2001
|
|
Horrela, positibismo logikoak hasierako jarrera utzi zuen eta azkenean pragmatismoaren ekarpenak jaso ditu. Kantek, bestalde, Matematikaren aplikazio konkretua du hasieratik buruan, Fisika matematikoaren jokaera baita Kantek argitu nahi duena, eta Matematika espazioan eta denboran
|
egin
beharreko eraiketa sintetikoetan oinarritzen denez, nabarmena bihurtzen da eraiketa horien aplikazioa ezagutza konkretuan. Beraz, ez dago analisi hutsik, baizik eta sintesia behar da.
|
|
Eta esperientziaren barne baldintzen katea luza daiteke beti ere, eta horrek ez du ondoriotzat guk kate amaigabe horren izatea onartzen dugunik, berbaitango gauza osatua balitz bezala, baizik eta katea mugarik gabe luza daitekeela soilik. Baldintzatua emana bada, bere baldintza ororen ilaran
|
egin
beharreko atzerabidea zeregin gisa soilik zaigu emana.
|
2002
|
|
Presoek ez daukate ihes egiterik, ikuskatzaileen zaintzapetik ihes egingo balute ere, kanpoan dauden hamaika oztoporekin egingo bailukete topo eta, beraz, ihesaldietan pentsatzerik ez dago, inondik inora ere. Hori horrela, beraz, leihoak ipiniko dira leotzetan, ez bakarrik preso dagoenari zor zaion begiruneagatik, baizik eta osasuneta garbitasun baldintza oinarrizkoenek hori eskatzen dutelako; arrazoi ekonomikoek ere horixe eskatzen dute, espetxe barruan
|
egin
beharreko lanek argi ugari eskatzen dute-eta; zer merkeagorik, bada, leihoetatik sartzen den argia baino!
|
|
Irizpide horien arabera banatuko ditugu presoak leotzetan. Ikuskatzailearen esku geratzen da irizpide horiek erabiliz
|
egin
beharreko banaketak burutzea. Oso izango da baldarra ikuskatzailea, baldin eta denbora laburrean bere kargupean dauden presoak sakon ezagutzeko gai ez bada; oso baldarra izango da, halaber, baldin eta espetxe barruko sozietatean industria eta menekotasun egokiak ezartzeko gai ez bada.
|
2003
|
|
Pascalek ez bezalaxe, Domatek arrazoiaren indarrean sinesten du. Horren bitartez ere, legeari men
|
egin
beharreko horri sutsu eusten dio, horixe baita gizaki guztien zeregin eta betebeharra.
|
|
Huts egiten badu, zientzialari gehienei arazoren bati egindako lehen erasoaldietan behintzat gertatu ohi zaien bezala, porrot horrek bere abilezia eza baino ez du erakusten. Baina ezin ditu paradigmak eskainitako arauak kolokan jarri, ezen arau horiek gabe ez bailitzateke hasieratik aurre
|
egin
beharreko puzzlerik izango. Ez da arraroa, beraz, zientzia helduko profesional batek bere gain hartzen dituen arazoak (edo puzzleak) paradigma batekiko konpromiso sakona eskatzea.
|
2004
|
|
Bide luze eta neketsua, zinez, Cencilloren eskutik proposatzen duguna, baina
|
egin
beharrekoa etikaren arloa gure apeten, arima egoeren edota uste erdi ustelen gatibu egin nahi ez badugu eta erlatibismo hutsean eroriko ez bagara.
|
2005
|
|
Humboldten hizkuntzari buruzko gogoetek, berriki aipatu bezala, aspektu ezberdin asko biltzen dituen teoria zabal bat osatzen dute eta, jarraian, antropologia pedagogiko edota pedagogia antropologikoarekin zuzenago loturiko bere aspektuak komentatuko ditugu. Perspektiba honetatik
|
egin
beharreko ikerketek, egiaz, jada ikusitako hizkuntz erreflexioek esandakoa osatu nahi dute, hori bai, hasieratik eta bukaeraraino garbi edukita objektu horren inguruko azterketa gizakiari buruzko estudioarekin uztartu beharra dagoela. Zentzu honetan esan dezakegu bere helburua bikoitza dela:
|
|
Izenburuak dioen bezala, guregana iritsitako idatzi hori hainbat testu zatirekin dago osatuta, finean, ezberdinak diren bostekin: egitasmo osoaren iragarpen bat, etimologiari buruzko ohar orokor bat, hizkuntza baten barruan
|
egin
beharreko ikerketa etimologikoaren kontsiderazio bat, hizkuntz jatorriari buruzko gogoeta filosofiko bat eta hizkuntza guztien entziklopedia linguistikoaren plan bat. Idatziaren zatikako izaera honek, hain zuzen, zaildu egiten du bere barne loturaren ikuskera baita beronen euskal gaiarekiko konexioa antzematea ere, eta, jakina, hau guztia aintzakotzat hartu beharrekoa da bai berau itzultzerakoan bai berau irakurtzerakoan.
|
2007
|
|
Gizakiaren estudio pedagogiko filosofikoak, batetik, haren berezko" hezigarritasunaz" hitz egitera garamatza —hezkuntza gizakiaren beraren behar, posibilitate eta obligazio bat da—, baita hezkuntzaren izaera" teleologikoaz" ere —heztea helburu baten araberako jarduera bat da— Gizakiaren ikerketa pedagogiko kulturalak, bestetik, sozializaziorik gabeko pertsonalizaziorik ez dagoela esaten digu —banakoaren errealizazioa beti taldearen baitan ematen da— eta, bide batez, kultura ezberdinen araberako sozializazioez eta hezkuntzaren erlatibitateaz hitz egiten digu. Bestela azpimarratu beharrekoa da, hezkuntzaren antropologiaren baitan ere, pedagogia ekintza edo jarduera baten zientzia dela —ez da deskribapenetan agortzen— eta, horrenbestez, hezkuntza mailan
|
egin
beharreko horren zentzuaren inguruko galdera etikoa saihestezina dela. Kontua da, beraz," norbait" heztea askoz ere gehiago dela" zerbait" irakastea baino, eta, horrexegatik, hezkuntzak ezin duela bere eginkizuna ondo bete gizakiaren" irudi" orokor bat eduki gabe, zeinak bere ezaugarri konkretuak eta ahalmen potentzialak islatuko dituen.
|
|
gizakia batasun organikoa da —ez elementu edo dimentsio ezberdinen pilaketa mekanikoa—, eta, horregatik, berorren hezkuntza ezin daiteke ere espezialisten artean banatutako zereginen batuketa sinple bat bezala planteatu. Hezkuntzaren helburu den gizakiaren humanizazioak, finean,
|
egin
beharreko guztiak osotasun orekatu batean biltzea eskatzen du, ze, horrela ezean, modu isolatuan eta ikuspuntu partzial batetik aurrerapauso diruditen hobekuntzak ez dira behar bezain onuragarriak izango. Gizakiak bere nortasuna osatu behar du, hain zuzen bere gaitasun guztien garapena modu proportzional batean bultzatuz, eta bere burua berari dagokion gizataldean modu egoki batean txertatuz.
|
2009
|
|
Bi gai nagusi horiek Hegelek eta Fitchek oinordetzan utzitakoak dira eta bada, jada, horien ordez honako gaia planteatzeko ordua: " ezagutza absolutuarengatik hiltzea, izatearen oinarriaren parte izan daitekeela" 54 Horrek ez du esan nahi, baina, kritikaren zentzuan, egiaren borondatea ezagutzaren finitutasunak mugatua dagoenik; baizik eta egiaren borondateak, ezagutzaren subjektuarekin
|
egin
beharreko sakrifizioari dagokionez, muga oro eta egia intentzio oro galtzen duela. " Agian, ideia miragarri bat bakarra dago, oraindik orain, bestelako gurariak ezaba ditzakeena, garaile gorenaren gaineko garaipena lortuz —bere burua sakrifikatzen duen gizadiaren ideia, esan nahi dut— Ideia horren konstelazioa horizontean inoiz azaldu izango balitz, dudarik ez, egiaren ezagutza jarraituko luke izaten tamaina horretako sakrifizioarekin proportzionala litzatekeen helburu erraldoi bakarra; zeren ezagutzarentzat ez dago sakrifizio handiegirik.
|
|
Osotasunaren bilaketa eta haren kontzeptualizazioa. Apriorizko judizioak elkarturik
|
egin
beharrekoa: apriorizkoa, beraz.
|
|
Osotasunaren bilaketa eta haren kontzeptualizazioa (kontzeptualizazioa!!). Apriorizko judizioak elkarturik
|
egin
beharrekoa: apriorizkoa, beraz.
|
2011
|
|
Errealitate printzipio baten behar gizatiarretik, azalpen printzipio egonkor baten irrikatik jaio da mendeetan zehar gizakiok
|
egin
beharreko bidea ezarri nahia: alde batetik, jainkoen bidea, ulertezina, mirarizkoa da eta; bestetik, ecclesia rena, beldurgarria, zatitu egiten du eta; eta, bestetik, arrazoimen bidezko ezagutzarena, erakargarria, asegarri baita.
|
|
Ez, ez da hori
|
egin
beharreko galdera. Behin ere ez dugu galdera bera egiten.
|
2021
|
|
Ezaugarri baten edo kausa baten aldebakarreko efektua baino, guzti guztiok sartuta gauden etengabeko prozesu erregulatu eta jarraitua da, indibidual eta kolektiboa, sari, zigor eta mehatxuz jositako jokalekuan garatzen dena: " Genero jakina izatera heltzea prozesu bat da, inpultsiboa baina tentuz
|
egin
beharrekoa, non zigor, tabu eta aginduz betetako errealitate kulturala interpretatu behar den[...] etengabe murgilduta gauden zeregina da" (Butler 1990: 198).
|
|
Estutuz doan inbutuaren antzera, etxekoandre edo zerbitzari gisa
|
egin
beharreko lanek are gehiago itotzen dute immanentzian. Etxekoandre gisa, etxean preso dago, hesituta eta zedarrituta.
|