Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2000
‎hizkuntz jokoak, erlatibismoa, erlijio diskurtsoa, erlijiozko sinesmenaren funtsa, herri primitiboen sinesmenak, predestinazioa. Irakurterraza, sakontasunari uko egin gabe. Frazerri egindako kritika ere badugu liburu honetan.
2001
‎Zientziatik begiratuz, zientziagaien ate osteetan, zirrikituetan, ez daude adigai zientifikoak besterik. Erantzunik ez badu, aldi horretan bere ezjakina aitortu eta isilik geratuko da, ezin baitu, inola, erantzun metafisikorik eman zientziaren izenean, fenomeno fisikoen mugen barruan jardun behar duelako beti, metafisikara hegan egin gabe.
2003
‎Hauxe diot nik: zerbait lotsagarri eginez ala norbaiten esku jasanez eta koldarkeriagatik kontra egin gabe maiteminduta dagoen gizona nabarmen gertatuko balitz, ez litzateke ez aitak, ez lagunek, ez beste inork ikusita maiteak ikusita bezainbeste minduko. Eta gauza bera ikusten dugu maitearengan, askoz e gehiago lotsatzen dela maitaleek ekintza lotsagarriren batean ikusita.
‎Hortik dator, etorri ere, printzeen borondateari ematen zaion bi interpretazioen erregela, horiek gizabanako zehatz batzuen mesederako dohainak eta pribilegioak ematen dituztela. Halako izaera badute, zabalera osoa eman dakieke hirugarren bati kalte egin gabe; orduan, interpretazioa beti egiten da printzeak bere eskuzabaltasunez goratu nahi izan dituen horien alderako, eskuzabaltasun horri ere neurrizko zabalera ematen zaiola, pertsona horiek eskatzen duten adinakoa. Baina grazia hark interpretazio hori onartzen ez badu hirugarrenaren eskubideari kalte egin gabe, nahitaezkoa da berori mugatzea hitzez hitz emandako horretara, betiere eskuzabaltasun hartzailearen kalterik gabe.
‎Halako izaera badute, zabalera osoa eman dakieke hirugarren bati kalte egin gabe; orduan, interpretazioa beti egiten da printzeak bere eskuzabaltasunez goratu nahi izan dituen horien alderako, eskuzabaltasun horri ere neurrizko zabalera ematen zaiola, pertsona horiek eskatzen duten adinakoa. Baina grazia hark interpretazio hori onartzen ez badu hirugarrenaren eskubideari kalte egin gabe, nahitaezkoa da berori mugatzea hitzez hitz emandako horretara, betiere eskuzabaltasun hartzailearen kalterik gabe.
2004
‎Hitz egitea objektuak eta gauzak ezagutgarri eta eztabaidagarri egitea da. Hitz egin gabe ez dago objekturik edo gauzarik ezagutzerik.
‎Historizismoari men egin gabe, ezin uka daiteke, haatik, historiak bizi gaituela eta osotoro barne zeharkatzen, eta, hartara, gure garaiko seme alabak garela denok, ezinbestean izan ere. Wittgenstein, Freud, Nietzsche, Marx... ez ziren salbuespenak izan, nork bere garaiko eta alorreko topiko, uste eta sineskeria ugariri argitasun paregabez eta ausardia handiz aurre egin zieten arren.
‎Hartara, bere erantzunak ez dira biologiko hutsak. Bere egitura biologikoari uko egin gabe, edo, hobeki esan, bere egitura biologiko" irekiagatik", gizakiak asmatu egin behar du nola joka, bere egiten d (it) uen errealitate (ar) en aurrean ageri zaizkion aukera ezberdinen artean egokien deritzona hautatuz, halabeharrez hautatu ere.
‎Areago, errealitateaz jabetzera behartuta dago, bere burua errealitatearen parte izaki. Errealitateaz jabetzeko beharrizan horrek dimentsio etiko nabarmena du, bere oinarri biologikoari uko egin gabe. Errealitatearekiko gizakiaren dimentsio etikoak hiru mementu formal ditu, Ellacuriak argiro azaldu duenez" Fundamentacion biologica de la etica" idazlan mamitsuan:
‎Hil ez direnean, maiz gertatu dena, behin betiko markaturik gertatu dira, gizagabeturik maizenik. Frai Salimbene Adamokoaren kronikan irakur daiteke, esaterako, nola Siziliako errege eta enperadore erromatar germaniar Federiko Il.ak(), jakin nahirik haurrek zein hizkuntza hitz egingo luketen handitu ahala, inorekin hitz egin gabe haziz gero," agindu zien neskameei eta inudeei esnea eta ditia emateko haurrei, berauek garbitzeko eta bainatzeko, baina laztanik ez xerarik ez egiteko, ezta hitzik ere ez egiteko; jakin nahi baitzuen haurrek, handitu ahala, hebraieraz hitz egingo ote luketen (hura izan baitzen lehen hizkuntza), ala grekoz, ala latinez, ala arabieraz, ala beren gurasoen hizkuntzaz. Baina alferrik ahalegintzen zen, zeren haur guztiak hiltzen baitziren". 26
2006
‎Humek erabateko erlatibismoari aurre egin nahi dio. Testu honek, hein handi batean, erlatibismoari aurre egin nahi dio, sentimentalismoari uko egin gabe. Azken buruan, gustuaren arau batera nola irits gaitezkeen erakutsi nahi digu.
2007
‎• Anaximandrok hasiera batean jartzen duen apeiron elementua errepikatu egiten da Babilonian: han ere izendatu gabea eta egin gabea jartzen da hasieran296.
‎Hitz egite hutsak ezin du ezer bermatu —negoziazio prozesu bat ez da beti adostutako emaitzetara iristen—, baina egia da ere, esan ohi bezala, hitz egin gabe ezin daitekeela ezer konpondu —ez litzateke negoziazio prozesurik egongo— Hain zuzen horren haritik —elkarrekin hitz egiteak, egiaz, pertsonak elkar hurbildu eta elkartu ditzakeelako— esan dezakegu: " Elkarrizketarako hezkuntza guztiz eta zuzenean da bakerako hezkuntza" 187 Bollnowen hausnarketa horiek, azken batean, hizkuntz pedagogiaren inplikazio etikoa bistaratzen digute eta, bide batez, baita horrek gizakiaren formazio orokorrarekin duen lotura ere.
‎egia baldin bada —aipatu berri ditugun Humboldten hitzetan ikusi bezala— gizadia naturalki hizkuntz komunitate ezberdinetan errealizatzen eta banatzen dela, orduan komunitate horien artean —eta ondorio guztiekin— onartu dugu ere euskaldunek osatzen dutena. Horrela, bada, euskarari —bestelako" ama hizkuntzei" bezalaxe— errealitatearen ulermena ahalbidetzeko eta baldintzatzeko gaitasuna aitortu zaio, hain justu, aipatutako Ortega Gasset, Pagliaro edota Gipper eta Schmitter autoreen hitzen zentzu berean210 Euskal hezkuntzari loturiko sozializazioa eta enkulturazioa, beraz, ezin izango dira gauzatu euskarari bereziki so egin gabe, ze, Chamizok eta Deweyk orokorrean esandakoak gurera ekarriz211, prozesu horiek bestela errealizatzeko posibilitaterik gabe geratuko lirateke. Modu berean esatekoa da, aurrera eginez, euskal hezkuntzak erantzukizun berezi eta jakin bat duela bere erreferentziazko hizkuntz komunitatearekiko:
2009
‎" lege horiek" edota, hobe esanda," beharrezkotasun astunez gauzatzen eta agertzen diren joera" horiek21 Hitzekin trabatzen dela dirudi," joerak", nolabait, legea ahuldu edota aurre egiten diola instintiboki bezala adieraziz. Ez dira ibilbide kausalaren garbitasunari aurka egiten dioten igurtzi mekanikoak soilik," legearen barneko kontraesanak" baizik, legea bera baita etengabe kontraesanetan jartzen dena, aurreratzen dituen iragarpenak deuseztatuz, eta ekiteari eta ekiteari inoiz uko egin gabe. " Ekonomia politikoan, legea bere aurkariak, hau da, lege ezak zehaztua da.
2013
‎Dualismo klasikoak (ikuspegi mistikoak) amildegi bat finkatzen du arimaren eta gainerako gertakari naturalen artean. Egun, ordea, dualistak neurri batean bereari eutsi nahi dio, baina arimaren izaera naturalari uko egin gabe, oreka hori zaila bada ere.
‎Bigarren zentzu horren arabera, kontua ez da razionalitate espazio batean kokatzea, kontua ez da zein den helburua edo utilitatea; aitzitik, ekintza edo dena delakoa" oso osoa dago bera hortxe, biribil ongi dago, zentzu guztia dauka (‘ideala’ da, perfektua)" (144). Zer horrek balioa du bere baitan testuinguru handiagoari erreferentzia egin gabe. Bigarren zentzu horrek balioa adierazten du.
2016
‎Giza balioen kiskalmendi horretan, pertsonalismoaren anbizioa ez da moral berri fantastikoren bat asmatzea, balio moralak berritzea soil baizik; puskaila zaharretan oinarriak berriro jartzea, historiari eta tradizioari zertan uko egin gabe. Gero XX. mendean ikusi ahal izan den guztiaren ostean, zilegizkoa dirudi moral berri berri guztiz bestelakoen esperimentuetan itxaropen larregirik ez geratzea.
2021
‎Azpiazuk (2013, 2017) azaltzen duen eran, gizon eredu berrien eraikuntza ez da gizonen egiturazko nagusikeria sozioekonomiko eta politikoa ahultzen ari. Arazoa politizatu beharrean pertsonalizatuz, gizonak parekidetasunerako bidea, espazioen galera edo desboteretze gisa baino, eremu berrien ‘konkista’ bezala planteatzen ari dira maiz, eremu atsegin eta ikusgarrienak bereganatuz eta inolako ezaugarri, emozio edo espazioren monopolioari uko egin gabe: emakumeari egotzi izan zaizkion emozioak, aitatasunaren alderdi ludikoa, etxeko lanetako zereginik interesgarrienak, anaien artean inolako kosturik ez duten borrokak...
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia