2007
|
|
Zabalkundea modu progresiboan
|
egin
nahi genuke, Euskal Herriko txoko guztietara zabaltzeari interesa ikusten baitiogu. Hala ere, lehentasunak ondoko irizpideei jarraituz markatu ditugu:
|
2008
|
|
Argia koek egin zuten besteek egin ez zutena, balore gehigarria ematea produktu elektronikoari. Bestela, jai dute enpresek negozioa
|
egin
nahi badute Interneten.
|
|
Egia esan, ez zen gure ikerketaren helburua eskaintza aztertzea eta euskarazko komunikabideen eskaintzak kontsumoarekin zer harreman duen aztertzea. Hala ere, nahitaezkoa da eskaintza ere kontuan hartzea egoeraren argazki osoa
|
egin
nahi badugu.
|
|
Horren bidez, ekarpen hauek
|
egin
nahi ditugu: (a) hizkuntza mendetasunaren fenomenoa ulertzea, eta (b) jendeak euskaraz hitz egiteko aukera areagotzea.
|
2009
|
|
16 urterekin Gipuzkoara joan zen lanbide heziketako ikasketak egitera. Euskaraz
|
egin
nahi zituen eta, Nafarroan hori ezinezkoa zenez, Gipuzkoara joatea erabaki zuen25 Herrialde horretan ikasten zuen bitartean, Nafarroako hizkuntza politikaren atzeranzko aldaketak bere horretan jarraitu zuen.
|
|
Hori guztia esanda, erlatibizatu
|
egin
nahi nuke legearen eraginkortasuna enpresetako normalizazio prozesuetan: legetik haratago, beharrezkoa da hizkuntza normalizazioa jartzea enpresaren helburuekin lerro berean, legea benetan eraginkorra izan dadin.
|
|
Zenbaki horiei ez zaie ezikusia egiten. Norbaitek ingelesetik hizkuntza aniztasunera jauzia
|
egin
nahi duenean zerrendan zaude, zeure mailan, baina hor zaude.
|
|
" Orain ulertzen dut katalanarena. Hori dena gezurra da; zuek katuentzako domeinu bat
|
egin
nahi duzue, katuen jabeek beren katuen webak eduki ahal izateko (cat)". Baldintza bat jarri ziguten, puntu cat orrietan ezin zela katuen argazkirik egon, ziberokupaziorik ez gertatzeko.
|
|
Nonbaitetik hasi behar eta, nire ekarpentxoa
|
egin
nahi dut, intelligentsiarentzat azter edo eztabaidagai batzuk aurreratuz, apaltasunez. Ez dira ideia umoak, kezkak eta zalantzak baizik.
|
|
Jakina, euskaldunek arrakasta eta estatus jasoa izan dezakete beren lanbidean, baina beste hizkuntza bateko hiztun gisa. Lan munduan aurrera
|
egin
nahi duenak besteen hizkuntza menderatu eta erabili du. Kontua da zeinahi komunitatek ezin duela iraun ekonomiaren eta baliabideen gainean nolabaiteko kontrol maila izan gabe, bestela esanda, jarduera ekonomikoan autoerregulatzeko nolabaiteko gaitasuna behar du, zeren hori gabe ez baitu oinarri materialik.
|
|
Hemen Txillardegiren sorta oparo eta zabaletik bilketa lan apal bat
|
egin
nahi nuke. Ez naiz bereziki sartuko politikaren auzi mauzietan, nahiz soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain 83 eta abertzaleak zirikatzeko eta kritikatzeko aukerarik ez dudan galdu.
|
|
Azaldu dugu zer eta zeren arabera
|
egin
nahi dugun. Baina oraindik falta zaigu argi azaltzea zein helbururekin abiatu dugun proiektua.
|
|
Hasieran aurreikusi genituen emaitzak: sektoreko balio, helburu (aspirazio), uste (sinesmen), jarrera, gizarte portaera eta perHelburu nagusia da laneko prestakuntza euskaraz
|
egin
nahi duten enpresa eta langileen prestakuntza beharrak aztertu, berauek euskaraz jasotzeko dauden aukera eta zailtasunak identifikatu, eta, enpresen beharretara egokitutako erantzun bat eman ahal izatea. tsonen bizimoduaren araberako segmentazioaz, euskararekiko interes, iritzi eta ekintza asmoen tipologiak identifikatzea.
|
|
Helburu nagusia da laneko prestakuntza euskaraz
|
egin
nahi duten enpresa eta langileen prestakuntza beharrak aztertu, berauek euskaraz jasotzeko dauden aukera eta zailtasunak identifikatu, eta, enpresen beharretara egokitutako erantzun bat eman ahal izatea. Horretarako, oinarrian, azkeneko urteetan Eusko Jaurlaritzaren Lanhitz programaren baitako erakundeetan euskara planak garatzeko laguntzetara aurkeztutako enpresekin osatutako datu basea osatu genuen, eta IMHk berak daukan datu basearekin egokienak eta bideragarrienak ziren enpresek hautatu genituen, eskaintza zehatza egin ahal izateko.
|
|
Berrikuntza
|
egin
nahi dugu aurrera begira dagoen gizarte bati erantzun nahiko geniokeelako baikortasun kritikotik. Eta ahaztu gabe, ez garela isolaturik bizi.
|
2010
|
|
• 2005 urtean Leitzan herri galdeketa bat egin zen, enpresa batek herrian
|
egin
nahi zuen harrobi baten inguruan. Galdeketa baino lehen, ohi den moduan, kanpaina egin zen, eta gaiaren inguruko bi jarrera nagusiak lehiatu ziren herritarren iritzia irabazi nahian.
|
|
Oraingoz, formakuntza horren helburu nagusia euskararen irakaskuntzan lan
|
egin
nahi duten ikasleen prestatzea da, lehen edo bigarren hezkuntzan. Ondotik irakasle izateko konkurtsoak gainditu behar dituzte (ikus beherago 4 atala).
|
|
Ondotik irakasle izateko konkurtsoak gainditu behar dituzte (ikus beherago 4 atala). Baina Euskal Ikasketek formakuntza ona eskaintzen diete ere euskal kulturan, euskal komunikabideetan, hizkuntza politikan, hots euskarari lotu zaizkion lanbideetan lan
|
egin
nahi dutenei, euskararen aldetik bederen (ikus 5 atala).
|
|
Erran dugu, gaurko, Euskal Ikasketetako formakuntzaren helburu nagusia euskararen irakaskuntzan lan
|
egin
nahi duten ikasleen prestatzea dela. Halere, euskararen beste alor profesionaletan aritzeko formakuntza horrek zerbait ekar lezake:
|
|
Pertsonaleko (AZP) lanpostuen %40ek baino gehiago derrigortasun data zuten hizkuntza eskakizuna gainditzeko. Bestalde, unibertsitatera iristen ziren ikasleen %43a ikasketak euskaraz
|
egin
nahi zituen.
|
|
Urte horretan lehen eta bigarren zikloko irakaskuntza osoaren %67a euskaraz ere eskaintzen zen, irakasleen lan postu finkoen %35a elebiduna zen eta Administrazio eta Zerbitzuetako Pertsonaleko (AZP) lanpostuen %40ek baino gehiago derrigortasun data zuten hizkuntza eskakizuna gainditzeko. Bestalde, unibertsitatera iristen ziren ikasleen %43a ikasketak euskaraz
|
egin
nahi zituen. Plan honi dagokionez aipagarria da Europako Unibertsitate Eremuari egokitutako graduak onartu aurretik egin zela.
|
|
Testuinguru horretan, Pompeu Fabra Unibertsitateak, 1990ean Bartzelonan gobernuaren funtsekin sortutako unibertsitateak, mantendu
|
egin
nahi ditu bere ezaugarri izan diren eta diren bikaintasuna eta zerbitzu ematea irakaskuntzaeta ikerketa jardueran. Helburu hori lortu nahi du munduarekiko eta nazioarteko komunitatearekiko irekitasunaren ikuspegitik, baina leial izan nahi du unibertsitatea bera sortu zuen eta sustatzen duen gizartearekiko.
|
|
Helburu hori lortu nahi du munduarekiko eta nazioarteko komunitatearekiko irekitasunaren ikuspegitik, baina leial izan nahi du unibertsitatea bera sortu zuen eta sustatzen duen gizartearekiko. Hain zuzen ere, zaindu
|
egin
nahi ditu gizarte horretako nortasun ikurrak —hizkuntza, kultura eta idiosinkrasia katalana—, asko zor baitio gizarte horri. Eremu urriko hizkuntza da katalana, esparru espezifiko batzuetan bereziki.
|
|
3 Lan munduari buruz ere (Kongresuko bigarren saioan landutako eremua) aipamen txiki bat
|
egin
nahi dut, Hizkuntza Kudeaketa enpresetan, Globalizazio aroan izeneko artikuluan Daniel Hermosilla irakasleak esaten dituenak erabiliz. Erakargarriak, benetan, esaten dituenak, lan munduan lortu direnak ikusiz, eta lortu daitezkeenak proposatzen direnak kontuan hartuz.
|
|
Langile eleanitzak izateak bertan, enpresa bakoitzean, nazioartean eta bertan modu egokian erantzuteko aukera ematen du, prestigio maila handituz. Eta gainera, hizkuntza gutxitu batean lan
|
egin
nahi duten langileei enpresak aukera hori ematea, hiztun komunitate baten garaperako legitimitate moralaz betetako ekarpen handia da, enpresen politikak tokian tokiko beharretara egokituz eta ez aldrebes. Berrikuntzaren garaian bete betean gauden honetan, eta gainera dimentsio globala duen krisi larri baten erdian, enpresa bitarteko eta pertsonak helburu badira, ekolinguistika lagungarria izan daiteke diskurtso berriak eraikitzeko.
|
|
• 8 Indar ideia: ikaskuntza eta berrikuntza. optimizatutako normalizazio prozesu batek ikasi
|
egin
nahi du berritzeko, hobetzeko eta emaitzak erdiesteko eta, horregatik, ikaskuntza eta berrikuntzarako tarteak eta sistematikak integratu ditu interbentzioan bertan, ikaskuntza eta berrikuntza metodologikoak eta komunikatiboak garatzeko bideak ezarriz.
|
2011
|
|
Euskara ez zen bakarrik zerbait sinbolikoa. Beste garaiko rock talde gehienek hitz batzuk euskaraz erabiliz, edo gaztelaniaz egin arren euskal ortografia erabiliz gaztelaniaren mundutik aldendu nahi zuen mugimendu kontrakulturala
|
egin
nahi zuten. Negu Gorriak, ordea, kontziente zen euskal gazteentzat betetzen zuen eredu funtzioaz, horiek janzkerari, erabiltzen duten hizkuntzari edo laguntzen dituzten kausei ematen zieten zentzuaren inguruan.
|
|
Soziolinguisten azken deliberamendu metodologiko teknikoa lortu nahi duten ezagutza mailarekin lotuta dago; hots, ikerketa esploratzaileak, deskribatzaileak edo esplikatzaileak
|
egin
nahi dituzten.
|
|
Tradizio metodologikoa aukeratu eta oinarrizko ikerketa edo aplikatua
|
egin
nahi duten zehaztu ostean, soziolinguistek datuak lortzeko erabiliko dituzten bitartekoei buruz deliberatu behar dute. Ikerketa dokumentaletan, ikerketa bibliografikoak, hemerografikoak edo artxibistikoak egiten dira.
|
|
Soziolinguisten azken deliberamendu metodologiko teknikoa lortu nahi duten ezagutza mailarekin lotuta dago; hots, ikerketa esploratzaileak, deskribatzaileak edo esplikatzaileak
|
egin
nahi dituzten.
|
|
Tradizio metodologikoa aukeratu eta oinarrizko ikerketa edo aplikatua
|
egin
nahi duten zehaztu ostean, soziolinguistek datuak lortzeko erabiliko dituzten bitartekoei buruz deliberatu behar dute.
|
|
Besteei ere, zeini bere esparruan, dagokien (eta kasuankasuan dagokien neurriko) begirunea zor zaiela onartuz, perspektiba soziolinguistikoak diglosiaren inguruan zer kontzeptu lanketa eta zer zehaztapen egin duen argitu nahi genuke batez ere. Bertsio popularraren araberako detaileen bila dabilenak ez du beraz, txosten honetan, argitasun handirik jasoko. diglosiaren ildotik euskara erdaren formulazio eta desiderata politikoak
|
egin
nahi dituenak ere ez gehiegi, egia esateko. horientzat saiatuko gara, halere, txostenaren azken atalean gogoetaren bat edo beste eskaintzen. gatozen mamira. eztabaidarako azalpen saioak honako elementuok ditu, nagusiki, berekin: zer dira purgatorioa, zerua eta infernua, perspektiba soziolinguistikoan?
|
|
Azalpen saio honek, hitzak berak dioenez, saioa izan nahi du: une batean noraino iristeko gai izan garen neurtzeko lekua eta, hortik aurrera
|
egin
nahi bagenu, hartan saiatzeko akuilua.
|
|
Ferguson-en 1959ko artikulua, Word en argitara emana eta dell hymes ek, handik bost urtera, Language in Culture and Society ezagunean berrargitaratua. diglosia terminoaz ari garelarik, hori da aurreko eta ondoko fasealdiak markatzen dituen unea: diglosiari buruzko azterbide soziolinguistikoan aurrera
|
egin
nahi dugunok ondo kontuan hartu behar izaten ditugu, beste hitzetan esanik, Ferguson-en 1959 aurreko lanak, batetik, eta 1959 ondokoak bestetik. Aurreko lanak, orain arte hanka punttaka pasatu ohi genituenak, Mauro Fernández-en ildotik atentzio handiagoz irakurri dira, antza denez:
|
|
gutako gehienona baino nabarmenki jasoagoa; (d) ahuldutako hiztun herri askoren erreferentzia intelektuala bihurtu izan da95: tartean, nola ez, euskaldunona (haiengandik ikasi genuen lehen hamarkada luzean, begiak iturri orijinaletara itzuli ere gabe, ondo edo gaizki hizkuntza soziologiaz ikasi genuen gehiena); eta (e) ahularen aldeko apustua izan nahi du, hasieratik eta agiri agirian," menderatuen diglosia" k. kontestualki ahula den (askotan gainbehera bizian datorren) hiztun elkartearen alde
|
egin
nahi du. Tortillari buelta eman nahi dio:
|
|
Tortillari buelta eman nahi dio: ahultzen ari dena (zenbaitetan, dagoeneko arras ahuldurik dagoena) indarberritu
|
egin
nahi du. hori du jomuga eta izena ere emana dio jomuga horri: hizkuntza normalkuntza.
|
|
Serge Moscoviciren Psychologie des minorités actives liburuaren sarreran argi geratzen da une epistemologiko berri honen ezaugarriak eta definizioak: Moscovicik, bere liburuarekin, une berri bat ireki nahi duela gizarte psikologian adierazten du, aurrekoekiko ikerketekin eta ikuspuntuekin haustura bat
|
egin
nahi duelarik. gizarte funtzionalistaren ikuspuntu tinko batetik, gizartea gehiengoaren ikuspuntutik deskribatzen duena, menperatzaileen ikuspuntutik, errealitatea uniformea, iraunkorra eta aldaezina balitz bezala gizarte psikologi kritiko batera heldu nahi du Moscovici k. etengabe aldatzen ari den errealitatea, era dinamiko batean deskribatu behar da, gutxiengotuen eta menperatuen ikuspuntutik (... 13).
|
|
SArrErA elkarrizketa hau Soziolinguistika klusterraren aspaldiko kezka bati erantzunez abiatu dugu; nazio artean eta euskal herrian egiten den soziolinguistika arloko lanak zabaltzeko dauden zailtasunez hitz
|
egin
nahi dugu. helburu horrekin gonbidatu dugu Juan Carlos etxegoien Xamar, nafarra. Bera, haur irakaslea da, eta, aspaldian, irakasleen trebakuntzan dihardu, batez ere, zenbat gara elkartearekin elkarlanean.
|
|
Askotan, hala ere, Internetekin itsutu egiten gara, eta uste dugu gauza guztien erremedioa izango dela. Nire ustez ez da horrela. pentsatu behar da zer
|
egin
nahi dugun, eta horren arabera begiratuko dugu internetera jo behar dugun, dokumental bat egin behar dugun, edo lau kantari lotu behar ditugun euren kantuen bidez guk nahi ditugun mezuak zabaltzeko. Nire ustez, hori da lehenbiziko kapa:
|
|
Bestalde, globalizazioaren exijentzia dela-eta gogoeta bat
|
egin
nahi nuke. gu unibertsitatetik gatoz eta unibertsitate munduan merituak pilatu behar dira, ezta. Meritu akademikoak lortzeko leku jakinetan argitaratu behar izaten da, lan horiek balidatuak izan daitezen.
|
|
Balear uharteetan, printzerriko atzerritarren ehunekoa berdina edo handiagoa izanda, egoera ez da kataluniako Autonomia erkidegokoa baino hobea. Bernat Joan-ek soziolinguistikari buruzko hitzaldiak eman dizkie irakasleei; Valentziako eta Ipar kataluniako katalaneko irakasleek, ordea, soziolinguistikako birziklapena
|
egin
nahi bazuten, beren kabuz egin behar izan zuten.
|
|
Inkestak, bada, dituen beren beregiko ezaugarriak oso interesgarriak iruditu zaizkigu. Aurrenik eta bat euskara eusko Jaurlaritzako Lehendakaritzaren lehentasunezko gaien artean dagoelako. hori, berez, ez da txarra,
|
egin
nahi duten politikaren arabera, jakina. Telefonoz elkarrizketatuen erantzunak, beste aldetik, nahiko argiak eta adierazgarriak izan dira. oro har, euskararen alde eta euskara sustatzearen alde.
|
|
Ideia hori hizkuntzen iraunkortasunari aplikatzeak hizkuntza hedakorrei, hizkuntza menderatzaileei eta hizkuntzaren eginkizunak neurriz kanpo erabili nahi dituzten hizkuntzei aurka egitea dakar. Ikuspuntu hori hartzen badugu, iraunkortasuna unibertsal bilakatzen da; ikuspegi unibertsal hori gure
|
egin
nahi dugu, hain zuzen ere. gureak bezalako hizkuntzakomunitateek ez diote komunikazio unibertsalari uko egiten; aitzitik, gainerako taldeekin ulertzeko gai den giza espeziaren parte izan nahi
|
|
Beste zientzia batzuek bezala, esate baterako, psikologiak bezala, soziologiaren helburua zen zientziatzat aintzatetsia izatea. horregatik, fisikaren parametroak imitatzen saiatu ziren soziologoak. Lehenengo soziologoek fisika soziala
|
egin
nahi zutela esaten zuten. hori dela eta, garrantzi handia eman zioten enpirismoari eta gizakion alderdi mentala baztertu zuten. hori, ordea, akats larria da. gizarteak ulertzeko, eta, beraz, ikuspegi soziolinguistikoa ulertzeko, ezinbestekoa da ikuspegi mentala, kognitiboa eta kognitibo emotiboa kontuan hartzea. kognizioa eta emozioak funtsezkoak dira. Nire ikasleei beti hitz egiten diet Norbert elias soziologoari buruz. hark gizaki baten garuna erakusten zien bere ikasleei, kontuan har zezaten soziologia eta ustezko aldaketak ulertzeko ezinbestekoa dela gizakion jokabidean garunak duen garrantziaz jabetzea. oso jarrera aurrerakoia da gizakion garunari horrenbesteko garrantzia ematea.
|
|
Esan bezala, beraz, Hernaniko Dobera Euskara Elkarteak eraginda" Club Deportivo Hernani" (CDH) euskalduntzeko Proiektua (ekintza) prestatu eta bideratzen hasi gara. Baina, gure asmoa ekintza soila baino gehiago izan dadin ere bada, hau da, ekintza horren gain nolabaiteko ikerkuntza ere
|
egin
nahi dugu: iharduera horri buruz teorizatu egin nahi dugu, eztabaidatu, ikasi eta ikasitakoa zabaldu.
|
|
Baina, gure asmoa ekintza soila baino gehiago izan dadin ere bada, hau da, ekintza horren gain nolabaiteko ikerkuntza ere egin nahi dugu: iharduera horri buruz teorizatu
|
egin
nahi dugu, eztabaidatu, ikasi eta ikasitakoa zabaldu.
|
|
Gure Proiektu honen bitartez akats horiek gainditu nahi ditugu, edota horretarako bidea jarri, behintzat: Oinarri teorikoak landu nahi ditugu. Egindakoari buruzko hausnarketa sistematikoari bidea eman nahi diogu. Esperientzia zabaldu nahi dugu. Teorizazio, prozesu eta emaitzei buruzko hausnarketak euskalgintzan ari direnen artean sozializatzeko eta, ondorioz, hobetzen joateko modua
|
egin
nahi dugu.
|
2012
|
|
zein dira Auzokoren helburuak? a) Euskaratik urrun dauden herritarrak euskarara hurbildu nahi ditugu. b) Herritarrak herriko hizkuntza aniztasunaren jabe
|
egin
nahi ditugu. c) Hizkuntza desberdinetako herritarrak harremanetan jarri nahi ditugu, norberarena aintzat hartuta, euskara komunikazio eta kohesio hizkuntza dela eta etorkizunera begira bide horretan sakondu nahi dela oinarritzat hartuta. d) Hizkuntzatik abiatuta zeharka elkarbizitzarako helburu garrantzitsuak jorratu nahi ditugu: elkar ezagutza, hurbilketa, aurreiritziak eta beldurrak gainditzea, elkarren aitortza...
|
|
Hizkuntz komunitate bakoitzak erabaki behar du zer bide
|
egin
nahi duen, baina gaur egungo etengabeko informazio trukaketa giro eta errealitate honetatik kanpo daudenak edo egon nahi dutenak gutxi dira. Bertako hizkuntzak sustatu eta babesteko lan gehien Europan egin da, eta hor eman izan zaie hedabideei inon baino garrantzi handiagoa. kontzeptu eta ideia berrientzako berezko hizkuntz ereduak eduki beharra. hori ezin du hiztunak egin, ezin dute akademiek egin.
|
|
BeRTaKO KOmuniKaBiDeaK SuSTaTuz y hizkuntz komunitate bakoitzak erabaki behar du zer bide
|
egin
nahi duen, baina gaur egungo etengabeko informazio trukaketa giro eta errealitate honetatik kanpo daudenak edo egon nahi dutenak gutxi dira. Bertako hizkuntzak sustatu eta babesteko lan gehien europan egin da, eta hor eman izan zaie hedabideei inon baino garrantzi handiagoa. kasuak askotarikoak dira. katalunian, esaterako, urrats handia egin zen 80ko hamarkadan bertako komunikabideak gaztelania baztertu eta prentsa idatzian zein irrati edo telebistan katalana erabiltzen hasi zirenean.
|
|
Honakoak hurbilpenak izan dira, lehen entsegu bat, garapen metodologiko sendoagoekin findu eta garatu beharrekoak. Behin hori esanda, amaitzeko, balorazio labur bat
|
egin
nahi dugu metodoaren ikuspegitik.
|
|
Ikasleen mintzajarduna zer nolakoa den azaldu nahi du. Mintzajardun nagusiaren argazkia
|
egin
nahi du, labur eta zehatz.
|
2013
|
|
— Pakuru. Ekimen honen bidez liburuxka
|
egin
nahi dute, eta gai zehatz baten inguruan ardaztutako materiala sortzeko gaitzen ari dira. Kasu zehatz honetan euren lurraldeko zuhaitzen inguruko liburuxka da.
|
|
Irakasle askok, oharkabean, fokua jarri du esplizituki landu ez diren trebetasunetan ere, eta zentzu horretan, iruditu zaio aurre testuetatik ondo testuetarako jauzia ez dela horren handia izan edo zuzenean hobekuntzarik ez dela gertatu. Bide honetan, ikasleen ekoizpenen ebaluazioa egiteko garaian lortu gabeko edukiei begitantzeko irakasleek izan lezaketen joeran
|
egin
nahi dugu geldialdia. Lorpenei erreparatu baino areago, lortu gabekoari begiratzeak indar handiagoa hartu izan du zenbait irakaslerengan.
|
|
Elkarrizketatu ditugun gazteek egin dute nork bere hizkuntzahautua. Euskaraz hitz
|
egin
nahi dute, euskaraz bizi, euskararen herrian.
|
|
Euskal hiztunok, gure herria garatu eta lehiakor
|
egin
nahi badugu, bi zeregin ditugu. Alde batetik, profesionaltasuna erakutsi gure lanean, eta zerbitzua bezeroak nahi duen hizkuntzan eskaini; horrela gure lehiakortasuna indartu egingo da.
|
2014
|
|
Hikaz hitz
|
egin
nahi dun norbaitek pentsatu behar baldin bau, zeinen aurren zauden... neska edo mutila... nola hitz ein behar det... gero pentsatu ni baño zaharragoa da... normala ez dala hitz eiten! Hoi dena pentsatu behar baldin bazu?
|
2015
|
|
Ekimen hauen artean izaera praktikoa zutenak nagusitu dira (transmisio programak), baina transmisioaz hausnartzeko saiakerak ere nabarmentzekoak lirateke. Lortutakoa baloratzera sartu gabe, artikuluak egindakoaren gaineko errepasoa
|
egin
nahi du. Horretaz gain, transmisioa ulertzeko eta definitzeko modu berri baten beharra aldarrikatuko da artikuluaren bigarren zatian.
|
|
" Ez dago sinisterik zenbat kanbiatu den euskaren egoera", askoz gusturago daude orain hirian, inbidia digute euskaldunei, euskaraz asko entzuten da, jendeak euskaraz hitz
|
egin
nahi du, inork ez du euskararen aurka egiten (nahiz eta agian barrenetik eraman)... Eusko Jaurlaritza, politika eta eskoletan euskara sartu beharrarengatik egon da iraultza hau, baina oraindik egiteke asko dagoela gaineratu zuten.
|
|
egoera eta bilakaera," ikerketaren ondorio nagusia. Artikulu honetan, ikerketa horren emaitza nagusiak aurkeztu eta horren inguruko gogoeta
|
egin
nahi dugu. Ikerketa horrek Udalerri Euskaldunen Mankomunitateak (UEMAk) Soziolinguistika Klusterrari egindako eskaria du oinarri, eta 2015eko" Lurraldea eta Hizkuntza" jardunaldietan aurkeztu zen Donostian.
|
|
" Euskara normaltasunez erabiltzea"," Normalizatuta izatea euskara"," Euskaraz normaltasun osoz aritzea. Hau da, Errenteriar batek Gipuzkoako Foru Aldundiarekin euskaraz egitea, erraz, eroso, kezkarik gabe (arrotz sentitu gabe), Cabezon de Pisuergako herritar batek Gaztelako erakundeetan gaztelaniaz nola"," Herritarron hizkuntz eskubideak bermatzea eta euskaraz
|
egin
nahi duen jendeari gauzak" erraztea". Euskaldunok lotsarik, beldurrik ez izatea euskaraz egiten dugunean.
|
|
Euskara gehiago
|
egin
nahi duzue GFArekin?
|
|
Hizkuntza hartu emanak ulertzeko eta horietan eragiteko begirada berri bat geureganatzen lagunduko digu, hobetu ditzakegun aukerak identifikatu eta hobekuntza horiek kudeatzeko baliabideak eskainiz. Laburtuz, honela diote,
|
egin
nahi dugun hori nola egin erakutsiko digute, pauso txikiak emanez, geure hizkuntza eremua zabal dezagun (TELP; Emun).
|
2016
|
|
Behar dugu jarraitu. " Bide luze bezain malkar" horietan hizkuntza politika eraginkorra eta aurreragarria
|
egin
nahi badugu, badira gogoan hartu genituzkeen zenbait arrisku. Arrisku horien artekoak dira, esate baterako:
|
|
nire adiskideak dioenez," zientzia eta pazientzia" behar ditugu euskararen bidean eraginkorrak izaten jarraitzeko, eta ahal bada, gainera, eraginkorragoak izateko. " Zientzia eta pazientzia" bikoteak berarekin behar du, halaber, gertatutakoa —ondo prozesu konplexua— eta gaur egungo hizkuntza errealitatea —ertz askotarikoz josiaahalik eta ondoen ezagutzea,
|
egin
nahi dugunaren egingarritasuna zaintzeko, besteak beste. Hogeita hamar urteotan ezagutza handia sortu eta metatu da euskal soziolinPatxi Baztarrika – Euskararen bilakaeraren argi ilunen gurpilean:
|
|
Hizkuntza gaitasunari eta transmisioari buruz argitaratutako datuen sintesia ez ezik, gogoeta interesgarriak jarri ditu mahai gainean Iñakik Euskararen gaitasuna eta transmisioa txostenean (Martinez de Luna, 2016). Gure idatzi honetan, hizkuntza gaitasuna ulertzeko eta ikertzeko moduaz ekarpena
|
egin
nahi dugu, Iñakik berak proposatzen duen hizkuntzaren indarberritzearen ikuspegitik landuta eta hizkuntza gaitasunaz bere txostenean egiten duen kuestionamendu terminologiko kontzeptualetik abiatuta. Transmisioaren gaia, berriz, ez dugu landuko.
|
|
213 Jende kopuruz, aginpide politikoz eta era askotako baliabideen kontrol ahalmenez ahulagoak izatearen albo ondorio modukoa da, Fishman-en esanean, socially (ere) disadvantaged izate hori. Bizian aurrera
|
egin
nahi duten euskaldunek, goragoko gizarte mailetara iritsi nahi dutenek," erdal itsasoan igeri egiten" ikasi behar dute. Horretan ez dago salbuespenik.
|
|
Euskara hutsarekin jai duzula. Erdaraz ondo jakin behar duela euskaldunak, bizian aurrera (gizarte mailan gora)
|
egin
nahi badu. Eta isuri horrek, jakina, etengabe erdal itsasora eramaten du euskaldun jendea:
|
|
370 Hots, auzoko janari dendan, tabernako barran, parkean edo kiroldegian euskaraz egingo dion (egin dezakeen eta egin nahi dion) solaskiderik lokalizatzen badu eta euskaraz
|
egin
nahi badu (beti ez da hala izaten).
|
|
Bukatzeko, iruzkin bat
|
egin
nahi genuke: arnasguneen eta gune erdaldunenen euskararen erabileraren atzean errealitate soziolinguistiko jakina ageri da.
|
2017
|
|
— Hizkuntza aldatzetik aukeratzera. Etorkizunean ere gure herrian egoera eleanitza izango dugu eta lortu behar da norberak nahi duen hizkuntza erabiltzea, eta euskaraz
|
egin
nahi duenak ez aldatu behar izatea.
|
|
Jon Walsh – Irlanderadun berriak: ...hiztun berri bilakatzeko trantsizioa egiten duen jendearen kopurua nahiko txikia da eta hiztun berri horiek beraien helburuak bete ohi dituzte oztopo nabarmenak gaindituz. gehiago ikertu litzateke hiztun horien ideologiak eta identitateak eta irlanderaren etorkizuneko bilakaeran izan dezaketen eginkizuna hobeto ulertu ahal izateko. bada hiztun berri izan daitekeen talde handi bat, irlanderaz hitz
|
egin
nahi duen arren oraindik ere muda gauzatu ez duena, baina oso gutxi dakigu hari buruz. baliteke talde horretako zenbait kidek hizkuntza maila nahiko handia izatea, baina aukerak edo ausardia faltan dituzte hiztun berri bilakatzeko. askoz gehiago ikertu litzateke ulertzeko zergatik gertatzen den hori eta zer egin daitekeen hori konpontzeko.
|
|
6.2.6 Euskarazko irakaskuntzaren aldeko hautua, hainbat arrazoi elkarrizketatutako gurasoek hainbat arrazoi paratu dituzte mahai gainean: ...aitasun kognitibo eta intelektualak garatzeko, komunitatean integratzea, bertako kultura aberatsa eta identitatea (ere) jaso ditzatela, haien hezkuntza pedagogia aurrerakoi eta humanista batean oinarritzea, eta, azkenik, eskola txiki eta asoziatibo batean eskolatzea, gurasoek parte hartzeko eta erabakitzeko aukera izaki. argudio edo motibazio anitzek hautu berera daramate. hala ere, baieztapen bat
|
egin
nahi genuke aurrerantzean gogoan izateko: aztergai dugun erabakian eragiten duten faktoreak gehienetan elkar hartuta agertzen dira gurasoen kontakizunetan; konbinatzeko moduak eta motibazio bakoitzarekiko azpimarra aldatzen dira.
|
2018
|
|
Proiektua zabaldu
|
egin
nahi dute: Euskal Herri osorako egitasmoa aurkeztu zuten Euskaltzaleen Topaguneak eta Eusko Jaurlaritzak 2017ko Udaltop jardunaldietan, izenburu honekin:
|
|
• Kiroletan egoera hobetzen ari da, jende gaztea zuzendaritzetan sartu ahala, erreleboarekin, eta oraingo egoerak eta lehengoak ez dauka zerikusirik. Taldean lan
|
egin
nahi duenari ez zaio galdetzen euskaraz badakien edo ez, eta denak dira ongi etorriak, hizkuntzari begiratu gabe. Diru-laguntzak jasotzeko lagundu egiten du euskararen erabilerak, eta onerako izan da.
|
|
Alde batetik, hizkuntza plangintzari dagozkionak, eta, bestetik, soziologia edota antropologia diziplinetan landutakoak. Metodologikoki ere, desberdinak dira lanak, batzuk ikerketa zientifikotan oinarritutakoak direlako eta besteak hausnarketa eta proposamenetan ekarpen sendoak
|
egin
nahi dituztelako. Horrela, gero eta egoera historiko, sozial eta linguistiko konplexuagoan eragin behar den honetan, ezagutza areagotzen laguntzeko tresna garrantzizkoa bilakatu da HAUSNARTU lehiaketa.
|
|
Are gehiago, bizitza gertakizunak, hala nola, adibidez" jubilatu naiz" edo" goi mailako ikasketak egiteko matrikula
|
egin
nahi dut", errazago eta modu unibertsalago batean identifikatzen ditu erabiltzaileak eta horregatik erabilgarriago dira, adibidez, erabiltzaileari egindako galdetegi batean erabiltzeko. Aldiz, zerbitzu espezifikoei buruz galdetzen badiogu erabiltzaileari, askotan modu abstraktuan izendatzen direnak, zailago egiten zaio horien jarduera zehazki zein den ulertzea.
|
2019
|
|
beraien egiteko nagusia da. arnasgunetik beretik egin behar da indarberritze hori: ...urik ez. zer egin, eta noiz nola, ganoraz eztabaidatu, adostu eta aplikatzen saiatu behar dute herritarren artean, eta adostasun zabala eskuratu. herritarrak gogor zatikatzen dituen indarberritze proiektuak nekez (bestela baino askoz nekezago) egin ahal izango du aurrera. udaleko, eskualdeko, Lurraldeko eta hortik gorako instantziek entzun eta ulertu egin behar dute, lehen lehenik, arnasguneek zer
|
egin
nahi duten. ulertu eta, ahal delarik, konpartitu. goragoko instantzion aldeko jarrera eta konpromiso proaktiboa funtsezkoak dira. hori ere ez da zerutik etorriko: landu egin behar da. oso lan zaila da hori guztia. zaila baina ezinbestekoa. handien eta txikien, partez berdinen eta halere aski nortasun berezikoen, elkarbizitza modu berri bat asmatu eta hezurmamitu beharra iradokitzen du horrek.
|
|
Israel palestinan orain dela 100 urte inguru egindako biziberritze (zehazkiago revernacularization) saio emankorraren ebaluazio lana, eta Irlandako Gaeltacht d (ir) elako (a/ e) k sortutako bibliografia zabala (denbora eta leku mugaz gaur aztertuko ez duguna) bereziki interesgarriak dira, orobat, arnasguneen aztergaia perspektiba akademiko zabalean analizatu ahal izateko. horiek guztiak oso dira kontuan hartzekoak. eta badira, bereziki, europako hiztun elkarte txiki ahulduen (ez bereziki arnasguneen) belaunez belauneko iraupen iturrien gaiari perspektiba teorikotik heldu nahi izan dioten ekarpen jakingarriak. hor sartzekoa dugu, bereziki, 1996ko Euromosaic: The production and reproduction of the minority language groups in the European Union17 perspektiba horretan txertatu behar da pádraig Ó riagáin en 1994ko" Language maintenance and language shift as strategies of social reproduction" delakoa ere18 Badago ekarpen horietan, eta beste hainbatetan, perspektiba teorikotik aurrera
|
egin
nahi duenarentzat zertan saiatu eta nondik probetxu atera. Interes biziko izan arren urrunegi geratzen dira ordea saio horietariko gehienak, gaur eskuartean dugun aztersaio konkreturako.
|
|
Sinplifikatzera joz (eta sinplifikatzea beharrezkoa izan ohi da errealitate sozialak neurgarri
|
egin
nahi ditugunean), zerrendako azken lau ezaugarrien muina (gainerakoak ere nola hala ordezkatzen dituena) erabilera da. Beraz, honako definizio operatibo hau emango dugu ontzat arnasguneen errealitatea neurgarri egiteko bidean:
|
2020
|
|
Erreferente bihurtu den neurrian, Behategira jo dute hainbatetan medioek zein ikerkuntza
|
egin
nahi zuten erakundeek. Baliabide urriekin bada ere, ahal izan duen laguntza ematen ahalegindu da Behategia, gehienbat ezagutza transferituz.
|
2021
|
|
" Murgildu bakarrik ez, euskararen uretan pulunpa
|
egin
nahi dugu, gozatu nahi dugu; euskara oinarri hartuta, ludikotasuna, adimen emozionala, etnoludikotasuna, parekidetasuna, harremanak, sexualitatea eta sormena landuz". (Guirado eta Arellano, 2020, 4 or.)
|
|
Lan honetan, Katedraren ibilbidearen ildo nagusi horien aurkezpen laburtua (eta kritikoa)
|
egin
nahi dugu, beti ere, aurrera begira gure helburu eta ekimenak ahalik eta eraginkorrenak gerta daitezen, eta gure izena eta izana osatzen duen munduko hizkuntza ondarearen babeserako euskarri baliagarriak eskaintzeko asmoarekin. Munduko hizkuntza ondarea eta haren egoera ezagutzera bideratutako lanetatik abiatuko gara; ondoren, proposamen praktikoagoei begira, hizkuntza lankidetza eta garapen iraunkorra bateratzen dituzten egitasmoak Katedraren agendan nola lantzen ditugun erakutsiko dugu; hezkuntza eleaniztunaren
|
2022
|
|
Erabilerari dagokionez, hasteko, parte hartzaileek Lizarrako euren egunerokoan, hau da, gurasoekin, anai arrebekin nahiz koadrilakoekin, ez dute euskaraz hitz egiten edo oso gutxi egiten dute (1), nahiz eta batzuk erabiltzen saiatzen diren. Hau da, gehiago hitz
|
egin
nahi dutela adierazi digute (2).
|
|
Euskaraz lan
|
egin
nahi duten enpresen eta profesionalen arteko harremana eta elkarlana sustatu nahi da.
|
|
Euskaraz lan
|
egin
nahi duten enpresen eta profesionalen arteko harremana eta elkarlana sustatu nahi da, 2012tik, proiektu honen bidez. Bi urtean behin antolatzen den azoka, foroak, telebista eta webgunea dira egitasmoaren ardatz. Gipuzkoako Foru Aldundia proiektuaren babesle nagusia da.
|
|
Euskaraz saldu eta lan
|
egin
nahi duten enpresen sarea indartzea eta beren ereduak ezagutzera ematea lagungarria da enpresei begirako lanketa egiteko; asmo horrekin jaio zen proiektua, 2015ean. Hizkuntzen kudeaketan aurreratuta dauden eta euskararen erabilera normalizatua duten enpresa hauek osatzen dute batzordea:
|
|
langileek euskara ikasteko eta alfabetatzeko eskolak lantegietan edo euskaltegietan, sindikatuek euskararen gaineko punturen bat sartzea lantegietako lan hitzarmenetan, errotulazioa eta agiriak euskaratzeko ahalegina, negozioen publizitatea euskaraz ere egitea, bileretan euskara gehiago erabiltzeko saiakera... Beste hainbat arlotan bezala, aitzindari haiek zerbait
|
egin
nahi zuten euskara lan munduan ere sartzeko eta erabiltzeko, eta askok erabaki zuten ekimenak abiatzea, beste inoren edo beste inork egingo ote zuen zain egon gabe; unean uneko beharrei edo nahiei gehienetan intuizioz eta borondate onez erantzuten zioten, eta dena egiteko zegoenez, gutxi eginda ere asko zen; saiakera haietan, sarritan ez zuten asmatu, huts egin zuten, baina horietatik ere ikasi z...
|
|
Lan munduan euskara bultzatzeko hasierako ahalegin haiek egin zirenean, akuilu nagusia identitarioa izan zen, eta halaxe aitortzen dute orduko sustatzaileek: euskara gurea zen eta lan ere euskaraz
|
egin
nahi zuten. Urteak pasatu dira, eta ikerketa lanean egiaztatu ahal izan dugunez, arrazoi nagusi hark gaur egun ere berdin jarraitzen du eta horixe da pizgarri nagusia, euskarak gutxiagotuta jarraitzen duelako eta badagoelako zer egina.
|
|
● Enpresek negozioa
|
egin
nahi dute, dirua egiteko sortuak dira, eta frogatu beharra daukagu negozioa euskaraz ere egin daitekeela, egiten dela, posible dela. Ez ditugu bereizi behar negozioa eta euskara, aparteko bi diskurtso edo ideia balira bezala; aitzitik, elkarri lotuta azaldu behar ditugu, bata bestearekin, eta kasu arrakastatsuak nabarmendu.
|
|
Artikulu hau erantzukizun sozialaren logikatik sortu da, eta tresna bat izan nahi du Gizarte Erantzukizun Korporatiboaren (RSC1) aldeko hautua
|
egin
nahi duten enpresentzat.
|
|
Artikulu hau, hain zuzen ere, erantzukizun sozialaren logikatik sortu da, eta tresna bat izan nahi du Gizarte Erantzukizun Korporatiboaren (RSC1) aldeko hautua
|
egin
nahi duten enpresentzat, bai eta enpresei hizkuntzaren kudeaketan laguntzen dieten erakundeentzat ere.
|
2023
|
|
Bide horretan, jardunbideei buruzko adostasunak lantzea ere interesgarria da. Norberak ingurukoekin
|
egin
nahi dituen hizkuntza aldaketen gaineko elkarrizketak izateak bidea errazten, ahalduntzen eta ingurukoen enpatia sentitzen laguntzen du. Izan ere, joko arau berriak adosteak arau sozialen egokitzea probokatu dezake.
|
|
Bukatzeko esan dezagun prototipo hauekin ahalegina egiten dela euskal kulturaren reifikazioa gainditzeko. Era berean, ikerketek ondorioztatu dutenez euskal gizarteak izan dituen identitate eraikuntza, errepresentazio modu eta sailkatze moduengandik bereizita ageri bada ere maiz euskal kultura, prototipoak hurbildu
|
egin
nahi ditu euskal kulturako errepertorioak gazteen errealitatera, beraien identitate, errepresentazio zein sailkatze moduetan euskarri izan daitezen. Horren adibide da, adibidez, genero sistemaren ikuspegi kritikoak hartzen duen garrantzia diseinuetan; funtsean botere harremanen kontzientzia bultzatu eta ikuspegi kritikoa garatzen lagundu nahi zaie (Gorputzak irudi menean izeneko saioa da horren adibide).
|
|
Horretarako, alabaina, lehenik geure buruari begiratu behar izan diogu eta azterketa sakona egin: zer egiten dugun, zer
|
egin
nahi dugun, zer egin nahi genuela esan genuen, zer lortu dugun eta zer ez, zerekin gauden konforme, zerk egiten digun min, zerk pozten gaituen...
|
|
Horretarako, alabaina, lehenik geure buruari begiratu behar izan diogu eta azterketa sakona egin: zer egiten dugun, zer egin nahi dugun, zer
|
egin
nahi genuela esan genuen, zer lortu dugun eta zer ez, zerekin gauden konforme, zerk egiten digun min, zerk pozten gaituen...
|