Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2000
‎Dibortzioa onartuta ere, legegileak uste du ezkontzaren hautsezintasunari ez diola aurkakorik egiten, ezta kontzientzia gairik ere ebazten. Soil soilean uste du, grinarik gogorrenek —munduan hainbeste kalte sortu eta egun ere, sortzen dutenek— senar emazteen arteko giro gozoa urra dezaketela; halaber, uste du larregikeriak astunak izan daitezkeela, senar emazteen ezkon bizimodua jasanezin eginez. Orduantxe da eta orduantxe bakarrik, legegileak salbuesten duela, senar emazte horien lasaitasun, segurtasun eta poztasunaz arduratuta, bata bestearekin loturik egotea, eurak bereizteko dituzten arrazoiak gorabehera.
2001
‎Gure ekimenaren espazioa euklidearra da. Eta gaur egun ere, erlatibitatearen teorian eta Fisikan oro har bestelako espazioak erabiltzen badira ere, horietaz esperientziak egiterakoan espazio euklidearrean jarraitzen dugu eta tresna guztiak espazio euklidearraren ezaugarrien arabera eraikita daude. Beraz, zientziaren oinarriak jartzeko espazio euklidearraren ereduarekin nahikoa zuen.
2003
‎Ez da, besterik gabe, XVI eta XVII. mendeko zientziaren egoera primitiboaren ondorio hutsa. Gaur egun ere zientzia osagarri ez zientifikoen nahasketa batez ere balia daiteke, eta baliatzen da. Adibidez, Txina komunistan, medikuntza tradizionalaren berpiztea dugu.
2004
‎Eta ezin esan buruan duen lana, eta berak egin zuen ekarpena, lan makala direnik, batik bat kontuan badugu gaur egun ere funtzionamendu hori, oso neurri handi batean, Descartesentzat bezain helezina, iluna, zaigula. Handiak izan badira gizakiaren aurrerapenak mundu fisikoaren ezagupenean —eta mila bider handiagoa den arren ezagutzeko dagoena— benetan eskasak eta zalantzatiak dira giza eta gizarte ezagutzan eman direnak.
‎Onartu beharra dago, dena dela, gaur egun ere ez duela ematen hain erraza denik zalantza egitea eta geuri ere nekeza egingo zaigula erroetaraino jotzea geure sinesmenak eta konbentzimenduak auzitan jartzen hasiz gero; baina Descartesi bezain zaila, ez gutxiago baina ezta gehiago ere. Izan ere, arrazoiak egon badaude, eta ugariak gainera, gure oinarrizko ideiak eta gure munduaren ikuskera zuztarretatik auzitan jartzeko.
‎Hala eta guztiz ere, guk Descartesen modura esan genuke ezagutzatzat jotzen dugun honetan, baita gaur egun ere, sinesmen karga oso handia dagoela, konfiantza eta konbentzimendu handiegia, eta fede itsua dugula gure garaiko zientziaren eta teknologiaren indarraz; eta horrexegatik garai haietan bezain beharrezkoa izango dela gaur egun zalantzari ekitea, giza bizitzaren eta munduari buruzko ezagupenaren hastapenez hausnarketa egin nahi badugu behintzat. Zalantza egin, beraz, geuk ere, eta ez onartu mengel baten moduan eskolan edo gaurko erretorikaren eta dogmatikaren pulpitu goren diren komunikabideetan edo informazioaren sareetan esaten diguten guztia, eta ez egin geureak era itsu itsuan zientziaren emaitzak, ezta hastapenak ere, gure bizitza alde guztietatik zipriztindu behar duten egia absolutuak balira bezala.
‎Zer ote da izatea? " Eta hauxe da aitzinean jada eta egun ere, eta betidanik, bilatu izan dena, beti ere aporetikoa izanik: zer ote da izatea (ti to on), edo, gauza bera dena, zer ote iza (tasu) na (substantzia:
‎Neopositibismoaren eskutik, batetik, eta ideologia marxista zein liberalaren sokatik, bestetik, zientifismoa nagusitu da luzaz, eta egun ere berebiziko indar eta eragina dauka, mozorro ezberdinez ageri zaigularik. Zientifismoaren printzipio nagusiak hauek dirateke:
‎Bestalde, bere kontzeptzio substantzialistak eta garai hartako zientzien garapen mugatuak eragotzi zioten urrunago joatea. Hori esatean ez dugu, halere, haren hausnarketa filosofiko eta etikoa inondik ere gutxietsi nahi, hari zor baitizkiogu luzaroen iraun duen sistema filosofikoa eta lehen etika material sistematikoa, egun ere hainbat eta hainbat aspektutan gaurkotasunik galdu ez duena.
2005
‎11 1724 urtean agertu zen haren itzulpena frantsesez. Horren faksimilea egun ere eskuragarria da in: Grotius, Hugues:
2006
‎Geroztik, Humeren idazkiak irakurtzea, filosofikoki emankorra izateaz gain, atsegina ere izan da, oso atsegina. Fanatismo, superstizio, erlijio, matrimonio, suizidio, duintasun, politika, historia, arte, eta, oro har, bizitzari buruzko Humeren idazkiak oso interesgarriak dira gaur egun ere. Zenbait gairi dagokionez Humerekin bat ez ere, balioen gaineko filosofia dela-eta, nire hasierako intuizioek behintzat bat egiten dute Humeren ideiekin.
‎Hitzen eta gauzen arteko harremanari buruz gizakiek ez dute beti berdin pentsatu. " Magiko" ohi deritzon aroan (gaur egun ere bizirik dirauena) onartzen baitzen zenbait kasutan esentzia bat (edo, zehazkiago, esentzia magikoez ari garenez," mana" delakoa) existi zitekeela esentzialki desberdinak ziren existentzietan. Gure artean, nolabait esateko, inork ez ditu nahasten, eguneroko bizitzan, gizaki bat eta katu bat.
2010
‎Hor zegoen aurreraturik, adibidez, harrezkeroko Grotius. Suarezen esanak XIX eta XX. mende arte iraun zuen, neoeskolastikaren bidez. Zurruntasuna nagusi, bi mende horiek ikusi zuten doctor eximius zenaren pentsamoldearen itzalketa, oraintsu arte iraun duena14 Ukaezina da, hala eta guztiz ere, Suarezen obrak berriro ere jakin mina piztu duela15 Hark legeari buruz zuen kontzeptuak egun ere badu bere balioa, botere politikoaren eta justiziaren arteko oreka bilatu nahi denean.
2012
‎sofistak. Sofisten aurka jalgi izan da benetako filosofia betidanik, baita gaur egun ere. Egungo mundu kulturala postmoderno izenez ezagunak diren sofistez josita dago.
2013
‎Erlijioaren eta balio etikoen arteko lotura hori gaur egun ere aldarrikatzen da, ez gutxitan: erlijiorik gabe, balioak gizakien apeten esku geratzen dira, balioak artifizio huts bihurtzen dira, balioak erlatibizatzen dira, balioak ezerezean geratzen dira.
‎arimaren gaineko eztabaidak jarraitzen du. Arimaren auziak badu tradizio luze bat, eta egun ere auziak pizturik dirau. Joan Paulo Il.aren ustearen aurka, eztabaida horietan arima ez da Jainkoari lotzen zaion ezer; biziari lotzen zaio.
2016
‎Aurrera baino lehen, hala ere, Arizmendiarrietarentzat, pertsonalista bezala, garrantzizkoa izan baita kooperazioaren eta kooperatibismoaren naturaltasuna defendatzea, argitasuntxo bat zor dugu apika enfasi horren baitezpadaz eta arduraz gaur egun ere. Produkzio ugari dago zine dokumental eta literatura zientifiko edo zientzia fikzioan, naturala eta eboluzioarentzat positiboena abereen erreinuan, eta gizakiarenean hortaz, norgehiagoka eta bizi borroka aurkezten duena, R.
‎Darwinek: " Espezieak, astiro diharduten eta egun ere badiren kausen eraginez, eta ez kreazio egintza mirakulutsuz, sortu eta iraungitzen dira" (Espezieen jatorria, XV. kap.).
‎Gure historia kulturala, prehistoria biologikoak ezarriak dizkigun arau epigenetikoen arabera moldatzen dugu. Arau epigenetikoak, bilakaera genetiko kulturalak geneetan landatua duen, gaur egun ere gure jarduera bidatzen duen arauzkotasunaren arrazoiei deritze Wilsonek. Bere izkribuetan bi adibide aipatu ohi ditu ia beti.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia