2013
|
|
Zure jakin mina asetzeko, presta ezazu informazio hori jasoko duen taula; bertan, ezaugarriak sailkatzeko balio izango duten kategoriak zehaztuko dituzu. Ondoren, zure truke kideari bidaliko diozu taula, posta elektroniko bidez; mezuan azaldu behar diozu bere buruaren deskribapena
|
egin
behar duela, bere ezaugarriak zuk bidalitako taulan idatzi egin behar dituela, kategoria horien arabera, eta, azkenik, deskribapena idatzi behar duela.
|
|
Zure jakin mina asetzeko, presta ezazu informazio hori jasoko duen taula; bertan, ezaugarriak sailkatzeko balio izango duten kategoriak zehaztuko dituzu. Ondoren, zure truke kideari bidaliko diozu taula, posta elektroniko bidez; mezuan azaldu behar diozu bere buruaren deskribapena egin behar duela, bere ezaugarriak zuk bidalitako taulan idatzi
|
egin
behar dituela, kategoria horien arabera, eta, azkenik, deskribapena idatzi behar duela.
|
|
Albaiteroarengana hurbildu zara laguntza bila, eta hark aholku bat eman dizu: kartelak jartzeaz gainera, basozainarekin hitz
|
egin
behar zenuke. Esan eta egin!
|
|
Basozainak, hasteko, gogorarazi dizu zer dioen legeak txakurrak mendian lotuta ez eramateari buruz. Ondoren, zure larritasuna ikusita, zer
|
egin
behar duzun proposatu dizu.
|
|
Taldean ikerketa lan bat
|
egin
behar dute Mikel, Xabi, Eunate, Miren eta Urkok. Taldea irakasleak osatu du.
|
|
Baina ez hori bakarrik: irakurleak erakarri
|
egin
behar ditu. Horretarako, Igorrek iradokitzaileago bihurtu nahi du sarrera.
|
|
1 Ezer baino lehen, argi izan behar duzu zer nolako lan eskaera jaso duzun kazetari gisa: zer
|
egin
behar duzun, zergatik egin behar duzun, norentzat egin behar duzun eta zertarako egin behar duzun. Horrela ote da?
|
|
1 Ezer baino lehen, argi izan behar duzu zer nolako lan eskaera jaso duzun kazetari gisa: zer egin behar duzun, zergatik
|
egin
behar duzun, norentzat egin behar duzun eta zertarako egin behar duzun. Horrela ote da?
|
|
1 Ezer baino lehen, argi izan behar duzu zer nolako lan eskaera jaso duzun kazetari gisa: zer egin behar duzun, zergatik egin behar duzun, norentzat
|
egin
behar duzun eta zertarako egin behar duzun. Horrela ote da?
|
|
1 Ezer baino lehen, argi izan behar duzu zer nolako lan eskaera jaso duzun kazetari gisa: zer egin behar duzun, zergatik egin behar duzun, norentzat egin behar duzun eta zertarako
|
egin
behar duzun. Horrela ote da?
|
|
Dantzari arin dantza taldeko kideek dantzei buruzko artxibategia
|
egin
behar dute; horretarako, oinarrizko txantiloia prestatzen ari dira. Dantza bakoitzari buruz erantzun beharreko galderen zerrenda egin dute, baina horiek antolatzea falta zaie.
|
|
2 Lana taldean
|
egin
behar duzue. Irakur ezazue arretaz antolaketari buruz esaten dena, eta, ondoren, egin zereginen taulan jartzen duena.
|
|
Hasieran hautatutako bizilekuari buruz datu pila dituzue jada; aukeratutako lurraldeari buruzko balioespena egingo duzu, datu horietan oinarrituta. Horrela, unitatean bakarka
|
egin
behar zenuen zeregina bukatutzat eman zenezake.
|
|
Hasieran argitu duzue unitatearen eskakizuna. Orain, hari aurre egiteko, zer
|
egin
behar duzuen hausnartuko duzue.
|
|
& Norentzat
|
egin
behar dugu. Zergatik edo zertarako?
|
|
1 Lehenik, zer
|
egin
behar dugun zehaztuko dugu; horretarako, irakurri arretaz 2 jarduerako eskaera.
|
|
Norentzat
|
egin
behar dugu?
|
|
Erabakia hartzeko, zientzialariek objektuak aztertu egin dituzte eta ahal den informazio gehien lortu. Horretarako, ongi behatu behar zaie objektuei, informazioa lortzeko galderak
|
egin
behar dituzte eta erantzun posibleak, hipotesiak, proposatu; horixe egiten dute, hain zuzen, ikertzaileek. Horrela bada, argazkiko ostraka (idatziak dituen zeramika zatia) aztertuko duzue, bikoteka jarrita.
|
|
Honako lanketa hau
|
egin
behar duzue, laborategiko txostenean oinarrituta.
|
|
2 Aurrera jarraitu baino lehen, konpara itzazue zuen erantzunak beste bikote baten erantzunekin, hemendik aurrera
|
egin
behar duzuen ikerketan zalantzarik ez izateko.
|
|
Galdera: ekintza gauzatzeko zer
|
egin
behar dut?
|
|
Prezioen zerrenda begiratu ondoren, faktura egiten hasi zara. Horretarako urrats hauek
|
egin
behar dituzula ohartu zara:
|
|
3 Eragiketen lehentasunari dagokionez, jada badakizu zer ordenatan
|
egin
behar dituzun eragiketak batuketa, kenketa, biderketa eta zatiketez osatutako eragiketa kateetan. Baina, kate horietan berreketak daudenean nola jokatu?
|
|
c) Norentzat
|
egin
behar dugu?
|
|
d) Zergatik edo zertarako
|
egin
behar dugu?
|
|
1 Lehenik, festaren aurrekontua
|
egin
behar duzu, eskolak diru kontu zehatza aurkezteko eskatu baitizu.
|
|
c) Norentzat
|
egin
behar dugu?
|
|
1 Auto batek 6 L gasolina gastatzen ditu 100 km-ko. 350 km-ko bidaia
|
egin
behar dugu auto horretan. Zenbat litro gasolina ditugu?
|
|
c) Norentzat
|
egin
behar dugu?
|
|
d) Zergatik edo zertarako
|
egin
behar dugu?
|
|
Norentzat
|
egin
behar dugu?
|
|
Unitate honetan gauza asko ikastera zoaz unibertso misteriotsuari buruz. Seguru asko, dagoeneko, galdera bat baino gehiago izango duzu mihiaren puntan, baina
|
egin
behar duzun bidaia galaktikoan sartu aurretik, eta galderak egiten (formulatzen) hasi aurretik, zerbait egitea komeni zaizu: galderak egiteari buruz dagoeneko dakizuna gogoratzea.
|
|
Norentzat
|
egin
behar dugu agerpena. Zergatik edo zertarako?
|
|
1 Demagun Erliebea eta harengan eragina duten faktoreak gaiaren inguruan ikerketa lana
|
egin
behar duzula. Informazioa eskuratzeko, beste baliabide batzuen artean Ekigunean, bi webgune dituzu.
|
|
Orain, hasteko duzun atal honetan, ikerketa bidez lortutako emaitza horiek ahoz aurkezten eta komunikatzen ikasi behar duzu. Hau da, emaitza horien aurkezpena
|
egin
behar duzu, eta, aurkezpen hori babesteko eta indartzeko, hainbat bitarteko baliatuko dituzu, baita digitalak ere.
|
|
Izan ere, arroken gaiak erabat liluratuta dauka, eta aspalditik ari da hainbat herrialdetako arrokak eskuratu eta mineralen bilduma egiten. Gaur, gelara ekarri du bilduma, eta bururatu zaizue, aurkezpen bat
|
egin
beharra baituzue nahitaez, sekulako ideia dela mineral bildumaren aurkezpena egitea. Baina horretarako, iturrietara jo duzue ezinbestean.
|
|
kultura bidaia antolatzea, geologiari lotutakoa. Bidaia
|
egin
behar dutenei eskaintza ahalik eta interesgarriena egiteko, eta kultura bidaia ahalik eta arrakastatsuena izateko, buru belarri hasi zara lanean.
|
|
(Ikerketa
|
egin
behar duzun ingurua deskribatu, era laburrean)
|
|
(Deskribatu, era laburrean ikerketa
|
egin
behar duzun lekua eta galdeketako pertsonak)
|
|
Jo dezagun, lantalde batek ikerketa bat
|
egin
behar duela laborategian, eta taldeko kideak adosten ari direla eman beharreko pausoak. Dagoeneko gai horri buruz hainbat gauza dakizunez, saia zaitez aholkuak ematen.
|
|
Nork egin digu eskaera? Norentzat
|
egin
behar dugu. Zergatik edo zertarako?
|
|
c. Norentzat
|
egin
behar dugu?
|
|
d. Zergatik eta zertarako
|
egin
behar dugu?
|
|
Ikuspegi afektiboak eta harreman inteligentziak jokatzen dute giro egoki batean, eta kideen arteko lan harremanak zaindu egin behar dira. Lantaldeko giroa hobetzeko, taldeko kide bakoitzak modu kontzientean
|
egin
behar du lan.
|
|
2 Kide bakoitzak hobekuntza proposamen bat
|
egin
behar du. Ondoren, taldean, proposamen egokiena aukeratu duzue.
|
|
Orain bozeto horri forma eman diozue eta zuen proposamenaren maketa eraikitzen hasiko zarete. Ez ahaztu lan egiteko arauak adostu dituzuela eta errespetatu
|
egin
behar dituzuela. Eraikuntza fasean gertatzen diren gorabeherak idatziz jasotzea komeni da.
|
|
c. Norentzat
|
egin
behar dugu?
|
|
d. Zergatik eta zertarako
|
egin
behar dugu?
|
|
rdenagailuek eta prozesu automatikoek gero eta presentzia handiagoa dute gure egunerokoan. Baina prozesu horiek gertatu aurretik, norbaitek erabaki du zer
|
egin
behar duen makinak edo ordenagailuak egoera bakoitzean. Horretarako programa informatiko bat diseinatu eta sortu behar izan du, eta
|
|
c. Norentzat
|
egin
behar dugu?
|
|
d. Zergatik eta zertarako
|
egin
behar dugu?
|
|
Programa informatiko bat zera da: ordenagailu batek zer lan eta nola
|
egin
behar duen adierazten duen agindu sekuentzia. Automatikoki funtzionatzen duten tresna guztiak ordenagailu batek gidatzen ditu; hobeto esanda, ordenagailuko memorian grabatutako programak.
|
2014
|
|
" Beste pertsona baten lana ari zara balioesten; hortaz, zaindu
|
egin
behar duzu haren irudiari egin diezaiokezun kaltea. Nahi zenuke norbaitek zure lan bat horren gordin balioestea?".
|
|
a) Hasteko, taularen lehenengo zutabean, zehaztu zer
|
egin
behar duzuen egoeraren eskakizunak gauzatzeko. Lan hori
|
|
Errota jauntxoarena zen, nekazariek ordaindu
|
egin
behar zuten erabiltzeko.
|
|
Nekazariek ordaindu
|
egin
behar zuten errota erabiltzeko.
|
|
Nekazari jopuek ordaindu
|
egin
behar zuten maiztertzan zituzten lurren truke.
|
|
Antzerkian pertsonaia guztiek hitz
|
egin
behar dute.
|
|
|
egin
behar zuten babesaren truke, eta nobleen agindupean jartzen ziren. Askotan beren lurrak ere galtzen zituzten eta, nekazariak maizter gisa (errenta ordaintzen duena) lan egin ohi zuten jaunari errenta bat ordainduz.
|
|
Erregeek Foru Nagusiak beteko zituztela zin
|
egin
behar zuten.
|
|
1 Hirunaka, jar itzazue hurrengo orrialdeko ezaugarriak kausa ondorio ordenan, eta Berant Erdi Aroko monarkiaren ezaugarriekin txantiloiaren antzeko kausa ondorio segidak sortuko dituzue. Talde bakoitzak gutxienez hiruzpalau urratseko bi segida
|
egin
behar dituzue. Hori egiteko hainbat modu daudenez, amaitutakoan beste hirukote batekin elkartu eta egindakoa azaldu batak besteari.
|
|
b) Elkarlanean
|
egin
behar duzuen lanari dagokionez, taldekide bakoitzak rol bat izango du. Bideoan rol bakoitzaren zereginak eta erantzukizunak azaltzen dira.
|
|
1 Lehenik, zer
|
egin
behar duzuen zehaztuko duzue; horretarako, irakurri berriro arretaz 1 jarduerako eskaera.
|
|
Norentzat
|
egin
behar duzue?
|
|
Zertarako
|
egin
behar duzue?
|
|
* Enkomienda, Ameriketako kolonietan hasieratik ezarri zen erakundea. Horren bidez, bertako indigenek janari, arropa eta bizilekua jasotzeaz gain ebanjelizatu egin behar ziren, kristau bidean hezi, eta, trukean, komendadorearentzat lan
|
egin
behar zuten, haren sail edo meatzeetan.
|
|
1 Lehenik, zehaztu zer
|
egin
behar duzuen, hirunaka; irakurri berriro, arretaz, 1 jarduerako eskaera.
|
|
Zer egitea eskatzen zaizue? Norentzat
|
egin
behar duzue. Zertarako egin behar duzue?
|
|
Norentzat egin behar duzue? Zertarako
|
egin
behar duzue?
|
|
erregeari zergarik ez ordaintzeko eskubidea, soldadutzako salbuespena (bakoitzari zegokion lurraldea defendatzeko ez bazen) eta barne antolamendua errespetatzea. Era berean, errege berriak izendatzen zirenean, errege horiek lurraldera etorri behar zuten eta lurraldeetako foruak errespetatuko zituztela zin
|
egin
behar zuten. Zin egite ospakizuna zuhaitz baten inguruan egin ohi zen gehienetan.
|
|
Bost astronautaz osatutako talde batek istripua izan du espazio ontziarekin Ilargian, eta espazio ontzitik atera egin behar izan dute. 300 kilometro
|
egin
behar dituzte oinez, harik eta Lurrera eramango dituen beste ontzi batera iritsi arte. Ontzian zeramaten materialari dagokionez, zortzi objektu baino ezin dituzte baliatu.
|
|
a) Rolak banatu. Har ezazue kontuan aldatu
|
egin
behar dituzuela hasierako rolak. Osatzeko taula jarduera fitxetan dago.
|
|
lanak planifikatu, eta taldeko dinamika eta lanak ebaluatu. Hori egiteko, talde lan bat
|
egin
behar duzuenean, honako urrats hauek bete zenituzkete:
|
|
Norentzat
|
egin
behar duzue?
|
|
Zertarako
|
egin
behar duzue?
|
|
kalkulu
|
egin
behar dituzue.
|
|
Zer
|
egin
behar dut?
|
|
Zer urrats
|
egin
behar ditut emaitzara iristeko?
|
|
Zer
|
egin
behar dut?
|
|
Zer urrats
|
egin
behar ditut emaitzara iristeko?
|
|
Norentzat
|
egin
behar dugu?
|
|
Zergatik edo zertarako
|
egin
behar dugu?
|
|
Igeltseroak lurzoruak eskuairatu nahi dituenean, 60 cm eta 80 cm-ko aldeak dituzten triangeluetatik abiatzen da. Igeltseroak badaki gauzak zuzen egin baditu hirugarren aldeak neurtu behar duela eta, horrela ez bada, doikuntzak
|
egin
behar dituela.
|
|
Prozesu baten urratsak adierazteko, jarraibide testua baliatzen da. Testu horiek oso egokiak dira ekintzak deskribatzeko; izan ere, ekintza bat
|
egin
behar duenari zer urrats egin behar dituen eta nola egin behar dituen adierazten dio.
|
|
Prozesu baten urratsak adierazteko, jarraibide testua baliatzen da. Testu horiek oso egokiak dira ekintzak deskribatzeko; izan ere, ekintza bat egin behar duenari zer urrats
|
egin
behar dituen eta nola egin behar dituen adierazten dio.
|
|
Prozesu baten urratsak adierazteko, jarraibide testua baliatzen da. Testu horiek oso egokiak dira ekintzak deskribatzeko; izan ere, ekintza bat egin behar duenari zer urrats egin behar dituen eta nola
|
egin
behar dituen adierazten dio.
|
|
Baina nola hasi lanean? Zer
|
egin
behar duzue. Zer behar duzue?
|
|
Amaitzeko, eraiki ezazue itsasargiaren maketa. Hori guztia 1: 750 eskala erabiliz
|
egin
behar duzue. Jarduera honetan ere erabil ezazue 21 jarduerako prozedura bera (egin beharrekoaz hausnartzea, taldean batera jartzea, urratsak egitea, eta norberaren lana balioestea).
|
|
Baina nola hasi lanean? Zer
|
egin
behar duzue. Zer behar duzue?
|
|
Nork egin digu eskaera? Norentzat
|
egin
behar dugu?
|
|
Zergatik edo zertarako
|
egin
behar dugu?
|
|
Lana ondo planifikatzeko, lehenik, zer
|
egin
behar duzun jakin behar duzu. Horretarako, irakurri lehenengo jarduerako egoera, arretaz, eta, osatu honako taula hau, gelakideen artean.
|
|
Nork egin digu eskaera? Norentzat
|
egin
behar dugu. Zergatik edo zertarako?
|
|
1 Eguneroko bizitzaren kronika txiki bat
|
egin
behar duzue, urrats hauei jarraituz eta fitxak osatuz. Aztertu irudiak, eta jardueran ematen den informazioa.
|
|
Objektua mugitu, atzera eta aurrera eramanez. Zer
|
egin
behar dute pertsona horiek irudia enfokatzeko?
|
|
Malkuartu erreferentzia puntutik aterata, Untzuetako gunera iristeko 13,8 km
|
egin
behar ditu txirrindulariak.
|
|
Unitatearen atal honetan, higiduraren elementuak aztertu dituzu eta egunerokoan dituen hainbat aplikaziori buruzko argudioak ematen aritu zara, metodo zientifikoaren urratsak baliatuta. Orain, berriz, ikasitakoari buruzko hausnarketa
|
egin
behar duzu, unitatearen hasieran planifikatutakoa oinarri harturik.
|
|
1 Zein dira hasierako egoeraren eskakizunak? Lana ondo planifikatzeko, lehenik, zer
|
egin
behar duzun jakin behar duzu. Horretarako, irakurri hasierako jarduerako egoera, arretaz, eta osatu taula, gelakideon artean.
|
|
Norentzat
|
egin
behar dugu?
|
|
Unitateko atal honetan, energia zer den eta non agertzen den ikusi duzu, energia motak identifikatu dituzu eta haien ezaugarriak aztertu, eta, azalpenak emateko infografiak baliatu dituzu. Orain, ikasitakoari buruzko hausnarketa
|
egin
behar duzu, unitatearen hasieran planifikatutakoa kontuan hartuta.
|