2008
|
|
Batzuk testua prozesatzeko tekniketan espezializatuak dira, beste batzuek, berriz, hizketa prozesatzeko tekniketan (ezagutzan nahiz sintesian). Hona hemen hizketaren alorra lantzen
|
duten
talderik aipagarrienak:
|
|
Zenbat eta handiagoa izan hizkuntza jakin bateko hiztunen proportzioa eskualde jakin batean, orduan eta sendoagoak izango dira harreman linguistikoen sareak eta orduan eta aukera gehiago izango ditu gutxiengoaren hizkuntzak talde barruko komunikazioetan erabilia izateko egoera pribatu eta erdi publikoetan. Gutxiengoaren hizkuntzaren bat erabiltzen
|
duten
taldeek, kide dezente eta sare sendoa baldin badituzte eskualde jakin batean, beren hizkuntza esparru publikoetan erabiltzeko modua izan dezakete, esaterako, dendetan edota negozioetan, eta litekeena da gobernuaren zerbitzu batzuk gutxiengoaren hizkuntza horretan ematea ere lortzea (Bourhis, 1979). Hizkuntza komunitate baten bizindarrak onurak izan ditzake talde horrek gehiengoa izatea lortzen badu eskualdearen barruko eremuren batean edo jurisdikzio politikoa lortzen badu (esaterako, probintzia edo udalerri izatea), eta kalteak izan ditzake taldea hirietan edo eskualdean sakabanatuegi baldin badago.
|
|
Atal honetan azaldu dugun moduan, gutxiengoaren hizkuntza erabiltzen
|
duten
taldeek zenbait taldez osatutako testuinguruetan talde berezitu eta aktibo gisa irauteko zer aukera dituzten neurtzeko erabil daiteke bizindarraren esparrua. Horrez gain, hizkuntza suspertzea helburu duten hizkuntza plangintzarako jarduerak gidatzeko ere erabil daiteke kultura autonomiaren eredua (Landry, Deveau eta Allard, 2006b).
|
|
hizkuntza adierazpen horietarako aldaera estandarra izatea edo ez. Baina estandarizazioa lortzea zaila da, eremu urriko hizkuntza horiek, lehenik, aldaera dialektaletan hitz egiten
|
duten
taldeen komunikazio hizkuntzak badira, edota kausazko estandarizazio baten eraginaz nola hala baliatzen badiara.
|
2009
|
|
Hartara, Castellsi jarraituz, komunitarismorako joera indartzen da, globalizazioak dakartzan ziurgabetasuna eta zentzuaren galeraren aurrean jokatzeko estrategia gisa. Globalizazioak eragindako deskolokatze edo lekuz aldatzearen ostean, berriz ere gure burua munduan kokatuko
|
duten
talde nortasunak indartzen ari dira. Eta nortasun horiek egitura zein ezaugarri ezberdinen inguruan eratzen ari dira:
|
2010
|
|
Erakundeak bere politiketan eta balioetan euskararekiko duen gizarte erantzukizuna bereganatzen du eta normalizaziorako estrategiak eta plangintza sustatzen dituzten lidergoak garatzen ditu. Politika eta estrategia horiek, etengabeko hobekuntzaren metodologiarekin lan egiten
|
duten
talde operatibo autonomoen bidez hedatzen dira, erakundearen aldaketarako ekinbideak bideratuz. Aldaketarako ekinbide horien emaitzak adierazle sistema baten bidez jasotzen eta neurtzen dira eta, berrikuntzarako ezagutzak landuz, premia berrietara egokitzen dira.
|
2011
|
|
" Euskeraz egiten
|
duten
taldeak doaz más a askatasuna, independentzia, euskararen erabilera ta halakoak. Honek ematen die dirua taldeei.
|
|
" Euskeraz egiten
|
duten
taldeak doaz más a askatasuna, independentzia, euskararen erabilera ta halakoak".
|
|
" Euskeraz egiten
|
duten
taldeak doaz más a askatasuna, independentzia, euskararen erabilera ta halakoak. Honek ematen die dirua taldeei.
|
|
• Bere ustez euskararen munduarekin nolabaiteko lotura
|
duten
taldeak, nahiz eta ez izan euskaraz.
|
|
Amaitzeko, hizkuntza ekologia teorizatzen eta praktikara eramaten dugunean, sormenerako eta irudimenerako espazio bat bilatu behar dugu. ezer ez da behin betikoa, ez eta betiko itxia ere. Bide ireki bat da; komunitateek eta komunitateetan jarduten
|
duten
taldeek sortu eta asmatu beharreko bide bat. haiei dagokie beren ekosistemarentzat irtenbide egokiak aurkitzea; izan ere, nire ustez, itxaropena izan behar dugu; batez ere, ikuspuntu global eta lokal horren arabera pentsatzen badugu. ez gara munduaren parte txiki bat soilik; aitzitik, txikiak izan arren, unibertsaltasunaren duintasuna dugu. l oHarra
|
2012
|
|
Euskaldunok kultura propio bat garatu dugun heinean, esan genezake, artearen espresiobide guztietan badirela geuregeureak diren ezaugarriak, egiteko moduak, ulertzeko manerak,... eta horien bitartez ideia eta balio konkretu batzuk transmititzen direla. deban hiru dira euskara eta euskal kultura erdigunean jarri
|
duten
taldeak. Antzerki taldea, euskal dantzen taldea eta txistulari taldea.
|
|
Nolanahi ere den, geurera etorriz, euskara eta euskal komunitatea euren jardueraren erdigunean jarri
|
duten
taldeak, direnak direla ere, zentrora ekartzea komeni zaigu, horiek prestigiatzea, ikusgarri egitea eta, besteenera zabalduta, produktu original, moderno eta bizigarriak sortzea.
|
|
Nolanahi ere den euskara eta euskal komunitatea euren jardueraren erdigunean jarri
|
duten
taldeak, direnak direla ere, zentrora ekartzea komeni zaigu, horiek prestigiatzea, ikusgarri egitea eta, besteenera zabalduta, produktu original, moderno eta bizigarriak sortzea.
|
|
Autogestioaren, boluntariotzaren eta amateurismoaren aldeko apustua egin dutenen ahalegin eta esfortzua publikoki baloratzeko, errekonozitzeko eta jendarteratzeko lana egin beharrekoa dela uste dugu, balio modura berreskuratu beharrekotzat ditugu eta. hautu hori egin
|
duten
taldeetakoren batek benetako zailtasunak izan ditzake aurrera
|
|
– Gotzon Barandiaran tura kontsumitzailea, ez bere ardurabakokeriagatik, baizik eta zaletasuna ernetzeko ahaleginak ez direlako botere gunetik sortu, ez bada herrigintzan dihardutenengandik. kultura kontsumitzailea ez den euskaldunak ez du informaziorik bilatzen eta bilatzen ez badu nekez jasoko du arestian aipatu kultura espainol, frantses zein anglosaxoiari buruz jasotzen duen beste eduki. horregatik esan gura dugu euskaldunok ez ditugula gure sortzaileak ezagutzen. Ikaskide izan ziren lau lagunen artean hiruk kirol egunkari erdaldunak erosten dituzte, ez dute libururik irakurtzen, ez dira zinemara joaten, ez dute antzoki bat urteetan biziarazi, ez dakite diska berria atera
|
duten
talde hasiberrien izen bakar bat ere, arte plastikoak direnik ahantzi dute. ez dute kultura kontsumitzeko beharrik, hain gutxi euskal kulturarik. Baina entzuna dute El codigo da Vinci eta Harry Potter deritzoten liburuak daudena, Shakira izeneko kantariaren berbak ozen errepikatzen dituzte edari goxoen berotan. zergatik?
|
2014
|
|
Josep Ubalde – Jarrera linguistikoak hartzea: Kataluniako eta La Franjako nerabeek katalanarekiko dituzten jarreren zeharkako azterketa balorazio hobea
|
duten
taldeekin identifikatzeko joera dugu, eta balorazio okerragoa edo negatiboa jasotzen duten taldeak alde batera uztekoa. Bestalde, alderaketa egitean, barne taldeko kide izatearen sentimendua positiboki sendotzen saiatzen gara; hori dela eta, alderaketatik balorazio negatibo bat ondorioztatzen badugu (hau da, alderdiren bati dagokionez beste talde bat baino egoera txarragoan gaudela uste badugu), hainbat estrategia erabiltzen ditugu egoera hori aldatzeko.
|
|
Josep Ubalde – Jarrera linguistikoak hartzea: Kataluniako eta La Franjako nerabeek katalanarekiko dituzten jarreren zeharkako azterketa balorazio hobea duten taldeekin identifikatzeko joera dugu, eta balorazio okerragoa edo negatiboa jasotzen
|
duten
taldeak alde batera uztekoa. Bestalde, alderaketa egitean, barne taldeko kide izatearen sentimendua positiboki sendotzen saiatzen gara; hori dela eta, alderaketatik balorazio negatibo bat ondorioztatzen badugu (hau da, alderdiren bati dagokionez beste talde bat baino egoera txarragoan gaudela uste badugu), hainbat estrategia erabiltzen ditugu egoera hori aldatzeko.
|
|
Zumaiako hiztun komunitatean eragiten
|
duten
talde eta erakundeak jaso eta erakutsi nituen EKT ikastaro amaierako proiektuan, eta horrekin batera komunitate horri euskal kulturaren bitartez sendotzeko estrategia batzuk proposatzen ere ahalegindu nintzen. Helburua izan zen galdera honi erantzutea:
|
2016
|
|
Adina dela eta, hizkuntza menderatzen duten hiztun kopuruak behera egiten duenez, partaide eta jarraitzaileek (epaileek barne) gero eta gutxiago menderatzen dute hizkuntza, beraz, epaileek ingelesa erabiltzen hasi dira, lehenbizi, hasiberriei eta haurrei, eta duela gutxi, ekitaldi osoan zehar. Joera bera hizkuntzarekiko interesa
|
duten
taldeen topaketetan ikus daiteke.
|
2017
|
|
Belen Uranga – Hitzaurre gisa bihurtzeko gakoak" artikulua ikus daiteke. talde horretako kideak urteak daramatzate gaia alderdi desberdinetatik aztertzen, lehenik, Erdaldunen euskararekiko aurreiritziak eta jarrerak (eusko Jaurlaritza, 2009) liburuan aurkezturiko lanarekin, eta, ondoren, Euskal hiztun berriak: ...tua erabiliz, aktibaziorako prozesuak deskribatzen dira, kasu arrakastatsuak eta arrakastatsuak izan ez direnak erakutsiz, eta prozesuan gertatzen diren gako mesedegarriak eta oztopatzaileak seinalatuz. horrez gain, hizkuntza politikarako hainbat proposamen ere egin dute, bereziki, hiztun berrien profil desberdinak kontuan hartuz. amorrortuk, ortegak eta goirigolazarrik Jaqueline urlarekin osatzen
|
duten
taldea europako CoSt Sarearen kide da, besteak beste, hizkuntza komunitate desberdinetako hiztun berrien azterketarako sortu dena. zenbaki honetan, talde horretako katalanaren eta irlandako gaelikoaren ikertzaileen berri emateko aukera izan dugu.
|
2018
|
|
Laburpena. Eusle metodologia euskararen erabilera areagotzea ekar dezakeen dinamika bat da, kide guztiek gutxienez euskarazko ulermen on bat
|
duten
taldeetan aplikatzeko sortua. 2012an sortu genuen tresna, Aldahitz Ikerketa proiektuan, hizkuntza ohituren aldaketa prozesuak ikertzeko garatzen ari garen lan ildoaren baitan.
|
|
Kirol mundua izan da aipatuena, ‘futbola, batik bat, eta hor eredua gaztelaniazkoa da. Euskaraz lan egiten
|
duten
taldeek ez dute erreferentzialtasunik herrian.
|
|
Diru-laguntzak jasotzeko lagundu egiten du euskararen erabilerak, eta onerako izan da. Badaude gaztelaniaz funtzionatzen
|
duten
talde edo elkarteak, baina arduradunek ez dakitelako euskaraz; kanpora begirakoa beti bermatzen da, baina barrura begira, zaila da zuzendaritzakide guztiek euskaraz jakitea. Entrenatzaileek eta gero eta gehiagok egiten dute euskaraz.
|
|
EGAren proba idatzia altuena eta lehen hizkuntza gaztelania duenak baxuena (1 taula). Binakako alderaketek erakutsi dute lehen hizkuntza euskara (BBeuskara= 28,32; DT= 5,14) duten eta lehen hizkuntza gaztelania (BBgaztelania= 27,24; DT= 4,60)
|
duten
taldeen arteko aldea esanguratsua dela benetan (p 0,01). Aldiz, aldeak ez dira esanguratsuak izan (p= 0,09 eta p= 0,08), ez lehen hizkuntza euskara duten eta euskara/ gaztelania (BBeuskara/ gaztelania= 27,82, DT= 4,64) duten taldeen artean, ez lehen hizkuntza gaztelania duten eta euskara/ gaztelania duten taldeen artean.
|
|
Binakako alderaketek erakutsi dute lehen hizkuntza euskara (BBeuskara= 28,32; DT= 5,14) duten eta lehen hizkuntza gaztelania (BBgaztelania= 27,24; DT= 4,60) duten taldeen arteko aldea esanguratsua dela benetan (p 0,01). Aldiz, aldeak ez dira esanguratsuak izan (p= 0,09 eta p= 0,08), ez lehen hizkuntza euskara duten eta euskara/ gaztelania (BBeuskara/ gaztelania= 27,82, DT= 4,64)
|
duten
taldeen artean, ez lehen hizkuntza gaztelania duten eta euskara/ gaztelania duten taldeen artean.
|
|
Binakako alderaketek erakutsi dute lehen hizkuntza euskara (BBeuskara= 28,32; DT= 5,14) duten eta lehen hizkuntza gaztelania (BBgaztelania= 27,24; DT= 4,60) duten taldeen arteko aldea esanguratsua dela benetan (p 0,01). Aldiz, aldeak ez dira esanguratsuak izan (p= 0,09 eta p= 0,08), ez lehen hizkuntza euskara duten eta euskara/ gaztelania (BBeuskara/ gaztelania= 27,82, DT= 4,64) duten taldeen artean, ez lehen hizkuntza gaztelania duten eta euskara/ gaztelania
|
duten
taldeen artean.
|
|
Esan liteke analisien emaitzek erakusten dutela euskararen gaitasuna ebaluatzen duen EGAren proba idatziaren eredua, lehen hizkuntzaren arabera bereizi diren hiru taldeetan (euskara, euskara/ gaztelania eta gaztelania) erabil daitekeela, nahiz eta, espero bezala, lehen hizkuntza euskara
|
duten
taldeko izangaiek batez besteko kalifikazio altuagoa lortu gainerakoek baino. idazmeneko bi atazak lotura dutela ikusi ondoren, inbariantzaren azterketak erakutsi du eredua berdina dela hiru taldeetan.
|
|
Laburbilduz, esan liteke analisien emaitzek erakusten dutela euskararen gaitasuna ebaluatzen duen EGAren proba idatziaren eredua, lehen hizkuntzaren arabera bereizi diren hiru taldeetan (euskara, euskara/ gaztelania eta gaztelania) erabil daitekeela, nahiz eta, espero bezala, lehen hizkuntza euskara
|
duten
taldeko izangaiek batez besteko kalifikazio altuagoa lortu gainerakoek baino.
|
2020
|
|
Alabaina, taldeek planarekiko adierazi dituzten espektatibak, lan ildoak eta motibazioak aztertuta, eta haien arteko desberdintasunak oso nabariak direla ikusita, komenigarria litzateke bidezko interesa
|
duten
taldeon gutxieneko kooperazio potentzialaren araberako sailkapen bat egituratzea. Balizko itunen eta lehentasunen araberako sailkapena, alegia.
|
|
Taldeek planarekiko adierazi dituzten espektatibak, lan ildoak eta motibazioak aztertuta, eta haien arteko desberdintasunak oso nabariak direla ikusita, komenigarria litzateke bidezko interesa
|
duten
taldeon gutxieneko kooperazio potentzialaren araberako sailkapen bat egituratzea.
|
|
Asmo horrekin, Gasteizko Udalean Euskararen Erabilera Normalizatzeko Plana bektore gisa erabili da. Planaren gainean bidezko interesa
|
duten
taldeekiko elkarrizketa dialektiko kritikoa proposatu da (stakeholder engagement), adostasunak, itunak eta estrategia lerrokatua lortze aldera. Gainera, ikerketak xede du, komunikazioan, lankidetzan, herritarren hautematean eta euskararen zeharkakotasunean oinarritutako interes taldeen auditoretzaren (stakeholder audit) lehen pauso errealak ematea.
|
|
Bestalde, GU ren helburuekiko nolabaiteko interes legitimoa
|
duten
taldeen ikuspegia edota erakundeari balore erantsia ematen dioten langileen hautematea ez da orain arte estrategia zehazteko prozesuen erdigunean jarri (Euskalit, 2014). Ez eta bezeroaren hautematea ere.
|
|
Euskal soziolinguistikaren esparruan ere, jakina. Horrenbestez, bidezko interesa
|
duten
taldeekiko elkarrizketa dialektiko kritikoa sustatzeari helduko zaio lan honetan. Hots, stakeholder engagement prozesuak abiatzeari.
|
2021
|
|
Era berean, jatorri herrialdean gaztelania ofiziala
|
duten
taldeetako kideen artean eztabaida talde bat burutu da. Horrela, profitatu nahi izan baita metodologia honek eskaintzen dituen abantaila nagusiak; hots," talde dinamikak berak laguntzen du ikuspegi, bizipen eta iritzi ezberdinak sorrarazten.
|
|
Ikerketan parte hartu
|
duten
talde honetako informatzaileek jatorriko herrialdeetako hizkuntza zabalduetan hitz egiten badakite, salbuespenik gabe: arabiera, errumaniera, urdua, portugesa, wolofera edota mandarin txinera hizkuntza ofizialetan, edota ofiziala izan gabe dariya arabieraren ahozko aldaera geografikoan, aurreikusita zegoen bezala.
|
|
Mundu hori aukera egokia al da herriaren nortasuna berrasmatzeko? Lor al dezake Amorebieta Etxanok lonjek edo gazteen lokalek
|
duten
talde egitura eta antolaketa eremu pribatutik publikora ateratzea. Lor al daiteke alor pribatuko ekimenen parte bat behintzat herriko" plazara" ateratzea?
|
|
Bigarren hezkuntzako ikasleek ukraineraz ikasi dute; salbuespen moduan, ikasgai batzuk Europar Batasuneko hizkuntza ofizialetan eman dira, eta, gainera, Ukrainako etnia indigenek beren hizkuntzetan ikas dezakete. Kategoria horretan Ukrainatik kanpo beren estaturik ez
|
duten
talde etnikoak sartzen dira, eta hiru etnia indigena zehazten ditu aparteko lege batek: Krimeako tatariarrak, karaimak eta krimtxakak.
|
2023
|
|
Lopez eta Fachellicek (2017), akats tarte onargarriaren harira, aipatzen dute garrantzitsua dela egin nahi den analisiaren arabera egokitzen den lagin esanguratsu bat edukitzea: populazioarekin lotutakoa, edo izaera autonomoa
|
duten
talde sozialena, adibidez. Halaber, aipatzen dute posible den heinean, ez dela komeni% 3ko akats tartea gainditzea.
|
|
Esate baterako, talde linguistiko baten kopuru handien sarrerak beste bat zenbakiz gaindi dezake planifikatutako edo planifikatu gabeko immigrazioaren bidez.[...] Hizkuntza taldeak ageriko edo ezkutuan lehian dauden eremu batean mugitzen diren migratzaileak prest daude (ageriko arrazoi ekonomikoengatik) menpeko hizkuntza taldearena baino menderatzaileen hizkuntza eta kultura hartzeko. [...] Zentzu honetan, migratzaileen taldeak maiz mehatxu gisa agertzen dira taldeen arteko testuinguruan etorkizun kolektiboa kolokan
|
duten
talde linguistikoentzat. [...] Migratzaileek menpeko talde linguistiko bat sendotzen lagundu dezakete bertan asimilatuz, edo ahultzen lagundu dezakete talde linguistiko nagusira asimilatuz.
|