2012
|
|
Ikusi dugu, halaber, zer nolako garrantzia ematen zaien normalean jatorrizko testuari eta autoreari (bereziki Bibliaren kasuan): jatorrizko zentzu transzendental horretan gordetzen den egia absolutua da, eta itzultzaileak inolako manipulaziorik gabe transferitu behar du
|
eduki
hori hizkuntza batetik bestera. Itzultzailea, beraz, bigarren mailako subjektu gisa ikusten da, jatorrizko testuaren eta itzulpeneko hizkuntzaren menpeko morroi gisa, eta ahalik eta gutxien esku hartu behar du itzulpenean, lan originalaren eta itzulpeneko hizkuntzaren handitasuna nabarmentzeko.
|
|
ezinbestekoa da, autore hauen ustez, inferentziazko eredu bat kontuan izatea. Eta inferentzia horiek gidatzeko pertinentziaren (errelebantziaren) edo esanguratsuenaren hastapena hautatzen dute irizpidetzat, agerian nahiz estarian edo inplizituan dagoen
|
eduki
hori interpretatzeko irizpidetzat.
|
|
Garbi dago, izan ere, gertakari bat ironikotzat jotzeko esatariak intentzio ironikoa izatea ezinbestekoa dela. Garmendiari jarraituz, hiztunak agerian uzten du bere usteen edukiek ez dutela bat egiten esaldiaren
|
eduki
horrekin, eta diskordantzia hori intentzionala dela; beraz, hiztuna ez zaio eduki horri atxiki eta eduki ironiko bat inplikatzen du (Garmendia 2009).
|
|
Garbi dago, izan ere, gertakari bat ironikotzat jotzeko esatariak intentzio ironikoa izatea ezinbestekoa dela. Garmendiari jarraituz, hiztunak agerian uzten du bere usteen edukiek ez dutela bat egiten esaldiaren eduki horrekin, eta diskordantzia hori intentzionala dela; beraz, hiztuna ez zaio
|
eduki
horri atxiki eta eduki ironiko bat inplikatzen du (Garmendia 2009).
|
|
egiteko erabiliko ditu enuntziatu parentetikoak. Digresioa, oinarrian, esatariaren hasierako testu plangintzan ez dagoen (Mateo 1996), eta, beraz, informatzen ari den proposiziozko
|
eduki
horretatik at dagoen (edo aldentzen den) informazioa litzateke. Proposiziozko edukitik at dago, baina proposiziozko eduki horrek berak iradoki edo gogoraraziko dio esatariari, eta honek, ematen ari den informazioa eten eta une horretan bertan gogoratu balu bezala tartekatzen du, beretzat garrantzitsua den informazioa baita.
|
|
Digresioa, oinarrian, esatariaren hasierako testu plangintzan ez dagoen (Mateo 1996), eta, beraz, informatzen ari den proposiziozko eduki horretatik at dagoen (edo aldentzen den) informazioa litzateke. Proposiziozko edukitik at dago, baina proposiziozko
|
eduki
horrek berak iradoki edo gogoraraziko dio esatariari, eta honek, ematen ari den informazioa eten eta une horretan bertan gogoratu balu bezala tartekatzen du, beretzat garrantzitsua den informazioa baita. Garrantzitsua ez, agian, E1 enuntziatuaren proposiziozko esanahiaz jabetzeko, baina bai, beharbada, norentzakoari bidalitako mezua ongi ulerrarazteko baliagarri gertatuko zaiolako.
|
|
Ahozkotasunean lehentasuna, komunikatzeak berak baino areago, norbaitekin harremanetan jarri eta barne irudikapenean eragitea da. Beraz, bereziki garrantzitsua izango da proposiziozko
|
eduki
hori inguratzen duen komunikazio markoa: esatariaren hasierako komunikazio intentzioa norentzakoari eta testuinguru jakinari egokitu beharra.
|
|
Galde egin genuke segmentu horrek enuntziatu bere eskuko bat osatzen duen ala, aitzitik, enuntziatu beraren baitakoa ote den; hots, enuntziatu berean ba ote duen funtzio sintaktikorik. Garbi dagoena da intzidentaltzat jo ditugun segmentu horiek oinarrizko proposiziozko edukiarekin badutela ikuskizunik; proposiziozko
|
eduki
hori osatu egiten dutela, nahiz eta, Oviedoko eskolakoek dioten bezala, predikazio nagusiko aditzaren indar eremutik at egon. Beraz, badirudi ez direla bere eskuko; zerbait badira, predikazio nagusiarekin harremanetan direla.
|
|
beren egitekoa diskurtsoaren makroegituran kokatzen dela: makroegitura horretako enuntziazio eta modalizazio mailan nahiz dictum mailako makroegituran, informazioeta argudio egituretan23, hain zuzen; izan ere, enuntziatu parentetikoak proposiziozko
|
eduki
horretan parte hartu baino areago, laguntzen dute esatariak esandako hori norentzakoak ahalik eta egokien aditu eta barnera dezan.
|
|
Guk hautatu dugun hizkuntzaren ikuspegi hirukoitzaren arabera, guztia, bai predikazio nagusiaren eduki informatiboa, bai predikazio nagusi horren eduki informatiboan eragiten duen bigarren mailako predikazioa, guztia, dictum mailan kokatzen da: predikazioaren proposiziozko
|
eduki
horretan. Dictumperiferia 1 maila hori, ordea, ez du perpausak soilik osatuko, baita, Fuentesen lana (2007) aztertzean ikusiko dugun bezala, lehen mailako perpaus bazterrak ere().
|
|
Alde horretatik, parentetikoen jokabidetik aldentzen dela ikusten dugu. Parentetikoek, izan ere, ez dute proposiziozko
|
eduki
horretan parte hartzen eta kendu arren ez genuke dictum edo eduki semantiko horretan eragingo; beste maila bateko, hots, makroegitura bateko informazioa galduko genuke eta perpausaren egitura sintaktiko horretan eragin ez arren, diskurtsoaren garapena hanka motz utziko luke.
|
|
Berak modalizazio edo maila modala aipatzen ditu, baina subjektiboa eta modala terminoak nahasian darabiltza66 eta ez du enuntziazio mailarik aipatzen. Beste maila bateko informazioa txertatzen duela eta proposiziozko
|
eduki
horretan (edo eduki errepresentatzaile horretan) parte hartzen ez duela behin eta berriz azpimarratu arren (Dessaintes 1960: 165), intzidente logiko edo objektiboak errealitatezko edukian eragiten dutela esango digu.
|
2020
|
|
Bestetik, narrazioak kudeatu beharreko eduki etnografikoaren zama. Etxamendiren kasuan,
|
eduki
hori Garaziko mendialdeko ohituren agerpena izanen da. Etxamendiren ckaз tonua hain zuzen, gazte denborako ingurugiro sozial eta kulturalean errotzen da, zeinetan euskara komunikatzeko hizkuntza naroa baitzen.
|
2021
|
|
Beharbada, horrelako erabileretan, kantitateari edo kuantifikazioari baino garrantzi handiagoa ematen zaio botilaren edukiari, zer oparitu edo atera den zehazteari: jereza atera dio, edo ardoa oparitu nahi zion edo zehazkiago Erremelluri etxeko ardoa, eta
|
eduki
hori botila baten barnean ateratzen edo oparitzen da.
|
|
43.10.4b Batzuetan, atal birformulatzailean ez da aintzat hartzen birformulakizunaren edukia: nahiz eta
|
eduki
hori ez den zalantzan jartzen, ez zaio kasurik egiten; hots, indiferente zaio enuntziatzaileari birformulakizunean adierazten dena.
|