2010
|
|
Euskaraz ikasteko eskaerari aurre egiteko, UPV/EHUk sortu zenetik baliabideak jarri eta politika bereziak ezarri ditu. Horregatik oraingo
|
egoera
ulertzeko historian zehar gertatu dena jakitea egokia da.
|
2013
|
|
Guzti honen inguruan zer esan?; noraino nahi ditugun aldaketak posibleak ditugu, orokorrean, egoera ez bada nahiko aldatzen?; aipatzen diren eguneko nazioarteko gizartean ematen hasiak diren egoera berriak, globalizazioa edo neoliberalismoa adibidez, noraino posible da erabili eta aplikatu izatea, gurea bezalako gizarte partikularra batean?; noraino nahiak eta posibleak direnak bereizten ditugu?;...? Edo noraino aztertu zenbait fenomeno,
|
egoera
ulertzeko, nahiz eta agian komeni den diskurtsoetan ez erabili, identitatearekin gertatzen den bezala. Uste dut pena merezi duela holako edo antzeko galderen inguruan gehiago eztabaidatzea; hau hemen proposatzen dut.
|
2015
|
|
Euskararen
|
egoera
ulertzeko, argigarria da Teretxu Ociok (1978) Punto y Hora de Euskal Herrian esandakoa:
|
|
Labur labur, hizkuntzen
|
egoera
ulertzeko zortzi estadio finkatu zituen. Lehenengo lauretan diglosia egoerak gainditzea zen helburua, eta azken lauretan, berriz, berak hainbeste goraipatzen zuen belaunaldien arteko transmisioa.
|
2016
|
|
Kopuru eskala hori garrantzitsua da, bai egungo
|
egoera
ulertzeko eta bai hiztun talde baten etorkizuna aurreikusteko98 Lurralde eremu guztietan dago zer eginik, baina euskararen geroa aurreikusteko eta hobekuntza neurriak proposatzeko orduan guztiak ez dira balio indar bereko. Kontuz ibili behar da, ordea, hiztun elkarteen balio neurketa kopuru absolutuetara bakarrik mugatu gabe.
|
2019
|
|
Ikerketatik atera ditugun ondorio nagusiak hiru dira; alde batetik, induktiboa, hots, gure lekukotasunak gizarte oso baten egoera islatzen duela. alegia, Jakilearen gaizki bizia euskal komunitate osoak pairatzen du. Bestalde, erresilientziaren bidea proposatzen dugu, zeinak gaizki bizitze horri zentzua eman baitakioke. hondarrean, bizitza historia hau ezin kasu hobea da bere burua, profesionala lagun, ikertzen ari den lekukoa baita. hala,
|
egoera
ulertzeaz gain, hobetzeko bideen bila ere ari delako. Bide horietan euskal hiztun komunitate osorako baliagarri izan daitezkeen ondorioak ateratzen entseatu gara.
|
2021
|
|
Frantsesa (277 milioi hiztun), alemana (132 milioi hiztun) edo espainiera (538 milioi hiztun) ez dira arriskuan dauden edo egon daitezkeen hizkuntzak. Beste hizkuntza txikiago batzuen
|
egoera
ulertzeko, oso argigarria da Danimarkako kasua. Danierak sei milioi inguru hiztun ditu, ez da hizkuntza oso hedatua, eta Danimarkan ingelesa oso sarri erabiltzen da lingua franca gisa:
|
|
Halere Frantzia osoan legeria eta Estatuko politika uniformea baitira, eskualdeetako hizkuntzek ezaugarri amankomun batzuk badituzte, ondoko lerroetan ikusiko dugun bezala. Oraingo
|
egoera
ulertzeko, beste ohar bat biziki garrantzitsua egiteko da: Frantzia metropolitarreko eskualdeetako hizkuntzek hizkuntza elkarteei eta hizkuntza militanteei lehenik zor diete gehiago arriskuan edo desagertu ez izatea.
|