Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2003
‎Bertso hauen tono didaktikoan argi ikusten da gipuzkoar herritarrek ezezagun zuten historia probintziala irakatsi nahi zitzaiela. Herritarrek, euskaldun edo gipuzkoar, subjektu aktibo gisa, bere iragana ezagutu beharra zeukaten, uneko egoera hobeto ulertu eta nola jokatu jakiteko. Muñagorriren bertsoen kasuan, Gipuzkoaren eskubide foralen jatorri historikoa azaldu nahi zen (ohiko historiografiaren araberakoa), hurrengo bertso batzuetan uneko erreibindikazioa ere Foruetara mugatu behar zela esateko.
2005
‎Batzuk junkie salba ezinak dira, eta beste batzuk bidean erori dira. Baina ordura arte ikusitako guztia, injustizia denak, barruan gelditu zaizkit, eta horrek laguntzen dit orain zenbait egoera hobeto ulertzen. Bada jendea inoiz estuasunik pasa ez duena, eta eskutara heltzen zaionean maizterra kaleratzearen albiste tipikoa, ez daki zer dagoen horren atzean, uste du beste albiste bat gehiago dela.
2006
‎Mendebaldetik Egeo itsasoa gurutzatzen dugunean mundu desberdin batean sartzen gara, ekialdeko zibilizazioan sartzen gara. Hemen ere, ekialdeko egoera hobeto ulertzeko herrialdeka aztertuko dugu. Asia Txikiarekin hasiz, hau oso zona aberatsa eta emankorra zen.
2008
‎Baina horri buruz ez gara orain mintzatuko. Bai ordea aipatuko dugu ikuspegi anitzeko ikerketak egitea komeni dela; ikuspegi bakoitzak alderdi desberdinak azpimarratzen ditu, eta denen arteko osagarritasunak gaur eguneko egoera hobeto ulertzen lagunduko du. Bide horretan, ikuspegi psikosoziala —gehienbat— eta soziologikoa erabiltzen saiatu gara lan honetan; batzuetan, jadanik gutxi gora behera genekiena baieztatzeko, baina baita ezagutza berriak lortzeko ere.
‎Atlasa deskribatzeko, aldi berean «historikoa, didaktikoa, Euskal Herrikoa eta mundukoa» dela esan du. Historikoa da, gaur egungo egoera hobeto ulertzeko atzera begiratzen duelako. Didaktikoa ere bada, osagai pedagogiko asko erabiltzen baititu:
2009
‎Galdera batzuei erantzun nahi diet. Pertsonen barnean sentimenduak daude, eta batzuetan, norbaiti zer gertatzen zaion galdetzean, hitzen bidez ezin dit esan barnean daukana. Kasu honetan, pertsona bat ez dut ondo ulertu, eta argazkilaritza erabili dut pertsona horren barne sentimenduak eta egoera hobeto ulertzeko.
2010
‎Adolfo Lopez de Munain eta Begoña Bengoetxea. Ikuspuntu medikoa osatzeko eta senideen egoera hobeto ulertzeko, Josune Mendez AFAGIko psikologoaren iritziek beteko dute programa, Gipuzkoako Alzheimer senideen elkarteko psikologoa.
2011
‎Ez naiz zer egin behar duten esatera joango, eta ez diet beren energia nire zauriak sendatzen inberti dezaten eskatuko. Ikasi nahi badut aholku eskatuko diet irakurri beharreko liburuen inguruan, elkarrizketei adi egongo naiz eta oinarri teoriko bat hartzen saiatuko naiz sahararren egoera hobeto ulertzeko. Eta emakumeon borrokarekin berdin berdina da.
2013
‎• Hizkuntza egoera hobeto ulertzeko eta normalizaziorako bidean hartu beharreko estrategiak finkatzeko lagungarriak diren oinarri teorikoak eskaintzea.
2015
‎EAEn iraultza demografikoa izan bazen, are nabarmenagoa eta azkarragoa izan zen Gasteizek bizi izan zuena, izan ere, López de Maturanaren (2014) arabera, Europako hazkunderik handiena izan zuen proportzioan. Baina egoera hobeto ulertzeko, 50 hamarkaden artean ibilbide bat egin beharra dago. 50 hamarkadan Gasteiz apaiz eta militarren herria zen, nekazaritza ardatz zuen probintzia erdi huts baten hirigunea (Gonzalez de Langarika, 2007).
‎hainbat egoera hobeto ulertzeko aukera ederra ematen digute funtzioek.
‎Badakizue zer? – esan zigun berak – horrelako gauzak hemen gertatzeak asko lagundu digu Euskal Herrian bizi izan duzuen egoera hobeto ulertzen. Orain argi ikusten dugu dena fartsa bat dela.
2016
‎Funtzioen mundua ez da arlo jakin batzuetara mugatzen soilik. Esate baterako, eguneroko bizitzako hainbat egoera hobeto ulertzeko aukera ederra ematen digute funtzioek.
2020
‎Eta ez bakarrik Ikerketa Zientifikoen Kontseilu Nagusiko (CSIC) adituei eta María Cruz Minguillóni (aerosol atmosferikoen ikertzailea) kasu egiten diegulako. Horiek garraio publikoan isiltasuna gomendatzen dute, covid kutsadurari aurrea hartzeko; izan ere, metroan edo autobusean hainbeste hotsekin hitz egiten dugunean, ohi baino altuagoa egiten dugu (garrasi egiten dugu), eta 50 aldiz aerosol gehiago igortzen ditugu Isilik egoteak egungo egoera hobeto ulertzen lagunduko digu, ziurgabetasunez betea eta komunikabideekiko hiperkonexioz betea eta gure sare sozialen jakinarazpenak. “Kutsatzeko beldurra, arazo ekonomikoak, lan galera, gertatuko denaren inguruko ziurgabetasuna… Hori dela eta, gehiago kezkatzen gaitu albisteak goizetik, eta haserre eta tentsioan has gaitezke eguna.
‎• Beragatik ezer txarrik ere ezin duzu esan, Julenen anaia Gurutz baita klubeko presidentea... Bai halaxe da, baina ondo hartuko luke. Duela gutxira arte jokalari izan da eta erlazio oso ona dauka jokalariekin, haien egoera hobeto ulertzen baitu. Aginagalde anaiak erreferenteak dira Irunen.
2023
‎Helburua izan da euskara, galegoa, valentziera eta katalanaren egoera hobeto ulertzea eta horien marko juridikoaren gaineko ezagutza teorikoa handitzea. Etorkizunera begira euskarak EAEko eta Nafarroako hedabideen alorrean izan dezakeen garapenerako aukerak zeintzuk diren erakustea da lan honen zeharkako helmuga.
‎Euskararen, galizieraren, valentzieraren eta katalanaren egoera juridikoa Espainiako hizkuntza politikaren baitan nolakoa den ezagutzeko, maila metodologikoan jarri da enfasia ikerketa honetan. Esan beharra dago, oinarrizko ikerketa bat egitea izan dela xedea; hau da, helburua izan da euskara, galegoa, valentziera eta katalanaren egoera hobeto ulertzea eta horien marko juridikoaren gaineko ezagutza teorikoa handitzea. Horrez gain, etorkizunera begira euskarak EAEko eta Nafarroako hedabideen alorrean izan dezakeen garapenerako aukerak zeintzuk diren erakustea izan da lan honen zeharkako helmuga, juridikoki egoera berdinean duden hizkuntzak erreferentziatzat hartuta.
‎Egia esan, elikaduraren mundua ez da kontraesan horien aurrean pentsa zitekeen bezain “kaotikoa”. Zergatik gertatzen diren ulertzeak egoera hobeto ulertzen eta betiko galderari behingoz erantzuten lagun diezaguke: zer jan genuke?
‎Egun, bi seme alaba nahiz senarra ditu eta eurekin bere iragana konpartitzea garrantzitsua delakoan da: “Inportantea da beraiek ere jakinaren gainean egotea, egoera hobeto uler dezaten. Hazten laguntzen dizute, gauzak ulertzen laguntzen”.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia