2005
|
|
Gizarte arkitektura aldatu egin da, mundua galtzaile eta irabazleen artean banatuz, parametro geografikoen arabera baino gehiago. Gaur egun, ukaezina da europar gizartea, oro har, inmigrazio urte luzeen eta etengabeko emigrazioen emaitza dela, eta hauexek sortarazi dutela
|
egun
bizi garen kultur aniztasunezko gizartea. Europar esparruan, Hazkunde eta Enplegurako Lisboako Adierazpenak7 (2000) inflexio puntu bat erakusten digu iraunkortasuneranzko bidean.
|
2010
|
|
Gaur
|
egun
bizi dugun polarizazio politikoak ñabardurarik eta aukerarik gabeko etorkizuna erakusten dio gure gizarteari. Gure ustez, euskal gizarteak ez du onartzen blokeo egoera hau, eta komunikazio, elkarrizketa eta akordio gehiago eskatzen du.
|
|
Berrikuntza funtsezkoa da
|
egun
bizi dugun krisi ekonomikoa gainditu ahal izateko, giza garapen iraunkorrean aurrera egiteko, eta gaurko eta biharko enplegua bermatzeko.
|
|
deitu Lehen Mundu. Aurrerakoi, an eta gizakion eta jendeon elkarbizitza zaildu dugu goitik behera, armak saltzearren gerrak ere piztuz. Gaur
|
egun
bizi dugun kultura nagusiak, botere eta ahalmen indartsuz bezainbateko jakituria eta buru eskasez, bizi lege tristea errun du: etxeko teilatura harrika, autosuntsipenaren printzipioa jaioarazi du, hondamendira bidean doana.
|
2020
|
|
ustekabeko norabideak hartzen dituzte sarritan eta lehenago inoiz kontzienteki formulatu gabeko ideiak adieraztera bultzatzen dute. Hizpide dituzte Connell irakurtzen ari den nobelak, Marianne estudiatzen ari den ikerketa, gaur
|
egun
bizitzen ari diren une historiko zehatza, delako une hori gertatze prozesuan dagoelarik aztertzeko zailtasuna. Connelli batzuetan iruditzen zaio Marianne eta biak patinatzaile artistikoak bezalakoak direla, hain trebeki inprobisatzen eta hain perfektuki sinkronizatzen dituztela beren eztabaidak, ezen biak harrituta geratzen baitira.
|
2023
|
|
Eta, hire adinean, igual ez haiz ama gaztetan bezain guapa izango, baina gaizki ere ez hago, koño, eta mugitu ezan atzealde hori, eta orduan itsasoko olatuak bezala etorri zitzaizkidaan aluan gora gizon arrotza eta harekin izandako plazera, eta oharkabean kilometroak eta kilometroak egon ninduan ilunpetan, baita Landak alderik alde zeharkatzeraino ere, hatzak aztarrika galtzen kremailera jaitsiaren beste aldean, maitalearen akorduan gorputz gogoetan atsegin hartzen; eta ezordutan Baionako autobus geltokira iritsi ginelarik, expressoaren leihoaz bestaldean ikusi nian liluraturik nola egiten zuten bat Aturrik eta Errobik, gauaren babesean musuka ari diren maitale isilak irudi, eta Anje Duhalderen Isilean abestiaren doinu atsegina etorri zitzaidaan gogora oharkabean, eta isil, isilean ninderamaan, iduri ibai laño eta leun bat, goxo, goxoki nire maitalearengana, inguratzen nintzaioan, hain atsegina zuan, ez zian bestek ez zutenik, baina preso nengoan haren sareetan, zein goxo nengoan bere besoetan, eta ahopetik abesten nioan: " maite, maitasuna zer ote/ ez bada luzakor, ez bada debalde;/ dena, dena edo ez dena/ denborak darama, baita ere pena;/ bihar, zer dator bada bihar/ amets ezinezko, amets goiztiar/ egun,
|
egun
bizi gaitea,/ goza dezagun gaur ta agur bihar".
|
|
Horrek guztiak murgilduta gauden dinamika ulertzen lagun  tzen du, hau da, gizartearen polarizazioa eta gero eta nabariagoa den elkarren arteko gorrotoa, instituzioekiko mespretxua, indibidualismoa eta gizartearen aurkako saminkortasun sentimendu eta jarreren gorakadan laguntzen du; eta orobat laguntzen du hezitzaile gisa ditugun beldurretan eta, ondorioz, gure txikiak burbuila emozional batean hezitzeko joeran. Oso zaila da sare sozialek gizartean duten eraginak kontuan hartu gabe ulertzea, beste faktore batzuk direla bide, Estatu Batuetako Kapitoliora bortiztasunez sartu izana ulertzea eta munduko estaturik boteretsuenetako baten Senatuaren presidentearen eserlekuan bisontez jantzitako pertsona bat eserita ikustea adibidez (AQanon sektako kidea), edo Europan gaur
|
egun
bizi dugun polarizazio erradikala ulertzea. Horrelako edukiek logika algoritmikoaren47 bidez jasotzen duten biralizazio artifiziala dela-eta, gizartearen benetako balioen eta egoeraren inguruan perspektiba desitxuratu bat eraikitzen laguntzen dio norbanakoari; ez da horren kontziente eta, naturalki, errealitate hori egia balitz bezala jardutera eta pentsatzera bultzatzen.
|
|
Sinpatia poza sortzen saiatzen den bitartean, enpatiak emozio negatibotzat ditugun horiek ahalbidetzen ditu, besteak sentitzen duena entzuten, laguntzen eta sentitzen du, guztiz bere gain hartu gabe. Gaitasun horren garapena gaur
|
egun
bizi ditugun gaitz askoren (bullying arena, esaterako) sendagai garrantzitsua da. Baina gogoratu, lehenbizi autoezagutza eta auto  gestioak behar ditugu, ondoren ispilu neuronalek beraien lana egin dezaten eta beste pertsonak nola sentitzen diren sentitu eta koherenteki jarduteko.
|