2003
|
|
Gauza bat da batez ere pesimistatzat daukat nire burua esatea, baieztapen horrek berekin daraman kutsu estetiko eta ideologikoarekin; eta beste gauza bat guztiz desberdina akats modura aitortzea
|
egoera
problematiko edo ez problematiko jakin baten aurrean pesimismo horrek erantzuteko, jarduteko gure ahalmena gelditu edo zuzenean okerragotzen duela.
|
2005
|
|
arazoa beren gain hartu ahal izatea eta arazoari aurre egin eta gainditzeko baliabideak izatea. Batzuetan, familia bera kaltetuta geratzen da, edo jatorriz, konpondu beharreko
|
egoera
problematikoak bizi ditu, drogekin arazoak dituen pertsonak egoera horiek gainditzeko aukera izan dezan. Zer presentzia du Gizakia Helburu proiektuak autonomia erkidegoetan?
|
2007
|
|
Beste modu batean galdetuta: euskararen etaherri euskaldunaren arazoa eta
|
egoera
problema bihurtzeko gaitasun ideologikorikez duten hiztunak gai izango ote dira egungo egoera soziolinguistikoan euskarazere bizitzeko. Eta, jakina, galdera horien erantzuna ezezkoa balitz, zertarako baliodigu egun indarrean daukagun euskara estrategiak?
|
2011
|
|
Horien artean, honako hauek nabarmentzen dira: “Ziberjazarpen kasuetarako ikastetxeentzako baliabideen gida”, eskola umeen arteko tratu txarren gidak gazteentzat edo gurasoentzat, eta ikastetxeetako
|
egoera
problematikoen aurrean zuzendaritza talde eta irakasleentzako erantzun protokoloen eskuliburua, bizikidetzaren alde lan egiteko material praktikoak biltzen dituena. Eskolako bizikidetza:
|
2014
|
|
Horretara iristen ez garen bitartean, ordea, guk dakigula mosaizismoaren eraginez gertatzen diren desberdintasun puntualak biki monozigotikoen profil genetikoak bereizteko baliatzen ari dira, biki horiek, a priori, berdinak baitira. Adibide horrek ondo erakusten du nola zientzia ezagutzak laguntzen duen
|
egoera
problematikoak aplikazio berrietako aukera izaten.
|
2015
|
|
Hala ere, matematikaren irakaskuntzan gertatzen diren prozesu komunikatiboetan, ez dira soilik interpretatu behar entitate kontzeptualak. Aldiz, interpretatu behar dira, orobat,
|
egoera
problematikoak eta egoera horietan erabili diren arrazoiketarako baliabideak eta baliabide espresiboak. Horretarako, ezagutu behar dira praktika mota bakoitzean azaleratzen diren objektuak eta horien egitura.
|
|
Horrela, pentsamenduaren (ideia matematikoak) eta hizkuntza matematikoaren (zeinuen sistema) arteko erlazio dialektikoak sakonago aztertu behar dira. Baliabide horiek
|
egoera
problema batzuk ebazteko asmatu direnez, egoera horiek ere aztertu behar dira. Horrenbestez, IOSen barnean, interakzio didaktikoan jokoan jartzen diren zeinu matematikoen sistemak interpretatzeko berariazko ontologia eta semiotika garatu dira.
|
|
Praktika horiek pertsona batek eraman ditzake aurrera edo instituzio baten barnean parteka daitezke. Instituzio bat pertsona talde batek osatzen du, eta pertsona talde hori guztia
|
egoera
problematiko baten ebazpenean engaiaturik dago. Problematikaren gaineko engaiamendua elkarrekin banatzen dute, eta, horretarako, zenbait praktika sozial gauzatzen dituzte.
|
|
Matematikaren ikaskuntzan, problema jakin baten gainean praktika partikular bat aztertzea baino, interesgarriagoa da praktiken sistemak aztertzea (operatiboak eta diskurtsiboak). Praktiken sistema horiek pertsonek erakusten dituzte
|
egoera
problematikoen mota baten gainean jardutean.
|
|
Beste erantzun hau proposa daiteke: «Datuen multzo batean ordezkari bat aurkitzea helburu duten
|
egoera
problematikoen tipologia bat ebazteko, pertsona batek aurrera daraman (esanahi pertsonala) edo instituzio baten barnean partekatzen den (esanahi instituzionala) praktiken sistema».
|
|
Praktika matematiko bat aurrera eramateko eta lorturiko emaitzak onargarriak direla interpretatzeko, funtzionamenduan jarri behar dira hainbat ezagutza. Demagun, esate baterako,
|
egoera
problema jakin bat ebatzi nahi dela, eta kontuan hartu nahi dira hura ebazteko praktikan beharrezkoak izango diren ezagutzak eta horien ebaluazioa (adibidez, bi ezezaguneko eta bi ekuazioko sistema bat planteatu eta ebaztea). Praktika horretan erabili dira ahozko hizkuntza eta idazkera sinbolikoa.
|
|
Ondorioz, subjektu batek praktika matematiko bat egiten duenean eta hura ebaluatzen duenean, osagai pilaketa bat jartzen da martxan, horiek dira:
|
egoera
problemak, hizkuntza, kontzeptuak, proposizioak, prozedurak eta argudioak. 13 irudiak erakusten du osagai horien konfigurazioa (Font eta Godino, 2006:
|
|
Jarduera matematikoaren analisi finago bat egin nahi izanez gero, derrigorrez sartu behar dira aldez aurretik azaldu diren sei entitate primarioak:
|
egoera
problemak, hizkuntza, definizioak, proposizioak, prozedurak eta argudioak.
|
|
alde batetik, instituzioari loturiko faktoreak daude; bestetik, ikasleari eta haren eskola historiari loturikoak daude. Esate baterako, ikasleen interesekoak diren
|
egoera
problemek egokitasun emozional handia dute.
|
|
Horrekin batera, baliabide teknikoek eta eskura dagoen denborak eragiten dute, orobat,
|
egoera
problemekin eta hizkuntzarekin, besteak beste.
|
2022
|
|
Bestalde, Unescok Matematikaren irakaskuntzarako ekarpenak izeneko txostenean proposatzen du ikasleek duten interesekin lotzen diren
|
egoera
problematikoetatik abiatzea, matematikan duten errendimendua hobetzeko. Esaterako, normalean, egoera jakinik gabe ikasleei desbideratzeen kantitateen batezbestekoa kalkulatzea eskatzen zaie.
|