2008
|
|
espainieraren aldekoek indar gehiagorekin euskararen kontra eginez, alderantziz baino. Beraz, askoz ere nekezagoa izango zaigu euskararen alde egitea espainieraren alde
|
egitea
baino; gurean aipatzen den" elebitasun eta elebiduntasun orekatuak" lortzeko helburura iristea ia ezinezkoa izango da. Nahiz eta euskara gutxiengoaren hizkuntza eta hizkuntza gutxiagotua izan —hizkuntza gutxiagotua eta bereziki landu beharrekoa—, eta espainiera, berriz, hizkuntza hedatuagoa eta osasuntsuagoa izan, horren aldekoak dira bereziki euskara nahi ez dutenak, paradoxikoki berriz ere.
|
2010
|
|
Jendarteko interakzioen balorazio sozial eta kolektiboan, koherentzia kontuak alde batera utzita, hobeki baloratzen da euskaraz egitea gaztelaniaz
|
egitea
baino, eta nekez ikusiko dugu inor" euskararen etiketa" daukan beste bat kosta ahala kosta erdarara eraman nahian. gara, noski, erdaldun hutsek aukera bakarra baitaukate, aukera bakarra ematen baitute. Etiketa indartsuko horien artean erdarara nahiz euskarara jotzen dutenak ditugu, baina bai batzuek eta bai besteek sendo eusten diote beren hizkuntza portaera horri.
|
|
Esanen nuke, nolanahi ere, egoera horretan errazagoa izanen dela euskara gailentzea gaztelania gailentzea baino. Izan ere, jendarteko interakzioen balorazio sozial eta kolektiboan, koherentzia kontuak alde batera utzita, hobeki baloratzen da euskaraz egitea gaztelaniaz
|
egitea
baino, eta nekez ikusiko dugu inor" euskararen etiketa" daukan beste bat kosta ahala kosta erdarara eraman nahian. Bi muturretako etiketak elkartzean, nire ustez behintzat, euskarak irabazten du, akaso lehia ez esplizitu baina kontziente horretan euskarak euskararen aldeko jarrera kolektiboaren babesa daukalako.
|
2012
|
|
Aipuak agerian jartzen du, ordea, kultur eredu konkretu baten aldeko apustua: nahiago maila altuko edo eliteko emanaldiak egin (horrek gure kultura alboratzea badakar ere), maila apalagokoak (kaleko ekimenetarako ondo egokiak izan daitezkeenak, adibidez)
|
egitea
baino. helburuen eta jarduera motaren arabera euskal kulturak edozein jardueratan tokia izan dezakeela ez daukagu, guk geuk, inolako zalantzarik.
|
|
Aipuak agerian jartzen du, ordea, kultur eredu konkretu baten aldeko apustua: nahiago maila altuko edo eliteko emanaldiak egin (horrek gure kultura alboratzea badakar ere), maila apalagokoak (kaleko ekimenetarako ondo egokiak izan daitezkeenak, adibidez)
|
egitea
baino.
|
|
Honekin batera, kale erabilera altua duten herri txikietan kanpotarrek euskara erabiltzeko hautua egitea, kale erabilera baxua duten hiriburuetan hautu bera
|
egitea
baino errazagoa dela nabarmendu behar dugu. Euskara ikasi eta erabiltzeko motibazioa, integratzailea zein instrumentala, handiagoa da lehenengoen kasuan, Arkaitz Zarragak idatzitako hitz hauetan ikus dezakegun bezala:
|
|
3 Komunikazio piezak euskaraz ere
|
egitea
baino eraginkorragoa da euskaldunei haientzat propio, –haien kulturaren baitatik–, sortutako piezak egin eta helaraztea. Aukera hori, ordea, ez da gomendagarria publizitate kanpaina handietarako, kostuak kontuan hartuz.
|
2014
|
|
Sakondu eta gehien erabili beharreko ideia markoa hori izanik ere, arnasguneak hedatzeaz gain, euren egoera hobetzeko berariazko neurriak hartu beharra dagoela argi dago. Kasu horretan ordea, babesteaz hitz
|
egitea
baino, arnasguneak indartzeaz edo sendotzeaz hitz egitea egokiagotzat jo zen.
|
2017
|
|
8 Gure ikerketan elkarrizketatutako neskaren egoera" berezia" dela esan dezakegu hitanoa eduki duelako bere inguruan baina toka erabiltzaileak eduki dituelako soilik. Arrazoi honegatik toka errezago hitz egingo lukeela adierazi zuen noka hitz
|
egitea
baino.
|
2018
|
|
Gero eta gehiago erabiltzen da paradigma metologogiko ezberdinei dagozkien tekniken konbinazioa ikerketa bakarrean (triangulazioa). erabiltzen dira paradigma ezberdinei dagozkien tekniken konbinazioa ikerketa bakarrean (triangulazioa), eta dena den, paradigma baten ala bestearen alde
|
egitea
baino, komenigarriena izaten da ikerketaren helbururako (deskribapena, azalpena edo ulermena) egokiena izango den teknika aukeratzea.
|
2019
|
|
Jator bai, baina ez" euskal erreserbako indio"; are gutxiago europa berriko" apartheid" gune. hori entenditzen ez dugun kaletarrok oso oker gabiltza. modernotasun egarria, kalean bezain bizia da arnasguneetan. Neurrian eta uztartze moduan dago giltzarria. aparteko arduraz aztertu behar du neurri kontu hori arnasguneen geroa bermatu nahi duenak. plan ederrak
|
egitea
baino mila bider zailagoa, nahasiagoa, disgustagarriagoa eta, halaz guztiz ere, beharrezkoagoa da arnasguneen aldeko ekimen sorta zabalari eguna joan eta eguna etorri" bere neurrian" eusten jakitea.
|
|
Beste parte hartzaile batzuek, berriz, ez deritzote horren gaizki: hiru neskek esan dute" okerra" iruditzen zaiela eta batzuetan saiatzen direla zuzentzen, baina ez zaiela gehiegi axola eta nahiago dutela toka egitea zuka
|
egitea
baino. Azkenik, begira beste partaide batek zer dioen:
|
2021
|
|
Azken batean, kontraesana dirudien arren, babesgune bateko kide izatea estresagarria ere izan daiteke, partaideak esfortzu edo ahalegin bat burutzen ari direlako haustura (muda) gertatzeko. Batzuetan, erosoagoa litzateke babesgune bateko partaidearentzat gaztelaniaz jarraitzea eta hausturarako prest ez agertzea, euskaraz egiteko ahalegin hori
|
egitea
baino; izan ere, gizartearen ispiluan ez dira" hiztun natiboaren" autentikotasunera iritsiko. Horrela dio Donna H. Kerrek (Kerr 1996 in Boostrom 1998, 402):
|
2022
|
|
Zentzu horretan, euskarak lehiakortasun onura eskaintzen duela argudiatu ohi da, baina argudioak sendoak izan daitezen komenigarria da zer motatako lehiakortasun abantaila eskaintzen duen zehaztea, zein den bezeroen aurrean duen balio erantsia, zein arrazoik bereizten duen besteengandik. Izan ere, ez da ahaztu behar euskararen onura konpetitiboa, normalean, ez dagoela kostu ekonomikoetan, aipatu alderdi bereizgarri horietan baizik, kasu gehienetan euskaraz aritzea erdaraz
|
egitea
baino garestiagoa izaten baita (Erize 2013, 129).
|