2008
|
|
Nazioartean, corpus ‘nagusi’ gehienak orokorrak dira. Bereziak edo espezializatuak ere badira, noski, eta horien artean, corpus zientifiko teknikoak dira ugarien orokorrean; euskaraz maila horretako urratsa
|
eginda
dagoela esan daiteke, behintzat.
|
|
Azken hiru hizkuntza baliabide horiek, berez, Eusko Jaurlaritzak kudeatzen ditu, baina oraingoz ezin dira eskuratu. Ez dira asko, beraz, euskarako
|
eginda
dauden datu base akustikoak, eta, hortaz, hutsune nabarmena dugu arlo honetan, gainerako hizkuntzen aldean.
|
|
Oso garrantzitsua da, halaber,
|
eginda
dauden baliabide urriak partekatzea, zeren, maiz, zein bere aldetik ibiltzen baita, bai ikerketa lanetan, bai baliabideak sortzen. Interes bereko taldeen arteko lankidetzak sustatu behar dira, indarrak batuz emaitza hobeak eta lehiakortasun handiagoa lortuko baitira euskarazko teknologien garapenean.
|
2010
|
|
Egia esan, eredu honek oso hausnarketa interesgarrira eramaten gaitu, baina hizkuntza gutxituekiko jarrera baikorregi batetik
|
eginda
dagoela iruditzen zaigu. Hain zuzen, hiru eragozpen mota ikusten ditugu goragoko eredua egin ahal izateko erabili diren hipotesien multzoan:
|
|
XiX. mende erditik aurrera, jada ohartu ziren horretaz gizon emakumeak. horrenbestez, galdera hori erroldan sartzen lehenak izan ziren oinarri demokratiko sendoak zituzten herrialdeak —hala nola erresuma batua— eta beren mugen barruan hizkuntzaaniztasunaren ehuneko handia zutenak —hala nola belgika, Suitza eta austria hungariako inperioa— hau da, eta ezin zen bestela izan, hizkuntza horiei legezko aitortza edo, gutxienez, kultura mailako aitortza handiena eman zieten estatuak izan ziren lehenak, erroldetan bertako hizkuntzen ezagutza mailaz herritarrei galdera egiten. harritzekoa da, ordea, espainiak, hizkuntza aniztasun hain handia izanik, inoiz ez txertatzea erroldan inolako galdera demolinguistikorik. ...fiko zuten bere berezko hizkuntzek. ez da zaila imajinatzea euskarari buruzko zer datu emango zituen XiX. mende erdialdean egindako hizkuntza erroldak, hegoaldean. ladislao Velascoren lanen arabera5 (1867 urte ingurukoak), 780.000 pertsona inguru zeuden lau lurraldeetan, eta horien %50 baino gehixeago ziren euskaldunak; eta badirudi euskaldun gehienak elebakarrak izango zirela. edonola ere, kaltea
|
eginda
dago, eta 125 urtean zehar bildu ahal izango liratekeen datu demolinguistikoak betirako galdu dira. bada beste datu bat, espainiako demolinguistika oraindik gaztearen adierazgarriago dena. europako berrogeita hamar estatu ingururen artean, badira zortzi beste guztiengandik bereizten direnak, hizkuntzari dagokionez bestelakoa den biztanleria %25etik gorakoa izateagatik. estatuaren hizkuntza anizta... biztanleen ahozko nahiz idatzizko mailaz, familiaren bidezko transmisioEspainiak bere baitako hizkuntzaaniztasunarekiko historikoki izan duen jarrera izan da hura ukatzea eta hizkuntza bakarra inposatzea.
|
2012
|
|
Bestela esanda, guraso euskaldunen erdiek darabilte euskara. ...n, biztanleriaren %70k euskaraz dakiela aitortzen du (Iturria www.eustat.es). emaitza horiek, euren osotasunean eta orokorrean hartuta, onak dira, behinik behin beste testuinguru soziolinguistiko bateko ikastetxe batek lortzen dituenekin konparatuko bagenitu. demagun, Sestao edo Barakaldo, Gasteiz edo etxebarriko ikastetxe batek lortutako emaitzekin parez pare erkatzen ditugula, Lekandapen gehiena
|
eginda
dagoela, zeregin handirik ez dela gelditzen pentsa genezake, eta, horixe bera entzuten dugu sarri. emaitzak, ordea, ez dira bi ikastetxeen artean konparagarriak baldin eta beste hainbat aldagai berdinak ez badira, eta ikastetxearen kokagune soziolinguistikoa da lokailu horien artean garrantzitsuenetariko bat.
|
|
Euskararen normalizazioan urte asko daramagu, gauza asko egin dira eta ahalegin horiek guztiek gure belaunaldikook sentitzen genuen eta oraindik sentitzen dugun premia zehatz bati erantzun diote. Gaur egun, ostera, gazte askok pentsatzen dute euskararen normalizazioan dena
|
eginda
dagoela, ez dagoela beste ezer lortu beharrik. Izan ere, beraiek beste modu batean bizi dute hizkuntza:
|
|
" nik uste dut gertukoa biziki estimatzen duen kultura batean bizi garela. Hemen asko interesatzen zaigu non
|
eginda
dauden gauzak: nork egiten duen zer, non...".
|
2014
|
|
Bestalde, euskal hezkuntza sisteman, oraindik guztiz euskalduna izateko falta baldin bazaio ere, euskal eredu markatua dago, eredua. Eredu horren barruan, euskaraz irakasteko hautua
|
eginda
dago; beraz, urteetan ikasleek euskaraz ikasteko aukera izan dute eta izango dute. Baina, zoritxarrez, oraindik ere euskaraz ikasteak ez dio norbanakoari aipatutako hizkuntzan egunerokotasunean bizitzea bermatzen.
|
2015
|
|
Gerra ondoren, euskarak debekua ezagutu zuen, euskarazko liburuak erre ziren, abiatutako ekimen eta mugimendu guztiak bertan behera gelditu ziren, erdal hedabide handiak sartu ziren etxe guztietara, hezkuntza erdalduna zabaldu zen, gaztelaniarenganako joera zuen elebitasun desorekatua are eta gehiago zabaldu zen eta Euskal Herriko Hegoaldean jazarpen zuzenak pairatu ziren. Berriz ere, ezerezetik hasi zen euskalgintza, baina askoz baliabide (pertsonal eta material) gutxiagorekin, asko hilik edo ihes
|
eginda
baitzeuden.
|
2017
|
|
erabilera sustatzeko neurriaren bila edo brocaren mapak, esaterako). eta zientziaren eskutik, euskalgintzak berak ekin zion euskaldunak eta euskararen erabilera zenbatzeari. hasierako lanek berdintzen zuten euskaraz hitz egiteko gaitasuna, hitz egitea eta euskalduna izatea. hirurak nahasten zituzten, hau da, herrikategoriak bere egin zituzten, gehienetan" euskaldun" etiketaz laburturik7 geroago, 70 hamarkadan, ezagutza gaitasunari gehitu zioten bai erabilera, bai jarrera ere (Juaristi, 2013: 51). horrenbestez, estatu administrazioek egin ez zuten lana, herri ekimenez
|
eginda
zegoelarik hasi ziren ikerketa soziolinguistikoak. kategoriak definituta zituzten hiztunek beraiek: euskaldun, erdaldun, euskaldun zaharra, euskaldun berri eta halakoak (hemen argitzerik ez dugun beste kontu bat da kontzeptu horiek, tipo horiek, nola sortu ziren).
|
2018
|
|
Batetik, irakaskuntza edota ikaskuntzari lotutako prozesuak egongo lirateke. Bestetik, eskola elementu subjektibo eta ideologikoz blai
|
eginda
dago. Kasu batean zein bestean, generoa funtsezko aldagaia da, besteak beste, eskola genero sistema erreproduzitzeko, indartzeko eta sendotzeko funtsezko tresna delako.
|
2019
|
|
aurrera begirakoa eta atzera begirakoa. aukera bat da aztertu nahi den errealitatea hemendik aurrera neurtzeko tresneria metodologikoari buruz gogoeta egin eta ikergaia egoki aztertzeko tresnarik egokienak eta sendoenak diseinatzea. Beste aukera bat da orain arte
|
eginda
dauden ikerketetatik, aztergai diren kontzeptu teorikoen berri ahalik eta modu egokienean emango digun informazio enpirikoa aukeratzea eta lantzea. Bigarren bide horri helduko diogu guk artikulu honetan, eta egun dagoen informazio estatistikoarekin arnasguneen kontzeptu teorikoa enpirikoki aztertzen hasteko ekarpena egiten saiatuko gara.
|
2023
|
|
" Etnografia ona egiten dugunean, kultura hausnarketa prozesu moduan ulertzen dugu, kultura subjektuak eratzen dituen konbentzio multzoa baita, eta era berean subjektuek praktikan jartzen duten hori; hau da, kultura subjektuen ekintzei eta tokiko gizarte harremanei forma ematen dien konbentzio multzoa da. Subjektuak, teorian, konbentzio horietaz
|
eginda
daude jokoan jartzen dituztenean, eta horiek jokoan jartzean beren agenteak dira, eta konbentzio horiek alda ditzakete, eraldatzeraino."
|
|
Horiengatik guztiengatik eta aurre lan handia
|
eginda
zegoen arren, lantaldea zalantzaz beterik eta segurtasunik ezaz iritsi zen topaketaren hasierara.
|