Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 210

2003
‎Kasuan kasuko ikastegira erregulartasunez joan beharra, baldin eta interesdunak nahitaezko hezkuntza oinarrizkoa egin behar badu. Epaileari egiaztatu behar zaio erregulartasunez joate hori eta, hala denean, ez joateak justifikatu behar zaizkio, horretarako eskaria egiten den guztietan.
‎Adingabea bi autu horiekin ados badago, orduan, behin adingabearen letraduari entzun eta gero, epaileak adostasuneko ebazpena eman dezake. Letraduak ez badu bat egiten adingabeak berak emandako adostasunarekin, epaileak erabakiko du entzunaldiak aurrera egin behar duen ala ez; epaian bertan, erabaki horren zioak azaldu ditu epaileak.
‎Nahitaezko prestazio pertsonalak egin behar dituzte, zentroaren barne jardunbideari buruzko arauetan hala ezarri bada, eta prestazio horiek egoki badira zentroaren beraren antolaketa ona eta garbitasuna ziurtatzeko.
2004
‎1 Gaztelania edo hala denean autonomia erkidegoko berezko hizkuntza ofiziala ez dakien pertsonari itaunketa egin behar bazaio, edo pertsona horrek adierazpenen bat egin behar badu, edo ebazpenen bat berari jakinarazi behar bazaio, orduan auzitegiak, probidentzia bidez, hizkuntza hori dakiten gizabanakoetatik edozein izenda dezake interpretatzaile gisa, horri itzulpen zehatza egingo duelako zin egitea edo hitzematea eskatuz.
‎366 artikulua. Lekukoek nola egin behar duten adierazpena
‎3) Epaiketan izandako gertaeretatik beste edozeini buruzkoak, baldin eta horren ebazpena erabat beharrezkoa bada, egitez edo zuzenbidez, epaiketak bere izapide arrunten bidez aurrera egin behar duen edo amaitu behar den erabakitzeko.
‎Auzi jartzailea auzikidetzarik ezaren aurka jartzen bada, berori demandatuak alegatu izan du, auzitegiak alderdiak entzungo ditu gai horretaz, eta, gaiaren zailtasunaren arabera komenigarri bada, auto bidez horren inguruan ebatz dezake, auto hori entzunaldia egin denetik hurrengo bost egunetako epean eman dela. Edozein kasutan, entzunaldiak aurrera egin behar du, bere gainerako helburuak direla eta.
‎Egitate eztabaidagarriak berberak izanik, alderdi bik edo gehiagok, edo, 301 artikuluko bigarren paragrafoaren arabera, alderdiei parekatutako pertsona bik edo gehiagok, adierazpena egin behar badute, beharrezko neurriak hartuko dira, elkarren artean komunikaziorik ez egoteko, eta galdera eta erantzunen edukia aldez aurretik ez jakiteko.
‎4 Zalantzarik gabeko agiririk ez badago eta idazketa multzoarekin alderatzea ezinezkoa bada, berori egin behar zuena hilda edo absente dagoelako, aurkaratu agiriaren balioa aintzat hartuko du auzitegiak, kritika zintzoaren erregelen arabera.
‎2 Aurreko paragrafoko prozesua hasteko eskaera egin behar dute 757 artikuluko 1 paragrafoan aipatu pertsonek, babes kargua dutenek edo ezgaitua zainpean dutenek, Fiskaltzak eta ezgaituak berak.
‎Horretarako, ondasunak artatzeko behar beharrezko diren konponketa arruntak egin behar ditu administratzaileak. Konponketa edo gastu bereziak beharrezkoak badira, epaitegiari emango dio horren berri administratzaileak.
‎Diru kopuru likidoak ordaintzeko kondena erabakien behin behineko betearazpena eten egingo da, alderdi exekutatuak epaitegiaren esku uzten baditu kondenatzat ezarri diru kopurua, kasuan kasuko korrituak eta une hori arte eragindako kostuak, horiek guztiak alderdi betearazleari emateko, hurrengo atalean ezarritakoa gorabehera. Korrituen likidazioa eta kostuen tasazioa egin ondoren, auzitegiak erabakiko du betearazpenak aurrera egin behar duen ala hori artxibatu behar den.
‎Irizpide horiek prozesuko berme guztiekin bat egin behar dute, eta, gauzak horrela, legeak, beste xedapen batzuen artean, Espainiako zuzenbidean eta beste antolamendu juridiko batzuetan ezaguna den preklusio erregela ezarri du, egitateak eta oinarri juridikoak alegatzeko. Ildo horretatik, legean negozio juridikoen deuseztasunari buruzko bidegabeko eztabaida bikoitza, bata, salbuespen bitartezkoa; bestea, aldiz, demanda edo akzio bitartezkoa?
‎Egun ulertu da, bidezkotutako salbuespenak gorabehera, gauza epaituak berariazko eragingarritasuna izan dezan, alderdiak berberak izan behar direla. Beste osagai batzuei dagokienez, legeak ezarri du gauza epaituak eragingarri egin behar duela egitateak eta oinarri juridikoak alegatzeko lehen aipatu preklusio erregela.
‎3 Auzitegiak, halaber, administrazio judiziala agin dezake, egiaztatzen bada ordainketa egin behar duen erakundeak nahiz erakunde jasotzaileak, edo, hala denean, alderdi exekutatuak berak, ez duela bete artikulu honen lehenengo paragrafoan aipatu fruitu eta errenten atxikipen agindua edo horiek kontuan sartzeko agindua.
‎Baloreak edo beste finantza tresna batzuk enbargatu badira, enbargoa jakinaraziko zaio ordainketa hori egin behar duenari, ordainketa aldizka edo data jakinean egin behar bada; edo, eratza tresna muga eguneratzean, edo, hokunde igorleari, balore edo finantza tresnak berriro eros badaitezke edo horien ukandun edo jabearen borondatez amortizatzekoak badira. Enbargoaren jakinarazpenarekin batera, agindeia egingo da, balore edo finanrrek muga egunik ez badu, jakinarazpena jasotzean, auzitegiaren esku atxiki daitezen balorearen nahiz finantza tresnaren zenbatekoa, edo balorea nahiz finantza tresna bera, baita kasuan kasuan horiek sortutako korrituak eta dibidenduak ere.
‎«Idazkari judizialak erremate edo adjudikazioari buruzko autoa jasotzen duen lekukotza egin behar du, eta, batzuetan, lekukotza horrek dakar prezioa zainpean utzi behar izatea. Lekukotza titulu askietsia da adjudikatutako finka edo eskubidea errematatzaile nahiz adjudikaziodunaren izenean inskribatzeko, baldin eta lekukotza horrekin batera zamak ezerezteko manamendua aurkezten bada, Prozedura Zibilaren Legeko 674 artikuluak aipatu bezala.
‎Norbait, gaixotasunaren ondorioz edo beste arrazoi baten ondorioz, ezin bada Erregistrora joan, eta inskribatzeko moduko adierazpen bat egin behar badu, adierazpen hori zein tokitan egin behar eta toki horretara joango da arduraduna, hala denean idazkariaren laguntzarekin.
‎Heriotza egiaztatu ondoren, eta inskripzioa egin aurretik edo ondoren ere, hobiratzea zein tokitan gauzatu behar eta toki horretako arduradunak ere baimena eman ahal izango du, arduradun hori eta inskripzioa egin behar duena desberdinak badira.
‎Gisa berean, beste erregistroetara parteak bidaltzeko beharrezko diren datuak jasoko dira, erregistro horiek egitatearekin zerikusia duten oharrak egin behar badituzte.
2005
‎Kontsumitzaileen aldeko elkarteak ugaritzen, eraginkorrago bihurtzen eta euren lana ezagutarazten joan diren hein berean, erakundeekren funtzioa da herritarrei, kontsumitzaileei eta erabiltzaileei jakinaraz kontsumo bulegoak edo KIUB ak ere ireki dituzte hiri eta auzoetan, kontsumitzaileen eskubideak hobeto defendatzeko helburuarekin. KIUB ak Kontsumitzailearen Informaziorako Udal Bulegoak dira, eta eutea zer egin behar duten dauzkaten eskubideak defendatzeko; baita, kontsumitzaileen eta erabiltzaileen kexak, salaketak eta erreklamazioak jasotzea eta erakunde edo organo eskudunei bidaltzea. Azkenik, KIUBen lana da kontsumoaren arloko heziketa eta prestakuntza jarduerak antolatzea.
‎Estatuaren indartzeaz gain, kontsumitzaile, nekazari, ekologista eta, oro har, kontsumoarekin arduraturik gauden gizarteko sektore guztiok nahi dugun kontsumo gizarteari buruzko hausnarketa sakona egin behar dugu, eta, hortik abiatuz, kontsumo segurua lortzeko presioa egin. Produktu transgenikoen aurkako boikotak, elikagai naturalen aldeko kontsumitzaileen kontzientziatze kanpainak eta iruzurra egiten duten edota kutsatzen duten enpresen aurkako ekintza baketsuak eraginkorrak izan daitezke, arriskurik gabeko produktuak lortzeko eta kontsumitzaileontzat mundu seguruago bat sortzeko.
‎Notarioaren ez egiteak oztopatu badu egintza edo kontratua aurreko artikuluan xedatutakoaren ariora inskribatzea, ahal den heinean notario horrek, beste eskritura bat egin behar du bere kontura, ez egitea ongitzeko, eta ez egite horren ondoriozko kalte ordaina eman behar die interesdunei.
‎Interesduna ez bada agertu bigarren gonbidapenean, edota agertu eta zuzenketaren aurka jarri bada, erregistratzaileak ofizioaren bidez joko du lehen auzialdiko epailearengana, horrek zuzenketa egiazta dezan; epaileak interesdunari entzun behar dio, legezko hipotekak eratzeari buruz ezarritakoaren arabera, edo, interesduna agertu ez bada, iheslari delako adierazpena egin behar du; gero, probidentzia emango du zuzenketari ezezkoa emanez edo zuzenketa aginduz, interesdunak eduki eta aurkeztu duen tituluaren arabera, eta titulurik aurkeztu ez bada, epaileak aginduko du zuzenketaren gaineko erabakia hartzeko beharrezkoa den titulu zatiaren lekukotza ofizioz ateratzea.
‎Erregistratzaileek ahalik arinen egin behar dituzte eskatzen zaizkien ziurtagiriak; betiere, zein finkari buruzko inskripzioak, askatasuna edo kargak egiaztatu nahi izan, eta finka horren inguruko ziurtagiriak gehienez lau eguneko epean luzatu behar dira.
‎Aurrekoaz landara, liburu egunkari deritzona egin behar dute erregistratzaileek, eta titulu bakoitza modu fisikoan, postaz, telefaxez edo telematikaren bidez aurkeztean, bertan jaso behar da horien edukiari buruzko idazkun laburra.
‎Erregelamendu bidez zehaztutakoaren ariora, Erregistro eta Notariotzaren Zuzendaritza Nagusiak ordezpen zerrenda egin behar du, Jabetza Erregistro bateko erregistratzaile batek edo batzuek beste Erregistro bati dagozkion agiriak kalifikatu eta luzatu ahal izateko.
‎Betiere, erregistratzaileak jatorrizko ezereztea agindu zuen epaile edo auzitegiaren eskumena baieztatzeko adierazpenak egin behar ditu.
‎Audientziaren presidenteak adierazten duenean epaile edo auzitegia eskuduna dela, erregistratzaileak ezereztea egin behar du behingoan.
‎Idazkari judizialak erremate edo adjudikazioari buruzko autoa jasotzen duen lekukotza egin behar du, eta, batzuetan, lekukotza horrek dakar prezioa zainpean utzi behar izatea. Lekukotza titulu askietsia da adjudikatutako finka edo eskubidea errematatzaile nahiz adjudikaziodunaren izenean inskribatzeko, baldin eta lekukotza horrekin batera zamak ezerezteko manamendua aurkezten bada, Prozedura Zibilaren Legeko 674 artikuluak aipatu bezala.
‎...tako finka edo eskubideren bat ez dela espedientean sartu, bere idazkunen hitzez hitzezko ziurtagiria bidaliko dio jabetza nahitaez kentzearen egintza burutu duen organoari eta jabariaren azken inskripzioaren ondoan bidaltze horren gaineko oharra jarriko du; ohar hori egiten denetik urtebetera ezereztuko da, iraungitzearen bidez. Inskripzioa ezerezteko, jabetza kendu duen Administrazioak eskabidea egin behar du, eta, horrekin batera, finken edo eskubideen titularrei behar bezalako konpentsazioa eman zaiela egiaztatzen duen agiria aurkeztu behar du; aldez aurretik espediente osagarri egokiaren izapideak burutu dira.
‎2 Aprobetxamenduaren jatorri den finkaren folioan bazterreko oharra egiteko eskumena duen erregistratzaileak ohar hori egin eta gero titulua itzuliko du, finkaren gainean indarrean dauden inskripzioen eta eginiko oharraren hitzez hitzezko ziurtagiriarekin batera. Destino finkan inskripzioa egin behar duen erregistratzaileak inskripzio hori egin duenean, horren berri emango dio jatorrizko finka zein barrutitan izan eta bertako erregistratzaileari, eginiko idazkunen ziurtagiria bidaliz.
‎Erakundearen edo bestelako organo jardulearen idazkariak horren ale bikoiztua egin behar du, hartutako erabakia hitzez hitz jasota.
‎Bigarrenez ezkontzeagatik ondasun jakin batzuk erreserbatu behar dituen alargunak edo alarguntsak erreserbapeko ondasun guztien inbentarioa egin behar du, epailearen esku hartzearekin; harrekoak direla Erregistroan agerraraz halaber, ondasunok inskribatu behar ditu, jadanik inskribatuta ez badaude eta, betiere, ondasunok erreserbatu beteaz gain, ondasun higigarriak tasatu eta Kode Zibilaren 978 artikuluak ezartzen dituen itzulketak bermatu ditu, hipoteka berezi eta nahikoaren bidez.
‎Interesdunak zin egin behar du egitatea egiazkoa dela, bestela agiri publikoaren faltsutze delituan eroriko baita. Interesdun horrek notarioari aurkeztu behar dio Lurzatien Katastro Topografikoan finka horrek duen egungo egoera egiaztatzen duen ziurtagiria eta, halakorik izan ezean, Katastro Aurrerapenean, Erregistro Fiskalean zein Amilaramenduan finka horrek duen egoerari buruzkoa, baita Jabetza Erregistroak luzaturiko ziurtagiria ere, 201 artikuluko bigarren erregelak zehaztutako edukiarekin.
‎Inork emandako titulu publikoak inskriba daitezke aurretiazko inskripzioaren beharrizanik gabe, baldin eta tituluok ematen dituztenek sinesgarriro egiaztatzen badute euren eskubidea eskuratu zutela tituluok eman aurretik, etaren izenean inskribatuta. Halaber, finka zein udalerritan egon eta bertako udale eskubide berbera ez badago beste inotxeko iragarki oholetan kasuan kasuko ediktuak argitaratu behar dira; ediktuokkeztutako agiriak aztertu eta gero. erregistratzaileak egin behar ditu, aur
‎Errekurtsoari oniritzia eman bazaio, erregistratzaileak inskripzioa egin behar du, ebazpenak agindutakoaren ariora. Ebazpenak oniritzia eman badio errekurtsoari horren gaineko idazkun egokiak egingo dira, eta eman badio, egiteke zeuden idazkunak egingo dira; horretarako epeak zenbatuko dira «Estatuko Aldizkari Ofizial»ean ebazpena argitaratu eta bi hilabete igaro ostean, eta bien bitartean, aurkezte idazkunaren luzapenak jarraituko du indarrean.
‎Erregistratzaileek lau paper sorta mota egin behar dituzte, inguruabarren arabera hilabetero, hiruhilero, seihilero edota urtero: bat, ordain gutunen bikoizkin edo kopiekin; beste bat, manamendu judizialekin; bestea, agiri publikoekin, eta azkena, agiri pribatuekin.
‎550 artikuluan aipatu ez diren eta aldian aldikoak ez diren inguruabar berezien ondorioz, hala nola, gaixotasun edo istripuaren ondorioz, erregistratzailea ezin denean bulegoaz arduratu eta horrek ezin duenean eskatu 549 f) artikuluko lizentzia, berak zuzenean zein enplegatu edo ahaide baten bidez, horren berri emango die Zuzendaritza Nagusiari eta ordezpen zerrendaren arabera ordezpena egin behar duen erregistratzaileari; ordezkoak beste herri bateko Erregistroan diharduenean, telematika edo telegrafia erabiliko dira horretarako, eta herri berean dagoenean edozein baliabide erabil daiteke. Erregistratzaile hori zuzenean arduratu behar da ezinduta dagoen erregistratzailearen bulegoaz, aldian aldiko erregistratzaile gisa.
‎Erregistratzaileak bere zerbitzu sariak eta, 615 artikuluan xedatutakoaren arabera, Tinbrearen zein Eskubide Errealen gaineko Zergak edo antzekoek sortutako zenbatekoak premiamendu bidean kobratzeko, kontu egokia egin behar du, ondokoa zehaztuz: zordunaren izen abizenak, Erregistroan egin eta zerbitzu sariak sortu dituzten eragiketen mota eta data, horien zenbatekoa, aplikatutako arantzelen zenbaki nahiz erregelak eta sortutako gastu nahiz zenbatekoak zehazteko oharra.
‎Interesdunek esanbidez eskatu ez arren, 1925eko maiatzaren 20ko Errege Dekretuak Erabilera Zerga ordaintzeko agintzen duen lotura oharra egin behar dute erregistratzaileek.
‎Betiere, eskabideak zuzeneko buruaren bidez egingo dira, eta horrek txostena egin behar du.
‎Ofizialen Batzak irizpena eman behar du Notariotzako Dekanoen Batzak edo Erregistratzaileen Elkargo Nazionalekoak txostena egin behar duen kasuetan, bai eta Estatu kontseiluak irizpena eman behar duenetan ere.
‎Audientzietako presidenteek nahitaez egin behar dituzte ikuskapen bisitak:
‎Erregistroen lurralde aldatzea erabaki denean, bai horiek sortu edo kendu direlako, bai udal mugarte osoa zein horren zati bat bereizi delako, aldaketa erregistratzaile interesdunek egin behar dute, zuzendaritza zentroak zehaztu epean; horretarako, itxiera eginbide egokia egingo da lekualdatu beharreko liburuetan, eta liburu horien, inbentario, paper sorta nahiz agirien inbentario bikoitza egingo da, liburuok nork eman eta noren ardurapean geratu, eta titular horiek sinatuta. Inbentarioaren ale bana utzi behar da bulego bakoitzean.
‎Ariketa batetik hurrengora igarotzeko gaitasun adierazpena eta azken ariketan onespena erdiesteko, epaimahaiaren botoen gehiengoak egin behar du horren alde. Berdinketak presidenteak erabakiko ditu.
‎Azken ariketa amaitzen den egunean zein hurrengoan, epaimahaiak, edo, hala denean, epaimahai bakoitzak oposizioa gainditu duten oposiziogileen zerrenda egin behar du kalifikazio hurrenkeraren arabera eta oposiziogile bakoitzak lau ariketetan lortutako puntu guztiak kontuan izanda. Kalifikazioabakigarria gogoan izanda, eta oposiziogileen jardunaren arabera epaimahaiki berbera denetan, epaimahaiaren botazioak erabakiko du berdinketa, hala behar denean presidentearen boto eradeek horien inguruan eginiko iritzi osoa aintzat hartuta.
2006
‎Erregela bera aplikatuko da konkurtso metatuen izapideak egin behar dituen epaile eskuduna zehaztu ahal izateko.
‎...tea auditoretza egiteko betebeharretik aske geratuko da, konkurtso administrazioa jardunean ari den bitartean prestatutako lehenengo kontuen kasuan, salbu etare merkatuetan, edota Espainiako Ban sozietate horren baloreen negoziazioa onartu denean bigarren mailako balokuak, Aseguruen eta Pentsio Funtsen Zuzendaritza Nagusiak nahiz BaloreMerkatuko Nazio Batzordeak sozietate horren ikuskatze publikoa egin behar duenean.
‎1 Konkurtso administrazioak ahalik azkarren egin behar du inbentarioa, zordunak itxiera datan masa aktiboan dituen ondasun eta eskubideak zerrendatu eta baloratuz; itxiera data izango da txostena noiz igorri, eta aurreko egurien izaera esanbidez zehaztuz.na. Irabazpidezko edo beste ondasunerkidegoko eraentzaren mende ezkondutako pertsonaren konkurtsoa gertatu denean, inbentarioan jasoko dira konkurtsopeko zordunaren ondasun eta eskubide pribatiboen zerrenda eta balorazioa, bai eta ondasun eta eskubide irabazpidezko edo erkideena ere, ho
‎Auzipetuak ez badu aitortzen kalifikazioan eratxiki zaion delituaren erruduna denik, edo beraren defendatzailearen ustez epaiketak aurrera egin behar badu, horixe egingo da.
‎Epaiketak aurrera egin behar duenean, dela akusatuak akusazioarekin bat ez datozelako, dela delitua zigortzeko aflikzio zigorra eskatu delako, modu honetan jardungo da:
‎410 artikulutik 412.erakoetan xedatutakoaren arabera adierazpena egin behar duten guztiek auzitegian bertaratuta egingo dute hori, 412 artikuluaren 1 paragrafoan aipatutako pertsonek izan ezik, horiek idatziz egin baititzakete adierazpenok.
‎Lekukoek ahozko epaiketan adierazpena egin behar dutenean, lekukook helburu horretarako lokal batean egongo dira, adierazpenak egiteko deia hartu arte, jadanik adierazpena egin dutenekin komunikaziorik izan gabe, ezta beste inorekin ere.
‎Presidenteak agindua emango du, adierazpena egin behar dutenak banan banan sar daitezen, 701 artikuluan aipatutako hurrenkera kontuan izanda.
‎Ezetsi gabeko adituak batera aztertuko dira, egitate berberei buruzko adierazpena egin behar dutenean; eta alderdiek egindako galdera nahiz birgalderei erantzungo diete.
‎Agerraldia egiteko tokia eta hori zein epaileren aurrean edo auzitegitan egin behar duen.
‎Arrazoia zuzena dela ulertuko da, ebazpena ematea edo eginbide judiziala gauzatzea ezinezko egiten badu, hori egin behar dutenen borondatea edozein izanda ere.
‎Ondasunak zehaztu ondoren, enbargoa egin behar duen aguazilak uste badu ondasunok ez direla behar bestekoak, beharrezkoak direnak ere enbargatuko ditu, aurreko artikuluan ezarritakoaren mende.
‎Enbargatutako ondasunak eskudirua, efektu publikoak, kotizaziopeko merkataritza eta industria baloreak, urrezko nahiz zilarrezko bitxiak edo harribitxiak badira, horiek Gordailuen Ku txan, Espainiako Bankuan edo halako helburua duten establezimenduetatik beste edozeinetan gordailutuko dira, kasuan kasuan; gainerako ondasun higigarriak inbentariopeko gordailuan emango dizkio enbargoa egin behar duen arduradunak berak izendatutako auzokoari, baldin eta horrek jendaurrean zabalik dagoen etxea badu.
‎Fiskaltzak eta alderdiek euren kalifikazio idazkietan adieraziko dituzte baliatu nahi dituzten frogak; horretarako, euren eskariz adierazpenak egin behar dituzten aditu eta lekukoen zerrendak aurkeztuko dituzte.
‎Identifikazio eginbidea gauzatzeko, identifikatu behar den pertsona eginbide hori gauzatu behar duenaren begi bistan jarriko da, eta antzeko kanpo inguruabarrak dituzten pertsonekin batera. Horien guztien aurrean, edo haiek bera ez ikusteko puntu batetik, betiere epailearen ustez egokiena dena aintzat hartuta, identifikazioa egin behar duenak adieraziko du adierazpenetan aipatutako pertsona identifikazio saioan edo taldean dagoen; baiezko kasuan, argi eta garbi eta zehatz mehatz izendatuko du.
‎Bekaldura epailearen aurrean egingo da, eta idazkariak ekitaldian parte hartu behar duten auzipetu eta lekukoeirazpenak; epaileak, behin zin egitea eta lekukotza faltsuaren ondoriozko zigo irakurriko dizkie eurek egindako adierrak gogorarazita, lekukoei galdetuko die adierazpenok berresten dituzten edo aldaketaren bat egin behar duten.
2007
‎Asilo eskabideen izapideak egin behar dituen organoak hala proposatuta, eta aurretiaz Errefuxiatuentzako Nazio Batuen Goi Komisioak Espainian duen ordezkaria entzunda, Barne Arazoetarako ministroak erabaki ahal izango du eskabide horien izapidetza ez onartzea, ebazpen ziodunaren bidez, interesdunak hurrengo inguruabarretarik bat duenean:
‎Alderdi Politikoen Erregistroan sortze aktaren eta estatutuen inguruan egindako inskripzioak nortasun juridikoa aitortzen dio alderdi politikoari, jendaurreko egiten ditu alderdiaren eraketa eta horren estatutuak, botere publikoak lotzen ditu eta bermea dakar alderdiarekin harremanak dituzten hirugarrenentzat zein alderdikideentzat. Inskripzio hori egin behar du Erregistroko arduradunak, epe mugatu eta laburrean; behin epe hori igarota, inskripzioa egin dela ulertu behar da. Berrikuntza nabarmenen artean daude:
‎4 Lege honen 41 artikuluko 1 idatz zatiaren azken paragrafoan jasotako betebeharrak aplikatuko dira, berebat, kontratatutako eragiketei begira, enpresa kontratari edo azpikontratariaren langileek euren zerbitzuak ematen dituztenean enpresa nagusiaren lantokietan. Baina horretarako, langile horiek lan egin behar dute enpresa nagusiak emandako makina, ekipamendu, produktu, lehengai edo lanabesekin.
‎b) Enpresaburuek eskabideak egin behar dituzte, nekazaritza lanetan dituzten langileak erroldan inskribatzeko; eskabideok aurkeztu behar dira langileak zerbitzuak ematen hasi aurretik. Bestalde, inskripzio eskabide horiekin batera, bai eta erroldan aurretiazrantzaren Diruzaintza Nagusiak ezarri inskribatuta zeuden langileei dagokienez ere, enpresaburuek komunikazioa aurkeztu dute, Gizarte Segutakoaren arabera.
‎d) Itundutako ordu osagarriak banatu eta egin dira aplikatu beharreko hitzarmen kolektiboak eta ordu osagarrien itunak ezarritakoaren arabera. Hitzarmen kolektiboan beste zerbait ezarri ezean, langileak zazpi eguneko aurreabisuarekin jakin du ordu osagarri horiek zein egunetan eta zein ordutan egin behar dituen.
‎4 Enpresaburuak kontratatzen dituen langileei nahitaez eman behar die prestakuntza praktiko eta egokia segurtasun eta higieneari dagokionez. Beste horrenbeste egin behar du langileak lanpostutik aldatzen direnean, edo langileek euren buruei, lankideei edo beste inori arrisku larriak eragin diezazkieketen teknika berriak aplikatu beharriek eta nahitaez egin behar ditu prakti dituztenean. Enpresaburuak prestakuntza hori emango du enpresako zerbitzuekin edo kasuan kasuko zerbitzu ofizialen partaidetzarekin.
‎4 Enpresaburuak kontratatzen dituen langileei nahitaez eman behar die prestakuntza praktiko eta egokia segurtasun eta higieneari dagokionez. Beste horrenbeste egin behar du langileak lanpostutik aldatzen direnean, edo langileek euren buruei, lankideei edo beste inori arrisku larriak eragin diezazkieketen teknika berriak aplikatu beharriek eta nahitaez egin behar ditu prakti dituztenean. Enpresaburuak prestakuntza hori emango du enpresako zerbitzuekin edo kasuan kasuko zerbitzu ofizialen partaidetzarekin.
‎Langileak nahitaez egin behar du hitzartutako lana, enpresaburuaren edo enpresaburuak eskuordetutako pertsonaren zuzendaritzapean.
‎b) Bi egun, semea edo alaba jaiotzeagatik, bigarren gradurainoko odol bidezko zein ezkontza bidezko ahaideen gaixotasun zein istripu larriarengatik, ospitaleratzearengatik edo heriotzarengatik. Baimena lau egun arte luza daiteke, arrazoi horiek direla-eta langileak joan etorriak egin behar baditu.
‎Inskripzioa egin behar duen Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiaren probintziako zuzendaritzak edo horren administrazio batek uste badu enpresaburuak azaldutako egitateak ziurrak ez direla, edo inskripzio eskabidearen izaerak eta inguruabarrek halaxe eskatuz gero, frogaldia hasiko da, azaroaren 26ko 30/ 1992 Legearen 80 eta 81 artikuluek arautu moduan eta baldintzetan.
‎1) Gauzatutako agiriek urtebete iraungo dute indarrean; edozein kasutan ere, agiri horien muga egunak bat egin behar du hilabetearen azken egunarekin. Halaber, aurkako salaketarik izan ezean, ulertuko da agiri horien indarraldia zuzenean luzatu dela, iraupen berdineko aldietan, Mutuen Elkarlanari buruzko Erregelamenduaren 62 eta 69 artikuluek ezarri betekizunekin, edo, hala denean, enpresak bere jarduera utzi arte, hori lehenago gertatzen bada, eta jarduera uzte horrek gutxienez bost egun balioduneko iraupena badu.
‎Obren eragina jasan duten errentariak bat baino gehiago badira, eskabidea obren eraginpean dauden errentarien gehiengoak egin behar du, edo, hala denean, obren eraginpeko etxebizitzei zein partaidetza kuota egokitu eta horien gehiengoa biltzen duten errentariek.
‎1 Errentatzaileak egin behar ditu, errenta igotzeko eskubiderik ez duela, etxebizitzan beharrezko diren konponketa guztiak, beraren gain hitzartu erabileraren bizigarritasun baldintzak gordetzeko, salbu eta konpondu beharreko narriadura errentariari egozteko modukoa denean, Kode Zibilaren 1563 eta 1564 artikuluetan xedatutakoaren arabera.
‎Aitzitik, 70eko hamarkadan, eta, batez ere, 80koan, ustiategien neurriak aldatzeko joera murriztu zen, errentamenduen zabalkundea gelditzean, lurraren eskualdagarritasuna oztopatu zelako, nola edo hala, Landa errentamenduen 1980ko Legearen ondorioz. Lege horrek 1978ko Konstituzio berriaren arabera erakundea egokitu eta Espainiakuspena nahitaezkoa da, arrazoiak bes Europar Batasunean erabat integratzeko ikuspegian kokatu zuen, eta, azken buruan, zentzuzko arau orok egin behar duen bezala, nekazaritzaren inguruabarrei erantzun zien, orduan oso desberdinak ziren eta, ez 1935eko Legeko inguruabarrak, ezpada 60ko eta 70eko hamarkadetakoak. Orain berritelakoak badira ere.
‎Errentatzaileak eta errentariak betebeharra dute, beste alderdi kontratugileak egin behar dituen edo egin ditzakeen obrak, konponketak eta hobekuntzak baimentzeko.
‎Esanbidezko itunik, foru araurik edo zuzenbide berezirik eta ohiturarik ez badago, kapitulu honetako xedapenak aplikatuko dira, eta, ordezko moduan, II, III, VI eta VIII. kapituluetara landa errentamenduei buruz bildutako arauak, apartzeria kontratuaren oinarrizko izaeraren aurkakoak ez badira. Hala ere, legez, ebazpen judizial nahiz administratibo irmoaren bidez, edo kasuan kasuko ureztatzaileen erkidegoak egindako hitzarmen irmoaren bidez, hobekuntzak ezarri badira, orduan, hobekuntza horiei dagokienez, alderdiek euren artean itundutakoaren arabera egin behar dituzte hobekuntza horiek, eta, itunik ez badago, kontratua suntsiarazi ahal izango da, lagatzaileak edo lagapen hartzaileak hala eskatuta.
‎Errugabetasun presuntzioak ez du esan nahi epaileak akusatuaren errugabetasunari edo erruduntasunari buruz egin behar duen balorazioa, benetan eta zuzenbidearen arabera, kendu egiten denik. Baina epailearen balorazio hori ezin da nahierakeriaz edo behar den beste arrazoitu gabe egin.
‎EKren 27.9 artikuluan ez da ezarri zentro pribatuek modu automatikoan diru-laguntza publikoak jasotzeko eskubidea izango dutenik. Horren ordez, legegileari manu bat ezarri dio irakaskuntza pribatuari laguntzeko, baina ez du zehaztu nola egin behar duen hori. HELOk zein HLOk irakaskuntza zentroen sailkapen hirukoitza egin dute:
‎Arazoa «funtsezko edukia» zer den definitzea da. Lehen hurbilketa moduan, esan behar da funtsezko edukia gutxieneko erdigunea dela, ukiezina, eta legegileak eskubide eta askatasun horiek arautzean errespetatu egin behar duela. Hau da, legegileak, horiek garatzean, horien egikaritza baldintza, forma edo ondore zabalekin edo estuagoekin arautu dezake, baina inguru ukiezin bat dago, murriztu ezin dena eta nahitaez errespetatu behar dena:
‎Honaino, greba eskubidea garatzen duen arauak gutxieneko edo funtsezko edukiak arautzeak itxuraz ez du oinarrizko eskubidearen funtsezko edukia ukitzen. Baina jo dezagun arauak, harago joz, enpresaburuak gutxieneko zerbitzu horiek zein langilek egin behar dituen modu esklusiboan izendatuko duela ezartzea. Kasu horretan, badirudi greba eskubidea modu garrantzitsuan mugatuta egongo litzatekeela eta greba eskubidea egikaritzen duten langileen interesak ukituta geratuko liratekeela enpresaburuaren esku utziko balitz erabakitzea gutxieneko zerbitzu horien ardura zein langilek duten; beraz, garapen arau horrek greba eskubidearen funtsezko edukia urratzen duela esan dezakegu, eta hori dela eta, konstituzioaren aurkakoa izango litzateke.
‎Hain zuzen ere, irizpide orokorraren arabera, tratu desberdina jasaten duela dioen pertsonak frogatu egin behar du tratu hori bereizkeriazkoa dela. Hala gertatzen da, esaterako, botere publikoen egintzei dagokienez:
‎Konstituzioan tortura egitea eta gizabidezkoak ez diren edo apalesgarriak diren zigor edo tratuak ezartzea zehazki debekatu da, bizitza eskubideari eta giza duintasunari emandako babesaren ondorio logiko moduan. Hori dela eta, botere publikoek zaindu egin behar dute pertsona guztiek giza duintasunarekin bat datorren tratua jasotzea, eta modu berezian, pertsona horiek haien mende daudenean, bai modu iragankorrean (atxiloketaren kasuan), bai luzaroagoan (presoak, adingabeak beren kargura, gaixo ospitaleratuak, etab.). Torturaren eta Gizabidezkoak ez diren edo Ankerrak edo Apalesgarriak diren beste Tratu edo Zigor batzuen aurkako Konbentzioak, New Yo... «funtzionario publikoek eurek, edo horien adostasunarekin edo baimenarekin, egindako egintza oro, pertsona bati min edo sufrimendu fisiko edo mentalak nahita egitea badakar, informazioa edo aitorpena lortzeko, edo pertsona hori derrigortzeko edo larderiatzeko baino ez».
‎Alderdi politiko bat eteteari dagokionez, alderdi politiko bat sortu eta inskribatzen denean, erabaki judiziala dela bide baino ezin da eten. Etete judiziala egin behar du bai zigor organo judizial eskudunak zigor araudian ezarritakoarekin bat etorriz (bide penala aplikatzen bada), erabaki hori kautela neurri moduan har daiteke?, bai Auzitegi Goreneko Sala Bereziak, gero aipatuko dugun Botere Judizialaren Lege Organikoaren (aurrerantzean BJLO) 61 artikuluan ezarritakoak, ofizioz edo alderdiak hala eskaturik, alderdi politiko baten desegite judizialaren iza...
‎Konstituzio Auzitegiak azpimarratu du segurtasun juridikoa aplikatzeko moduko antolamendu juridikoari eta juridikoki babestutako interesei buruzko ziurtasun moduan ulertu behar dela, argitasunaren alde eta arau nahastearen aurka egin behar duela. Horrez gain, agintariek zuzenbidea aplikatzerakoan duten jarduna herritarrek arrazoiz oinarritutako igurukimenaren araberakoa izan behar da.
‎Baina, normalean, «legezkotasun printzipioari» buruz hitz egitean, legeari buruz ari gara esangura hertsian, hau da, Parlamentuak emandako arauari buruz. Esangura horretan, Konstituzioaren ondoren, legea da gure antolamendu juridikoan lerrunik handiena duen araua, eta gainerako arau guztiak horren mendekoak dira eta Estatuko botereek bete egin behar dute. Modu horretan, legegilea Konstituzioaren mende egongo da eta ezin du legearen aurka egin edo legea errespetatzeari utzi (izan ere, hala egiten badu, legegileak emandako legea konstituzioaren aurkakoa izango da eta, beraz, deuseztatu egingo da).
‎Zernahi gisaz, gainerako botereak legearen mende daude eta legea indarrean dagoen bitartean bete egin behar dute. Botere betearazleak legea aurkaratu dezake (adibidez, Konstituzio Auzitegian konstituzio aurkakotasun errekurtso bat aurkeztuta), baina legea indarrean dagoen bitartean, errespetatu egin behar du eta administrazio jarduna legean ezarritakora egokitu behar du (maiatzaren 17ko 39/ 1983, otsailaren 17ko 22/ 1984, eta maiatzaren 16ko 61/ 1984 KAE).
‎Zernahi gisaz, gainerako botereak legearen mende daude eta legea indarrean dagoen bitartean bete egin behar dute. Botere betearazleak legea aurkaratu dezake (adibidez, Konstituzio Auzitegian konstituzio aurkakotasun errekurtso bat aurkeztuta), baina legea indarrean dagoen bitartean, errespetatu egin behar du eta administrazio jarduna legean ezarritakora egokitu behar du (maiatzaren 17ko 39/ 1983, otsailaren 17ko 22/ 1984, eta maiatzaren 16ko 61/ 1984 KAE). Botere betearazleak erregelamenduak emateko duen aukerari dagokionez (erregelamenduak emateko ahala), legearen mendekoa da beti (uztailaren 26ko 1086/ 1986 KAE).
‎Indarreko legea aplikatzea beste konponbiderik ez dute, legearen mendekoak dira-eta, EKren 117.1 artikuluak dioen bezala (otsailaren 23ko 23/ 1988 KAE). Konstituzioak gainerako antolamendu juridikoaren gainetik lehentasuna duenez (legea barne hartuta), epaile edo auzitegien ustez lege bat Konstituzioaren aurkakoa bada, legea Konstituzio Auzitegian aurkaratu dezakete konstituziotasun arazo baten bidez, baina legea indarrean dagoen bitartean aplikatu egin behar dute (Estatu Batuetan ez bezala; bertan konstituzioa kontrolatzeko sistema lausoa dago) eta hala jokatu behar dute, bestela legezkotasun printzipioaren urratze gori goria izango litzateke eta.
‎Horrez gain, EKren 17.1 artikuluan ezarri da askatasuna kenduko dela «legean aipatutako kasuak eta baldintzak gertatzen ez badira», eta hori atxilotzeari lotuta ikusten da, Prozedura Kriminalaren Legearen (PKL) 489 artikuluan eta hurrengoetan horren inguruan egiten den arauketan. ...itu bat egitera doana atxilotu dezake delitua egitera doan unean, hots, delitugilea in fraganti, zigor edo espetxe establezimendu batetik ihes egiten duena, leku horietara eramatean ihes egiten duena, atxilotuta edo preso egonda ihes egiten duena, eta auzi iheslari izateagatik auzipetuta edo kondenatuta egonda ihes egiten duena), bai agintariek edo polizia judizialeko agente batek (horrek atxilotu egin behar du goian aipatutako kasuren batean dagoen edonor, zigor larriekin edo ez hain larriekin zigortutako delituagatik auzipetuta dagoen, a epaileak deitzen duenean joango ez dela uste bada, edo auzipetuta egon ez arren agenteak arrazoi nahiko baditu delitu bat dagoela eta atxilotutako pertsonak horretan parte hartu duela uste izateko). Edonola ere, ezin da faltengatik atxilotu, salbu eta ustezko errudunak etxebizitza ezagunik ez duenean eta fidantzarik ematen ez denean.
‎Lege Organikoak PKL eraldatu zuen eta, gaur egun, azken horren 520 bis artikuluaren 1 paragafoan ezarri da, banda armatuekin edo elementu terroristekin zerikusia duten pertsonek egindako delituak epaile eskudunaren esku utziko direla (Instrukzioko epaile zentrala) atxilotu eta hurrengo hirurogeita hamabi orduen barruan, baina atxilotze hori ikerketa xedeetarako beharrezkoa den aldi guztian luza daitekeela, gehienez berrogeita zortzi ordu gehiago, betiere, luzapen hori epaileari eskatzen bazaio komunikazio ziodunaren bidez, atxilotzea gertatu eta lehenengo berrogeita zortzi orduen barruan. Epaileak luzapen hori baimendu edo baztertu egin behar du hurrengo hogeita lau orduen barruan, ebazpen ziodunaren bidez.
‎Latineko izenak (habeas corpus) lege ingelesaren testuko lehen hitzei aipamen egiten die. Legean ezarri zen atxilotua fisikoki epailearen aurrera eraman behar zela horrek prozedura eta atxilotzearen baldintzak kontrolatu zitzan eta askatasun gabetzeak aurrera egin behar zuen edo ez eta zer baldintzatan erabakitzeko, edo, bestela, atxilotua aske utzi behar zen erabakitzeko. Bistan denez, prozedura hori araubide demokratiko guztietan orokortu da.
‎Amaitzeko, azken kategoria bati buruz hitz egin behar dugu, konstituzioko zuzentasun arau izenekoei buruz. Botere publikoek euren arteko harremanetan dituzten jokabide arauak dira, kortesia, diskrezio, zuhurtzia, begiramen, errespetu edo, besterik gabe, heziera arrazoiengatik.
‎Adierazpen askatasuna esangura zabalean eskubide klasikoa da, XVIII. mendeko eskubideen adierazpenetan agertzen delako, eta izaera negatiboa du, hau da, askatasun esparru bat babesten du, eta horren barruan askatasuna ezin da inola ere ukitu. Baina izaera negatiboa duen arren eta ez prestazio izaera, botere publikoek hori bermatzeko jardunak egin behar dituzte, esaterako adierazpen askatasunak euskarri material moduan erabiltzen dituen komunikabideak antolatu (abenduaren 23ko 86/ 1982 KAE, maiatzaren 20ko 63/ 1987 KAE). Auzitegiaren hitzak erabiliz, esan dezakegu EKren 20.1.a) artikuluko adierazpen askatasuna askatasun eskubidea den arren eta izaera orokorrarekin abstentzioa soilik eskatzen duen arren, hau da, botere publikoek askatasun hori egikaritzeko oztoporik edo eragozpenik ez izatea (abenduaren 20ko 77/ 1982 KAE), kasu jakin batzuetan, botere publikoek modu positiboan jardun dutela ideiak eta iritziak adierazi eta zabaltzeko euskarri moduan erabiltzen diren baliabideak antolatzeko.
‎Kazetarien kasua ez da PKLren 416 artikuluan eta hurrengoetan ezarri, adierazpenak egiteko betebeharretik salbuetsita dauden subjektuak arautzean. Horrenbestez, kazetaria lanbide sekretuaz baliatzen bada EKren 20.1.d) art. zuzenean aplikatuta, ezin da zigortu desobeditzeagatik (ZKren 556 art.), ez justiziari oztopo egiteagatik (ZKren 463 art.), modu legitimoan eskubidea egikaritu nahiz ogibide edo karguan aritzean jokatuko luke eta (ZKren 20.7 art.). Baina kazetariak epailearen aurrean adierazpenak egin behar baditu ez lekuko moduan, ezpada egotzi moduan, kazetaria ezin izango da lanbide sekretuaz baliatu adierazpenak egiteko eginbeharrari muzin egiteko aitzakia moduan. Kasu horretan, beren buruen aurka adierazpenik ez egiteko eta errudun direla ez aitortzeko konstituzio eskubideaz baliatu ahal izango da beti (EKren 24.2 art.).
‎Amaitzeko, zehaztapen terminologiko bat egin behar dugu: izen bera izan arren, ez dira nahasi behar Parlamentuko araudia (legegintza ganbera bakoitzaren funtzionamendua arautzen duen lege lerruneko araua, ganberak soilik onesten duena; horri jarritako errekurtsoa Konstituzio Auzitegian soilik aurkez daiteke), Erregelamenduak (Estatuko edo autonomia erkidegoetako organo betearazleek emandako arauak, lege lerruneko arauak baino beherago kokatzen direnak eta, beraz, azken horien mendekoak; horiei jarritako errekurtsoak auzitegi arruntetan aurkez daitezke), eta Europako Erregelamendua (Europako Erkidegoko Zuzenbidearen iturri eratorri bat, Europako Parlamentuak eta Europako Kontseiluak, Europako Kontseiluak edo Europako Batzordeak emandakoa, irismen orokorrekoa, osagai guztiei begira bete beharrekoa, estatu kide bakoitzean zuzenean aplikatu daitekeena; horri begira jarritako errekurtsoak Europako Erkidegoetako Auzitegian aurkez daitezke).
‎Horregatik, EKren 9.2 artikuluaren arabera, botere publikoei dagokie inguruabar zehatzak sustatzea, gizabanakoaren eta berak osatzen dituen taldeen askatasuna eta berdintasuna benetakoak eta eragingarriak izan daitezen, eta horrek argi esan nahi du konstituziogileak berak aitortzen duela errealitatean ez dela horrelakorik gertatzen, hala izango balitz, ez bailuke beharrizan hori ezarriko. Horrek esan nahi du botere publikoei eskatu ahal zaiela EKren 14 artikuluko berdintasun formala errespetatzeaz gain, EKren 9.2 artikuluak aipatutako berdintasun material edo benetakoa sustatu behar dutela (uztailaren 20ko 27/ 1981 KAE) eta, beraz, horri jarritako oztopoak gainditzeko jardun zehatzak egin behar dituztela. Azken buruan, botere publikoek askatasuna eta berdintasuna eragingarriak izateko eta gizarte gatazkak konpontzeko baldintzak eta bide instituzionalak sustatzea lortu nahi da (martxoaren 16ko 6/ 1981 KAE eta apirilaren 8ko 11/ 1981 KAE).
‎Lehenengo tituluan, greba eskubidea arautu zen (eta arautzen du, Gorteek greba eskubideari buruzko lege organiko bat aldarrikatzen ez duten bitartean). Zehatz esanda, 6.7 artikuluan, greba dagoen bitartean pertsonen eta gauzen segurtasunerako beharrezkoak diren zerbitzuak eta lokalak, makineria, instalazioak, lehengaiak, etab. mantentzearen inguruko guztia arautzean, ezarri zuen enpresaburuari dagokiola zerbitzu horiek egin behar dituzten langileak izendatzea. Eta Konstituzio Auzitegiak, apirilaren 8ko 11/ 1981 KAE garrantzitsuan, 17/ 1977 Errege Dekretu Lege hori aztertzeaz gain, eskubide baten funtsezko edukia aurkitzeko irizpideak ezarri zituen, eta atal hori konstituzioaren aurkakoa zela adierazi zuen, enpresaburuari modu esklusiboan esleitzen ziolako greba zegoen bitartean lokalak, makineria eta instalazioak mantentzea zaindu behar zuten langileak izendatzeko ahalmena.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia