2000
|
|
Badira, beraz, behin eta berriz errepikatzen diren zenbait konstante: heriotza, gizakien arteko harremanen gaizki ulertuak, ihesa, bortxakeria, ezintasuna,... Gauza hauek guztiak sortarazten
|
duten
elementuz hornituko ditu. Baina, beti egoera batetik besterako loturak argazkiak berak izango dira.
|
|
Lehenengo hiruretan Erdi Aro bitxi batera eramaten gaitu idazleak. Erdi Aro bitxi samarra, edo erdi asmatutakoa, zeren, narrazio hauetan, historiari dagozkion elementuekin batera, leiendetatik aterata daudela ematen
|
duten
elementu batzuen integrazioa ere gertatzen baita. Laugarren narrazioa,(...) desberdina da.
|
2001
|
|
Nobelaren literaturtasuna, edo berezkotasuna, hizkuntza literarioaren bigarren mailako kodetzearen nolakotasunean dagoela baieztatzen duten metodologiek aurkitu duten" pagotxa" aparta izan da: denbora jauzi anakronikoek, plano desberdinen artean lotura gisara jokatzen
|
duten
elementu sinbolikoek (Nouveau Roman eko partaide den Ricardou k" corps conducteurs" deiturikoak), aldibereko espazio desberdinen azalpenak," round characters" direlakoen agerpena (pertsonaia problematikoak, alegia), pertsona gramatikalen alternantziak...) nobela honetan idazleak eduki narratibo hori egituratzeko erabili dituen baliabideak.
|
|
Iragan hori testuratzeko, lotura gisara jokatzen
|
duten
elementuez baliatzen da oraingoan ere narratzailea. Hala ere, nobela honetan elementu sinboliko horien berezkotasuna (Danielen zapatak, erloju suizarra,...) ez datza dastamen, usaimen edo ukimen sentsazioetan, ezta objektuen ezaugarrietan ere (100 metro nobelan bezala).
|
2002
|
|
Liburuaren aurkezpenean egileak esan zuen bezala, gizarteak guztiongan eragiten dituen kontrol eta manipulazioa, gizon emakumeen arteko harremanak, urruntasuna eta desterrua, Euliak ez dira argazkietan azaltzen eleberria zeharkatzen duten gogoetagaiak dira. Eleberriaren amaiera irekia, pertsonaien tratamendu hotza, idazkera dinamikoa, testuaren erakarmena areagotzen
|
duten
elementuak ditugu. b.2) Koldo Izagirre (1953)
|
|
Denbora proustiarra nagusitzen da testuan, eta denbora horretan, errepikapen eta asoziazioen bidez, protagonistaren iraganaren berri jasotzen da. Horregatik dira garrantzitsuak oroimena abiarazteko balio
|
duten
elementuak (giltza, odola...), zeinek kasu honetan ez baitute zerikusirik usaimen edo dastamenarekin, objektuen formarekin baizik.
|
2005
|
|
Zaratek bere irakurlea irudikatzen du, asko dira dei funtzioa azaltzen
|
duten
elementuak, eta oro har erabat alfabetatuta ez dagoen irakurlea irudikatzen du.
|
2011
|
|
Egun, onarturik dago literatur sistema bat aztertzeko, hura osatzen
|
duten
elementu guztietan paratu behar dela arreta, aurreiritziak alde batera utzita. Euskal Literatur Sistemaren (ELS) deskripzio orokorra egiteko, hortaz, haur eta gazte literatura, helduena, antzerkia, poesia, saiakera, ipuingintza, eskoletarako beren beregi sortutako literatura lanak, itzulitako obrak... denak izan behar dira kontuan.
|
2017
|
|
Ikus Michel Foucault," Of Other Spaces", Diacritics 16 (Spring 1986), 22 orr. Heterotopia espazio erabat heterogeneoa da, elkarren baitara bildu ezin diren elementuak barne hartzen dituena, inorganikoki, alegia; homotopia espazio homogeneoa da, organikoki bat egiten
|
duten
elementuak barne hartzen dituena. Zentzu horretan, Imanol Uriostek dioenez, bere aita Josek Kolonbian sortu espazioa heterotopia da, euskaltasuna artifizialki txertatu baitu ingurune erabat arrotzean; zentzu horretan ere, Imanolek, Goiok eta gainontzeko pertsonaiek amestu nazioa espazio homotopikoa da, homogeneoa, ongi bereizia, beregaina.
|
2019
|
|
2 Literatura lanak interpretatzea eta kritikoki balioestea, haien arteizaera osatzen
|
duten
elementuak identifikatzea, eta kultura tradizioarekin eta sortzeko eta jasotzeko gizarte baldintzekin erlazionatzea, gizakion banakako nahiz taldeko proiekzioa antzemateko lan horietan.
|
|
Horrek emakume maitagarria egiten badu ere, Senarrak hori ahuldadetzat hartu eta honen kontra erabil dezakeen arma gisa ikusten du. Flora hunkitzen
|
duten
elementu guztiak erabiltzen ditu helburu bakarrarekin: Adolfori buruz informazioa ateratzea.
|
2021
|
|
" Horregatik irakurketaz hitz egitean literaturara jotzen dugu, baina irakurketa beste hainbat arlotan ere badago, eta guztiari heldu diogu irakurketa gaitasunaz hitz egiten dugunean". Garrantzizkoa ez dela ematen badu ere, irakurri behar dela eta ikasleei horretarako trebeziak garatzen lagundu behar zaiela curriculumean argi uzten den zerbait dela uste du parte hartzaileak, baina dioenaren arabera, gaitasun hori modu progresiboan garatzen eta aldamiatzen lagunduko
|
duten
elementu eta egitura kurrikularrak falta dira. Izan ere, ikasle baten irteera profilaren lorpenerako behar diren konpetentzia horiek, irakurmenarena zein beste zenbait, ez dagokio jakintza arlo edo irakasgai bakarrari eta ikuspegi transbertsal batetik artikulatu behar da haien lanketa eta garapena (AIR1, IE7, GIR1, DGIR1):
|
|
Hortaz, horrek literaturarekiko harreman eta jarrera jakin bat hartzera eramaten ditu nerabeak horri eskainitako azpiatalean ikusiko dugun legez. Harremana positiboa ez bada, eta horrek identifikazio, atxikimendu eta zaletasun eza badakar, literatura eta bere irakaskuntza gazteen ongizatean eta garapen emozionalean modu negatiboan eragingo
|
duten
elementuak izango dira. Elkarrizketatuek diotenez (BIR1, HIR1, GIR1, LIR1, MIR1, AIR1, IIR2, EIAE2), literaturak emozio eta sentimendu negatiboak eragiten dizkie ikasleei, eta modu berezian euskal literaturak, eta" gaitzespena"," asperdura" eta" gorrotoa" eragiten diela zehazten dute.
|
|
euskarazko kultur erreferenteekiko deskonexioarena, hain zuzen ere, neurri handi batean hau musikari jakin batzuetara mugatzen baita, baina horrek beste hainbat kanpoan uzten ditu, literarioak besteren artean. Era berean, erreferentzialtasun ezak nerabeak hizkuntza hautu batzuetara eramaten dituela dio parte hartzaileak, dela kultur kontsumoari dagokionez, dela sorkuntzari dagokionez, eta horiek hizkuntza gaitasuna elikatzen eta eraikitzen laguntzen
|
duten
elementuak dira.
|
|
Irakaskuntza alor gogorra eta zaila dela esan da lehen, eta egunerokotasuna osatzen
|
duten
elementu desberdinekin lehiatu behar izaten du irakasleak: heziketa esanguratsu baterako ratio handiegiak, denbora falta, pertsonaren ongizateak eta heziketak eskatzen duten ardura, gurasoekiko harremanen kudeaketa, ikasleekiko harremana eta taldearen kudeaketa, ordezko irakasleen kasuan lan baldintza prekarioak edota etengabeko berrikuntzaren presioa.
|
|
Era berean, errutinetarako momentua edo giroa irudikatzen duen objektu batek ere lagun dezake: ispilu bat, zapiak, kapela, liburuak, kriseilua, etab. Oso kontuan har bedi asmoa ez dela giro artifizial edo behartu bat sortzea, baizik eta lehen aipatutakoak eraikitzen ahalbidetuko
|
duten
elementuak integratzea. Eszena bitarteko izango da, ez helburu; hortaz, errutinaren garapenerako ez du arreta desbideratzeko osagaia izan behar, erakartzekoa baizik.
|