duten egiturak markatuagoak dira galdegaia+ adizki nagusia hurrenkera dutenak baino:
2023
‎Hala ere, antzezpen bakar baterako erabilitako baliabideak garrantzitsuak ziren. Soinu efektuak erabiltzen ziren, trumoiaren hotsa entzuten zen, gaur egun ere egiten den bezala, txapak joz edo zurezko zoruetan harri handiak bilduz. Argi efektuak lortzen ziren lanpararen aurrean jarritako kolorezko edalontziei esker.
‎Pizkundea, kultura munduan ere, sorkuntza, borroka eta lan itzeleko garaia izan zen. Letren munduan, gaur egun ere ezagutzen dugun kultura eremuko oi narriak jarri ziren. Frantses kulturak jauzi handia egin zuen.
‎Nafarroako Erresumak gaur egun ere oihartzun handia du, Nafarroaren nor tasunak indartsu jarraitzen baitu. Haatik, Erresuma osatzen zu ten he rritarrez gutxi dakigu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia