2008
|
|
Ikuspuntu horretatik, eragile sozialak, zentzu edo sen praktikoa?
|
duten
eragileak baino ez dira: hautatzeko irizpide zenbait, gustu zenbait, nahi eta zaletasun zenbait dituzten eragileak dira, haien arabera beren burua gidatzen dute, askotan kausak eta arrazoi, egituratzaileak?
|
2009
|
|
Alegia, NEB jakina izendatzeko egoeraren aurrean honexek dakartzan abantailak eta desabantailak identifikatu lehenik eta ostean hauek balioetsi lirateke. Hau partaidetza oinarria duen ebaluazio prozesu baten testuinguruan egin litzateke, era horretan natura gune horretan diharduten eta hura kudeatzen
|
duten
eragileen arteko interes kontrajarriak islatzeko aukera bizia legoke eta. Horrez gain, balorazio ekonomiko soiletik harago doazen ebaluazio metodo integratzaileen aplikaziorantzako pausoak eman lirateke, esaterako, Irizpide Anitzeko Analisia7 erabiliz.
|
2011
|
|
Kasu azterketa ezberdinen azalpena eta deskripzioa egiteko erabilitako metodologia arau sozialen kontzeptuan oinarritu daiteke, hau da, maila funtzional ezberdinetan operatzen
|
duten
eragileek egunerokoan erreproduzitzen duten arau multzo batean. Era horretan, besteak beste, aztertu nahi da aktore hauek lurralde planifikazioaren prozesuetan duten intzidentzia gaitasuna, tramitazio administratiboetan eragile bakoitzak dituen aukerak eta mugak, eta prozeduretan zehar gertatzen diren aldaketa espazialak eta lurraldean eragina dutenak.
|
|
Posizio edo kokapen arauak: erabakiak hartzean parte hartzen
|
duten
eragileei dagozkienak (lekua eta ahotsa parte hartzeko eta eragile bakoitzak duen garrantzia).
|
|
Lurraldearen dimentsioa barneraturik regional policy learningaren kontzeptua plazaratzen dute. Lurraldearen garapenean eragiten
|
duten
eragileen parte hartzean oinarrituriko ikasketa kolektiboko prozesuak bultzatzea izango da xedea.
|
|
Benzek eta Fürstek (2002) sareek elkarrekintza berritzailea sustatzeko duten balioari egiten diote aipua. Sarean parte hartzen
|
duten
eragileak aukera berriak aurkitzeko asmoz ikasteko motibatuak agertzen dira. Informazio berria eskuratzeko aukerak handitzen dira eta arazo kolektiboei konponbide kolektiboak aurkitzean transakzio kostuak gutxitzea lortzen da saretze prozesuetan (Scheff, 1999).
|
|
Hori dela-eta, Benz eta Fürstek (2002) lurralde ikasketa prozesuetan saretze esperientzia eraginkorrak bultzatzeko irizpide batzuk azpimarratzen dituzte. Lehenik eta behin, sareen egiturari dagokionez, parte hartzen
|
duten
eragileen aldaera ezberdinek eta heterogeneotasunak informazio eta aukera ugaritasuna ahalbidetuko dute. Horrek aldi berean, gatazka arriskua handituko du.
|
|
Horrela, politikagintza berritzaileak bertako eragileen arteko truke eta lankidetza harremanetan nahiz interdependentzietan izango du oinarria. Hain zuzen, eskualdeek egitura instituzional ahulak izatean, sareetan lankidetza malgua bultzatu nahi
|
duten
eragileen lana erakartzea lortzen dute eskualde horiek. Dena den, sare hauetan definituriko politikak nahitaez administrazioek eta bestelako instituzioek onartu dituzte; berriro ere, ikasten duten lurraldeen gobernantza eredua definitzeko garaian erakunde sistemak duen garrantzia berresten digu honek.
|
|
Honek unean uneko arazoei aurre egin eta agenda politiko estandarizatu eta burokratikoetatik urruntzea eskatzen du. Gainera ezin da ahaztu, gobernutik bultzaturiko berrikuntza politiken helburua, berrikuntza sistema osatzen
|
duten
eragileengan, ekoizpen sistema osatzen duten enpresa sarean eta gizartean bertan xurgatze edo absortzio ahalmena handitzea dela.
|
|
Lan honen helburu nagusia berrikuntza sozialaren teoriak tokiko ekonomia garapenari eskaintzen dion balio erantsia aztertzea da. Batik bat tokiko garapenean parte hartzen
|
duten
eragileen arteko trukeek eta ekinbide kolektiboak tokiko garapen horretan duten ekarpena izango da aztergai. Berrikuntza sozialaren kontzeptu zabala tokiko garapenaren ikuspegitik zedarritzen eta mugatzen saiatuko gara lehenik eta behin.
|
|
Alde batetik, gizarte hori osatzen duten pertsonen beharrak asetzean ipintzen da arreta nagusia. Bestetik, berrikuntzaren kontzeptuari dagokionez, gizartean parte hartzen
|
duten
eragile horien arteko harremanetan gertatzen diren berrikuntza eta aldaketak dira giltzarriak. Beraz, berrikuntzaren prozesua bera da garrantzi berezia jasotzen duena.
|
|
Hain zuzen eragile eta tokiko aktore ugarien arteko lankidetzatik ezberdinduko da prozesu hau, parte hartzaileak berrikuntza horren lehen fasetik inplikatuz. Izan ere, lankidetza horretan parte hartzen
|
duten
eragileak lehen plano horretan egotea eta gainerako eragileekin ikasketa komunerako prozesu hori bizitzea, berrikuntza soziala izateko nahitaezko baldintza bilakatzen da. Lankidetza prozesu horren ikuspuntutik, berrikuntza sozialerako prozesua, ikasketa prozesu modura ulertzen da batez ere.
|
|
Prozesu horretan parte hartzen
|
duten
eragileen aniztasuna eta parte hartzea nahitaezko baldintza izango dira benetako berrikuntza soziala gerta dadin (Crises, 2003). Konponbideak martxan jartzea erraztuko du bide horrek, inplikazioa handitzea baitakar.
|
2012
|
|
Lan honen helburu nagusia Martin Ugalde Kultur Parkea creative milieu edo «kultur distritu» gisa hauteman ahal izateko nahikoa elementuren jabe baden ebaztea izan da. ...arrezkoa dutela izaera ukiezineko elementuak sortu eta ustiatzea, hala nola konfiantzazko harreman sareetan egituratzea, kultur balio partekatuak ezartzea, lankidetzazko dinamikak ugaritzea, etab. Izaera ukiezineko elementu horiek indartzeko, berriz, lurraldeari loturiko beste zenbait aspekturen garrantzia ere azpimarratu da, hurbiltasun geografiko eta kulturala, berrikuntza sisteman parte hartzen
|
duten
eragileen gobernantza eredu berritzaileen existentzia, edo baliabide publikoen eta pribatuen arteko oreka, besteak beste.
|
2014
|
|
Beste modu batera esanda, egitura likidoek, oro har, eta kirol egiturek, konkretuki, egitura kontzienteak eta kontzientziatzaileak izan behar dute. Kontzienteak, gorago esan dugun moduan, kokatzen diren testuinguruaren inguruan, eta bertan duten kokapenaren inguruan, kontziente direlako; baina baita kontzientziatzaileak ere, partekatzen dituzten sistema eta helburuekiko harreman zuzena, edo/ eta zeharkakoa,
|
duten
eragileak ere kontzientziatu behar dituztelako.
|
|
Jarraian aurkezten dugun artikuluaren izenburuak galdetzen duen moduan, kirol politika joko ala jolas modura ulertzen dugun argitu beharra dago lehen baino lehen. Zulaikak (2003) bertsolaritzari buruz egindako «Bertsolariaren jokoa eta jolasa» gogoetan bezala, kirol politikaren joko ala jolas izaera argitu beharraz mintzo garenean, kirol sistemaren barruan zeresana
|
duten
eragileek partekatzen duten arduraz mintzatu beharra daukagu.
|
2015
|
|
Edizio digitalen kalitatean hainbat faktorek eragiten dute. Asko eta asko alderdi profesional hutsak dira, baina beste batzuk profesionalen eskuetatik at daude; adibidez, informazioaren mundua mehatxatzen
|
duten
eragileak. Alderdi horretan, Euskal Herriko profesionalak zorrotzagoak izan dira europarrak baino, hainbat erantzunetan.
|
2017
|
|
Ikerketa garrantzitsua eta, beraz, erabilgarria izango da, euskalgintzan jarduten
|
duten
eragileei, irakasle eta ikertzaileei, erakunde publikoetako politikari eta arduradunei edota, oro har, hizkuntza politikarekin zerikusia duten guztiei ezaguera enpirikoa eta analisi kualitatiboa eskaintzen dienez gero.
|
2018
|
|
Aurretik azaldu dugun legez, Bermeoko Udalak hezitzaile bat du bere langile taldean, eta haren funtzioak pixkana pixkanaka areagotuz doaz. Hori horrela, prozesu honetan parte hartu
|
duten
eragileen aldetik, figura horren presentziagarrantzizkotzat hartzen dutelaondorioztatu dugu, hau da, hezitzaile bat izatearen beharra antzeman izan dutela.
|
2019
|
|
(1) datu soziodemografikoak, (2) esperientziari buruzko datuak. Datu soziodemografikoen atalean, BA esperientzietan parte hartu duten ikastetxeei buruzko datu orokorrak jaso dira, hala nola herrialdea, esperientziaren arduradun agentea zentroan eta esperientzian parte hartzen
|
duten
eragileak. Datu soziodemografikoen atalean, BA esperientzien parte hartzaile kopurua, ikasleriaren eskola maila, adinekoen jatorrizko entitatea eta esperientzia burutu den azken urtea jaso dira.
|
|
225). Komunitatea bera eta komunitarioa den esparrua osatzen
|
duten
eragileak ez dira modu isolatuan aztertzen, dauden elementu guztiak eta haien arteko elkarrekintza eta harremana aztertzen dira, hots, estruktura guztia. Teknikei erreparatuta, bi erabiliko dira:
|
2020
|
|
Beraz, haurren hezkuntzan parte hartzen
|
duten
eragileen elkarrekintza beharrezkoa den honetan, tokiko kultura ondarearen sustapenean eta hedapenean ere elkarrizketa bultzatu nahi dugu; komunitate osoaren zeregina beharrezkoa da identitate indibidual nahiz kolektiboa bermatzeko.
|
2021
|
|
Eredu ekonomiko solidario horren markoan merkatu soziala kokatuko litzateke. Askunze eta Dez entzat (2019), merkatu soziala merkatu kapitalistarekiko kritikoa den eta hori eraldatu nahi duen estrategia da; ekoizpen kateari zein ziklo ekonomikoan parte hartzen
|
duten
eragileei alternatiba integrala ematea bilatzen duena ekonomia solidariotik. Horretarako, ekonomia solidarioaren logikan lan egiten duten ekoizpen, finantza, banakuntzaeta kontsumo zelulak harremanetan jartzen ditu.
|
|
34): i) Ongizate estatuaren ahultzearekin batera etorritako merkatuen desarauketa eta pribatizazioen aurrean sortzen ari ziren behar berriei aurre egiteko sektoreetan presentzia handiagoa erakusten dute. ii) Horietan jarduten
|
duten
eragileen izaera berria. Lehen interes mutualistan oinarritutako antolakundeak baldin baziren, zeinetan bazkideen interes material partekatua bilatzen zen, antolakunde berri hauek elkartasunean oinarritzen dituzte euren harremanak eta demokrazia ekonomikoan sakontzeko helburu esplizitua erakusten dute, mozkinak lortzeko asmoaren gainetik. iii) Orokorrean, eraldaketa sozialerako duten borondate eta konpromisoa azpimarragarriagoa da.
|
|
Sare hauetan eragiten
|
duten
eragileek, edo deitu diegun moduan, zelulek, izaera ezberdinak izan ditzakete. Hau da, sareen parte izan daitezke ekonomia solidarioaren logikan lan egiten duten kooperatibak, laneratze enpresak, elkarteak, finantza entitate etikoak, GKEak, herri mugimenduak, kontsumitzaile indibidual edo kolektiboak eta bestelako eragile sozial eta politikoak.
|
|
Eta merkatu soziala da horren hedapenerako azkenaldian garatutako estrategia zentrala. Bertan ekonomia solidarioaren logikan lan eta kontsumitzen
|
duten
eragileen arteko harremanak indartu nahi dira, elkartasunean, elkarrekikotasunean eta justizia sozialean oinarritutako ekoizpen, kontsumo, banakuntzaeta finantzaketaharremanen inguruan. Artikulu honetan, merkatu soziala osatu nahi izan dugu Euclides A. Mance filosofo eta ekonomialari brasildarraren lankidetza solidarioan oinarritutako sareen teoriatik datozen ekarpenekin.
|
|
Merkatu sozialak, bestelako edozein merkatuk bezala, ondasun eta zerbitzuak salerosten diren espazioa izan nahi du. Hala ere, bertan jarduten
|
duten
eragileak ekonomia solidarioaren logikan ekoizten eta kontsumitzen dutenak dira; aipatutako balioetan oinarritzen direnak, hain zuzen ere. Alabaina, merkatu sozialak oso esperientzia berriak dira oraindik ere —behintzat, gure testuinguruan— eta garapen teoriko eskasa izan dute orain arte; nahiz eta, ikusiko dugun moduan, ekonomia solidarioaren hedapenerako ezinbesteko tresnak diren.
|
2022
|
|
Beste batzuk unibertsitate baitakoak, esaterako: Joxe Azurmendi Katedra" euskal pentsamendua" aztertzeko. IXA taldea. Euskaltzaindia, UZEI edo Elhuyarrekin egiten dituen kolaborazioak euskara sustatzeko. GEZKI institutuak ekonomia soziala lantzen
|
duten
eragileekin egiten dituen kolaborazioak.
|