Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2010
‎–Kontuan izatekoa da mikrofono baten aurrean hiztunek jarrera normala izatea eta eguneroko hizkera informalaz aritzea ez dela gauza erraza, denok baitugu halakoetan hizkuntza jasoagoa, zainduagoa egiteko joera, baina, uste dugu hein handi batean lortu dugula ohiko hizkera jasotzea.
2011
‎Portaera inpultsibo edo erasokorren ordez, ekintza planifikatuagoak, inpultsibotasuna gutxiagokoak egin behar ditu. Kanpoko egozpena egiteko joera, ardura gabezia, eta arazoak ebazteko estrategia anizkoitzen gabezia gainditu behar dira.
‎Pinel ek (1801, 1806) nahaste mentalik gabe ekintza oldarkorrak eta inpultsiboak egiteko joera moduan deskribatu zuen nahaste hau eta «eldarniorik gabeko mania» edo «zorotasun arrazoitzaile» izena eman zion; hain zuzen ere, nahaste honetan adimenaren hondamenik ez dago, errealitatearen zentzua ez dago galdua; gaitasun afektiboa bakarrik dago aldatua. Esquirol ek (1837) borondatearen eta sentimenduen patologia eduki arren, adimen normala duen pertsona moduan deskribatu zuen nahaste hau duena.
2013
‎zentrazioa, itzulezintasuna, eta arrazoibide transduktiboa. Zentrazioa da, besteak alde batera utzita, egoeren zein objektuen ezaugarri deigarriei arreta egiteko joera. Esaterako, haurrak pentsa dezake bere bizikleta urrezko erloju bat baino garestiagoa dela handiagoa delako.
2019
‎Kontzientzia horretan eragiteko baliabideak jorratu ezean, nekez eragingo dugu euskararen erabileran. Gainera, Idiazabal, Manterola eta Díaz de Gereñuk (2015) diotenaren arabera, identitatearekin eta integrazioarekin lotura duten jarrerek neurri handiagoan eragiten dute euskaraz hitz egiteko joeran, jarrera erabat instrumentalek baino. Hizkuntza gutxituekiko jarrerak lantzeko, honako ikaste emaitza hauek jaso ditugu sekuentzia didaktikoan:
2020
‎Tesian Ipar Euskal herriko (IEHko) bertso eskoletako gazteen hizkuntzaibilbideak dira aztergai. Bertso eskolan dabiltzan gazteek euskaraz hitz egiteko joera dute, bai bertso eskolan, bai lagun artean, eta oro har, baita haien bizitzan aurkitzen edo bilatzen dituzten hautuzko espazioetan ere. Hala, bertsolaritzaren jardueraren inguruan egituratzen den eta euskaraz hitz egiten duen gazte multzo bat elkartzen duen jarduera komunitate bati so egin nahi izan zaio, gazteen euskararen erabilerari buruz maiz egiten den galdera bat(" zergatik ez dute gazteek euskaraz hitz egiten?") alderantziz pausatuz:
‎Legorburuk (2018) Antzuolan ikusi zuen gizonek beti toka egiteko joera dutela, bai gizonezko bati ari zaizkionean, baina baita beste emakume bati zuzentzerakoan ere. Azken urte luzeotan beste joera bat identifikatu izan dute autore batzuek:
‎12 urtekoen kasuan kopurua herenera jaisten da 18 urtetik gorakoen arteko emakumezkoetatik(% 53) 12 urte arteko nesketara(% 15,2). Gizonezkoen artean ere, hainbeste ez izan arren, behera egiten du anaiari hika egiteko joerak, 18 urtetik gorako gizonezkoen arteko% 79,2k egitetik 12 urtekoen arteko mutilen% 50ek egitera.
‎Lagunartean egiten denari erreparatuko diogu orain. Jasotako datuetan ikusi ahal izan dugunez helduetatik gazteetara apaldu egin da hika egiteko joera eta desberdintasun nabarmenenak generoen artean ageri dira. 4 taulan ikus ditzakegu datu zehatzak:
‎Ikerketa galdera honetako emaitzen sintesi bat eginez, orokorrean senideen artean hika egiteko joerak behera egin du parte hartzaile helduetatik gazteetara, bereziki emakumezkoei egiten zaienak. Eta emakumezkoek hika egiteko daukaten ohiturak ere (izan ahizpari ala izan nebari) behera egin du, gizonezkoengan egon den beherakadan baino pikoago.
‎Azpeitiko biztanleen artean hika zenbat egiten duten ikusi dugu lehenengo ikerketa galderan. Datu horietan ikusi dugu genero batetik bestera aldeak daudela hitanoaren erabileran eta hika egiteko joerak behera egin duela adin tarte altueneko subjektuetatik adin tarte baxueneko subjektuetara. Ikerketa galdera honetan hor gertatzen denari xehetasun gehiagoz begiratuko diogu.
‎Beraz, gure ikerketako emaitzek Alberdik (1993) eta Legorburuk (2018) esandakoarekin bat egiten dutela esan genezake. Senideen artean hika egiteko joerak ere beheranzko joera dauka baina 36 urte artekoetan, anaien artean joera hori hautsi eta erabilerak gora egiten duela ikusi dugu.
2021
‎Ni, adibidez, eee Gasteizen, eeee, eske ezin dut hitz egin inorekin euskeraz ze nire gurasoek ez dakite, ta nere lagunak joan dira kanpora ikastera ta orduan ha ez dute erabiltzen eta galdu dute hitz egiteko joera ta fazilidadea edo. (Ikasle 6, Erd Ele, Gasteiz, E)
2022
‎" Ez dirudi instrumentala denik aukerarik onena". Aditzaren morfologian, aditz moduen murrizketaz aritzen da eta, gainera, lagunarteko euskaran aditz laguntzailearen elipsia egiteko joera, bai ez erako galderetan, esaterako: tarta zati bat nahi?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia